Γιατί η F1 δεν μπορεί να απορρίψει εύκολα την Andretti

Σύμφωνα με τις ενδείξεις, η FIA είναι έτοιμη να δώσει το πράσινο φως στην Andretti να εισέλθει στο grid της Formula 1. Εξηγούμε τους λόγους για τους οποίους αν συμβεί αυτό θα είναι δύσκολο για τη Liberty Media να αρνηθεί την είσοδο της Andretti στην F1.

Γιατί η F1 δεν μπορεί να απορρίψει εύκολα την Andretti

Σύμφωνα με τις ενδείξεις, η FIA είναι έτοιμη να δώσει το πράσινο φως στην Andretti να εισέλθει στο grid της Formula 1. Εξηγούμε τους λόγους για τους οποίους αν συμβεί αυτό θα είναι δύσκολο για τη Liberty Media να αρνηθεί την είσοδο της Andretti στην F1.

Έπειτα από την έναρξη διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για νέες ομάδες στο grid της Formula 1, η FIA διενεργούσε τον έλεγχο των υποψηφίων. Η Διεθνής Ομοσπονδία θέλει να ανακοινώσει τα αποτελέσματα εντός του Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τις φήμες, η Andretti Autosport, που πρόσφατα ανακοίνωσε τη μεταμόρφωσή της σε Andretti Global υπαινισσόμενη την επέκταση των δραστηριοτήτων της στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, πληροί όλα τα κριτήρια της FIA, για να λάβει άδεια να αγωνιστεί από το 2025 κιόλας.

Ο κατάλογος απαιτήσεων της FIA καλύπτει πέντε τομείς. Κάθε υποψήφιος έπρεπε να αποδείξει ότι διαθέτει τις δομές και την ηγεσία για τη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής ομάδας. Η FIA έλεγξε επίσης αν οι υποψήφιοι έχουν κατανοήσει τους κανονισμούς και αν διαθέτουν αρκετά χρήματα για να δημιουργήσουν μια ομάδα και στη συνέχεια να εμφανίζονται σε κάθε Grand Prix. Απαιτήθηκαν επίσης αποδείξεις ότι υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι, όπως εγκαταστάσεις και εξοπλισμός, καθώς και κατάλληλα καταρτισμένοι εργαζόμενοι για την εξέλιξη, κατασκευή και χρήση των μονοθεσίων.

Στο πλαίσιο αυτού του ελέγχου, εξετάστηκαν επίσης τα βιογραφικά των ιδιοκτητών, των επικεφαλής των ομάδων και των τεχνικών διευθυντών, για να διαπιστωθεί αν υπήρχε στο παρελθόν οποιαδήποτε εγκληματική δραστηριότητα από πρόσωπα-κλειδιά. Τέλος, οι υποψήφιες ομάδες έπρεπε να περάσουν έλεγχο βιωσιμότητας και να αποδείξουν ότι μπορεί να λειτουργήσει με κλιματικά ουδέτερο τρόπο εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.

Εάν η Andretti λάβει την έγκριση της FIA, θα έχει κερδίσει μόνο τη μισή μάχη. Στη συνέχεια, η διοίκηση της Formula 1 ασχολείται με τον αιτούντα. Η Andretti πρέπει να δείξει ότι προσφέρει εμπορικό όφελος στο άθλημα και δεν είναι εκεί μόνο για να αρπάξει ένα μερίδιο από τα έσοδα που προέρχονται από τα εμπορικά δικαιώματα, ή με πρόθεση να πουλήσει την ομάδα για κέρδος μετά από σύντομο χρονικό διάστημα.

Η προγραμματισμένη συμμετοχή στη σεζόν του 2025 είναι εξαιρετικά φιλόδοξη λόγω του σφιχτού χρονοδιαγράμματος, ακόμη και αν η Andretti συνεργαστεί με την Alpine-Renault σύμφωνα με το μοντέλο της Haas, που προμηθεύεται από τη Ferrari όσα εξαρτήματα επιτρέπουν οι κανονισμοί: μονάδα ισχύος, κιβώτιο, αναρτήσεις και περιφερειακά συστήματα. Μόνο ο έλεγχος του κατά πόσον η Andretti αυξάνει την αξία της Formula 1 -που είναι και το ζητούμενο από την κάτοχο των εμπορικών δικαιωμάτων, Liberty Media– μπορεί να διαρκέσει έξι μήνες.

H Andretti έχει συνάψει εμπορική συμφωνία με την Cadillac, θυγατρική μάρκα του αμερικανικού κολοσσού της αυτοκινητοβιομηχανίας, General Motors, η οποία θα μετονομάζει αρχικά τις μονάδες ισχύος που θα προμηθεύεται η ομάδα από τη Renault. Αν η Cadillac αποφασίσει να κατασκευάσει δική της μονάδα ισχύος -πράγμα δύσκολο- δεν προλαβαίνει να το κάνει πριν τη σεζόν του 2027. Ο μεγαλύτερος φόβος της Liberty Media είναι ότι το σχέδιο της Andretti ενδέχεται να μην είναι ανταγωνιστικό, λόγω της ακραίας χρονικής πίεσης.

Η Andretti διαθέτει ήδη εγκαταστάσεις στο Banbury της Αγγλίας, έχοντας προσελκύσει τον πρώην τεχνικό διευθυντή της ομάδας της Renault, Nick Chester, με επικεφαλής σχεδιαστή τον John McQuilliam (Jordan, Manor, Prodrive) και επικεφαλής αεροδυναμικής τον Jon Tomlinson (Lotus/Renault, Williams, Mercedes). Σύμφωνα με τις φήμες στον ιταλικό Τύπο, αυτή η τριάδα διευθυντών έχει από κάτω της περίπου 100 άτομα τεχνικό προσωπικό.

Εάν η αίτηση της Andretti εγκριθεί από τη FIA, δεν θα είναι τόσο εύκολο να απορριφθεί από τη Liberty Media. H Formula 1 θα πρέπει να βρει πολύ σοβαρούς λόγους για να αμφισβητήσει την άδεια συμμετοχής που χορήγησε η FIA. Σε περίπτωση απόρριψης, η Formula 1 αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει και η FIA όταν αρνείται την αδειοδότηση ενός υποψηφίου.

Το 2000, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανάγκασε τη FIA να αλλάξει τον αγωνιστικό της κώδικα στο πλαίσιο μιας οδηγίας σχετικά με τη συμμετοχή σε αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το άρθρο 2 ορίζει ότι η συμμετοχή μιας ομάδας δεν μπορεί να παρεμποδιστεί, εκτός εάν η FIA επικαλεστεί λόγους ασφαλείας ή έχει εύλογες ανησυχίες ότι η συμμετοχή αυτή θα έθετε σε κίνδυνο τη δίκαιη και ομαλή διεξαγωγή των αγώνων.

Με αυτή την αιτιολογία, η Andretti προφανώς δεν μπορεί να απορριφθεί. Και αν η FIA δεν μπορεί να το κάνει, η Formula 1 θα δυσκολευτεί επίσης να αποδείξει ότι υπάρχουν λόγοι σαν και αυτούς που προαναφέρθηκαν. Ειδικά από τη στιγμή που η Andretti είναι ένα πολύ γνωστό όνομα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και η General Motors ένας κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας. Για τη FIA, υπάρχει επίσης ο φόβος μιας μακράς και δαπανηρής δικαστικής διαμάχης, εάν ένας από τους απορριφθέντες υποψήφιους δεν αποδεχθεί τα αποτελέσματα της διαδικασίας έγκρισης.

Θεωρητικά, η Liberty Media θα μπορούσε να δυσκολέψει την είσοδο της Andretti στη Formula 1, αποφασίζοντας να μη συμπεριλάβει την αμερικανική ομάδα στην τρέχουσα Συνθήκη Ομονοίας (η οποία διέπει τον τρόπο διακυβέρνησης του σπορ), που λήγει στο τέλος του 2025. Η κίνηση αυτή αυτό θα μπορούσε να επιτρέψει υπό τους όρους της επόμενης Συνθήκης Ομονοίας την αύξηση του ποσού που απαιτείται να καταθέσει κάθε πρωτοεμφανιζόμενη ομάδα της F1 στις υπόλοιπες, ως αποζημίωση για την απώλεια μεριδίου των εμπορικών δικαιωμάτων.

Αυτή τη στιγμή, το ποσό αυτό είναι 200 εκατομμύρια δολάρια, αλλά υπάρχουν πιέσεις από τις υφιστάμενες ομάδες να αυξηθεί στα 600 εκατ. δολάρια. Το ερώτημα είναι αν ένα τέτοιο ποσό μπορεί να επιβληθεί νομικά. Υπάρχει περίπτωση να παραβαίνει το άρθρο 2 της οδηγίας της ΕΕ. Ένας υποψήφιος θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι ένα τόσο υψηλό ποσό αποτρέπει εξαρχής τη συμμετοχή πρωτοεμφανιζόμενου. Η Formula 1, από την άλλη πλευρά, θα ισχυριζόταν ότι μια θέση στον αγωνιστικό χώρο αξίζει πολύ περισσότερο από 600 εκατομμύρια δολάρια. Ακόμη και η μικρότερη ομάδα αποτιμάται σήμερα στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!