GP Σάο Πάολο: Ωράρια και προεπισκόπηση

Το GP Σάο Πάολο ολοκληρώνει τρεις εβδομάδες έντονης δραστηριότητας για τη Formula 1, με αγώνες σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα. Στο Interlagos θα διεξαχθεί το τελευταίο σπριντ της σεζόν που είναι και το 3ο σε 4 αγώνες.

GP Σάο Πάολο: Ωράρια και προεπισκόπηση

Το GP Σάο Πάολο ολοκληρώνει τρεις εβδομάδες έντονης δραστηριότητας για τη Formula 1, με αγώνες σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα. Στο Interlagos θα διεξαχθεί το τελευταίο σπριντ της σεζόν που είναι και το 3ο σε 4 αγώνες.

Στην πατρίδα του ποδοσφαίρου, της σάμπα, του καρναβαλιού και του Ayrton Senna, οι θεατές πάντα δημιουργούν μία καυτή ατμόσφαιρα. Φέτος είναι η 3η χρονιά που ο αγώνας ονομάζεται GP Σάο Πάολο και όχι Βραζιλίας και τo όνομα της περιοχής Interlagos σημαίνει μεταξύ δύο λιμνών, όπου βρίσκεται το -κατασκευασμένο το 1940- Audtodromo Jose Carlos Pace, που έχει πάρει το όνομα του Βραζιλιάνου οδηγού της Formula 1 από τη δεκαετία του 1970, νικητή ενός Grand Prix, ο οποίος έχασε τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα το 1977, σε ηλικία 32 ετών.

Το GP Βραζιλίας συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στο Πρωτάθλημα της Formula 1 το 1973, τη χρονιά δηλαδή μετά τον πρώτο τίτλο του Emerson Fittipaldi, του πρώτου Βραζιλιάνου Πρωταθλητή. Μεταξύ 1980-1989 (που πρωταγωνιστούσε ο -Carioca- Nelson Piquet), το GP Βραζιλίας διεξήχθη στο Ρίο ντε Τζανέιρο και την πίστα της Jacarepagua. Το 1990 επέστρεψε στο Interlagos, το οποίο ανασχεδιάστηκε, με τη συμβολή του Ayrton Senna, όσον αφορά τη μορφή του πρώτου chicane, που φέρει το όνομά του. Η σύγχρονη πίστα χρησιμοποιεί μόνο ένα μέρος της αρχικής χάραξης.

Όπως πάντα, ο Max Verstappen και η Red Bull αποτελούν το απόλυτο φαβορί για την επικράτηση στον αγώνα. Ωστόσο, πέρυσι η Mercedes ήταν πολύ ανταγωνιστική στο Interlagos πέρυσι και ο George Russell κατάφερε να κατακτήσει την πρώτη νίκη της καριέρας του στη Formula 1. H W14 αναμένεται να είναι πολύ ανταγωνιστική στις αργές στροφές του μεσαίου sector της πίστας, αλλά η Mercedes δεν είναι σίγουρη ότι μπορεί να επαναλάβει την περυσινή επιτυχία. Ο Lewis Hamilton χρησιμοποιεί ένα ειδικό κράνος για αυτό το τριήμερο, με τη σημαία της Βραζιλίας επάνω του.

Όπως και σε κάθε πίστα στο δεύτερο μισό της σεζόν, η McLaren αναμένεται να είναι ανταγωνιστική, αν και η πλειονότητα των στροφών δεν ευνοεί τα δυνατά σημεία του μονοθεσίου της και στη μεγάλη περίοδο με τέρμα γκάζι που καταλήγει στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, η MCL60 αναμένεται να έχει ίδια περίπου ταχύτητα με τη Mercedes. Σε εκείνο τον τομέα αναμένεται να υπερισχύει η Ferrari, η οποία όμως αναμένεται να δυσκολευτεί με την καταπόνηση των ελαστικών, παράγοντας που αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο και πάλι, μαζί με την ανάπτυξη των κατάλληλων θερμοκρασιών σε ένα γρήγορο γύρο, ιδίως στο εμπρός αριστερό ελαστικό, που δέχεται ελάχιστα φορτία.

Η μετεωρολογική πρόβλεψη κάνει λόγο για συννεφιές κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου, με πιθανότητα βροχής τα βράδια. H Pirelli έχει φέρει μέσες γόμες (C2, C3, C4) για το GP Σάο Πάολο (με ελάχιστες πιέσεις 23 psi εμπρός και 21 psi πίσω σε 70 βαθμούς Κελσίου), όπου τα επιμήκη και πλευρικά φορτία στα οποία υπόκεινται τα ελαστικά είναι περίπου ισόποσα και η καταπόνηση είναι κυρίως θερμική. Στον αγώνα αναμένεται να επικρατήσει η στρατηγική 2 pit stop, γιατί με μία αλλαγή ελαστικών θα απαιτείται πολλή διαχείριση, πλήττοντας το ρυθμό αγώνα.

H Aston Martin ανακοίνωσε ότι θα διατηρήσει και το 2024 ως εφεδρικό οδηγό της το Βραζιλιάνο Felipe Drugovich, Πρωταθλητή Formula 2 το 2022, ενώ ο Fernando Alonso δήλωσε ότι θα υπάρχουν συνέπειες για αυτούς που διέδωσαν τη φήμη ότι υπάρχει πιθανότητα να μεταβεί στη Red Bull, και μάλλον δεν εννοεί τον Ισπανό δημοσιογράφο Albert Fabrega, από του οποίου ένα κρυπτικό tweet ξεκίνησε όλη η παραφιλολογία. Συνήθως, όταν διαδίδονται ανυπόστατες στη Formula 1 συμβαίνει επειδή υπάρχει σαφής ατζέντα από πίσω και ίσως κάποιοι να προσπαθούν να δημιουργήσουν τρικυμίες στη σχέση του Alonso με την Aston Martin.

Επίσης, από αυτό το Σαββατοκύριακο άλλαξε η στάση που θα έχει ο διευθυντής αγώνων της F1, Niels Wittich, απέναντι σε οδηγούς που καθυστερούν άλλα μονοθέσια στη γρήγορη λωρίδα του pit lane για να αναπτύξουν απόσταση από τους αντιπάλους τους κατά την προετοιμασία για ένα γρήγορο γύρο στις κατατακτήριες δοκιμές. Σύμφωνα με τις σημειώσεις του Wittich για τo GP Σάο Πάολο, «οι οδηγοί δεν επιτρέπεται να επιβραδύνουν χωρίς λόγο στη λωρίδα ταχείας κυκλοφορίας του pit lane. Οι οδηγοί μπορούν να δημιουργήσουν κενό μεταξύ του φωτεινού σηματοδότη στην έξοδο από τα pits τη γραμμή αυτοκινήτου ασφαλείας SC2. Όποιος οδηγός επιθυμεί να το κάνει αυτό, πρέπει να οδηγεί όσο το δυνατόν πιο αριστερά, ώστε να επιτρέπει στους άλλους οδηγούς να προσπερνούν στη δεξιά πλευρά της εξόδου από τα pits».

Χαρακτηριστικά πίστας

Η αριστερόστροφη πίστα του Interlagos είναι η 3η μικρότερη του Πρωταθλήματος και διαθέτει περίπου το ίδιο μήκος με αυτήν του Μεξικού. Βρίσκεται επίσης σε αυξημένο υψόμετρο, 780 περίπου μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι η πυκνότητα του αέρα είναι ελαττωμένη κατά 8%. Συνεπώς, τα τούρμπο των μονάδων ισχύος έχουν και πάλι βεβαρυμμένο έργο, αλλά όχι όσο στο Μεξικό.

Τα τρία sector του Interlagos έχουν πολύ διαφορετικό χαρακτήρα. Το 1ο και το 3ο απαιτούν υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες, ενώ το δεύτερο αποτελείται κυρίως από αργές στροφές, όπου χρησιμεύει το υψηλότερο δυνατό αεροδυναμικό φορτίο. Ένας ιδανικός γύρος στις κατατακτήριες δοκιμές επιτυγχάνεται με ρυθμίσεις υψηλότερου φορτίου (λόγω των δύο ζωνών DRS), ωστόσο αυτό το στήσιμο θα μειονεκτεί σε τελική ταχύτητα στις ευθείες για τον αγώνα, οπότε οι ομάδες πρέπει να βρουν τον κατάλληλο συμβιβασμό.

https://youtu.be/COC0zdiYCuI?si=seQb9ctF6-tSU7ff

Λόγω της αραιότερης ατμόσφαιρας, οι ομάδες υιοθετούν αεροδυναμικές ρυθμίσεις με μεγαλύτερη γωνία πρόσπτωσης στα πτερύγια, από ό,τι θα συνέβαινε στις ίδιες συνθήκες στο επίπεδο της θάλασσας. Η χάραξη έχει καλή ροή, και επειδή σε πολλές προσεγγίσεις στροφών τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, απαιτείται καλή σταθερότητα στον πίσω άξονα, αλλά και ένας ισχυρός εμπρός άξονας στις αργές στροφές.

Από την έξοδο της στροφής 12 και έως τα φρένα για την πρώτη στροφή, οι οδηγοί διανύουν 1,2 χλμ. με τέρμα γκάζι, ανεβαίνοντας μία ανηφόρα ύψους 33 μέτρων. Αυτό το χαρακτηριστικό της πίστας απαιτεί έξυπνη χρήση του ERS πριν από το ξεκίνημα ενός γρήγορου γύρου, για να εξασφαλίσει ο οδηγός την υψηλότερη εφικτή ταχύτητα πριν μηδενιστεί ξανά η διαθέσιμη ενέργεια στο σύστημα, όταν περάσει τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού.

Με δύο ζώνες DRS, τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα. Λόγω της έλλειψης πολλών ζωνών ισχυρής πέδησης, δεν υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για το υβριδικό σύστημα να ανακτήσει ενέργεια. Επειδή η σειρά εκκίνησης βρίσκεται σε ανηφορικό κομμάτι, οι οδηγοί πρέπει να πατάνε όσο πιο ελαφριά μπορούν το πεντάλ του φρένου, για να μην κυλήσει προς τα πίσω το μονοθέσιο πριν σβήσουν τα πέντε κόκκινα φώτα.

Το κατηφορικό φρενάρισμα για την κεκλιμένη πρώτη στροφή, αφαιρεί φορτίο από τον εσωτερικό τροχό και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα, χωρίς όμως να τραυματίζει τόσο πολύ το ελαστικό. Άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί στο φαινόμενο αυτό, είναι ότι το εμπρός αριστερό ελαστικό λειτουργεί ελάχιστα από την έξοδο της στροφής 10 έως την 6, δηλαδή για 3,5 περίπου χιλιόμετρα. Συνεπώς, η διατήρησή του στη σωστή θερμοκρασία αποτελεί μεγάλη πρόκληση.

Η χάραξη δεν έχει μεγάλες απαιτήσεις επιτάχυνσης από αργές στροφές ή ζώνες έντονης πέδησης, γεγονός που σημαίνει ότι οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν υπό έλεγχο την καταπόνηση των πίσω ελαστικών.

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 3 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 16:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 20:00
Σάββατο 4 Νοεμβρίου
Sprint Shootout: 16:30
Σπριντ: 20:30
Κυριακή 5 Νοεμβρίου
Αγώνας: 19:00

GP Σάο Πάολο

20ός γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Autodromo Jose Carlos Pace
Μήκος πίστας: 4.309 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,879 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:10.540 (219,909 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:07.281 (230,561 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2018
Στροφές: 15 (10 αριστερές, 5 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 3-4 και 15-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 392 μ.
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 195 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 54%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 67%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 17%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 50
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,1 G (στροφή 6)
Μέγιστη ταχύτητα: 330 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 100%
Πιθανότητα βροχής: 45%

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!