Η τάση είχε φανεί ήδη από το 2023, ωστόσο το 2024 είναι η χρονιά που τα υβριδικά αυτοκίνητα (mild hybrid και full hybrid) έγιναν για πρώτη φορά η κορυφαία επιλογή από πλευράς συστήματος κίνησης στην ελληνική αγορά. Κατακρημνίζοντας μάλιστα τις ταξινομήσεις των «απλών» βενζινοκίνητων μοντέλων.
Η πληθώρα επιλογών hybrid, αλλά και τα οφέλη σε κατανάλωση καυσίμου και προνόμια χρήσης (μηδενικά – ως επί το πλείστον – τέλη κυκλοφορίας και ελεύθερη είσοδος στον Δακτύλιο καθημερινά), είναι αναμφίβολα οι σημαντικότεροι λόγοι για αυτή την ανατροπή. Αλλά όχι οι μόνοι, Είναι αρκετοί για παράδειγμα εκείνοι που επιλέγουν ένα υβριδικό αυτοκίνητο, καθώς πιστεύουν πως, εκτός των άλλων, θα έχει ευκολότερη μεταπώληση στο μέλλον.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ που είχαμε στη διάθεσή μας μέχρι το κλείσιμο της ειδικής αυτής έκδοσης, το διάστημα Ιανουάριος – Νοέμβριος ’24 τα υβριδικά (MHEV & HEV) κατέγραφαν σημαντική άνοδο +11,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Ήδη από τον Μάιο είναι σταθερά πρώτα σε ταξινομήσεις, φτάνοντας μάλιστα τον Οκτώβριο στο εκπληκτικό ποσοστό του 48,3%! Σχεδόν τα μισά νέα αυτοκίνητα δηλαδή που κυκλοφόρησαν στη χώρα μας το συγκεκριμένο μήνα, είναι υβριδικά. Ανάλογη ήταν η εικόνα και το Νοέμβριο, με ποσοστό 44,3%.
Σε συνδυασμό με την ελαφρά άνοδο (+0,7%) στις πωλήσεις των επαναφορτιζόμενων οχημάτων (BEV/PHEV, αλλιώς αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in hybrid), γίνεται ξεκάθαρο πως οι περισσότεροι αγοραστές προσανατολίζονται πλέον σε εξηλεκτρισμένες λύσεις. Τα βενζινοκίνητα και τα diesel αντίθετα παρουσιάζουν κάμψη στις πωλήσεις το πρώτο 11μηνο του έτους, με πτώση -5,7% και -6,2% συγκριτικά με το 2023.
Σε επίπεδο κατηγοριών, τα B–SUV παραμένουν τα πιο δημοφιλή, με ποσοστό 30,7% επί του συνόλου της αγοράς (Ιανουάριος – Νοέμβριος ’24). Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα σουπερμίνι (κατηγορία Β) με ποσοστό 23,8% και στην τρίτη τα C–SUV, με ποσοστό 19,7%. Η κυριαρχία των SUV συνεχώς διευρύνεται…
Αποκλιμάκωση τιμών
Το 2024 καταγράφεται μια ακόμη αξιοσημείωτη εξέλιξη: μια ελαφρά μείωση των τιμών, για πρώτη φορά στη μετά-Covid εποχή. Αν και αυτό συμβαίνει σε συγκεκριμένες μάρκες και μοντέλα, είτε εντελώς νέα όπως το Citroen C3 είτε σε υπάρχοντα όπως το Ford Puma και το Nissan Juke, αυτή η τάση αναμένεται να έχει συνέχεια. Και αυτό επειδή η αγορά δείχνει συνολικά μια – διόλου ελπιδοφόρα – σταθεροποίηση.
Τον Νοέμβριο οι ετήσιες ταξινομήσεις έφτασαν τις 128.377 μονάδες, έναντι 126.244 το 2023 (+1,7%), ενώ οι προβλέψεις κάνουν λόγο κλείσιμο του έτους με περίπου 136.000 οχήματα. Παράλληλα, μην ξεχνάμε την εισβολή Κινεζικών εταιρειών στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με πληθώρα νέων μαρκών και μοντέλων σε δελεαστικές τιμές που πιέζουν αφόρητα τον ανταγωνισμό.
Όλα δείχνουν πως το 2025 θα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά. Από τη μία οι νεοεισερχόμενες μάρκες θα επενδύσουν στο χτίσιμο του ίματζ και των πωλήσεών τους «φωνάζοντας» επικοινωνιακά, από την άλλη τα εδραιωμένα brands θα ποντάρουν στην προβολή των παραδοσιακών αξιών τους και της αξιοπιστίας που πρεσβεύουν ως επιλογή, για να διατηρήσουν ή/και να διευρύνουν τα κεκτημένα.