Renault 4 E–Tech: Copy Paste δεν το λες, όμως η έμπνευση πάτησε στο αρχικό κατρέλ που άφησε εποχή για την Renault, ως εμβληματικό, μποέμ και ευπροσάρμοστο όχημα σε κάθε συνθήκη που ζητούσε αποτέλεσμα και αντοχή στα δύσκολα.
Το Renault 4 του 1961 έφερε επανάσταση στην αγορά του αυτοκινήτου, ενώ στην πορεία έγινε status symbol. Ήταν το πρώτο οικογενειακό αυτοκίνητο της Renault με κινητήρα και κίνηση εμπρός, χωρίς το γνωστό τούνελ μετάδοσης, γεγονός που είχε σαν αποτέλεσμα ένα εσωτερικό με εντελώς επίπεδο πάτωμα. Σημεία ακόμα που το έκαναν ξεχωριστό, μια ευφυής απόσταση απο το έδαφος από μιά ανάρτηση για άνεση και γαλλικό κράτημα (με επακόλουθο τις έντονες κλίσεις) και ένα σωστό ζύγισμα που έφερνε τα μεγάλα βάρη κοντά στην καμπίνα επιβατών – κινητήρας πίσω από τον νοητό εμπρός άξονα, κιβώτιο ταχυτήτων μπροστά του.
Έγινε το κατ’ εξοχήν ευρύχωρο και πολυχρηστικό αυτοκίνητο για οδήγηση στην πόλη τις καθημερινές, αλλά και για τις εκδρομές τα Σαββατοκύριακα. Ήταν ένα αυτοκίνητο ιδανικό για την εποχή του, βασισμένο στην φιλοσοφία “voiture à vivre” που ταίριαζε σε μια διαρκώς εξελισσόμενη κοινωνία. Έν ολίγοις ένα “blue jean” σε αυτοκίνητο!
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Η επιτυχία του αρχικού Renault 4 στη Γαλλία, αλλά και σε όλο τον κόσμο, ήταν αναμενόμενη και σύντομα έγινε συνώνυμο ευελιξίας, ευρυχωρίας και ρεαλιστικής απλότητας. Σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του σημείωσε πραγματικά πρωτοφανή νούμερα, πουλώντας 8.135.424 μονάδες σε πέντε ηπείρους και σε περισσότερες από 100 χώρες μεταξύ 1961 και 1992, κατέχοντας δικαιωματικά τον τίτλο του μοντέλου της Renault με τις περισσότερες πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το Renault 4 κατασκευάστηκε στην Ευρώπη (Βέλγιο, Ισπανία, Σερβία), στη Νότια Αμερική (Αργεντινή, Κολομβία, Περού, κ.λπ.), στην Αφρική (Αλγερία, Μαρόκο, Νότια Αφρική, κ.λπ.), ακόμη και στην Ωκεανία. Στον παγκόσμιο χάρτη είναι το τέταρτο σε πωλήσεις όχημα όλων των εποχών και όπως είναι φυσικό, παραμένει ένα εμβληματικό είδωλο που «φωτογραφίζει» παραδοσιακά την Γαλλία.
33 χρόνια μετά…
Η γραμμή παραγωγής «σίγησε» με το τελευταίο 4L που βγήκε από αυτήν το 1992, η φήμη του όμως ανθεκτική, σαν το jean παντελόνι από το οποίο εμπνεύστηκε. Όσοι έκαναν το πέρασμά τους από ένα 4L, είχαν μια ιστορία να αφηγηθούν η οποία τελείωνε με ένα χαμόγελο νοσταλγίας και στην Renault το συναίσθημα δεν μένει στα αζήτητα. Είναι το καύσιμο για την νέα εποχή που έρχεται. Κάπως έτσι προέκυψε στην Renaulution εποχή το ηλεκτρικό πεντάρι, κατά συνέπεια και το όμοιό του τεσσάρι.
Με το ηλεκτρικό Renault 4 E-Tech, η Renault συνεχίζει τις προσπάθειές της να ξεχωρίσει στην Ευρωπαϊκή τάση προς την ηλεκτροκίνηση και φροντίζει να προσφέρει επιθυμητά αυτοκίνητα συνδεδεμένα με την ιστορία της. Η πλούσια γκάμα της, κερδίζει ενδιαφέρουσες νέες προτάσεις όπως το ολοκαίνουργιο Renault 5 E-Tech electric με την πιο αστική σπορ προσέγγιση, ενώ σύντομα θα προκύψει, στην ίδια πλατφόρμα, ένα ακόμα δημοφιλές αστικό status symbol, το επίσης ηλεκτροκίνητο Twingo. Χρειαζόταν λοιπόν η Renault ένα κομπακτ αυτοκίνητο με πραγματικά ρεαλιστικούς χώρους και SUV προσανατολισμό και το Renault 4 E-Tech electric έρχεται να κουμπώσει ακριβώς σε αυτή την απαίτηση.
Καταλαμβάνει μια φυσική θέση στην κατηγορία Β, πιο πάνω από το Renault 5. Λίγο μεγαλύτερο δηλαδή και πιο ευρύχωρο από ένα 5 E-Tech electric και κατ’ αναλογία έχει την παρόμοια τοποθέτηση ενός Captur σε σχέση με το Clio. Η πλατφόρμα λοιπόν στην οποία βασίζεται είναι η AmpR Small, κοινή με το Renault 5 E-Tech, ειδικά σχεδιασμένη για ηλεκτρικά οχήματα μικρού μεγέθους. Με μήκος στα 4.143 χιλ., πλάτος στα 1.796 χιλ. και ύψος στα 1.552 χιλ., το Renault 4 έρχεται με μια μικρή επιμήκυνση – ανάπτυξη (22 εκ. μακρύτερο, 3 εκ. φαρδύτερο και 5 εκ. ψηλότερο), ώστε να έχει νόημα για τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας.
Σήμερα, το ηλεκτρικό Renault 4 E-Tech είναι επίσης ένα αυτοκίνητο της εποχής του, γεμάτο τεχνολογία, είτε το πλούσιο ADAS για την ασφάλεια, είτε το OpenR Link και το Reno, το επίσημο avatar της Renault για την εμπειρία οδήγησης. Η παραγωγή του γίνεται στο εργοστάσιο του Maubeuge, μέρος του συμπλέγματος ElectriCity στη βόρεια Γαλλία. Επιπλέον το 70% των εξαρτημάτων του παράγεται σε ακτίνα 300 km από το εργοστάσιο, γεγονός που ενισχύει την ευρωπαϊκή οντότητα και μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Στο οπτικό αποτέλεσμα η κατρέλ αισθητική είναι η κεντρική ιδέα που ακολουθεί και μας θυμίζει με εύστοχες λεπτομέρειες. Η φαρδιά κλειστή διάφανη μάσκα ξεχωρίζει χάρη στο φωτισμένο περίγραμμα που περιβάλλει τους στρογγυλούς προβολείς LED στις άκρες της. Το Renault 4 E-Tech electric είναι το πρώτο όχημα της Renault που διαθέτει φωτιζόμενο σήμα στη μέση της γρίλιας, η οποία παραπέμπει σχεδιαστικά στον πρόγονο του μοντέλου της δεκαετίας του 60, εκπέμποντας ταυτόχρονα μια μοντέρνα, και πρωτότυπη αύρα. Πάνω στην ίδια φιλοσοφία σχεδιασμού των πίσω φώτων του 4L βασίζονται και τα φώτα του σημερινού, που εξακολουθούν να είναι κάθετα, αλλά ενσωματώνουν όλα τα στοιχεία της σύγχρονης τεχνολογίας και αισθητικής. Το σχέδιο και η υπογραφή τους, αντικατοπτρίζουν τη χαρακτηριστική προσωπικότητα του Renault 4 E-Tech electric, και το γυαλιστερό μαύρο περίγραμμά τους, συμβάλλει στη δημιουργία ξεχωριστού στιλ.
Το Renault 4 E-Tech electric εξακολουθεί να διαθέτει τα τραπεζοειδή πίσω φινιστρίνια, ακριβώς πάνω από τους πίσω τροχούς, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά του αρχικού Renault 4. Με βάση τα πλαστικά προστατευτικά που ξεχώριζαν στις πλευρές των μετέπειτα γενεών του R4L, τα πλαϊνά του Renault 4 E-Tech electric έχουν τρεις παράλληλες ρίγες, που μοιάζουν με οριζόντια εξογκώματα στο αμάξωμα, ένα έξυπνο σχεδιαστικό παιχνίδι στο προφίλ του αυτοκινήτου. Επίσης το αυτοκόλλητο που συνδέει νοητά τις κολόνες του παρμπρίζ με τους θόλους των τροχών, παραπέμπει στα χαρακτηριστικά μπροστινά φτερά του αρχικού Renault 4.
Σχεδιαστική λεπτομέρεια που αποκλείεται να περάσει απαρατήρητη, καθώς θυμίζει έντονα το σχήμα της οροφής του πρώτου Renault 4. Είναι και η αεροτομή στο πίσω άκρο της οροφής που προσομοιώνει την θέση του νεροχύτη στην τότε σιλουέτα του αυτοκινήτου. Ομοίως και η κλίση της πόρτας του χώρου αποσκευών, καταλήγει σε ένα εντυπωσιακά χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, όπως και τότε. Οι επιχρωμιωμένοι προφυλακτήρες των τότε μοντέλων σαφώς έχουν μείνει στην ιστορία και τα λαστιχένια «πούλια» έχουν δώσει τη θέση τους σε κατακόρυφα προστατευτικά εξογκώματα, για τη θύμηση-σύνδεση με το παρελθόν. Φυσικά σύντομα στη γκάμα θα προστεθούν και ιδιαίτερες εκδόσεις, όπως π.χ. η Plein Sud με τη μαλακή ολοκληρωτικά ανοιγόμενη οροφή, ενώ και το τετρακίνητο Savane concept, δεν απέχει και πολύ από την μετάβασή του στις μελλοντικές προσθήκες.
Ανοίγοντας την μεγάλη τελευταία πόρτα βρίσκεις ένα ικανότατο χώρο 420 λτ. για αποσκευές, αν συμπεριλάβουμε και τον κρυφό ενδοδαπέδιο αποθηκευτικό χώρο για το καλώδιο φόρτισης και άλλα μικροαντικείμενα. Πιο μπροστά, η πρόσβαση στις πίσω θέσεις ικανοποιεί και οι δυο ενήλικοι επιβάτες θα κάτσουν αμφιθεατρικά, με το έδρανο να είναι ελαφρώς σε ψηλότερη θέση όπως συνέβαινε και στον πρόγονό του. Ο χώρος στα γόνατα επαρκεί, ενώ για να χώσεις τα πόδια κάτω από τα καθίσματα (οδηγού-συνοδηγού) πρέπει να εμπρός καθίσματα να βρίσκονται στις επάνω τους ρυθμίσεις για να δημιουργούν χώρο. Αν και ψηλό, ο χώρος πάνω από το κεφάλι είναι μεν καλός, όχι όμοιος με των μπροστινών επιβατών όμως και οφείλεται στην ψηλότερη τοποθέτηση του πίσω εδράνου. Στο χωροταξικό ταλέντο του Renault 4 συγκαταλέγεται και το αναδιπλούμενο κάθισμα του συνοδηγού, που σου επιτρέπει να φορτώσεις ένα αντικείμενο μακρύ (έως 2,20 μ.), αν βέβαια δεν έχεις επιλέξει την βασική έκδοση.
Μπροστά θυμίζει το 5 E-Tech που με την σειρά του δείχνει πιο εύστοχο εδώ στην αναβίωση. Δεν παύει όμως να σε εντυπωσιάζει με την προσοχή στη λεπτομέρεια την ποιοτική συναρμολόγηση, την φινετσάτη αισθητική στον διάκοσμο και δημιουργική εξατομίκευση που σου προσφέρει. Τα υλικά είναι καλά στο γενικότερο σύνολο και μόνο στο επάνω μέρος του ταμπλό και το ντουλαπάκι του συνοδηγού δείχνει ότι κάπου έπρεπε να γίνει οικονομία. Δείχνει όμως ότι δεν είναι μια basic κατασκευή, αλλά βρίσκεται στον premium προθάλαμο και απέναντι σε ανταγωνιστές όπως το Mini Aceman, Jeep Avenger και Fiat 600, η αυτοπεποίθησή του θα είναι στα ύψη. Η αίσθηση στην καμπίνα το επιβεβαιώνει και ανάλογα με την έκδοση, προσφέρει ξεχωριστές σχεδιαστικές λεπτομέρειες για απλοποίηση της καθημερινότητας όπως υποβραχιόνιο θυρών με θήκη για smartphone, δύο υποδοχές USB-C στο κέντρο (αλλά και για τους πίσω επιβάτες), κεντρικό υποβραχιόνιο και θήκη για μπουκάλια εμπρός και πίσω.
Μια πλήρως ψηφιακή εικόνα, με οδηγοκεντρική προσέγγιση χαρακτηρίζει το ταμπλό του. Ο πίνακας οργάνων των 7΄΄ για τις βασικές εκδόσεις και 10,1 ιντσών για τις πιο πλούσιες περιλαμβάνει πλήθος πληροφοριών και προσφέρει παραμετροποίηση στην απεικόνισή τους. Ομοίως τεχνολογικά άρτια και η κεντρική οθόνη αφής 10΄΄ σε όλες τις εκδόσεις, φιλοξενεί το infotainment OpenR Link με ενσωματωμένες υπηρεσίες Google -Maps, Assistant και πρόσβαση σε δεκάδες app μέσω του Play Store.
Με την φωνητική εντολή «Hey Reno», ξεκινά η διαδραστική εμπειρία με το μικρό μπλε avatar με ενσωματωμένο ChatGPT να λειτουργεί ως βοηθός της καθημερινότητας σε απαιτήσεις του οδηγού για το αυτοκίνητο, αλλά και πρόσθετες πληροφορίες (ερωτήσεις γενικώς). Υπάρχει βεβαίως και η εφαρμογή «My Renault» που επιτρέπει απομακρυσμένο έλεγχο του αυτοκινήτου, προγραμματισμό φόρτισης και λειτουργία virtual key (χωρίς φυσική παρουσία κλειδιού). Εργονομικά δεν αντιμετωπίζεις προβλήματα με σημαντική την τοποθέτηση φυσικών διακοπτών για τον κλιματισμό κάτω από την κεντρική οθόνη, κάτι που ισχύει και για κάποια κουμπιά, υπεύθυνα για συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Στο τιμόνι του Renault 4 Ε-Tech
Δυο είναι οι διαθέσιμες προτάσεις για την ώρα που αφορούν το Renault 4 E-Tech. Η εισαγωγική έκδοση είναι η E-Tech 120 και διαθέτει ηλεκτροκινητήρα 122 ίππων και 225 Nm ροπής. Με την ιόντων λιθίου μπαταρία 40 kWh, η προσφερόμενη εργοστασιακή αυτονομία, με βάση το πρότυπο WLTP, είναι 308 χιλιόμετρα. Η ισχυρότερη επιλογή, με την οποία κάναμε και την πρώτη μας οδηγική γνωριμία, είναι η E-Tech 150, που ουσιαστικά δηλώνει και την ισχύ της (150 ίπποι) με την ροπή να εμφανίζεται βελτιωμένη (245 Nm). Εδώ η μεγαλύτερη μπαταρία ιόντων λιθίου των 52 kWh, αυξάνει την αυτονομία στα 409 χιλιόμετρα.
Οι επιδόσεις χωρίς να προσφέρουν την απόκοσμη «ηλεκτρική εκτόξευση», είναι γήινες και οι επιταχύνσεις υπερκαλύπτουν τα ρεαλιστικά δεδομένα της τοποθέτησης του αυτοκίνητου – και των ενδιαφερόμενων αγοραστών της κλάσης. Στη δυνατή βερσιόν του το Renault 4, επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 8,2 δευτερόλεπτα, ενώ η εξαιρετική ηχομόνωση πακέτο με την ποιοτική κύλιση και την συνέπεια της ανάρτησης να ανταποκριθεί στην αντιμετώπιση των ανωμαλιών συμβάλουν στην ταξιδιωτική και εκδρομική πρόθεση. Το πάτημα του Renault 4 σερβίρει μια συμπαγή αίσθηση θυμίζοντας αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας, χωρίς να χάνει την ευελιξία που πρεσβεύει η B-SUV τοποθέτησή του. Στα θετικά και το χαμηλό βάρος που γυροφέρνει στα 1.500 κιλά και κάνει το ηλεκτρικό Renault 4 σαφές και δραστήριο.
Οι εκδρομικές, SUV προθέσεις προκύπτουν από την απόσταση των 181 χιλ. από το έδαφος, παρόλα αυτά το 4 E-Tech ενώ δηλώνει πιο άνετο και λιγότερο σπορ από ένα ηλεκτρικό 5άρι τα πάει περίφημα αν του ζητήσεις δυναμισμό στο ορεινό στροφιλίκι. Το τιμόνι είναι ακριβές και έχει καλή απόκριση, ενώ οι μεγάλοι τροχοί των 18 ιντσών, ισιώνουν τις ανωμαλίες. Οι ιστιοπλοϊκές κλίσεις που χαρακτήριζαν παραδοσιακά τα R4L είναι ένα αποκλειστικό προνόμιο των ιστορικών, οπότε αν οδηγήσετε ένα σύγχρονο Renault 4 θα διαπιστώσετε ότι πηγαίνει όπου σημαδεύει ο οδηγός χωρίς χρονοκαθυστέρηση και με σαφήνεια πληροφοριών. Τα καλοσχεδιασμένα καθίσματα με την σωστή στήριξη και η αναπαυτική και εργονομική θέση οδήγησης για κάθε γούστο, μειώνουν την κόπωση και συμβάλλουν στην οδηγική προσφορά σε πολύωρα ταξίδια, αλλά και δυναμικές στιγμές. Επάνω στο τιμόνι υπάρχει ο διακόπτης για τα οδηγικά Mode που το διαμορφώνουν για ανάλογη χρήση, ενώ διαθέσιμη είναι και η λειτουργία one pedal για την ανατροφοδότηση της μπαταρίας.
Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κυμάνθηκε ανάμεσα στις 11 με 15 kWh/100 χλμ. ενώ στα δεδομένα φόρτισης μπορείς σε έναν DC να τροφοδοτείς το αυτοκίνητο με έως 100 kW, κάτι που επιτρέπει τη φόρτιση 15-80% σε 30 λεπτά, ενώ ο ενσωματωμένος φορτιστής AC είναι ισχύος 11 kW. Φυσικά στα δεδομένα του υπάρχει και η υποστήριξη αμφίδρομης φόρτισης (V2L και V2G), κάτι που σημαίνει πως το αυτοκίνητο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών, αλλά και να παρέχει ενέργεια στο δίκτυο ηλεκτροδότησης (ανάλογα τις ισχύουσες διατάξεις χώρας και παρόχου).
Το Renault 4 E-Tech αναμένεται από Σεπτέμβρη στην Ελλάδα και σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρίας εκτός από τους παλαιούς γνώριμους του κατρέλ, θα προσεγγίσει ενδιαφερόμενους που καλοβλέπουν τον ανταγωνισμό των Mini Aceman, Jeep Avenger, Fiat 600 και Opel Mokka. Αν και δεν έχουν ανακοινωθεί επισήμως τιμές πιθανολογείται να ξεκινάει κάτω από το φράγμα των €30.000 για τη βασική έκδοση, ενώ οι διαθέσιμες εκδόσεις εξοπλισμού θα είναι τρεις (Evolution, Techno, Iconic). Μέχρι τότε το 4άρι της Renault αφήνει τις εντυπώσεις θετικές σε πρώτη φάση κάτι που θα επιβεβαιώσει και στην εγχώρια αξιολόγησή του.