GP Σάο Πάολο: Προτελευταία σάμπα

O προτελευταίος αγώνας της φετινής σεζόν της Formula 1 είναι το GP Σάο Πάολο, που θα διεξαχθεί στην πίστα του Interlagos.

GP Σάο Πάολο: Προτελευταία σάμπα

O προτελευταίος αγώνας της φετινής σεζόν της Formula 1 είναι το GP Σάο Πάολο, που θα διεξαχθεί στην πίστα του Interlagos.

H Formula 1 επιστρέφει στη Βραζιλία και την πίστα που φέρνει το όνομα του αδικοχαμένου -σε αεροπορικό δυστύχημα το 1977- οδηγού Jose Carlos Pace, από το Σάο Πάολο, για τον προτελευταίο αγώνα της φετινής σεζόν, ο οποίος περιλαμβάνει και σπριντ το Σάββατο. Όπως και πέρυσι, ο αγώνας ονομάζεται επίσημα GP Σάο Πάολο και όχι Βραζιλίας.

Η κατασκευή της πίστας του Interlagos (όνομα που σημαίνει «μεταξύ δύο λιμνών») ολοκληρώθηκε το 1940. Με την αύξηση της δημοτικότητας του Emerson Fittipaldi, το πρώτο Grand Prix διοργανώθηκε εκεί το 1972 και η Formula 1 συμπεριέλαβε τον αγώνα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα το 1973.

Το GP Βραζιλίας συνέχισε να διοργανώνεται στο Σάο Πάολο μέχρι το 1980. Μεταξύ 1981 και 1989 φιλοξενήθηκε στην πίστα της Jacarepagua στο Rio de Janeiro, για να επιστρέψει στο Interlagos το 1990, στην ανασχεδιασμένη χάραξη της πίστας (με το μισό σχεδόν μήκος της αρχικής), στη διαμόρφωση της οποίας βοήθησε και ο Ayrton Senna.

Η αριστερόστροφη πίστα του Interlagos, είναι η 3η μικρότερη του Πρωταθλήματος σε μήκος και διαθέτει σχεδόν το ίδιο μήκος με αυτήν του Μεξικού. Βρίσκεται επίσης σε αυξημένο υψόμετρο, 780 περίπου μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι η πυκνότητα του αέρα είναι ελαττωμένη κατά 8%. Συνεπώς, τα τούρμπο των μονάδων ισχύος έχουν και πάλι βεβαρυμένο έργο, αλλά όχι όσο στο Μεξικό.

Τα τρία sector του Interlagos έχουν πολύ διαφορετικό χαρακτήρα. Το 1ο και το 3ο απαιτούν υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες, ενώ το δεύτερο αποτελείται από αργές στροφές, όπου χρησιμεύει το υψηλότερο δυνατό αεροδυναμικό φορτίο. Ένας ιδανικός γύρος στις κατατακτήριες δοκιμές επιτυγχάνεται με ρυθμίσεις υψηλότερου φορτίου (λόγω των δύο ζωνών DRS), ωστόσο αυτό το στήσιμο θα μειονεκτεί σε τελική ταχύτητα στις ευθείες για τον αγώνα, οπότε οι ομάδες πρέπει να βρουν τον κατάλληλο συμβιβασμό.

Λόγω της αραιότερης ατμόσφαιρας, οι ομάδες υιοθετούν αεροδυναμικές ρυθμίσεις με μεγαλύτερη γωνία πρόσπτωσης, από ό,τι θα συνέβαινε στις ίδιες συνθήκες στο επίπεδο της θάλασσας. Η χάραξη έχει καλή ροή και επειδή σε πολλές προσεγγίσεις στροφών τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, απαιτείται καλή σταθερότητα στον πίσω άξονα, αλλά και ένα δυνατό εμπρός μέρος στις αργές στροφές.

Από την έξοδο της στροφής 12 και έως τα φρένα για την πρώτη στροφή, οι οδηγοί διανύουν 1,2 χλμ. με τέρμα γκάζι, ανεβαίνοντας μία ανηφόρα ύψους 33 μέτρων. Αυτό το χαρακτηριστικό της πίστας απαιτεί έξυπνη χρήση του ERS πριν από το ξεκίνημα ενός γρήγορου γύρου, για να εξασφαλίσει ο οδηγός την υψηλότερη εφικτή ταχύτητα πριν μηδενιστεί ξανά η διαθέσιμη ενέργεια στο σύστημα, όταν περάσει τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού.

Με δύο ζώνες DRS, τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα και λόγω της έλλειψης πολλών ζωνών ισχυρής πέδησης, δεν υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για το υβριδικό σύστημα να ανακτήσει ενέργεια. Επειδή η σειρά εκκίνησης βρίσκεται σε ανηφορικό κομμάτι, οι οδηγοί πρέπει να πατάνε όσο πιο ελαφριά μπορούν το πεντάλ του φρένου πριν σβήσουν τα πέντε κόκκινα φώτα, για να μην κυλήσει προς τα πίσω το μονοθέσιο.


Το κατηφορικό φρενάρισμα για την κεκλιμένη πρώτη στροφή, αφαιρεί φορτίο από τον εσωτερικό τροχό και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα, χωρίς όμως να τραυματίζει τόσο πολύ το ελαστικό. Άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί στο φαινόμενο αυτό, είναι ότι το εμπρός αριστερό ελαστικό λειτουργεί ελάχιστα από την έξοδο της στροφής 10 έως την 6, για 3,5 περίπου χιλιόμετρα. Συνεπώς, η διατήρησή του στη σωστή θερμοκρασία αποτελεί μεγάλη πρόκληση.

Η Pirelli έχει φέρει στο Interlagos τις μέσες γόμες της (C2, C3 και C4) και οι ελάχιστες πιέσεις έχουν οριστεί στα 24 psi εμπρός και στα 22 psi στον πίσω άξονα, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου. Η χάραξη δεν έχει μεγάλες απαιτήσεις επιτάχυνσης από στροφές και ζωνών έντονης πέδησης, γεγονός που σημαίνει ότι οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν υπό έλεγχο την καταπόνηση των ελαστικών του πίσω άξονα.

Η πρόγνωση του καιρού αναφέρει βροχές καθ’ όλη τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου. Δεδομένου ότι θα υπάρχει σπριντ το Σάββατο, οι κατατακτήριες δοκιμές που θα ορίσουν τη σειρά εκκίνησης για αυτό, θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή, έπειτα από μόλις μία περίοδο ελεύθερων δοκιμών. Θα είναι ενδιαφέρουσα η επιλογή γόμας ελαστικών που θα κάνουν οι ομάδες για το σπριντ.

Ομάδες και οδηγοί

Η Red Bull, που αποτελεί και πάλι το φαβορί έχοντας κατακτήσει αμφότερους τους τίτλους, στοχεύει στην εξασφάλιση από τον Sergio Perez της δεύτερης θέσης στο Πρωτάθλημα Οδηγών. Στο στρατόπεδο της Ferrari θα απουσιάζει και πάλι από το pit wall ο Mattia Binotto. O Charles Leclerc δήλωσε ότι έχει επικεντρωθεί ήδη στο 2023 και αντιμετωπίζει τους τελευταίους φετινούς αγώνες ως προετοιμασία για την επόμενη χρονιά. Υπάρχει πιθανότητα να αντικατασταθεί η μονάδα ισχύος στο μονοθέσιο του Carlos Sainz και αν συμβεί αυτό, ο Ισπανός θα πρέπει να εκτίσει ποινή στη σειρά εκκίνησης της Κυριακής.

H Mercedes δεν περιμένει να είναι το ίδιο ανταγωνιστική όπως στο Μεξικό, λόγω της υψηλής οπισθέλκουσας που παράγει η W13, η οποία θα κοστίζει χρόνο στις ευθείες. Ο Lewis Hamilton ίσως έχει περισσότερο την εύνοια του κοινού, καθώς ονομάστηκε επίτιμος πολίτης της Βραζιλίας πριν από λίγες ημέρες.

Για παρόμοιους λόγους με τη Mercedes, ο Lando Norris προβλέπει ότι το Interlagos δεν θα είναι μία δυνατή πίστα για τη McLaren, η οποία μάχεται με την Alpine για την 4η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα της γαλλικής ομάδας παραμένει η αξιοπιστία. Μάχη υπάρχει και για την 6η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών, μεταξύ των Alfa Romeo και Aston Martin, με μόλις 4 βαθμούς διαφορά μεταξύ τους.

GP Σάο Πάολο – Interlagos

21ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 για το 2022
Μήκος πίστας: 4.309 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,879 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:10.540 (219,909 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Valtteri Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:07.281 (230,561 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Lewis Hamilton (Mercedes), 2018
Στροφές: 15 (10 αριστερές, 5 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 17,5 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 195 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 64%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 74%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 44
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 3-4 και 15-1)

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 17:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 21:00
Σάββατο 12 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 17:30
Σπριντ: 21:30
Κυριακή 13 Νοεμβρίου
Αγώνας: 20:00

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!