H CUPRA ανοίγει τα φτερά της ολοένα και περισσότερο, καθώς αναδεικνύεται σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες μάρκες αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Στην πορεία αυτή όμως, δεν ξεχνά τα ήδη υπάρχοντα μοντέλα της.
Πρόσφατα, το μικρομεσαίο hatchback της ισπανικής εταιρείας, το Leon, δέχθηκε σημαντική ανανέωση που το αναβάθμισε τεχνολογικά. Επίσης, στον αισθητικό τομέα, το διαφοροποίησε ακόμα περισσότερο από το αυτοκίνητο-δότη της Seat, με πιο επιθετική εμφάνιση, η οποία ευθυγραμμίζεται με τη σχεδιαστική γλώσσα της CUPRA.
Όπως πάντα, τα μοντέλα της CUPRA εστιάζουν στην οδηγική απόλαυση. Tο όνομα της εταιρείας άλλωστε προέρχεται από το συνδυασμό των λέξεων Cup Racing, που σηματοδοτεί την ενεργή παρουσία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
- 8 μοντέλα που κερδίζουν επάξια τον τίτλο του “Game Changer”
- Τα Skoda Fabia & Skoda Kamiq τώρα με 0% επιτόκιο
- Μικρό μα και μεγαλειώδες SUV με όφελος έως 16.000 €
- Δοκιμάζουμε 4 ηλεκτρικά για την πόλη με τιμή από 9.900 €
- Στυλάτο B-SUV ανανεωμένο και φτηνότερο, από 19.990 ευρώ
Το Leon δεν αποτελεί εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα, προβάλλοντας το μεσογειακό του ταμπεραμέντο. Παράλληλα, δεν πρέπει να παραβλέπουμε τους πολύ καλούς εσωτερικούς χώρους -για τα δεδομένα της κατηγορίας- κάνοντας χρήση του μεγαλύτερου μεταξονίου της πλατφόρμας που χρησιμοποιεί. Βασίζεται στα ίδια “υποστυλώματα” με το… αειθαλές Volkswagen Golf, οπότε «πατάει» σε… γερή βάση.
Οι πιο σημαντικές αναβαθμίσεις του πρόσφατου facelift που δέχθηκε το CUPRA Leon εντοπίζονται στο εσωτερικό, όπου έχει βελτιωθεί η αίσθηση όσον αφορά το επίπεδο ποιότητας των υλικών που χρησιμοποιούνται. Παράλληλα, μία μεγαλύτερη κεντρική οθόνη αφής και πιο γρήγορο στην απόκριση σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας εκσυγχρονίζουν το τεχνολογικό υπόβαθρο.
Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας την ήπια υβριδική έκδοση του κινητήρα 1,5 λίτρων με απόδοση 150 ίππων, που βρίσκεται πλέον στη βάση της γκάμας του μοντέλου, καθώς ο 3κύλινδρος κινητήρας 1 λίτρου έχει καταργηθεί.
Στο αυτοκίνητο της δοκιμής, ο παραπάνω κινητήρας συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων και προσφέρεται μεν μόνο σε ένα επίπεδο εξοπλισμού, το οποίο όμως είναι πλουσιοπάροχο.
Πρώτη εικόνα
- Ανασχεδιασμένη εμπρός μάσκα και πίσω μέρος
- Νέες ζάντες αλουμινίου 18”
- Αεροδυναμικός διαχύτης και τετραπλές απολήξεις εξάτμισης
Tο ρύγχος «καρχαρία» κυριαρχεί στο εμπρός μέρος, όπου η μάσκα έχει γίνει πιο επιθετική, καθώς διαθέτει πλέον μία πολύ λεπτή γρίλια. Η κεντρική εισαγωγή αέρα είναι πιο χαμηλά τοποθετημένη, ενώ, για να τονιστεί περισσότερο, το έμβλημα της CUPRA έχει μεταφερθεί από τη γρίλια στο καπό που διαθέτει νεύρα και πτυχώσεις.
Τα τρισδιάστατα τριγωνικά φώτα LED Matrix συμπληρώνουν την επιθετική εικόνα στο εμπρός μέρος, με πραγματικούς αεραγωγούς από κάτω να τονίζουν την σπορ προδιάθεση.
Οι νέες ζάντες αλουμινίου 18” διαθέτουν λεπτές διπλές ακτίνες που αφήνουν σε κοινή θέα τα δισκόφρενα (διαμέτρου 288 χλστ. εμπρός, 272 χλστ. πίσω) σε αμφότερους τους άξονες και τονίζουν το προφίλ, μαζί με τις επιθετικές γραμμές στις εμπρός θύρες και τους γοφούς. Φώτα κάτω από τους πλευρικούς καθρέπτες προβάλουν το σήμα της Cupra στο έδαφος για να αποφεύγετε τις λάσπες και δίνουν μία γεύση… batmobile.
Στο πίσω μέρος, νέα τρισδιάστατα φωτιστικά σώματα ενώνονται με μία φωτεινή μπάρα που διατρέχει το πλάτος της 5ης πόρτας και ενσωματώνει το έμβλημα της ισπανικής εταιρείας. Πιο κάτω, ο αεροδυναμικός διαχύτης έχει ακόμη πιο έντονο σχεδιασμό και πλαισιώνεται από τετραπλές απολήξεις εξατμίσεων με τραπεζοειδές σχήμα, που… διατυμπανίζουν τη σπορ εικόνα.
To Leon βασίζεται στην εξελιγμένη εκδοχή της πλατφόρμας MQB Evo του Ομίλου VW που χρησιμοποιούν επίσης τα Volkswagen Golf και Audi A3. Στην περίπτωση της CUPRA όμως, το μεταξόνιο είναι μεγαλύτερο, αγγίζοντας τα 2,686 μ. για να αυξήσει τους εσωτερικούς χώρους.
Εσωτερικός κόσμος
- Νέα, ψηλά τοποθετημένη κεντρική οθόνη αφής 12,9”
- Πίσω σειρά καθισμάτων με χώρους που εκπλήσσουν
- Χώρος αποσκευών 380 λίτρων
Κάθεσαι στη χαμηλή θέση οδήγησης και το σώμα σου ακινητοποιείται στα μεγάλα ημιδερμάτινα μπάκετ καθίσματα. Μπροστά σου, το μεγάλο τριάκτινο θερμαινόμενο flat bottom τιμόνι με διάτρητη δερμάτινη επένδυση διαθέτει, πέραν από τις συνηθισμένες πολλαπλές λειτουργίες της καθημερινότητας, δύο μεγάλα κουμπιά που παίρνουν έμπνευση από τον κόσμο της Formula E, όπου δραστηριοποιείται η ισπανική εταιρεία.
To ένα είναι το μπουτόν έναρξης της λειτουργίας του κινητήρα, ενώ το άλλο επιτρέπει την ταχύτατη εναλλαγή μεταξύ των προγραμμάτων οδήγησης. Πίσω από το τιμόνι, δύο paddles προσφέρουν τη δυνατότητα να αναλάβει ο οδηγός τις αλλαγές σχέσεων του αυτόματου κιβωτίου.
Η εικόνα συμπληρώνεται με το μοτίβο ανθρακονημάτων του κεντρικού τμήματος του τιμονιού που περιέχει τον αερόσακο και του κάτω μέρος του ταμπλό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων διαμορφώνεται ώστε ο οδηγός να έχει μπροστά του τις πληροφορίες που επιθυμεί.
Το ταμπλό καλύπτεται από μαλακό υλικό που δίνει premium αίσθηση σε συνδυασμό με τις ραφές σε χάλκινο χρώμα αντίθεσης και τη σχεδόν πλήρη απουσία φυσικών χειριστηρίων. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η ψηλά τοποθετημένη και μεγάλη οθόνη αφής 12,9 ιντσών. Τα γραφικά είναι σύγχρονα στο συστημα infotainment, το οποίο διαθέτει ταχύτερο επεξεργαστή. Συνεπώς, η απόκριση στις εντολές καλή, ενώ η ασύρματη σύνδεση smartphone με χρήση Android Auto ή Apple CarPlay είναι αψεγάδιαστη.
Υπάρχει επίσης θέση για επαγωγική φόρτιση του τηλεφώνου η οποία το ακινητοποιεί πρακτικότατα.
Στην ανασχεδιασμένη κεντρική κονσόλα το μινιμαλιστικό μοτίβο επαναλαμβάνεται με τον μικροσκοπικό επιλογέα κίνησης και θέση για το κλειδί, το οποίο ξεκλειδώνει το αυτοκίνητο καθώς το προσεγγίζετε ή το κλειδώνει καθώς απομακρύνετε.
Το χειρόφρενο είναι ηλεκτρονικό, οπότε μπορείτε να το… ξεχνάτε. Παρέχονται επίσης δύο θύρες USB-C τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες, καλύπτοντας πλήρως τις ανάγκες φόρτισης ηλεκτρονικών συσκευών.
Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός, που σχηματίζει ενιαία καμπύλη με τα πάνελ των θυρών, διαθέτει πλέον περισσότερες επιλογές για να διαμορφώσετε την καμπίνα όπως επιθυμείτε κατά τις νυχτερινές βόλτες.
Το σύστημα κλιματισμού τριών ζωνών ελέγχεται από ένα μόνιμο μενού στο κάτω μέρος της κεντρικής οθόνης, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχετε… σταθερό χέρι, ενώ η θερμοκρασία που επιθυμεί ο καθένας από τους εμπρός επιβάτες μπορεί να καθοριστεί μέσω χειριστηρίων αφής που βρίσκονται ακριβώς από κάτω.
Παρέχονται αεραγωγοί και για τους επιβαίνοντες στην πίσω σειρά καθισμάτων, οι οποίοι μπορούν να επιλέξουν τη δική τους θερμοκρασία, μέσω ενός χειριστηρίου αφής, και σε αυτή την περίπτωση.
Στα πίσω καθίσματα, ο χώρος τόσο για το κεφάλι όσο και για τα γόνατα σε εκπλήσσει ευχάριστα. Ωστόσο, το πολύ ψηλό κεντρικό τούνελ της μετάδοσης σημαίνει ότι δεν θα βολευτεί και πέμπτος επιβάτης.
Ο χώρος αποσκευών 380 λίτρων κατατάσσεται πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Το άνοιγμα του πορτμπαγκάζ είναι πολύ μεγάλο, διευκολύνοντας τη φόρτωση αντικειμένων μεγαλύτερου όγκου. Υπάρχει επίσης ski hatch ανάμεσα στα πίσω καθίσματα, που επιτρέπει τη φόρτωση λεπτών αντικειμένων μεγάλου μήκους, χωρίς να χρειάζεται να αναδιπλωθούν.
Οδηγικός χαρακτήρας
- Κινητήρας 1,5 λίτρων με απόδοση 150 ίππων και κιβώτιο DSG
- Άμεσο και καλά ζυγισμένο σύστημα διεύθυνσης
- Σφιχτή ανάρτηση με ημιάκαμπτο πίσω άξονα
Αν και το μοντέλο της δοκιμής βρίσκεται στη βάση της γκάμας του Leon, δεν του λείπει το… τσαγανό. Οι 150 ίπποι του turbo 4κύλινδρου βενζινοκινητήρα eTSI 1,5 λίτρων και τα 250 Nm ροπής είναι αρκετά για να κινηθείς… σβέλτα. Απλά οι απαιτήσεις σου θα πρέπει να παραμένουν προσγειωμένες. Άλλωστε, υπάρχουν ισχυρότερες εκδόσεις του μοντέλου, οι οποίες φτάνουν έως και τους 300 ίππους για τους πιο απαιτητικούς.
Στην εξίσωση έρχεται να βοηθήσει και το ήπια υβριδικό σύστημα μίζας-γεννήτριας 48V με μπαταρία ιόντων λιθίου τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του οδηγού, που συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο.
Το αυτοκίνητο εκκινεί ηλεκτρικά και η ενίσχυση που παρέχει το σύστημα 48V δεν γίνεται αντιληπτή. Μία ανεπαίσθητη επιβράδυνση όταν σηκώνεις το πόδι σου από το γκάζι φορτίζει την μπαταρία επαρκώς για να είναι πάντα στα επιθυμητά επίπεδα.
Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων είναι επιθετικά ρυθμισμένο και παρέχει ταχύτατες αλλαγές. Ακόμα και στο πρόγραμμα οδήγησης Comfort, όταν «σανιδώσεις» το δεξί πεντάλ, θα αλλάξει σχέση στις 6.000 σ.α.λ., γεγονός που την πρώτη φορά θα σε κάνει ενστικτωδώς να προεκτείνεις τα δάχτυλα του δεξιού χεριού και να αναζητήσεις το paddle ανεβάσματος, πριν σταματήσεις για να δεις μέχρι που θα πάει.
Συνολικά όμως, δεν θα ανατρέξεις σχεδόν καθόλου στα paddles, διότι το DSG είναι πολύ καλό στην αυτόματη επιλογή της κατάλληλης σχέσης. Το Leon επιταχύνει από 0-100 χλμ./ώρα σε 8,7 δλ. και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 215 χλμ./ώρα.
Παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα, η σφιχτά ρυθμισμένη ανάρτηση σε φέρνει πιο κοντά στις… χαρές της οδήγησης, με άμεση απόκριση στις αλλαγές κατεύθυνσης. Αυτό βέβαια απαιτεί να είσαι πρόθυμος να δεχτείς ότι θα… παρεισφρήσουν στην καμπίνα κραδασμοί από τις κακοτεχνίες του οδικού δικτύου, χωρίς όμως να φτάνουν σε σημείο να ενοχλούν.
Το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές και με σωστό βάρος, καθώς το τιμόνι δεν είναι υπερβολικά ελαφρύ.
Με ενεργοποιημένο το ESC και με μεγάλη πίεση στις στροφές, το ισπανικό χάτσμπακ θα αντιδράσει με ήπια και προβλέψιμη υποστροφή. Στην πιο επιθετική ρύθμιση του συστήματος ελέγχου της ευστάθειας, στην εξίσωση μπορεί να εισέλθει και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, χωρίς όμως να σε αιφνιδιάσει.
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τον γλυκό -στα δικά μας αυτιά- ήχο με… αγωνιστικές αποχρώσεις, τονίζουν τον οδηγεντρικό χαρακτήρα που έχει καταφέρει επιτυχώς να προσδώσει η CUPRA στο Leon, κάτι που δυστυχώς σπανίζει πλέον στην κατηγορία. Στρίβει με ακρίβεια και επιταχύνει πρόθυμα. Το σύστημα πέδησης, που διαθέτει αναβαθμισμένο σύστημα κατανομής και αντλία, είναι λίγο ευαίσθητο σε πολύ χαμηλές ταχύτητες, αλλά σου δίνει τη σιγουριά που θέλεις για να πιέσεις λίγο παραπάνω.
Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης: Comfort, Performance και Individual. Στην τελευταία, παρέχεται η δυνατότητα να διαμορφωθούν διάφορα χαρακτηριστικά, από το βάρος του τιμονιού, και η απόκριση του γκαζιού. Επίσης, στη λειτουργία Individual, ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει το προφίλ Eco για τον κινητήρα, δίνοντας έμφαση στην οικονομία καυσίμου.
Σε μεικτές διαδρομές, η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε για εμάς περίπου στα 7,2 λτ./100 χλμ. (Comfort), αλλά μπορεί με ευκολία να πέσει πιο κοντά στα 6,5 λίτρα με την επιλογή Eco. Μέσα στην πόλη είναι απόλυτα ξεκούραστο, με σύστημα που διατηρεί τα φρένα ενεργοποιημένα στις συχνές στάσεις της κυκλοφοριακής συμφόρησης, ευέλικτο και εύκολο στο παρκάρισμα με καλή ορατότητα προς τα πίσω, και φυσικά κάμερα οπισθοπορείας.
Τελικά;
Μας αρέσει ο επιθετικός χαρακτήρας του εξωτερικού σχεδιασμού, και η αίσθηση της ποιότητας υλικών στην καμπίνα των επιβατών, καθώς και το μινιμαλιστικό look του εσωτερικού. Ο οδηγοκεντρικός χαρακτήρας του Leon αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα στην εν λόγω κατηγορία και η δυναμική του συμπεριφορά εστιάζει σε λίγο πιο συγκεκριμένο κοινό καθώς θυσιάζει μέρος της άνεσης για να μπορεί να προσφέρει αυτά τα χαρακτηριστικά. Πέραν αυτού, δεν του λείπουν χαρίσματα ευρύτερης απήχησης.
Στο δρόμο έχει καλή αίσθηση, είναι ακριβές, αρκετά σβέλτο και… ψυχαγωγικό. Σε κερδίζει με ευκολία, αψηφώντας τη λογική του θυσιασμού της οδηγικής απόλαυσης στο βωμό της άνεσης. Δεν υπάρχουν επιλογές επιπέδων εξοπλισμού, αλλά προσφέρει τα περισσότερα από αυτά που μπορείς να σκεφτείς και δύσκολα θα ζητήσεις πολύ περισσότερα. Άλλωστε, πράγματα όπως η επιλογή πανοραμικής ηλιοροφής παρέχονται με τη μορφή επιπλέον εξοπλισμού. Με τιμή 33.490 ευρώ βέβαια για την έκδοση του αυτοκινήτου δοκιμής, «παίζει» σε ένα εύρος όπου υπάρχουν αξιότιμοι αντίπαλοι με εδραιωμένα premium διαπιστευτήρια.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που θα καλύψει με ευκολία τις ανάγκες της οικογένειας, και παράλληλα τη δίψα για λίγο περισσότερο γκάζι και απολαυστική οδήγηση, με συμπεριφορά «πραγματικού» αυτοκινήτου. Στον τομέα της εγγύησης, θα είναι φρόνιμο να επιλέξετε τη διετή επέκταση πέραν της στάνταρ παρεχόμενης διετίας (χωρίς περιορισμό χλμ.), για να φτάσετε συνολικά τα 4 χρόνια.