Παλαιότερα, οι περισσότεροι θεωρούσαν ότι τα όρια για το αυτοκίνητο που θα αποκτήσουμε είναι ξεκάθαρα οικονομικά, αλλά στην πορεία των ετών νεότερες εμπορικές πολιτικές και χρηματοδοτικά προγράμματα άλλαζαν τα δεδομένα προς όφελος των επιθυμιών μας.
Στην Ελλάδα (και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες) του 2021 το πρόβλημα είναι διαφορετικό. Εκατοντάδες ενδιαφερόμενοι τους τελευταίους μήνες δεν αποκτούν το αυτοκίνητο που τους ενδιαφέρει πραγματικά αλλά αυτό που, τελικά, είναι διαθέσιμο -άμεσα ή σε εύλογο χρονικό διάστημα.
«Άμεσα» σημαίνει είτε αυτοκίνητα που είναι σε στοκ -με τον εξοπλισμό, το χρώμα και τον κινητήρα που υπάρχει- είτε που βρίσκονται ήδη σε παραγγελία από κάθε εισαγωγική εταιρεία με βάση τον δικό της προγραμματισμό και τις προτεραιότητές της -κάτι που συχνά δεν συμπίπτει με αυτό που θέλουμε να αποκτήσουμε, οπότε εκεί ξεκινούν οι παραχωρήσεις. Σε αυτή την περίπτωση δε, είναι μειωμένες και οι δυνατότητες διαπραγμάτευσης.
Αν σήμερα αποφασίσετε να παραγγείλετε το αυτοκίνητο που σας ενδιαφέρει με τις προδιαγραφές που θέλετε, ετοιμαστείτε για αναμονή διαρκείας καθώς ακόμη και αν λάβετε μια τυπική ημερομηνία παράδοσης, παραμένει αμφίβολο αν αυτή θα τηρηθεί.
Δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε premium ή μη premium -mainstream όπως τις λένε κάποιοι- εταιρείες. Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα συχνά θα συναντήσετε «άδεια» από εκθέματα σημεία πώλησης, πελάτες που δεν έχουν παραλάβει τα αυτοκίνητά τους παρά τις υποσχέσεις, ανθρώπους που στέλνουν επιστολές και ζητούν εξηγήσεις, άλλους που «αρκούνται» σε αυτοκίνητα αντικατάστασης και αντισταθμιστικά οφέλη.
Ωστόσο η δυσαρέσκεια είναι δεδομένη, σε βαθμό μάλιστα που πιστοί πελάτες μιας αυτοκινητοβιομηχανίας μετακινούνται ευκολότερα από κάθε άλλη φορά σε μια άλλη -ό,τι χειρότερο μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε εταιρεία που μπορεί επί χρόνια να επένδυε χρόνο και χρήμα για να δημιουργήσει μια σχέση πιστότητας και τώρα, λόγω του προβλήματος που προκαλεί στην παραγωγή της η έλλειψη ημιαγωγών -και δευτερευόντως οι άλλες επιπτώσεις της πανδημίας-, βλέπει τον κύκλο εργασιών της να πλήττεται ανεπανόρθωτα.
Το επόμενο τρίμηνο -Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο- οι συνθήκες με τις διαθεσιμότητες αυτοκινήτων και τους χρόνους παράδοσης θα γίνουν δυσκολότερες.
Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τις χαμηλότερες ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων που αναμφίβολα θα δούμε το δεύτερο εξάμηνο του 2021 (και τις επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα), αναμένεται να υπάρξουν ανακατατάξεις και στις επιδόσεις κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας.
Κυρίως όμως θα δούμε καθυστερήσεις που ποτέ άλλοτε, ούτε καν στην δεκαετία της οικονομικής κρίσης, δεν είχαμε αντιμετωπίσει. Το να βρεις το αυτοκίνητο που θέλεις σήμερα, και να το παραλάβεις στην ώρα του, είναι σχεδόν ακατόρθωτο. Το δε «αύριο» προμηνύεται επικίνδυνα ασαφές.