Σε τροχιά υλοποίησης δείχνει να εισέρχεται ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που όταν ολοκληρωθεί θα συμβάλλει αφενός στην οικονομική ανάπτυξη του μεγαλύτερου ελληνικού νησιού και αφετέρου στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο παλαιό λιμάνι των Χανίων, παρουσία του Πρωθυπουργού παρουσιάστηκε η τελική χάραξη του αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία, θα έχει μήκος 294 χλμ. και προϋπολογισμό που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το χρηματοδοτικό μοντέλο στο οποίο έχει καταλήξει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ.
«Ο ΒΟΑΚ σήμερα είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο τέτοιο έργο. Θα είναι ένας δρόμος του μέλλοντος. Θα έχει δηλαδή έτοιμες τις υποδομές για ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση, ενώ θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα», ανέφερε μεταξύ άλλων στην ομιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου. «Με συγκεκριμένα βήματα κάνουμε το έργο πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και εξασφαλίζοντάς του τις τρεις πιο βασικές προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Ο ΒΟΑΚ ως έργο παραχώρησης θα έχει διόδια, με το κόστος τους να έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Τα βασικά βήματα που έχουν γίνει και τι έχει δρομολογηθεί
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
«Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.
Τα επόμενα βήματα στην κατασκευή του ΒΟΑΚ
Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ
Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ.
Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
Άγιος Νικόλαος – Σητεία
Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.