F1-GP Λας Βέγκας: Ωράρια και προεπισκόπηση

Η νέα προσθήκη στο Πρωτάθλημα της Formula 1, το φαντασμαγορικό GP Λας Βέγκας, θα είναι ο προτελευταίος αγώνας της σεζόν και το γεγονός της χρονιάς που περιμένουν όλοι με περισσότερη αγωνία.

F1-GP Λας Βέγκας: Ωράρια και προεπισκόπηση

Η νέα προσθήκη στο Πρωτάθλημα της Formula 1, το φαντασμαγορικό GP Λας Βέγκας, θα είναι ο προτελευταίος αγώνας της σεζόν και το γεγονός της χρονιάς που περιμένουν όλοι με περισσότερη αγωνία.

Η Formula 1 προετοιμάζει μία φαντασμαγορική σειρά εκδηλώσεων για το GP Λας Βέγκας, κάπου μεταξύ των οποίων θα… βρίσκεται και ένα Grand Prix. Για πρώτη φορά από το 1982, η Formula 1 θα διοργανώσει 3 αγώνες επί αμερικανικού εδάφους μέσα σε μία σεζόν. Φέτος δεν θα είναι όμως η πρώτη φορά που η Formula 1 επισκέπτεται το Λας Βέγκας, καθώς τη διετία 1981-1982, διοργάνωσε δύο αγώνες στο πάρκινγκ του ξενοδοχείου Caesars Palace.

Όντας ο τελευταίος αγώνας της σεζόν, έκρινε τους δύο τίτλους εκείνων των Πρωταθλημάτων. Το 1981 είχε κατακτήσει εκεί την τελευταία του νίκη στη Formula 1 ο Αυστραλός Πρωταθλητής του 1980, Alan Jones, με Williams. To 1982 επικράτησε ο Michele Alboreto, κατακτώντας την προτελευταία νίκη της Tyrrell στη Formula 1 και είχε την ευκαιρία να φιλήσει στο στόμα την Diana Ross στην κορυφή του βάθρου.

Η Liberty Media, κάτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων της Formula 1, είναι διοργανώτρια του αγώνα και αγόρασε (έναντι 240 εκατομμυρίων δολαρίων) γη 39 στρεμμάτων (ένα εκτός χρήσης πάρκινγκ) στην οποία θα στεγαστούν τα pits, επενδύοντας συνολικά περισσότερα από 560 εκατ. δολάρια στο εγχείρημα, το οποίο θέλει να ανάγει σε κάτι αντίστοιχο του Super Bowl του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το ερώτημα είναι αν θα ανταποκριθεί στις προσδοκίες.

Ο αγώνας θα είναι νυχτερινός και θα διεξαχθεί στις 22:00 το βράδυ του Σαββάτου -τοπική ώρα- δηλαδή 8:00 το πρωί της Κυριακής ώρα Ελλάδας. Έτσι, θα γίνει ο 74ος αγώνας στην ιστορία της Formula 1 που δεν θα διεξαχθεί Κυριακή και ο πρώτος από το GP Νότιας Αφρικής του 1985. Επίσης, η επιτροπή της κομητείας του Clark, ψήφισε ομόφωνα να επιτραπεί το κλείσιμο των δρόμων του Λας Βέγκας για τη διεξαγωγή του Grand Prix για τα επόμενα 10 χρόνια (έως το 2032).

Το σιρκουί

To αριστερόστροφο σιρκουί μέσα στους δρόμους του Λας Βέγκας που έχει μήκος 6.201 μ. (το δεύτερο μεγαλύτερο της χρονιάς έπειτα από το Spa-Francorchamps), επιλέχθηκε από 23 διαφορετικές χαράξεις. Διαθέτει 17 στροφές και ένα τμήμα 1.900 μέτρων που οδηγοί θα διανύουν με τέρμα γκάζι για 21 δλ. Ο αγώνες θα διαρκέσει 50 γύρους και προβλέπεται ότι θα αναπτύσσονται μέσες ωριαίες ταχύτητες αντίστοιχες με αυτές στη Monza (238 χλμ./ώρα), συνεπώς οι ομάδες θα επιλέξουν αεροδυναμικά πακέτα που θα μειώνουν την οπισθέλκουσα, για την επίτευξη υψηλότερων ταχυτήτων στις ευθείες. Οι τοίχοι θα παραμονεύουν κάθε παραστράτημα.

Η πρώτη στροφή θα είναι φουρκέτα και έπειτα από μία ανοιχτή δεξιά καμπή, η χάραξη εισέρχεται στους δρόμους της πόλης, και συγκεκριμένα την Koval Lane (για 800 μ.), πριν από μία στροφή (5) 90 μοιρών, για να περάσουν εμπρός από την MSG Sphere, το σφαιρικά σχηματισμένο χώρο διεξαγωγής συναυλιών, ύψους 110 μέτρων που προβάλλει βίντεο στην επιφάνειά του μέσω 1,2 εκατομμυρίων οθονών LED, η κατασκευή του οποίου κόστισε 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Σε αυτή την περιοχή έχει προστεθεί ένα αργό chicane (7/8), για να καταλήξει, μέσω μίας γρήγορης αριστερής στροφής στη Sands Avenue, όπου υπάρχουν δύο ταχύτατες καμπές (10 και 11).

Έπειτα από μία αργή αριστερή στροφή (12), τα μονοθέσια εισέρχονται στη Las Vegas Boulevard, γνωστή επίσης και ως The Strip, που περνάει ανάμεσα από τα πιο διάσημα ξενοδοχεία και καζίνο της πόλης, για να εισέλθουν στο τμήμα 1.900 μ. με τέρμα γκάζι, ξεπερνώντας ενδεχομένως τα 340 χλμ./ώρα. Στο τέλος της ευθείας, μία αργή ακολουθία στροφών (14/15/16), οδηγεί στην Harmon Avenue, για μία ευθεία 800 μ. πριν από την ταχύτατη τελευταία (αριστερή) στροφή (17) της πίστας.

Τα μονοθέσια θα περνάνε εμπρός από το ξενοδοχείο Caesars Palace, τα σιντριβάνια Bellagio, το αντίγραφο του πύργου του Άιφελ, το καζίνο Cosmopolitan, και τα θέρετρα The Venetian και Wynn. Ο γύρος θα έχει δύο ζώνες DRS (μεταξύ των στροφών 4/5 και 13/14) και kerb έχουν φιλοτεχνηθεί με τα σύμβολα της τράπουλας.

Χαρακτηριστικά πίστας

Οι οδηγοί αναμένεται να διανύουν το 79% της απόστασης του γύρου με τέρμα γκάζι και 66% της διάρκειάς του σε χρόνο, περίπου στα επίπεδα του Silverstone, αλλά με πολύ λιγότερες γρήγορες στροφές. Οι τρεις πιο δυνατές ζώνες πέδησης θα είναι για τις στροφές 1, 5 και 14. Η χάραξη έχει ασφαλτοστρωθεί εκ νέου, αφαιρώντας 10-15 εκατοστά του παλαιού οδοστρώματος και αναμένεται να έχει κύκλο ζωής 6 ετών.

Επειδή στα μέσα Νοεμβρίου θα επικρατούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (περίπου 15 βαθμών Κελσίου στην ατμόσφαιρα) τη νύχτα, η διαδικασία ενεργοποίησης των ελαστικών και της ανάπτυξης των κατάλληλων θερμοκρασιών λειτουργίας θα αποτελέσει μεγάλη πρόκληση για ομάδες και οδηγούς. Όλες οι διαδικασίες δοκιμών και αγώνα θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια της νύχτας και θα είναι πολύ δύσκολη η διατήρηση των ελαστικών στο κατάλληλο πλαίσιο θερμοκρασίας λειτουργίας.

Δε θα υπάρχουν υποστηρικτικοί αγώνες και οι δρόμοι θα ανοίγουν για κανονική κυκλοφορία για μεγάλο μέρος της ημέρας, κάτι που σημαίνει ότι η αγωνιστική γραμμή δε θα στρωθεί με γόμα όπως συμβαίνει συνήθως, προσφέροντας επιπλέον πρόσφυση. Επίσης, υπάρχει 40% πιθανότητα βροχής για τις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου.

Η Pirelli έχει φέρει τις τρεις πιο μαλακές γόμες της γκάμας ελαστικών της (C3, C4, C5) και οι ελάχιστες πιέσεις σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου έχουν διαμορφωθεί πολύ υψηλά: 27 psi για τον εμπρός άξονα και 24,5 psi στον πίσω, λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών, σε συνδυασμό με τα χαμηλά επίπεδα αεροδυναμικού φορτίου που αναμένεται να υιοθετήσουν οι ομάδες.

Σε κρύες συνθήκες, η διαφορά μεταξύ των πιέσεων των κρύων ελαστικών και των κανονικών πιέσεων λειτουργίας μειώνεται σημαντικά. Συνεπώς, όταν το μονοθέσιο βρίσκεται εν κινήσει, η πίεση των ελαστικών θα αυξηθεί πολύ λιγότερο από ό,τι σε άλλες πίστες λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών της ασφάλτου. Ως αποτέλεσμα, οι πιέσεις λειτουργίας θα εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από ό,τι σε άλλες πίστες που είναι απαιτητικές για τα ελαστικά, όπως για παράδειγμα το Μπακού.

Ομάδες και οδηγοί

Αν και η Red Bull (που θα αγωνιστεί με ειδικό χρωματισμό) αποτελεί όπως πάντα το φαβορί, o Sergio Perez πιστεύει ότι οι χαμηλές θερμοκρασίες θα λειτουργήσουν εναντίον της Πρωταθλήτριας ομάδας. Η Ferrari, που θα αγωνίζεται με ειδικό ερυθρόλευκο χρωματισμό στο Λας Βέγκας, ενδέχεται να επωφεληθεί από τις υψηλές τελικές ταχύτητες της SF-23, τουλάχιστον στις κατατακτήριες δοκιμές. Εκεί ίσως δυσκολευτεί η Red Bull, κυρίως στην ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά.

Στον αγώνα, ίσως η ιταλική ομάδα να καταφέρει να είναι ταχύτερη από τη McLaren (και αυτή με ειδικό χρωματισμό), που τον τελευταίο καιρό φαίνεται να είναι ανταγωνιστική σε κάθε πίστα και ίσως οι χαμηλές θερμοκρασίες να την ευνοήσουν, παρότι η χάραξη της πίστας δεν διαθέτει πολλά σημεία στα οποία είναι δυνατή η MCL60. Η Mercedes, έχοντας κατανοήσει τα λάθη που έκανε με το στήσιμο της W14 στο GP Σάο Πάολο, προετοιμάζεται πιθανότατα για ένα δύσκολο αγώνα, καθώς το γερμανικό μονοθέσιο δε φημίζεται για την υψηλή ταχύτητά του στις ευθείες.

Φαίνεται ότι η Ferrari κατάφερε να σώσει τη μονάδα ισχύος που χρησιμοποιούσε στο Austin ο Charles Leclerc και δεν κατάφερε να φτάσει καν έως την εκκίνηση. Παράλληλα, η Mercedes σκόπευε ούτως ή άλλως να χρησιμοποιήσει διαφορετική μονάδα για τα δύο τελευταία Grand Prix της σεζόν στο μονοθέσιο του George Russell, ο οποίος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει στο GP Σάο Πάολο με προβλήματα υπερθέρμανσης.

Κρίσιμο παράγοντα θα αποτελέσει πώς θα καταφέρουν τα μονοθέσια να διαχειριστούν τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες ελαστικών και η Red Bull φαίνεται να έχει το ευρύτερο πλαίσιο λειτουργίας από όλα τα μονοθέσια ιδίως σε συνθήκες αγώνα. Οι Mercedes και Ferrari έχουν πολύ περιορισμένο πλαίσιο λειτουργίας, ενώ η McLaren βρίσκεται κάπου στη μέση. Η Aston Martin θα πρέπει να αποδείξει ότι η καλή εμφάνιση στο Interlagos δεν ήταν μεμονωμένο περιστατικό, αλλά οι υψηλές ταχύτητες στις ευθείες δεν είναι απαραίτητα το δυνατό σημείο του μονοθεσίου της.

Με ειδικό χρωματισμό θα αγωνιστεί και η Alpine στο Λας Βέγκας, αλλά δεδομένης της υστέρησης ισχύος της μονάδας ισχύος της Renault, η γαλλική ομάδα δεν προμηνύεται να είναι ανταγωνιστική. Η Haas θα προσεγγίσει τον 3ο φετινό αγώνα της χώρας προέλευσής της με διαφορετικό τρόπο, καθώς ο Nico Hulkenberg θα χρησιμοποιήσει το παλιό αεροδυναμικό πακέτο, με το οποίο έχει καλύτερη αίσθηση, και όχι αυτό που παρουσίασε η ομάδα στο GP ΗΠΑ, το οποίο προτιμά ο Kevin Magnussen, και θα βρίσκεται στο μονοθέσιο του Δανού.

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 17 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 06:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 10:00
Σάββατο 18 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 06:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 10:00
Κυριακή 19 Νοεμβρίου
Αγώνας: 08:00

GP Λας Βέγκας

21ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Las Vegas Street Circuit
Μήκος πίστας: 6.201 μ.
Γύροι: 50
Συνολική απόσταση αγώνα: 309,961 χλμ.
Στροφές: 17 (11 αριστερές, 6 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (4-5, 13-14)
Εκτιμώμενος χρόνος γύρου κατατακτήριων δοκιμών: 1:32.5
Εκτιμώμενη μέση ωριαία ταχύτητα: 238 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 175 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 66%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 79%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 16%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 56
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 3,9 G (στροφή 4)
Μέγιστη ταχύτητα: 342 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα βροχής: 5%

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!