Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Τοπίο στην ομίχλη σε βουβή κωμωδία

Να μπει κανείς ή να μην μπει, στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, τώρα που το πρόγραμμα κρατικής επιδότησης βρίσκεται σε… ακινησία;

Κινούμαι Ηλεκτρικά 3: Τοπίο στην ομίχλη σε βουβή κωμωδία

Να μπει κανείς ή να μην μπει, στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, τώρα που το πρόγραμμα κρατικής επιδότησης βρίσκεται σε… ακινησία;

Γιάννης Λημναίος
Διευθυντής Σύνταξης MotorOne.gr

Μοιάζει με φάρσα η πρωτιά της Ελλάδας στην πρόσφατη καταγραφή των κινήτρων αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τον Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ACEA, η ελληνική κυβέρνηση δίνει τα σημαντικότερα κίνητρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Και είναι λογικό, αφού η επιδότηση είναι αξιοσέβαστη φτάνοντας έως και 9.000 € για ιδιώτες ή έως 6.000 € για εταιρείες. Οι νέοι έως 29 ετών πριμοδοτούνται με ακόμη 1.000 €, ενώ ισχύει και πρόσθετο μπόνους 2.000 € για την απόσυρση παλιού αυτοκινήτου. Με τη διαφορά πως το πρόγραμμα επιδοτήσεων ουσιαστικά έχει τεθεί σε… ακινησία!

Πόσοι από εσάς έχετε ήδη παραγγείλει ή αποκτήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο και προσπαθείτε να μπείτε μάταια στην σχετική πλατφόρμα για να κάνετε αίτηση για επιδότηση; Και πόσοι από εσάς σκέφτεστε να μπείτε στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης αποκτώντας ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα, αλλά περιμένετε να δείτε τι θα γίνει τελικά με το Κινούμαι Ηλεκτρικά; Θα ανοίξει η πλατφόρμα; Θα βρεθούν χρήματα; Θα υπάρξει νέος κύκλος; Και αν ναι, πότε και με τι κίνητρα;

Σε αντίθεση με τους ενδιαφερόμενους, οι εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων δεν φαίνονται διατεθειμένες να περιμένουν άλλο και παίρνουν το παιχνίδι της αγοράς στα χέρια τους. Πληροφορούμαι πως, σε σχετική συνεδρίαση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), συζητήθηκε το ενδεχόμενο να σταματήσουν οι εταιρείες να επικοινωνούν τιμές ηλεκτρικών αυτοκινήτων με την κρατική επιδότηση.

ev charging station sign symbol on parking spot 2025 03 08 16 46 44 utc

Ήδη, αν κάνετε μια επίσκεψη σε μερικά επίσημα websites, θα δείτε ότι κάποιοι εισαγωγείς σταμάτησαν να αναφέρουν στις τιμές των μοντέλων τους το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Άλλες, σηκώνουν το γάντι και ανακοινώνουν δικές τους γενναίες προσφορές. Όχι βέβαια επειδή πρωταρχικός τους στόχος είναι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, αλλά επειδή είχαν κάνει τα πλάνα τους με άλλα δεδομένα και ξαφνικά βρέθηκαν με αυτοκίνητα να περιμένουν αγοραστές που περιμένουν την επιδότηση…

Πραγματική κωμωδία δηλαδή και μάλιστα βουβή, με σκηνοθέτη την κυβέρνηση που τηρεί σιγή ισχύος για το τι μέλλει γενέσθαι. Βρισκόμαστε εν ολίγης σε μια φάση που τυπικά το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» τρέχει, στην πραγματικότητα δεν κινείται καθόλου και τα αρμόδια υπουργεία αρκούνται στο να ανακοινώνουν παρατάσεις και καταβολές.

Συγγνώμη, αλήθεια, γιατί δόθηκε παράταση μέχρι τέλος Ιουνίου (το πρόγραμμα κανονικά έληγε στις 30 Απριλίου) ενώ δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι; Να συμπληρώσω εδώ ότι, από τα 44 εκατομμύρια ευρώ του προϋπολογισμού του Γ’ κύκλου (ενισχυμένο κατά 11 εκ. ευρώ τον Φεβρουάριο), έχουν καταβληθεί μέχρι σήμερα μόλις τα 18.177.594 €.

Να πάρω ηλεκτρικό τώρα ή να περιμένω;

Εκείνος που θέλει να μπει στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης και είναι (οικονομικά κυρίως) έτοιμος, είναι καλύτερο να κάνει τώρα την κίνησή του παρά να περιμένει. Να εκμεταλλευτεί δηλαδή τις προσφορές που ισχύουν αυτή την περίοδο για – ετοιμοπαράδοτα συνήθως – ηλεκτρικά οχήματα και να ελπίζει στο θαύμα πως θα ανοίξει η πλατφόρμα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» και θα επωφεληθεί από την κρατική επιδότηση.

Η σκέψη να περιμένει κάποιος τον επόμενο κύκλο (ένα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4» δηλαδή), προσωπικά εκτιμώ πως δεν συμφέρει. Ακόμη κι αν υπάρξει ένας τέταρτος κύκλος (που δεν είναι διόλου βέβαιο), το πιθανότερο είναι πως θα έχει χαμηλότερα κίνητρα από τα σημερινά και μικρότερο όφελος από τις εκπτώσεις που δίνουν τώρα οι εταιρείες.

Honda e 2021 1600 14

5 κινήσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

  • 01. Να ξεκαθαριστεί άμεσα το ομιχλώδες τοπίο που υφίσταται στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Να εξαντληθεί η αναδιανομή πόρων, να ολοκληρώνονται ταχύτερα οι έλεγχοι των αιτήσεων και να βρεθούν νέοι πόροι για να ανοίξει ξανά η πλατφόρμα.
  • 02. Να ανακοινωθεί άμεσα ένας τέταρτος κύκλος με συγκεκριμένη διάρκεια, ευκολότερη διαδικασία αίτησης και επιδότησης και εξασφαλισμένους πόρους, για να τρέξει το πρόγραμμα χωρίς τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις των Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 και 3.
  • 03. Να ανακοινωθεί επίσημα πως οι αιτήσεις που θα γίνουν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» αλλά δεν καταφέρουν τελικά να ικανοποιηθούν λόγω εξάντλησης των πόρων, θα ενταχθούν αυτόματα στον επόμενο κύκλο του προγράμματος.
  • 04. Οι επιδοτήσεις στο νέο κύκλο πρέπει να δίνουν έμφαση στη μικροκινητικότητα και στα μικρά και μεσαία αυτοκίνητα που προορίζονται για οδήγηση κυρίως στην πόλη. Εκεί χρειάζεται να ενισχύσουμε την ηλεκτροκίνηση έτσι ώστε να μειώσουμε την ρύπανση της ατμόσφαιρας και την ηχορύπανση.
  • 05. Η επιδότηση θα πρέπει να απευθύνεται στα μικρά και μεσαία εισοδήματα. Θα μπορούσε για παράδειγμα να επιδοτούνται οχήματα μέχρι ένα συγκεκριμένο όριο αξίας (πλαφόν εργοστασιακής τιμής), όπως ίσχυε στον Α’ κύκλο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Ανάγκη από μια επιδότηση στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος έχουν περισσότερο οι υποψήφιοι αγοραστές με μικρή οικονομική δυνατότητα, που χρειάζονται ένα αυτοκίνητο για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες μετακίνησης τους, παρά τα πολύ υψηλά εισοδήματα που συνήθως επιλέγουν ένα πολύ ακριβό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όχι από ανάγκη αλλά από επιθυμία.

KINOYMAI HLEKTRIKA 3 14

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!