Η πραγματική δράση στο 47ο Ράλλυ Ντακάρ ξεκίνησε σήμερα, με την 1η ειδική διαδρομή (Bisha) μήκους 413 χλμ., με μεγάλη ποικιλία εδαφών, για τα πληρώματα και τους αναβάτες να αντιμετωπίσουν. Λόγω του 48ωρου Chrono Stage 947 χλμ. που θα ακολουθήσει τις επόμενες δύο ημέρες, όπου τα πληρώματα δεν θα έχουν εξωτερική βοήθεια, στη σημερινή πρώτη ΕΔ κυριάρχησε η στρατηγική. Τα κορυφαία πληρώματα δεν ήθελαν να σημειώσουν γρήγορους χρόνους, για να μην είναι αναγκασμένα να παραταχθούν πρώτα στην Chrono Stage.
Αυτό έδωσε την ευκαιρία σε πολλά αουτσάιντερ να λάμψουν, με πρώτο και καλύτερο τον Γάλλο Guerlain Chicherit, ο οποίος σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο με το MINI JCW της X-Raid. Ο Γάλλος είχε προκαλέσει μικρές ζημιές στο αμάξωμα του αυτοκινήτου του εχθές στον Πρόλογο, παρασέρνοντας κλαδιά ενός δέντρου. Ωστόσο, δεν φοβήθηκε να πιέσει σήμερα και έδωσε μάχη με τους οδηγούς της Toyota Gazoo Racing και τη Overdrive.
Αν και ο Chicherit είχε γράψει τον ταχύτερο χρόνο έως το τέλος της ειδικής διαδρομής, η Toyota Gazoo Racing κατέθεσε αίτημα να αφαιρεθεί χρόνος από τον Seth Quintero, καθώς είχε σταματήσει για να βοηθήσει τη Laia Sanz που είχε ατύχημα έπειτα από το 330ό χλμ. Ο αλυτάρχης του αγώνα έκανε το αίτημα δεκτό και ο μόλις 22 ετών Αμερικανός με το Toyota GR DKR Hilux βρέθηκε επικεφαλής της γενικής κατάταξης με διαφορά 45 δλ. από τον Chicherit, που δέχθηκε επιπλέον ποινή 10 δλ. για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας (κατά 4 χλμ./ώρα) σε ζώνη 50 χλμ./ώρα.
Στην 3η θέση βρέθηκε ο 19χρονος Νοτιοαφρικανός Saood Variawa που αγωνίζεται με το παράρτημα της πατρίδας του της Toyota Gazoo Racing. Ο Τσέχος Martin Prokop με το ιδιωτικό Ford Raptor της Jipocar ήταν 4ος, εμπρός από την Ισπανίδα Cristina Gutierrez, την ταχύτερη οδηγό από τα πληρώματα της Dacia Sandriders.
O Πορτογάλος Joao Ferreira (ΜΙΝΙ), κατετάγη 6ος, εμπρός από τον πρώτο πραγματικό πρωταγωνιστή, τον Carlos Sainz Sr με το εργοστασιακό Ford Raptor. Ωστόσο, ο Ισπανός δέχθηκε ποινή 10 δλ. (για τον ίδιο λόγο με τον Chicherit) και βρέθηκε στην 8η θέση, πίσω από τον Lucas Moraes. Ο Βραζιλιάνος επέλεξε να σταματήσει το Toyota GR DKR Hilux για να βρεθεί πιο πίσω στην κατάταξη.
Ο Sainz ήθελε να έχει βρεθεί και αυτός πιο πίσω, όπως δήλωσε. Ο Ισπανός είχε μία αστοχία ελαστικού, η οποία τον καθυστέρησε, πέφτοντας εκτός των 30 πρώτων. Ωστόσο, στη συνέχεια ανέβηκε ξανά στην κατάταξη, έχοντας χάσει λιγότερο χρόνο από τους αντιπάλους του, που επιβράδυναν επίτηδες στα τελικά στάδια της 1ης ειδικής διαδρομής.
Ο Sainz, όπως και πολλά άλλα πληρώματα (αλλά και αναβάτες) έχασαν σήμα από το GPS στην κεντρική οθόνη του αυτοκινήτου τους και επίσης δεν είχαν στη διάθεσή τους το σύστημα με το οποίο προειδοποιούν τους προπορευόμενους ότι τους πλησιάζουν και πρόκειται να τους προσπεράσουν.
Ο νικητής του Προλόγου, Henk Lategan (Toyota Gazoo Racing), που είχε συμπληρώσει την πρώτη δεκάδα αρχικά, δέχθηκε την πιο αυστηρή ποινή από όλους, με προσθήκη 10 λεπτών στο χρόνο του, καθώς κινήθηκε με 77 χλμ./ώρα στη ζώνη 50 χλμ./ώρα, γεγονός που τον έριξε στην 22η θέση. Οι ομόσταυλοι του Sainz στην M-Sport Ford, o Σουηδός Mattias Ekstrom και ο Ισπανός Nani Roma κατετάγησαν στη 15η και 17η θέση, αντίστοιχα.
Τα κορυφαία πληρώματα της Dacia Sandriders καθυστέρησαν ακόμη περισσότερο, με τον Nasser Al-Attiyah στη 19η θέση (ο Καταριανός αγωνίζεται φέτος με πλοηγό τον Edouard Boulanger, πρώην συνοδηγό του 14 φορές νικητή του Ράλλυ Ντακάρ, Stephane Peterhansel) και τον Sebastien Loeb στην 23η, αμφότεροι με ποινές 2 λεπτών. Ο Γάλλος 9 φορές Πρωταθλητής του WRC αποφάσισε να… κρυφτεί πίσω από έναν βράχο στο ξεκίνημα της ειδικής διαδρομής, αφήνοντας τους Ekstrom και Al-Attiyah να τον προσπεράσουν χωρίς να τον δουν.
Στη συνέχεια, ο Loeb κόλλησε πίσω από τον Nani Roma και για να αποφύγει την πιθανότητα να τραυματίσει το αυτοκίνητό του από πέτρες που άφηνε πίσω του το Ford Raptor του Ισπανού, αποφάσισε να επιβραδύνει. Στο τέλος της ειδικής διαδρομής, ο Loeb αποφάσισε να σταματήσει για μερικά λεπτά λίγο πριν από τον τερματισμό και έτσι βρέθηκε 14:16” μακριά από την κορυφή.
Ο Λιθουανός Rokas Baciuska, στο ντεμπούτο του στην κατηγορία Τ1, σταμάτησε στο 210ο χλμ. για να επισκευάσει τον πίσω αριστερό τροχό ατο Toyota Hilux της Overdrive και έχασε περισσότερο από 1 ώρα.
🚗 Tough break for @RBaciuska and @OriolMena87 as they’re stopped at km 210 due to mechanical issues. 🔧#Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/xy6q9EJcTp
— DAKAR RALLY (@dakar) January 4, 2025
Η Ισπανίδα Laia Sanz με το συνοδηγό της Maurizio Gerini είχαν ένα ατύχημα μετά το 330ό χλμ. της ΕΔ. Βγήκαν αλώβητοι από το Century CR6-Τ (με κίνηση στον πίσω άξονα) με το οποίο αγωνίζονται, αλλά σταμάτησαν για επισκευές, ενώ βρίσκονταν στην 24η θέση.
Μοτοσυκλέτες
Αντίθετα με τα αυτοκίνητα, στις μοτοσυκλέτες, οι αναβάτες θα κετευθυνθούν στην Chrono Stage με αντεστραμμένη σειρά, οπότε δεν ήταν απαραίτητα τα παιχνίδια στρατηγικής. Στην κατηγορία Rally GP, ο νικητής του Προλόγου, Daniel Sanders, τα κατάφερε ξανά, σημειώνοντας τον ταχύτερο χρόνο στην πρώτη ειδική διαδρομή του φετινού αγώνα. Ο Αυστραλός αναβάτης της εργοστασιακής ομάδας της KTM τερμάτισε 2:04″ μπροστά από τον Αμερικανό Ricky Brabec (Honda) και 2:26″ μπροστά από τον Πρωταθλητή από την Μποτσουάνα, Ross Branch (Hero).
Ο Αμερικανός Skyler Howes (Honda), ο οποίος σημείωσε χρόνο 14:49″ μακριά από την κορυφή, είδε να αφαιρούνται 10 λεπτά από τον χρόνο του, επειδή σταμάτησε για να βοηθήσει τον τραυματία Sebastian Buhler (Hero). Συνεπώς, o Howes βρέθηκε στην 4η θέση της ειδικής διαδρομής.
Ο Ισπανός Tosha Schareina (Honda) ο οποίος βρισκόταν μόλις 18 δλ. πίσω από τον επικεφαλής Sanders στο προηγούμενο σημείο ελέγχου της ειδικής διαδρομής και ήταν ο μοναδικός που θα μπορούσε να τον απειλήσει, αντιμετώπισε προβλήματα με την πλοήγηση στο τελικό κομμάτι της ειδικής διαδρομής (καθώς και πολλοί άλλοι αναβάτες, όπως φαίνεται στο παρακάτω βίντεο) και έχασε κάτι λιγότερο από 5 λεπτά…
When the GPS says ‘recalculating’… 🧭😅 #Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/TsNa937sfm
— DAKAR RALLY (@dakar) January 4, 2025
Στην κατηγορία Rally 2, ο Αυστριακός Tobias Ebster (KTM) σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο, 1:43” μπροστά από τον χθεσινό πρωταγωνιστή, τον 19χρονο Ισπανό Edgar Canet (KTM) στο ντεμπούτο του στο Ράλλυ Ντακάρ. Ο Ισπανός αντιμετώπισε προβλήματα με την πλοήγηση στα τελικά στάδια της ειδικής διαδρομής και έχασε αρκετό χρόνο. Την πρώτη τριάδα συμπλήρωσε ο Τσέχος Milan Engel (KTM), 4 λεπτά μακριά από την κορυφή.
Challenger, SSV και φορτηγά
Στην κατηγορία Τ3 ελαφρών πρωτότυπων Challenger, ο Αργεντίνος Nicolas Cavigliasso με το Taurus της BBR εξαπέλυσε επίθεση στα τελευταία στάδια της ειδικής διαδρομής για να αποσπάσει τον ταχύτερο χρόνο από τον πρωτοεμφανιζόμενο Goncalo Guerreiro για μόλις 4 δλ. Ο Πορτογάλος ομόσταυλος στη Red Bull Off-Road Jr του νικητή του Προλόγου, Corbin Leaverton, θα πρέπει να περιμένει λίγο ακόμα για να κατακτήσει την παρθενική του νίκη σε ειδική διαδρομή του Ράλλυ Ντακάρ.
Στην κατηγορία T4 τροποποιημένων SSV, ο Γάλλος Xavier de Soultrait με το Polaris της ομάδας του Sebastien Loeb σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο, παρότι χάθηκε μερικές φορές μέσα στην ειδική διαδρομή. Ο Γάλλος βρέθηκε 7:35” εμπρός από τον Χιλιανό Francisco Lopez Contardo (Can-Am) και στην 3η θέση έπεσε ο Αμερικανός Brock Heger (ομόσταυλος του De Soultrait), έχοντας χάσει 10 λεπτά στο τελικό κομμάτι της ειδικής διαδρομής.
Στην κατηγορία των φορτηγών, o Ολλανδός Mitchel van den Brink (Iveco), έχοντας σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο στον Πρόλογο, συνέχισε σε αυτό το ρυθμό, κερδίζοντας και την πρώτη ειδική διαδρομή του αγώνα, με διαφορά 1:40” από τον Τσέχο Ales Loprais (Iveco). Την πρώτη τριάδα συμπλήρωσε ο Τσέχος Martin Macik, νικητής πέρυσι της κατηγορίας, με φορτηγό που είναι βασισμένο στο Iveco Powerstar αλλά έχει δεχθεί βελτιώσεις από την MM Technology.
This way or that way?! 🚚 🚗 #Dakar2025 pic.twitter.com/WcPwUSzPdE
— DAKAR RALLY (@dakar) January 4, 2025