H F1 απέρριψε την αίτηση συμμετοχής της Andretti

Τέσσερις μήνες αφότου η FIA είχε εγκρίνει την αίτηση συμμετοχής της ομάδα του Michael Andretti στη Formula 1, οι κάτοχοι των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ την απέρριψαν.

H F1 απέρριψε την αίτηση συμμετοχής της Andretti

Τέσσερις μήνες αφότου η FIA είχε εγκρίνει την αίτηση συμμετοχής της ομάδα του Michael Andretti στη Formula 1, οι κάτοχοι των εμπορικών δικαιωμάτων του σπορ την απέρριψαν.

Παρότι η FIA διεξήγαγε ενδελεχή έρευνα για να διαπιστώσει αν η ομάδα του Michael Andretti, που είχε εξασφαλίσει την υποστήριξη της Cadillac (θυγατρική του γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας, General Motors) πληρούσε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να εισέλθει στη Formula 1 και είχε δώσει το πράσινο φως τον περασμένο Οκτώβριο, η FOM (Formula One Management), έπειτα από τη δική της αξιολόγηση, ανακοίνωσε ότι απέρριψε την αίτηση συμμετοχής της αμερικανικής ομάδας.

Η FIA είχε αποφανθεί ότι το τεχνικό υπόβαθρο της Andretti και οι πόροι της ήταν επαρκείς για να εισέλθει στη Formula 1. Ωστόσο, όπως ορίζει η Συνθήκη Ομονοίας, που διέπει τον τρόπο λειτουργίας της Formula 1, η Andretti θα έπρεπε να συνάψει εμπορική συμφωνία με τον κάτοχο των εμπορικών δικαιωμάτων, την αμερικανική εταιρεία Liberty Media (η οποία διαχειρίζεται τη FOM) για να της επιτραπεί να αγωνιστεί.

Με τις υφιστάμενες ομάδες να αντιδρούν στην άφιξη ενός νέου αντιπάλου, καθώς κάτι τέτοιο θα μείωνε το μερίδιό τους από τα εμπορικά δικαιώματα του σπορ, η F1 είχε καταστήσει σαφές ότι δεν υποστήριζε την ιδέα προσχώρησης νέας ομάδας στο grid, εκτός αν μπορούσε να αποδειχθεί ότι θα απέφερε όφελος για το ίδιο το άθλημα. Έπειτα από μήνες διαβουλεύσεων, η F1 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δε θα καλωσορίσει την Andretti στο grid.

«Δε θα ήταν ανταγωνιστική»

H ανακοίνωση της FOM ανέφερε ότι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους απέρριψε την Andretti, είναι διότι δεν πίστευε πως θα είναι ανταγωνιστική, προσθέτοντας αξία στο Πρωτάθλημα: «Η διαδικασία αξιολόγησής μας διαπίστωσε ότι η παρουσία μιας 11ης ομάδας δεν θα προσέφερε από μόνη της αξία στο Πρωτάθλημα. Η F1 θα έδινε αξία στην Andretti και όχι το αντίθετο».

H ανκοίνωση αναφέρει: «Ο σημαντικότερος τρόπος με τον οποίο ένας νέος συμμετέχων θα προσέφερε αξία είναι η ανταγωνιστικότητά του. Δεν πιστεύουμε ότι ο αιτών θα ήταν ανταγωνιστικός συμμετέχων».

Εμπόδιο η αλλαγή κανονισμών του 2026

Η FOM συνέχισε αναφέροντας ότι θα αποτελούσε τεράστια τεχνική πρόκληση για μία νέα ομάδα να κατασκευάσει στα δύο πρώτα χρόνια συμμετοχής της στη Formula 1 μονοθέσια πολύ διαφορετικών προδιαγραφών, υπό το πρίσμα των διαφορετικών τεχνικών κανονισμών που θα εφαρμοστούν το 2026.

«Δεν πιστεύουμε ότι υπάρχει βάση για να γίνει δεκτός οποιοσδήποτε νέος υποψήφιος το 2025, δεδομένου ότι αυτό θα σήμαινε ότι θα κατασκεύαζε δύο εντελώς διαφορετικά μονοθέσια στα δύο πρώτα χρόνια της ύπαρξής του. Το γεγονός ότι ο αιτών προτείνει να το πράξει αυτό μας δίνει λόγο να αμφισβητήσουμε την κατανόηση της πρόκλησης».

«Αν και μια συμμετοχή για το 2026 δε θα αντιμετώπιζε το συγκεκριμένο ζήτημα, ισχύει ότι η Formula 1, ως η κορυφή του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού, αντιπροσωπεύει μια μοναδική τεχνική πρόκληση για τους κατασκευαστές, που ο αιτών δεν έχει αντιμετωπίσει σε καμία άλλη κατηγορία ή ειδικότητα στην οποία έχει συμμετάσχει στο παρελθόν».

Η FOM τα αναφέρει αυτά, παρότι προετοιμαζόμενη για το 2025, η Andretti δοκίμαζε ήδη μοντέλο κλίμακας 60% στην αεροδυναμική σήραγγα της Toyota στην Κολωνία, και είχε προσλάβει 70 τεχνικούς (με υψηλόβαθμα στελέχη που έχουν εμπειρία στην F1) που στεγάζονταν σε εγκαταστάσεις στο Banbury της Αγγλίας. Η GM θα αναλάμβανε τις δοκιμές αξιολόγησης της δυναμικής του μονοθεσίου σε δυναμόματρα κινητικής και συμμόρφωσης, με αφιερωμένο προσωπικό 50 ατόμων στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις στη Charlotte της Βόρειας Καρολίνας των ΗΠΑ.

Όταν το 2016 η FOM καλωσόρισε τη Haas στο grid, ούτε εκείνη είχε αγωνιστεί σε Πρωτάθλημα με τις κατασκευαστικές προκλήσεις της, αλλά τότε ήταν πολύ διαφορετικά τα πράγματα, καθώς το grid κινδύνευε να μείνει με 9 ομάδες. Τώρα, με τη διόγκωση της φήμης του αθλήματος στις ΗΠΑ και το budget cap, οι ομάδες έχουν γίνει επικερδείς επιχειρήσεις που θέλουν να διατηρήσουν το Πρωτάθλημα ένα κλειστό κύκλωμα αποτελούμενο από 10 -εμπορεύσιμα- franchise.

Μονάδα ισχύος

Από το 2028, η Andretti θα χρησιμοποιούσε μονάδες ισχύος που θα κατασκεύαζε η Cadillac, η οποία ανακοίνωσε τον Οκτώβριο τη δημιουργία σχετικού τμήματος. Η αμερικανική ομάδα διέθετε ένα προσύμφωνο με τη Renault για την προμήθεια κινητήρων, αλλά αυτό έληξε πέρυσι. Οι κανονισμοί της F1 έχουν πρόβλεψη που υποχρεώνει τους κατασκευαστές μονάδων ισχύος να προμηθεύσουν μία ομάδα αν αυτή βρεθεί χωρίς συμφωνία για κινητήρες.

Formula E - Jake Dennis (Andretti), Diriyah 2023

Η FOM ανέφερε: «Ο αιτών προτείνει μια υποχρεωτική προμήθεια από έναν ανταγωνιστικό κατασκευαστή μονάδων ισχύος, ο οποίος αναπόφευκτα θα είναι επιφυλακτικός να επεκτείνει τη συνεργασία του με τον αιτούντα πέραν του ελάχιστου απαιτούμενου, καθώς ο αιτών θα επιδιώκει τη φιλοδοξία του να συνεργαστεί με τη GM ως προμηθευτής μονάδων ισχύος μακροπρόθεσμα, κάτι που ένας υποχρεωτικός προμηθευτής θα θεωρούσε ως κίνδυνο για την πνευματική του ιδιοκτησία και την τεχνογνωσία του».

Επιβάρυνση διοργανωτών και υφιστάμενων ομάδων

Επιπλέον η FOM ισχυρίζεται ότι η προσθήκη 11ης ομάδα θα επιβάρυνε τις πίστες και τις υφιστάμενες ομάδες: «Η προσθήκη μιας 11ης ομάδας θα επιβάρυνε λειτουργικά τους διοργανωτές των αγώνων, ορισμένους από αυτούς με σημαντικό κόστος, και θα μείωνε τους τεχνικούς, λειτουργικούς και εμπορικούς χώρους των άλλων ανταγωνιστών. Δεν μπορέσαμε να εντοπίσουμε καμία σημαντική αναμενόμενη θετική επίδραση στα οικονομικά για τον κάτοχο των εμπορικών δικαιωμάτων, ως βασικό δείκτη της καθαρής εμπορικής αξίας του Πρωταθλήματος».

Η ανακοίνωση ανέφερε επίσης πως υπήρξε γραπτή αλληλογραφία μεταξύ της Andretti και της FOM τον περασμένο Οκτώβριο και ότι είχε γίνει μια πρόταση για μια προσωπική συνάντηση στα κεντρικά γραφεία της FOM στο Λονδίνο για τις 12 Δεκεμβρίου 2023. «Ο υποψήφιος δεν ανταποκρίθηκε σε αυτή την πρόταση», ανέφερε η FOM.

IndyCar - Colton Herta (Andretti Autosport)

Ανοιχτό ενδεχόμενο για το 2028 (για την GM πιο πολύ…)

Η F1 άφησε την πόρτα ανοιχτή για το ενδεχόμενο η Andretti να εισέλθει στο grid το 2028, με μονάδες ισχύος της GM, αναφέροντας: «Θα εξετάζαμε διαφορετικά μια αίτηση για την είσοδο μιας ομάδας στο Πρωτάθλημα του 2028 με μονάδα ισχύος της GM, είτε ως εργοστασιακή ομάδα της GM, είτε ως πελατειακή ομάδα της GM που σχεδιάζει όλα τα επιτρεπόμενα εξαρτήματα εσωτερικά».

«Σε αυτή την περίπτωση θα υπήρχαν πρόσθετοι παράγοντες που θα έπρεπε να εξεταστούν σε σχέση με την αξία που θα έφερνε ο αιτών στο Πρωτάθλημα, ιδίως σε σχέση με την εισαγωγή ενός διάσημου νέου κατασκευαστή στο άθλημα ως προμηθευτή μονάδων ισχύος». Ωστόσο, είναι προφανές από αυτά τα λόγια ότι η FOM ενδιαφέρεται σχεδόν αποκλειστικά για την εμπλοκή της GM και αδιαφορεί για την Andretti, που κατάφερε να της κεντρίσει το ενδιαφέρον της Cadillac για την F1.

IndyCar - Kyle Kirkwood (Andretti), Long Beach 2023

Θα υπάρξει απάντηση από την Andretti;

Δεν είναι γνωστό ποια θα είναι η επόμενη κίνηση του Michael Andretti, αλλά είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της F1 που μία ομάδα έχει την έγκριση της FIA χωρίς να έχει εμπορική συμφωνία με τη FOM. Η Andretti μπορεί να προσπαθήσει να αμφισβητήσει την απόφαση της F1 μέσω της νομικής οδού, καθώς μία οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 2000, που ορίζει ότι η συμμετοχή μιας ομάδας δεν μπορεί να παρεμποδιστεί, εκτός εάν η FIA επικαλεστεί λόγους ασφαλείας ή έχει εύλογες ανησυχίες ότι η συμμετοχή αυτή θα έθετε σε κίνδυνο τη δίκαιη και ομαλή διεξαγωγή των αγώνων.

Δύσκολα θα καταφέρει η Anfretti να επιλύσει τη διαφωνία με ιδιωτικές συζητήσεις. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι επενδύσεις και η δουλειά που έχει γίνει μάλλον θα πρέπει να εγκαταλειφθούν, κοστίζοντας στην Andretti πολλά χρήματα. Επίσης, η εξέλιξη αυτή σίγουρα δε θα βοηθήσει τις τεταμένες σχέσεις μεταξύ της FIA και της FΟΜ.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!