Οδηγούμε το Ford Focus Mk1 (1998 – 2004)

Στη σειρά με τις δοκιμές ιστορικών μοντέλων οδηγούμε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μοντέλα, το Ford Focus πρώτης γενιάς

Οδηγούμε το Ford Focus Mk1 (1998 – 2004)

Στη σειρά με τις δοκιμές ιστορικών μοντέλων οδηγούμε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μοντέλα, το Ford Focus πρώτης γενιάς

Η πρώτη γενιά του Ford Focus απέδειξε με εμφατικό τρόπο ότι, ένα αυτοκίνητο δεν χρειάζεται τεράστια δύναμη, ένα εξωτικό σήμα ή να στοιχίζει ένα σωρό λεφτά για να είναι σπουδαίο – και ειδικά όταν το οδηγούσες.

Το Focus παρουσιάστηκε την κατάλληλη στιγμή για τη Ford. Στο τέλος του προηγούμενου αιώνα, η εταιρεία με σήμα το μπλε οβάλ χρειάζονταν ένα ποιοτικό μοντέλο για να αντικαταστήσει το γερασμένο Escort και η εταιρεία επένδυσε πολλά προκειμένου το Focus να πετύχει.

Δεν υπάρχει διέξοδος, το Escort που έπρεπε να αντικατασταθεί από το Focus δεν ήταν καλό για την εποχή. Ο ανταγωνισμός υπερτερούσε με πιο σύγχρονες οικογενειακές προτάσεις, επίσης δεν ήταν καλό στην οδήγηση και ήταν πολύ αργά για να γίνει κάτι που θα διόρθωνε την κατάσταση, ενώ επιβίωνε μόνο χάρη στους φανατικούς φίλους της Ford και την καλή τους… θέληση, αλλά και τα κίνητρα που έδιναν οι εκθέσεις αυτοκινήτων.

Μπροστά από την εποχή του

Αλλά μετά… ήρθε το Focus. Αυτό το στιλάτο εντελώς νέο οικογενειακό hatchback άλλαξε τα πάντα με τη φρέσκια σχεδίασή του, το βελτιωμένο συνολικά πακέτο και την μοντέρνα νέα μηχανολογική προσέγγιση, που απέδειξε ότι ακόμα και τα οικογενειακά αυτοκίνητα μπορεί να είναι ευχάριστα στην οδήγηση.

Σημείο κλειδί σε αυτή την επιτυχία ήταν η νέα ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω, Control Blade όπως την ονόμαζε η Ford, μια περισπούδαστη φιλοσοφία με διπλά ψαλίδια, από το μηχανικό της Ford,  Richard Parry-Jones. Προσέδωσε στο Focus απίστευτη ευελιξία, εξαιρετικό έλεγχο και άνεση, χωρίς να στοιχίζει μια περιουσία.

Οι κινητήρες δεν ήταν κάτι σπουδαίο, αλλά οι 100 ίπποι του 1.6 και οι 115 του 1.8, αυτών των 4κύλινδρων συνόλων, έδειχνα ζωντανοί και αρκετά και κινούσαν σβέλτα το ελαφρύ σχετικά αυτοκίνητο των 1.163 κιλών, ανάλογα με την έκδοση. Ο μικρότερος 1.4 δεν είχε δύναμη, ενώ ο μεγάλος 2λιτρος ήταν ισχυρός, αλλά και βενζινοβόρος. Οι μεσαίες εκδόσεις ήταν οι πιο ενδιαφέρουσες.

Μην ξεχνάτε ότι εκείνη η περίοδος ήταν αρκετά πριν από την έκρηξη του downsizing που κυριάρχησαν οι τούρμπο κινητήρες. Έτσι, οι ατμοσφαιρικοί κινητήρες βενζίνης ήταν στο επίκεντρο, ενώ ακόμα δεν είχε έρθει η μόδα των ντίζελ.

Το οποίο ήταν καλό, αφού αυτοί  οι ζωηροί βενζινοκινητήρες ταίριαζαν με τον τρόπο που είχε στηθεί το αυτοκίνητο. Το Focus είχε φτιαχτεί για να το οδηγείς δυναμικά, χωρίς όμως να θυσιάζει την άνεση, χάρη στην εξελιγμένη φιλοσοφία της ανάρτησης.

Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης λειτουργούσε ευεργετικά και όσον αφορά την πρακτικότητα. Έτσι, το Focus πρόσφερε αρκετό -για την εποχή- χώρο για τους επιβαίνοντες και επιπλέον, 350 λίτρα χώρου αποσκευών, τόσο στην 3θυρη, όσο και στην 5θυρη εκδοχή του μοντέλου, που είναι μόλις 31 λιγότερα από αυτά του νέου Volkswagen Golf.

 

Πως είναι σήμερα;

Η επαφή με το Focus πρώτης γενιάς, 20 σχεδόν χρόνια μετά από τη στιγμή που ξεκίνησε τις πωλήσεις του, απέδειξε πόσο καλά… γερνάνε τα οικογενειακά μοντέλα της Ford και πόσο καλά είχαν εξελιχθεί εκείνη την εποχή.

Το τιμόνι έχει ακόμα γλυκιά απόκριση, ενώ μπορεί να μην είναι τόσο ακριβές και κοφτερό, όπως σε ένα σύγχρονο Focus, αλλά, λίγα οικογενειακά μοντέλα στρίβουν τόσο καλά, όπως το «πρώτο», ακόμα και στις μέρες μας.

Επίσης, η ανάρτηση και τα αμορτισέρ έχουν περάσει πολλά τα τελευταία 20 χρόνια, αλλά ακόμα σου δίνει αυτή τη γλυκιά αίσθηση όταν το αυτοκίνητο ορμάει σε μια στροφή αφήνοντας ελαφρά το γκάζι.

Αρκετοί αγοραστές μπορεί να μην είχαν δώσει ιδιαίτερη προσοχή πως το Focus το έκανε αυτό όταν ήταν καινούργιο, αλλά γνωρίζουμε ότι είναι ικανοποιημένοι, επειδή του 2013, το Focus πρώτης γενιάς ανακηρύχτηκε αυτοκίνητο των τελευταίων 25 ετών στο Auto Express. Αυτό επειδή παραμένει ευχάριστο και ενώ δεν είχε τη δύναμη των σημερινών τούρμπο ανταγωνιστών του, είχε ικανές επιδόσεις.

Διαχρονικό

Το πλαίσιο και το τιμόνι ήταν αυτά που επιδρούσαν στην οδική συμπεριφορά και στην άνεση, που έκαναν αυτό το αυτοκίνητο εμβληματικό, ακόμα και αν η σημερινή τάση θέλει τα οικογενειακά να πατάνε σε τεράστιους τροχούς με πιο σφιχτές αναρτήσεις. Το Focus προσφέρει σχετικά υψηλά επίπεδα ακρίβειας, άνεσης, οδηγικής απόλαυσης, με εκλεπτυσμένη συμπεριφορά, για ένα αυτοκίνητο που η ηλικία του αγγίζει τα 25 χρόνια.

Η σπουδαιότητα της αισθητικής δεν μπορεί επίσης να υποτιμηθεί. Οι καθαρές γραμμές και τα τριγωνικά σχήματα, ήταν αιώνες μπροστά από τα στρογγυλεμένα Ford των προηγούμενων ετών.

Δίπλα στα σύγχρονα hatchback η σχεδίαση παραμένει εξαιρετικά φρέσκια. Ο καλός σχεδιασμός παραμένει καλός άσχετα από τα χρόνια που θα περάσουν.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!