Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας 1,35 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο ανά τον κόσμο εξαιτίας τροχαίων ατυχημάτων, ενώ αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου παιδιών και νέων ηλικίας 5 έως 29 ετών. Γι’ αυτό σε κάθε δυνατή ευκαιρία ως Πρόεδρος της Διεθνούς Οδικής Ομοσπονδίας τονίζω τη σημασία των νέων τεχνολογιών και την ανάγκη υιοθέτησης της ολιστικής προσέγγισης του «Ασφαλούς Συστήματος» (Safe System Approach).
Με τις εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας να μονοπωλούν το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης, υπό τον φόβο μάλιστα ενός νέου κύματος εξαιτίας της μετάλλαξης Δέλτα, ας μην προσπεράσουμε μια καλή είδηση του τελευταίου διαστήματος. Αναφέρομαι βεβαίως στην πρόσφατη βράβευση της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC) για τη μεγαλύτερη μείωση στον αριθμό των θυμάτων από τροχαία τη δεκαετία 2010 – 2020, μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για μια σπουδαία διάκριση που μας γεμίζει μεν δύναμη και αισιοδοξία αλλά και που μας επιβάλλει να μην εφησυχάσουμε, γιατί έχουμε δρόμο ακόμα να διανύσουμε και παραμένει ανηφορικός.
Γιατί σήμερα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για το μείζον ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Για μένα και τους συναδέλφους μου στην «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», την εταιρεία Λειτουργίας της Αττικής Οδού, η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση ζωής που βρίσκεται πίσω από κάθε μας πρωτοβουλία, 20 χρόνια τώρα. Γιατί η Αττική Οδός ήταν το έργο που άνοιξε δρόμους, που βραβεύτηκε πολλάκις από διεθνείς φορείς υψηλού κύρους, που αποτελεί πυξίδα για τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους της χώρας αλλά και της Ευρώπης και παγκοσμίως, που καταγράφει σαρωτικές επιδόσεις στις έρευνες ικανοποίησης και που βρίσκεται πάντοτε ψηλά στη συνείδηση των χρηστών. Είναι και θα είναι σήμα κατατεθέν της υψηλού επιπέδου λειτουργίας, μιας λειτουργίας που καθιέρωσε τους Ελληνικούς αυτοκινητόδρομους σε ηγετικό ρόλο τόσο εντός των ορίων της Ένωσης των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοδρόμων (ASECAP – Brussels), όσο και εκτός των ορίων της Ευρώπης με την έντονη και συνεχή παρουσία στα δρώμενα της Διεθνούς Ένωσης Γεφυρών, Σηράγγων και Αυτοκινητοδρόμων (ΙΒΤΤΑ – Washington USA) και της Διεθνούς Οδικής Ομοσπονδίας (IRF – Geneva).
Δίπλα, λοιπόν, στους δείκτες τροχαίων ατυχημάτων στην Αττική Οδό και στους Ελληνικούς αυτοκινητόδρομους αντιπαραβάλλουμε χρόνους ανταπόκρισης που εντυπωσιάζουν. Ειδικά στην Αττική Οδό οι χρόνοι αυτοί παραμένουν από τους χαμηλότερους παγκοσμίως, μέσα από το «άμεσα» που μας φέρνει σε λιγότερο από 6 λεπτά κατά μέσο όρο κοντά στους χρήστες μας σε ανταπόκριση συμβάντων. Αλλά και δίνοντας έμφαση στις νέες τεχνολογίες, εφαρμόζουμε προγράμματα που υποστηρίζουν τον οδηγό, με τη συμμετοχή σε εφαρμογές και ερευνητικά προγράμματα που αναπτύσσονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας.
Στόχος μας είναι και παραμένει η περαιτέρω βελτίωση της οδικής ασφάλειας με την Αττική Οδό να «μιλά» στην κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτό, μόνοι μας, είτε σε συνεργασία με το ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» και άλλους φορείς πλησιάσαμε πάνω από 150.000 παιδιά για να μεταδώσουμε το μήνυμα της οδικής ασφάλειας, μέσα από προγράμματα ευαισθητοποίησης που εξελίσσονται διαρκώς και ανταποκρίνονται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες. Και πραγματοποιούμε στοχευμένες εκστρατείες ενημέρωσης προς πάσα κατεύθυνση, με τη σκέψη μας στραμμένη στα επόμενα βήματα που θα μας φέρουν πιο κοντά σε ένα ασφαλέστερο αύριο.
Αυτό το αύριο οραματιστήκαμε 20 χρόνια πριν, τότε που βάλαμε στοίχημα να πρωτοστατήσουμε για την προώθηση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Και είναι ιδιαίτερη τιμή να βλέπουμε πολλούς να μας «αντιγράφουν» στον τομέα αυτό και να χαιρόμαστε με τα αποτελέσματα που όλοι οι Ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι επιδεικνύουν τώρα πια που αποκτήσαμε ένα σύγχρονο δίκτυο που ξεπερνά τα 2.200 χιλιόμετρα. Στην Αττική Οδό είμαστε εδώ για να συνεχίσουμε να υπηρετούμε το όραμά μας, κοιτώντας μπροστά, με την υπέρτατη αυτή αποστολή να φωτίζει πάντα την πορεία μας και να «εξάγουμε» καλές πρακτικές σε τομείς που μέχρι πρόσφατα η χώρα μας είχε τα «πρωτεία από το τέλος».