Η μονομαχία που έκρινε την 3η θέση στο Grand Prix Ηνωμένων Πολιτειών της Formula 1, μεταξύ Max Verstappen και Lando Norris βρισκόταν στο επίκεντρο των συνεντεύξεων της Πέμπτης στο GP Μεξικού. Η McLaren έχει ζητήσει επανεξέταση της απόφασης των αγωνοδικών να επιβάλουν ποινή 5 δλ. στον Norris επειδή προσπέρασε βγαίνοντας εκτός πίστας.
Ωστόσο, στην υπεράσπιση της θέσης του, ο Verstappen είχε αφήσει τα φρένα προσεγγίζοντας τη στροφή, για να διασφαλίσει ότι βρισκόταν μπροστά στην κορυφή της, και μπλόκαρε το δρόμο στον Norris καθώς βγήκε και ο ίδιος εκτός ορίων πίστας. Ο Verstappen το έκανε αυτό για να διασφαλίσει ότι θα έχει το πλεονέκτημα όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα εξετάσουν το συμβάν οι αγωνοδίκες, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που έχουν.
Αυτές υποδεικνύουν ότι αν ο οδηγός που βρίσκεται στην εσωτερική είναι μπροστά στην κορυφή της στροφής, έχει «δικαίωμα» στη στροφή χωρίς να απαιτείται απαραίτητα να παραχωρήσει χώρο στον αντίπαλό του, εκτός και αν το μονοθέσιο από την εξωτερική βρίσκεται μισό μήκος μπροστά.
Ο Verstappen το γνωρίζει πολύ καλά αυτό και έως ένα βαθμό «εκμεταλλεύεται» την κατάσταση, καθώς αφήνει τα φρένα για να βρεθεί μπροστά στπ μέσο της στροφής και στη συνέχεια ωθεί τον αντίπαλό του εκτός πίστας. Αν ο άλλο οδηγός προσπεράσει έξω από τη λευκή γραμμή, θα έχει διαπράξει παράπτωμα.
Αυτό δημιούργησε το ερώτημα αν θα πρέπει να αλλάξουν οι κατευθυντήριες γραμμές που ακολουθούν οι αγωνοδίκες για να εξετάσουν τα περιστατικά στην πίστα, διότι με αυτό τον τρόπο, γίνεται ανέφικτο να προσπεράσει κάποιος τον Verstappen από την εξωτερική. Πολλοί οδηγοί θέλουν να μιλήσουν με τη FIA, στο Grand Prix της Πόλης του Μεξικού αυτό το Σαββατοκύριακο, σχετικά με τους κανονισμούς της F1 για τον τρόπο με τον οποίο επιτρέπεται να μάχονται μεταξύ τους στην πίστα.
Η παραδοχή του Norris
Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι κανονισμοί που είναι το θέμα στην προκειμένη περίπτωση. Είχαμε γράψει τη Δευτέρα ότι απέναντι στον Verstappen θα πρέπει να παραχθεί ένας οδηγός με παρόμοια αποφασιστικότητα και σε δηλώσεις του στο Μεξικό, ο Norris παραδέχθηκε: «Ο Max είναι ο καλύτερος στον κόσμο σε αυτό που κάνει, σε αυτό το στυλ άμυνας και επίθεσης. Έτσι, πρέπει να είμαι στο επίπεδό του και αυτή τη στιγμή δεν βρίσκομαι ακριβώς στο επίπεδο που πρέπει να είμαι».
«Είναι κρίμα να το λέω, αλλά μάλλον αυτή είναι η αλήθεια. Ταυτόχρονα, είναι μια ευκαιρία για μένα να μάθω και να προοδεύσω. Αγωνίζεται στις πρώτες θέσεις περισσότερο καιρό από ό,τι εγώ. Σίγουρα δεν κάνω τέλεια δουλειά, αλλά δεν κάνω και κακή δουλειά. Νομίζω ότι υπάρχουν ορισμένα πράγματα με τα οποία δεν συμφωνώ, αλλά εξακολουθώ να θέλω να αγωνίζομαι, δεν θέλω να υπάρχουν κανόνες για τα πάντα απολύτως».
«Απλά δεν συμφωνώ με τον τρόπο που δέχθηκα ποινή το περασμένο Σαββατοκύριακο και τις αυτής. Αυτό είναι το μόνο πράγμα που πρέπει να αλλάξει. Είναι ξεκάθαρες οι προθέσεις του και είναι δύσκολο για μένα να τις παρακάμψω».
«Πάντα προσπαθώ να κάνω αυτό που θεωρώ καλύτερο τη δεδομένη στιγμή και εντός των κανόνων που πιστεύω ότι είναι σωστοί. Μερικές φορές είναι δύσκολο, για αυτό και ρώτησα την ομάδα τι πίστευαν και αυτοί. Ιδανικά, οι αγωνοδίκες θα έλεγαν “δεν πιστεύουμε ότι αυτό είναι σωστό, δώστε τη θέση πίσω“, αυτό θα ήταν πολύ πιο απλό πράγμα, αλλά δεν λειτουργεί έτσι».
H απάντηση του Verstappen
Από την πλευρά του, ο Verstappen σχολίασε: «Στο τέλος της ημέρας, δεν μπορείς να προσπεράσεις εκτός της λευκής γραμμής. Αυτός είναι ένας πολύ ξεκάθαρος κανόνας και το έχω κάνει και εγώ ο ίδιος. Δεν καταλαβαίνω γιατί ξαφνικά τώρα πρέπει να ζητάμε και να φωνάζουμε για αλλαγές στους κανονισμούς, ενώ ανέκαθεν ήταν έτσι. Μεγάλωσα με καρτ, F3, F1, ξέρεις ότι δεν μπορείς να περάσεις έξω από τη λευκή γραμμή. Είναι τόσο απλό».
«Έτσι είναι γραμμένοι οι κανονισμοί. Δεν τους φτιάχνω εγώ. Απλά τους ακολουθώ όσο μπορώ. Βέβαια, μερικές φορές βρίσκεσαι εκτός αυτών και μας έχει συμβεί στο παρελθόν. Απλά εφαρμόζω τους κανονισμούς και παίζω με αυτούς. Νομίζω ότι φτάνουμε σε ένα σημείο που χρειαζόμαστε πάντα το βιβλίο (κανονισμών) στο μονοθέσιο. Αν κοιτάξετε βέβαια όλα αυτά τα χρόνια, αυτό το βιβλίο έχει μεγαλώσει αρκετά».
«Σίγουρα υπάρχουν υπερβολικά πολλοί κανονισμοί, αλλά μπορώ να δω και την άλλη πλευρά: αν καταργήσουμε τους κανονισμούς και υπάρξει πάλι ένα περιστατικό και μετά ο κόσμος θα λέει ότι χρειαζόμαστε περισσότερους κανονισμούς. Πρέπει να είμαστε αυστηροί σε αυτό το θέμα. Είναι πάντα το ίδιο πράγμα. Στο παρελθόν, είχαμε ίσως λιγότερους κανόνες, και υπάρχει το ίδιο επιχείρημα: Πρέπει να είμαστε δυνατοί σε αυτό, στο άλλο. Είναι πάντα η ίδια ιστορία».
Απόψεις άλλων οδηγών
Σχολιάζοντας το περιστατικό, ο 7 φορές Πρωταθλητής της F1, Lewis Hamilton, δήλωσε: «Ήταν πάντα μια γκρίζα ζώνη, για αυτό και (ο Verstappen) την έχει γλιτώσει τόσο καιρό. Το έχω βιώσει πολλές φορές με τον Max. Δεν θα έπρεπε να μπορείς να “πετάς” το μονοθέσιο στην εσωτερική για να βρεθείς μπροστά, να βγαίνεις εκτός πίστας και πάλι να διατηρείς τη θέση σου».
«Πιθανώς να πρέπει να κάνουν κάποιες προσαρμογές, σίγουρα. Επίσης, δεν έχουμε συνοχή μεταξύ των αποφάσεων, από αγώνα σε αγώνα. Ως άθλημα, πρέπει να ανεβούμε επίπεδο σε όλους τους τομείς και αν κοιτάξετε άλλα παγκόσμια αθλήματα, έχουν διαιτητές πλήρους απασχόλησης, για παράδειγμα, και είμαι σίγουρος ότι αυτό δεν θα ήταν κακό για το άθλημά μας».
Ο team-mate του Hamilton, στη Mercedes, George Russell, δήλωσε ότι θα ρωτήσει τη FIA αν, μετά από επανεξέταση, πιστεύουν ότι ο Verstappen θα έπρεπε να είχε τιμωρηθεί για τον ελιγμό του: «Κατά την άποψή μου, θα έπρεπε να είχε τιμωρηθεί, επομένως δεν υπάρχει πραγματικά παραθυράκι. Αν λένε ότι δεν έπρεπε να είχε τιμωρηθεί, τότε εκμεταλλεύεται ένα παραθυράκι».
«Αλλά βρίσκεται σε μάχη τίτλου με τον Lando, με τον ίδιο τρόπο που ήταν με τον Lewis, και δεν νομίζω ότι θα έκανε τον ίδιο ελιγμό αν ήταν οποιοσδήποτε άλλος οδηγός, όπως και στη Βραζιλία το 2021. Ήταν λίγο do or die, και είναι ικανοποιημένος που οδηγεί με αυτόν τον τρόπο απέναντι στον αντίπαλό του στον τίτλο, κάτι που καταλαβαίνω απόλυτα. Αλλά, όσο πιο περίπλοκοι γίνουν οι κανονισμοί, τόσο πιο δύσκολο θα είναι για εμάς να παλέψουμε και να εφαρμόσουμε λίγη κοινή λογική».
Ο οδηγός της Ferrari, Charles Leclerc, νικητής του GP ΗΠΑ, δήλωσε ότι η υπεράσπιση της θέσης του Verstappen από τον Norris ήταν «λίγο υπερβολική». Ο Μονεγάσκος προσέθεσε ότι ο Ολλανδός «ήταν πάντα στο όριο των κανονισμών και μερικές φορές ξεπερνάει λίγο τα όρια, αλλά αυτό είναι που κάνει αυτές τις μάχες με τον Max τόσο συναρπαστικές. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο μου αρέσει πολύ να έχω αυτές τις μάχες μαζί του. Ξέρεις ότι δεν θα σου αφήσει ποτέ κανένα περιθώριο».