Rolls-Royce Spectre: Η ιστορία ενός ονόματος

Αυτή είναι ιστορία του ονόματος της Rolls-Royce Spectre, του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου στην ιστορία της πολυτελούς μάρκας.

Rolls-Royce Spectre: Η ιστορία ενός ονόματος

Αυτή είναι ιστορία του ονόματος της Rolls-Royce Spectre, του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου στην ιστορία της πολυτελούς μάρκας.

Η επιλογή ονόματος για ένα νέο μοντέλο της Rolls-Royce είναι μια κρίσιμη διαδικασία. Από τον σημερινό στόλο μοντέλων της μάρκας, όλα εκτός από την Cullinan -που πήρε το όνομά της από το μεγαλύτερο ακατέργαστο διαμάντι που ανακαλύφθηκε ποτέ- φέρουν ιστορικά ονόματα από το παρελθόν: οι Phantom, Ghost, Dawn και Wraith έχουν όλες ονόματα που καλύπτουν την ιστορία 118 ετών της Rolls-Royce.

Με την ονομασία του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία, η Rolls-Royce προσπάθησε να διατηρήσει και να ενισχύσει αυτούς τους σημαντικούς δεσμούς με το παρελθόν, ενώ παράλληλα σηματοδότησε μια οριστική στροφή σε νέα εδάφη που ορίζονται από την καινοτομία και την πρόοδο. Και βρήκε την τέλεια λύση με το όνομα Spectre.

Αλλά γιατί να ονομάσουμε ένα άψυχο αντικείμενο όπως ένα αυτοκίνητο; Η πρακτική αυτή είναι τόσο παλιά όσο και το ίδιο το αυτοκίνητο. Πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, στις οδικές μεταφορές κυριαρχούσαν ακόμη τα άλογα και τα ιππήλατα οχήματα. Όσοι μπορούσαν να αποκτήσουν μια Rolls-Royce θα διατηρούσαν και θα χρησιμοποιούσαν σίγουρα και οι ίδιοι άλογα. Επομένως, θα ήταν απολύτως φυσικό και λογικό για αυτούς να ονομάσουν το νέο τους αυτοκίνητο, όπως ακριβώς θα έκαναν και με το αγαπημένο τους άλογο.

Το δυναμικό μάρκετινγκ αυτού του θεμελιώδους ανθρώπινου χαρακτηριστικού ήταν αμέσως εμφανές στο οξύ επιχειρηματικό μυαλό του Claude Johnson, του εμπορικού διευθύνοντος συμβούλου της Rolls-Royce. Μεταξύ 1905 και 1913 επινόησε προσωπικά, συχνά σε συνεννόηση με τον πελάτη, ατομικά ονόματα για σχεδόν 50 αυτοκίνητα που παρήγαγε η εταιρεία.

Το πιο διάσημο εξ αυτών ήταν η «Silver Ghost», που δημιουργήθηκε για το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Λονδίνου το 1907. Η ασημένια βαφή του αυτοκινήτου εντυπωσίασαν τόσο πολύ τους δημοσιογράφους και το κοινό, ώστε το «Silver Ghost» υιοθετήθηκε ως το επίσημο όνομα του μοντέλου για όλα τα πλαίσια 40/50 HP που κατασκευάστηκαν έως το 1925, όταν παρουσιάστηκε η New Phantom.

Η Silver Spectre (1910)

Τον Αύγουστο του 1910, η Rolls-Royce κατασκεύασε το πλαίσιο 1601, το οποίο ο Johnson χρησιμοποίησε ως αυτοκίνητο δοκιμών ή επίδειξης. Ο Johnson το ονόμασε «The Silver Spectre», η πρώτη καταγεγραμμένη χρήση του ονόματος Spectre στο αρχείο της εταιρείας.

Το πλαίσιο 1601 πωλήθηκε στο Πολεμικό Γραφείο της Αγγλίας το 1915 και η τελευταία φορά που ήταν γνωστή θέση του, ήταν σε μια εταιρεία μηχανικών αυτοκινήτων στο Sheffield το 1933. Κατά τη διάρκεια της ζωής του, το αυτοκίνητο αυτό ανακατασκευάστηκε τουλάχιστον τρεις φορές. Κάτι τέτοιο ήταν τυπικό για την περίοδο εκείνη, συχνά για να ταιριάζει στα γούστα του νέου ιδιοκτήτη, αν το αυτοκίνητο είχε αλλάξει χέρια.

Τα πρώιμα αμαξώματα χρησιμοποιούσαν υλικά και μεθόδους που, ενώ ήταν απόλυτα κατάλληλα για ιππήλατα οχήματα που έτρεχαν με ταχύτητα 15 χλμ./ώρα, γρήγορα υπέκυπταν στις καταπονήσεις που δέχονταν με ταχύτητες 80 χλμ./ώρα. Ενώ η τελική τύχη του πλαισίου 1601 παραμένει κάπως ασαφής, ένα πράγμα είναι βέβαιο: καμία Rolls-Royce δεν θα είχε ξανά το όνομα Spectre για περισσότερα από 20 χρόνια.

Οι πειραματικές Phantom III ‘Spectre’ (1934-7)

Στην αρχή της ιστορίας της, η Rolls-Royce καθιέρωσε μια ειδική σύμβαση ονοματοδοσίας για τα πειραματικά της αυτοκίνητα, χρησιμοποιώντας τους αριθμούς πλαισίου και την κατάληξη «EX». Ξεκινώντας με την 1EX το 1919 και φτάνοντας μέχρι την 45EX το 1957, αυτά τα μοντέλα εξέλιξης υψηλής ιπποδύναμης υποβλήθηκαν σε δοκιμές έως και 24.000 χλμ., καλύπτοντας συχνά 1.300 χλμ. την ημέρα, στους αδυσώπητους δρόμους της Γαλλίας. Η ονομασία EX συνεχίζεται και στη σύγχρονη εποχή, με τελευταίο παράδειγμα το ηλεκτρικό concept 103EX, που παρουσιάστηκε το 2016.

Το 1930, ο σερ Henry Royce άρχισε να εξελίσσει έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα V12 για ένα εντελώς νέο πλαίσιο με ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση. Ωστόσο, έχοντας φύγει από τη ζωή το 1933, δεν είδε ποτέ το εγχείρημα να ολοκληρώνεται. Το νέο αυτοκίνητο, η 30EX, ήταν τελικά έτοιμο για δοκιμές τον Νοέμβριο του 1934.

Όπως συμβαίνει με όλες τις καινοτομίες, η διατήρηση της μυστικότητας γύρω από τον νέο κινητήρα V12 ήταν κρίσιμη εμπορικά. Συνεπώς, μαζί με τον αριθμό πλαισίου, η 30EX έλαβε επίσης μια κωδική ονομασία: «Spectre». Εννέα ακόμη αυτοκίνητα EX, με την κωδική ονομασία «Spectre» θα ακολουθούσαν, πριν το αυτοκίνητο εισέλθει στην παραγωγή ως Phantom III το 1936.

Από αυτά τα πλαίσια εξέλιξης, 7 θα χρησιμοποιούνταν ξανά για πώληση σε ιδιώτες, οι οποίοι πιθανότατα δεν γνώριζαν ποτέ για το μυστικό παρελθόν του αυτοκινήτου τους. Αυτές οι δοκιμές και οι τελικές βελτιώσεις που πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση αυτών των αυτοκινήτων «Spectre», επέτρεψαν στην Phantom III να διατηρήσει τη φήμη της μάρκας, που καθιερώθηκε για πρώτη φορά από το Silver Ghost το 1907, ως «Το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο».

Spectre (2023)

Όπως και τα EX αυτοκίνητα του παρελθόντος, η σύγχρονη Spectre αντιπροσωπεύει μια τολμηρή και εξαιρετικά σημαντική αλλαγή για τη Rolls-Royce, τόσο τεχνικά όσο και φιλοσοφικά. Ως η πρώτη αμιγώς ηλεκτρική Rolls-Royce, σηματοδοτεί μια εξέλιξη στην τεχνολογία που αναμφισβήτητα είναι μεγαλύτερη και από την εισαγωγή του πρώτου κινητήρα V12 της μάρκας, η διάταξη, η οποία μετά από σχεδόν 80 χρόνια, εξακολουθεί να χρησιμοποιείται σε κάθε σημερινό μοντέλο της Rolls-Royce.

Το ίδιο το όνομα Spectre βρίσκεται μαζί με τα Ghost, Phantom και Wraith ως επίκληση της σιωπής, της φινέτσας και του μυστηρίου, κάτι φανταστικό και ονειρικό που υπάρχει έξω από τις συνήθεις παραμέτρους και εμπειρίες. Και παρόλο που στο παρελθόν έχει δοθεί σε μεμονωμένα και πειραματικά αυτοκίνητα, καμία Rolls-Royce παραγωγής δεν έχει λάβει την ονομασία Spectre μέχρι σήμερα. Αυτή η συνάντηση καινοτομίας και ιστορίας καθιστά το Spectre την τέλεια επιλογή ονόματος για ένα αυτοκίνητο τόσο μοναδικής και ιστορικής σημασίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!