F1: Το status quo πριν από το GP Εμίλια Ρομάνια

Λίγο πριν ανάψουν οι κινητήρες στην πίστα της Imola για τον 7ο γύρο της φετινής σεζόν της Formula 1, το GP Εμίλια Ρομάνια, ρίχνουμε μια ματιά στο grid και τις αναβαθμίσεις που έχουν φέρει οι ομάδες για αυτό τον αγώνα.

F1: Το status quo πριν από το GP Εμίλια Ρομάνια

Λίγο πριν ανάψουν οι κινητήρες στην πίστα της Imola για τον 7ο γύρο της φετινής σεζόν της Formula 1, το GP Εμίλια Ρομάνια, ρίχνουμε μια ματιά στο grid και τις αναβαθμίσεις που έχουν φέρει οι ομάδες για αυτό τον αγώνα.

Η Formula 1 επιστρέφει στην πίστα Enzo e Dino Ferrari της Imola, όπου πέρυσι δεν διεξήχθη το Grand Prix της Εμίλια Ρομάνια λόγω πλημυρών. Επίσης, η φετινή επίσκεψη στην Imola σηματοδοτεί 30 χρόνια από το θάνατο του Βραζιλιάνου τρεις φορές Παγκόσμιου Πρωταθλητή Ayrton Senna, που έγραψε ιστορία στο σπορ, καθώς και του Αυστριακού Roland Ratzenberger.

Με πρωτοστάτη τον τετράκις Πρωταθλητή Sebastian Vettel, οι οδηγοί της F1, της F2 και της F3 συγκεντρώθηκαν την πίστα της Imola για να τρέξουν ένα γύρο φορώντας μπλουζάκια στα χρώματα του κράνους του Senna που ανέγραφαν «Forever» (για πάντα) και ένα περιβραχιόνιο στα χρώματα της αυστριακής σημαίας, τιμώντας την μνήμη των δύο αδικοχαμένων οδηγών.

Καθώς έφτασαν στη στροφή Tamburello, όπου ο Senna έχασε τη ζωή του, άνοιξαν οι ουρανοί… Ο Vettel θα κάνει μερικούς γύρους και με το μονοθέσιο που αγωνίστηκε ο Ayrton Senna το 1993, μία McLaren MP4/8, η οποία ανήκει στην προσωπική συλλογή του Γερμανού.

Προγνωστικά

Tο GP Εμίλια Ρομάνια αποτελεί τον πρώτο ευρωπαϊκό αγώνα του φετινού Πρωταθλήματος (και τον πρώτο έπειτα από ένα μήνα με τρεις περιόδους ελεύθερων δοκιμών) και αυτό έδωσε την ευκαιρία σε πολλές ομάδες να παρουσιάσουν αναβαθμίσεις στα μονοθέσιά τους.

Όπως είναι φυσικό, η Red Bull παραμένει το απόλυτο φαβορί και σε αυτό τον αγώνα, παρά το γεγονός ότι υπέστη ήττα στο GP Μαϊάμι. Ωστόσο, η αμερικανική πίστα είναι ιδιόμορφη και στην Imola αναμένεται οι ισορροπίες μεταξύ των ομάδων να επιστρέψουν σε πιο φυσιολογικά επίπεδα, αλλά θα είναι ενδιαφέρον να δούμε αν θα επηρεαστούν από τις αναβαθμίσεις που έχουν έρθει σε αυτό το Grand Prix.

Στους έξι αγώνες που έχουν διεξαχθεί μέχρι στιγμής φέτος, οι οποίοι αποτελούν το 1/4 της σεζόν η Red Bull δεν έχει καταφέρει να κερδίσει 2 από αυτούς, κάτι που δίνει ελπίδες ότι η Πρωταθλήτρια ομάδα δεν θα κυριαρχήσει φέτος με την ίδια ευκολία που κατατρόπωσε όλους τους υπόλοιπους πέρυσι.

F1 - GP Emilia Romagna 2024, Χάραξη πίστας

Όπως δήλωσε και ο Charles Leclerc, που θα αποθεωθεί από χιλιάδες tifosi της Ferrari αυτό το Σαββατοκύριακο, αυτό δίνει ένα επιπλέον κίνητρο στους οδηγούς των κορυφαίων ομάδων, καθώς γνωρίζουν ότι αν τα κάνουν όλα σωστά, έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν τη νίκη.

Αυτό όμως ισχύει μόνο αν η Red Bull σκοντάψει. Όπως δήλωσε ο νικητής του προηγούμενου Grand Prix, Lando Norris, «θα ήταν αφελές εκ μέρους μας να πιστεύουμε ότι μπορούμε να κερδίζουμε κάθε Σαββατοκύριακο, τώρα που κερδίσαμε ένα. Αλλά νομίζω ότι σίγουρα πλησιάζουμε όλο και περισσότερο». Όπως δήλωσε ο Carlos Sainz, αυτό θα εξαρτάται και από τα χαρακτηριστικά της εκάστοτε πίστας.

Μάλιστα, οι Norris και Sainz πιστεύουν ότι η πίστα της Imola ταιριάζει περισσότερο στα δυνατά σημεία του μονοθεσίου της McLaren και τις αναβαθμίσεις που παρουσίασε η βρετανική ομάδα στο Μαϊάμι.

F1 - GP Emilia Romagna 2024, Ελαστικά

Χαρακτηριστικά πίστας

H Imola είναι μία παλαιομοδίτικη πίστα, στενή και τεχνικά απαιτητική, και αναδεικνύει τις ικανότητες των οδηγών, που πρέπει να αντιμετωπίσουν αρκετά πολύπλοκους συνδυασμούς στροφών και ζωνών πέδησης. Διαθέτει μεγάλη ποικιλία στροφών, με αρκετές από αυτές να είναι γρήγορες. Ο μέσος όρος ταχύτητας διέλευσης από τις κορυφές των στροφών είναι 205 χλμ./ώρα, χαμηλότερος μόνο από το Silverstone και τη Suzuka, και λόγω της μεγάλης ποικιλίας τους, κάνουν την εύρεση στησίματος δύσκολη.

Η Imola παρουσιάζει επίσης τις υψηλότερες επιταχύνσεις στις εξόδους των στροφών, λόγω των υψηλών τιμών πρόσφυσης του ασφαλτοτάπητα, που κάνει την καταπόνηση των πίσω ελαστικών τον περιοριστικό παράγοντα. Χρησιμοποιούνται αεροδυναμικές ρυθμίσεις μέσου προς υψηλού φορτίου.

Ωστόσο, τα φορτία που ασκούνται στα ελαστικά δεν είναι ιδιαίτερα υψηλά και κυμαίνονται σε μέσα επίπεδα. Η άσφαλτος είναι αρκετά τραχιά, και το 70% της χάραξης έχει στρωθεί το 2011. Με αρκετή δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου, η άσφαλτος παρέχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης.

Η Pirelli έχει επιλέξει τις πιο μαλακές γόμες (C3 σκληρή, C4 μέση, C5 μαλακή), σε αντίθεση με το 2022, που είχαν χρησιμοποιηθεί ελαστικά μέσης σκληρότητας. Οι ελάχιστες πιέσεις για τα ελαστικά (σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου) έχουν οριστεί πολύ ψηλά: 25,5 psi για τον εμπρός άξονα και 22 psi πίσω. Το GP Εμίλια Ρομάνια αναμένεται να είναι ένα από τα πιο κρύα της σεζόν, με τις χαμηλές θερμοκρασίες να επηρεάζουν τη συμπεριφορά των ελαστικών, κάνοντας πιο δύσκολη τη διατήρησή τους στο ιδανικό πλαίσιο λειτουργίας.

H Imola διαθέτει το μεγαλύτερο σε μήκος pit lane της χρονιάς, στο οποίο τα μονοθέσια παραμένουν για περίπου 25-28 δλ. με τον περιοριστή ταχύτητας ρυθμισμένο στα 80 χλμ./ώρα. Συνεπώς, το χρονικό κόστος μίας επίσκεψης στα pits για αλλαγή ελαστικών είναι ένα από τα μεγαλύτερα της χρονιάς και οι ομάδες θα προτιμήσουν τη στρατηγική ενός pit stop. Ωστόσο, η στρατηγικές ενδέχεται να επηρεαστούν και από την επέβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας, που είναι πολύ πιθανό να επέμβει σε κάποια φάση του αγώνα.

Με μόνο μία ζώνη DRS, τα προσπεράσματα είναι αρκετά δύσκολα, συνεπώς, οι κατατακτήριες δοκιμές διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο. Στην Imola σημειώνεται η υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου από όλες τις πίστες της χρονιάς. Για την εξάλειψη του προβλήματος των ορίων πίστας, στην Imola έχουν τοποθετηθεί αμμοπαγίδες στην έξοδο των στροφών 9, 11, 12, 13 και το chicane των 14/15.

Red Bull

H Red Bull δεν μένει στάσιμη στον αγώνα εξέλιξης του μονοθεσίου της και έχει παρουσιάσει ένα σημαντικό πακέτο αναβαθμίσεων για τον αγώνα της Imola. H εμπρός αεροτομή της RB20 διαθέτει διαφορετικά flap και πλευρικά τοιχώματα, παράλληλα με τη διαμόρφωση του ρύγχους, για καλύτερη «συνεργασία» μεταξύ τους. Επίσης, τα κάθετα πτερύγια στο εμπρός μέρος του δαπέδου και οι γεννήτριες στροβίλων (vortex generators) στα πλαϊνά άκρα έχουν δεχθεί επεμβάσεις. Καινούργιοι είναι και οι αεραγωγοί των πίσω φρένων.

Ferrari

Μέσα στην εβδομάδα, η Scuderia, που αγωνίζεται… σχεδόν στην έδρα της αυτό το Σαββατοκύριακο, ανακοίνωσε επίσημα δύο προσλήψεις από το περιβάλλον της Mercedes, τις οποίες γνωρίζαμε ήδη. Από την 1η Οκτωβρίου, θα εργάζεται στο Maranello ο Γάλλος Loic Serra, πρώην επικεφαλής απόδοσης πλαισίου στη Mercedes, που θα αναλάβει στην ιταλική ομάδα το ρόλο του επικεφαλής μηχανολογίας απόδοσης πλαισίου, και θα αναφέρεται στον τεχνικό επικεφαλής της Scuderia, Enrico Cardile.

Παράλληλα, στη Ferrari θα μεταβεί και ο Βέλγος πρώην οδηγός της F1 Jerome D’Ambrosio, o οποίος θα αναλάβει το ρόλο του αναπληρωτή διευθυντή της ομάδας, δίπλα στον Frederic Vasseur. Ο D’Ambrosio ήταν διευθυντής εξέλιξης νεαρών οδηγών στη Mercedes (έχοντας συνεργαστεί με την Susie Wolff στην ομάδα της Venturi στη Formula E) και προοριζόταν να γίνει ένας από τους διαδόχους του Toto Wolff στη Mercedes.

Σε δοκιμές (κινηματογράφησης, με ελαστικά επίδειξης και ανώτατο όριο απόστασης 200 χλμ.) της Ferrari στην ιδιόκτητη πίστα του Fiorano την περασμένη εβδομάδα, αποκαλύφθηκε και το μεγάλο πακέτο αναβαθμίσεων της Scuderia για το GP Εμίλια Ρομάνια. Η πιο ορατή διαφορά αφορά τη μορφή των καλυμμάτων ψυγείων, με εισαγωγές αέρα σχήματος Ρ και εισαγωγή αέρα με προέκταση στο επάνω χείλος, όπως συμβαίνει στα μονοθέσια των Red Bull και McLaren.

Ο νέος σχεδιασμός αυξάνει την ποσότητα αέρα που περνά ανάμεσα στην εισαγωγή αέρα των ψυγείων και το άνω μέρος του δαπέδου και κατευθύνεται προς το επάνω χείλος του -επίσης ανασχεδιασμένου- διαχύτη, βελτιώνοντας την απόδοσή του. Το δάπεδο έχει διαφορετική μορφή και στο πίσω μέρος των πλαϊνών άκρων, με διαφορετική μορφή διάτρησης γύρω από την περιοχή που βρίσκεται το «συρματόσχοινο» υποστήριξης.

Οι εμπρός και πίσω αεροτομές έχουν δεχθεί μικρές αναβαθμίσεις στα πτερύγια, ενώ το κάλυμμα του κινητήρα έχει μειωμένες διαστάσεις και ανασχεδιασμένη μορφή οπής εξαγωγής θερμού αέρα. Στην πίσω ανάρτηση, έχει σχεδιαστεί το κάλυμμα του ανώτερου ψαλιδιού της πίσω ανάρτησης, για καλύτερη αεροδυναμική «συνεργασία» με την πίσω αεροτομή.

O Charles Leclerc θα αγωνιστεί με κράνος που φέρει τα χρώματα της ιταλικής σημαίας. Θα έχει επίσης νέο μηχανολόγο αγώνα, στο πρόσωπο του Ιταλού Bryan Bozzi, που αντικατέστησε τον Ισπανό Xavier-Marcos Padros, μία αλλαγή για την οποία ο Μονεγάσκος οδηγός ενημερώθηκε έπειτα από το GP Μαϊάμι. O νέος μηχανολόγος απόδοσης του Leclerc, που θα αναλάβει την πρώην θέση του Bozzi, θα είναι ο Γερμανός Johannes Hatz, ο οποίος μετέβη τον περασμένο Ιανουάριο στο Maranello από την ομάδα της AlphaTauri (νυν RB), από όπου ξεκίνησε την καριέρα του στην F1 το 2013.

McLaren

Η McLaren θα φέρει το πλήρες αεροδυναμικό πακέτο του GP Μαϊάμι και στο μονοθέσιο του Oscar Piastri στην Imola και έχει πραγματοποιήσει μερικές αλλαγές στις αεροτομές για να τις προσαρμώσει στις απαιτήσεις της χάραξης.

Mercedes

Το GP Εμίλια Ρομάνια θα αποτελέσει την 300ή συμμετοχή της Mercedes στη Formula 1, συμπεριλαμβανομένων των αγώνων του 1954 και 1955, χρονιές στις οποίες είχε κατακτήσει τον τίτλο οδηγών (τότε δεν είχε θεσμοθετηθεί ακόμα το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών), με τον Αργεντίνο θρύλο Juan Manuel Fangio. H Mercedes γιόρτασε επίσης τα 100 χρόνια από την επικράτησή της στο θρυλικό Targa Florio το 1924 με τον Γερμανό Christian Verner να γίνεται ο πρώτος μη Ιταλός οδηγός που κέρδισε τον αγώνα. Ο George Russell έκανε γύρους στην Imola με το 2λιτρο 4κύλινδρο νικητήριο αυτοκίνητο-αντίκα.

Η Mercedes παρουσίασε μεγάλες αλλαγές στο δάπεδο της W15, οι οποίες αφορούν το μέγεθος των «τούνελ» Venturi στο εμπρός μέρος για αύξηση τοπικού φορτίου και τα πλαϊνά vortex generators, που βελτιώνουν τη ροή αέρα προς το διαχύτη, αυξάνοντας την απόδοσή του. Τροποποιήσεις έχει δεχθεί και η πίσω αεροτομή στο άνω άκρο των ανώτερων πτερυγίων και υπάρχει νέο διπλό σύνολο κατώτερων πτερυγίων. Νέο σχεδιασμό έχουν και οι αεραγωγοί των εμπρός φρένων.

Aston Martin

Μεγάλο πακέτο αναβαθμίσεων παρουσίασε και η Aston Martin στο GP Εμίλια Ρομάνια. Εντελώς καινούργια είναι η μορφή της εμπρός αεροτομής, ιδίως στην περιοχή κάτω από το τροποποιημένο ρύγχος. Εντελώς καινούργιο είναι και το δάπεδο με πολλές αλλαγές στα εμπρός κάθετα πτερύγια, στο κυρίως σώμα του, στα πλαϊνά άκρα του και στο διαχύτη. Μικρότερο είναι το κάλυμμα του κινητήρα και έχουν ανασχεδιαστεί τα καλύμματα των ψαλιδιών της πίσω ανάρτησης, καθώς και οι αεραγωγοί των πίσω φρένων.

Racing Bulls

Στον αγώνα που βρίσκεται πιο κοντά στην ιταλική έδρα της ομάδας, η RB στοχεύει να παγιώσει το status της 6ης δύναμης του grid, αν και δεν έχει φέρει αναβαθμίσεις.

Haas

Παρά τη μακροχρόνια παρουσία του Nico Hulkenberg στο grid της Formula 1, φέτος θα είναι η πρώτη φορά που ο Γερμανός θα αγωνιστεί στην πίστα της Imola. Η αμερικανική ομάδα έχει αναβαθμίσει τα πλευρικά τοιχώματα της εμπρός αεροτομής, τα αεροδυναμικά καλύμματα του ανώτερου ψαλιδιού της εμπρός ανάρτησης και τα κάτω πτερύγια στο εσωτερικό των πίσω τροχών.

Alpine

H γαλλική ομάδα ενίσχυσε το «συρματόσχοινο» υποστήριξης του δαπέδου εμπρός από τα πίσω ελαστικά. Ο Pierre Gasly θα αγωνιστεί με ένα κράνος στα χρώματα αυτού του Ayrton Senna. Ο Γάλλος είχε την ευκαιρία πριν από λίγο καιρό να οδηγήσει στο Silverstone το μονοθέσιο με το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στην F1 ο Ayrton Senna το 1984, την Toleman TG183B. Η ομάδα εκείνη έχει γίνει πλέον Alpine.

Williams

Η βρετανική ομάδα ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα πολυετή ανανέωση του συμβολαίου του Alex Albon. H ισχύουσα συμφωνία του 28χρονου Ταϊλανδού έληγε στο τέλος του 2025 και με την επέκταση που υπέγραψε, θα παραμείνει στην ομάδα τουλάχιστον έως το τέλος του 2027.

Η έλλειψη απόδοσης της Williams φέτος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι η FW46 ήταν υπέρβαρη μέχρι στιγμής, κάτι που σύμφωνα με τον επικεφαλής της ομάδας, James Vowles, της κόστιζε 0,45 δλ. στο γύρο. Το χειμώνα, προσπαθώντας να αφαιρέσει 14 κιλά από το πλαίσιο, η Williams έμεινε πίσω σε άλλους τομείς εξέλιξης και παρουσίασε ένα μονοθέσιο το οποίο ήταν πιο βαρύ από το περυσινό.

Η Williams παρουσίασε για την Imola ένα ελαφρύτερο δάπεδο, ξεκινώντας ένα πρόγραμμα μείσωης του βάρους της FW46, το οποίο θα κατέβει περαιτέρω στους επόμενους έξι αγώνες, αν και ο Vowles δήλωσε ότι δεν θα φτάσει το κατώτατο όριο των 798 κ. Θα είναι όμως αρκετά κοντά, ώστε η ομάδα να είναι ευχαριστημένη.

Sauber

Η ελβετική ομάδα παρουσίασε αλλαγές στα κάθετα πτερύγια του εμπρός μέρους του δαπέδου για να βελτιώσει την απόδοσή του.

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 17 Μαΐου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00

Σάββατο 18 Μαΐου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00

Κυριακή 19 Μαΐου
Αγώνας: 16:00

Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν ζωντανά στο συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική διαδικτυακή υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Ο αγώνας θα μεταδοθεί ετεροχρονισμένα στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 την Κυριακή, στις 16:45.

GP Εμίλια Ρομάνια

7ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Imola
Μήκος πίστας: 4.909 μ.
Γύροι: 63
Συνολική απόσταση αγώνα: 309,049 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:15.484 (234,121 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) L. Hamilton (Mercedes), 2020
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:13.609 (240,084 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) V. Bottas (Mercedes), 2020
Στροφές: 19 (10 αριστερές, 9 δεξιές)
Ζώνες DRS: 1 (μεταξύ των στροφών 19 – 1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 68%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 74%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 15%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 54
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 399 μ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 548 μ.
Χρόνος διέλευσης μέσω pit lane με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα: 25 δλ.
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,4 G (στροφή 12)
Μέγιστη ταχύτητα: 325 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!