Skoda Garde: 40 χρόνια ιστορίας

Στις 30 Απριλίου 1982, η παραγωγή του μοντέλου μεταφέρθηκε από το Kvasiny στη Bratislava. Σήμερα αυτό το coupe είναι ένα πολύτιμο κλασικό αυτοκίνητο του οποίου η αξία συνεχώς αυξάνεται.

Skoda Garde: 40 χρόνια ιστορίας

Στις 30 Απριλίου 1982, η παραγωγή του μοντέλου μεταφέρθηκε από το Kvasiny στη Bratislava. Σήμερα αυτό το coupe είναι ένα πολύτιμο κλασικό αυτοκίνητο του οποίου η αξία συνεχώς αυξάνεται.

Τα σπορ coupe, τα δίθυρα αυτοκίνητα με αμάξωμα του χαμηλώνει στο πίσω μέρος, έχουν μακρά παράδοση στη Skoda. Τα συναισθήματα που προκαλεί το 110 R της δεκαετίας του 1970, είναι έντονα. Και ο διάδοχος αυτού του μοντέλου το 1981 ήταν το Skoda Garde.

Το Garde αποκαλύφθηκε στη Διεθνή Έκθεση Μηχανικής στο Brno στις 13 Σεπτεμβρίου 1981. Η παραγωγή του άρχισε στο εργοστάσιο του Kvasiny στις αρχές Οκτωβρίου 1981. Οι τετράγωνοι  προβολείς και άλλα μοντέρνα χαρακτηριστικά το έκαναν να ξεχωρίζει, παρότι το βασικό σχήμα και η ιδέα της κίνησης στους πίσω τροχούς παρέμειναν αμετάβλητα σε σχέση με το 110 R. Ωστόσο το Garde είχε μια σειρά από καινοτομίες. Το τιμόνι ακριβείας και η καλύτερη γεωμετρία των πίσω τροχών παρείχαν βελτιωμένο χειρισμό.

 

Garde ή 120 R Coupé

Στην Τσεχοσλοβακία το αυτοκίνητο ονομάστηκε Garde, αλλά σε άλλες χώρες αντιμετώπισε προβλήματα με τα εμπορικά σήματα άλλων κατασκευαστών. Έτσι εκτός της πατρίδας του κυκλοφόρησε κυρίως ως 120 R Coupé, ενώ σε μερικές χώρες είχε την ονομασία Rapid.

Το Garde έκανε 0-100 σε 18 δευτερόλεπτα και είχε μέγιστη ταχύτητα 150 χλμ./ώρα. Με αυτή την ταχύτητα, οι οδηγοί εκτιμούσαν τα ηλεκτρικά φρένα και τις ζώνες ασφαλείας Moravan Super Rol, οι οποίες, με επιπλέον χρέωση, μπορούσαν να τοποθετηθούν σε μπροστινά καθίσματα που ρυθμίζονταν καθ’ ύψος και είχαν ενσωματωμένα προσκέφαλα. Το μοντέλο με μήκος 4,17 μέτρα και βάρος μόλις 915 κιλά, ήταν εφοδιασμένο με πλαστικούς προφυλακτήρες PREPREG, στα πλαίσια της παθητικής ασφάλειας.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, το τμήμα ανάπτυξης της μάρκας στη Bratislava, που ιδρύθηκε την 1η Ιουλίου 1971, είχε σχεδόν τετρακόσιους υπαλλήλους. Πέρα από τη συνεργασία με εγχώριες μάρκες, η εταιρεία σχεδίαζε την παραγωγή ξένων σπορ αυτοκινήτων στη Σλοβακία. Οκτώ μονάδες της Alfa Romeo Giulia υποβλήθηκαν σε εντατικές δοκιμές εκεί. Τον Μάρτιο του 1980, οι επικεφαλής της BAZ και της Skoda υπέγραψαν συμβόλαιο για την παραγωγή 80.000 sedan και 17.000 coupe Skoda στη σλοβακική πρωτεύουσα κάθε χρόνο.

Την Παρασκευή, 30 Απριλίου 1982, άρχισε η παραγωγή αυτοκινήτων της Skoda στο Děvínská Nová Ves, στα βορειοδυτικά προάστια της Bratislava. Το αρχικό σχέδιο ήταν το μοντέλο να παράγεται ταυτόχρονα και στο Kvasiny. Ωστόσο παρά τις τεράστιες κρατικές επενδύσεις, η μέση ταχύτητα παραγωγής του μοντέλου ήταν μόλις ενάμιση αυτοκίνητο την ημέρα, με αποτέλεσμα να κατασκευαστούν μόνο χίλια αυτοκίνητα τους πρώτους είκοσι μήνες. Περίπου τρεισήμισι χιλιάδες coupe κατασκευάστηκαν από τη BAZ μέσα σε τρία χρόνια, κάτι εκ διαμέτρου αντίθετο με την προγραμματισμένη παραγωγή 17.000 αυτοκινήτων ετησίως, ενώ οι 80.000 sedan δεν κατασκευάστηκαν ποτέ!

Εκτός από τα Garde, άξονες και άλλα εξαρτήματα κατασκευάστηκαν στη Bratislava, ενώ αναπτύχθηκαν και κάποια πρωτότυπα οχήματα, όμως κανένα δεν μπήκε στη γραμμή παραγωγής. Το κουπέ Locusta, για παράδειγμα, βασίστηκε στο Garde αλλά είχε κατά 70 χλστ. μεγαλύτερο μεταξόνιο. Μια σειρά από επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα της BAZ, που βασίζονταν σε μοντέλα της Skoda με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω, δεν παράχθηκαν.

Τον Σεπτέμβριου του 1984 το Garde αντικαταστάθηκε από το coupe Rapid, το οποίο αρχικά κατασκευαζόταν στο Kvasiny και αργότερα η παραγωγή επεκτάθηκε και στην Bratislava.

Το σημείο καμπής στην ιστορία της BAZ ήρθε τον Μάιο του 1991, όταν το 80% των μετοχών της νέας κοινοπραξίας Volkswagen Bratislava εξαγοράστηκε από την εταιρεία που ήταν ήδη η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Η Volkswagen απέκτησε την αποκλειστική ιδιοκτησία επτά χρόνια αργότερα. Το εκσυγχρονισμένο και διευρυμένο εργοστάσιο άρχισε να κατασκευάζει το Passat γενιάς B3 και αργότερα προστέθηκαν διάφορα μοντέλα από της Audi, της Porsche, της Seat και της Skoda. Και όλα άρχισαν από το coupe Skoda Garde πριν από 40 χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!