Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ αποτελεί το πεδίο εξέλιξης των γρήγορων εκδόσεων για διάφορα μοντέλα. Έτσι, με τη Hyundai να πρωταγωνιστεί τα τελευταία χρόνια στο WRC, η παρουσίαση ειδικών, γρήγορων εκδόσεων δεν αποτελεί έκπληξη, αλλά προσμονή από τους φίλους της κορεατικής φίρμας, αλλά και εν γένει τους λάτρεις της σπορ οδήγησης.
Επί του προκειμένου, η Hyundai, αμέσως μετά τη λήξη του δικού μας αγώνα, του Ράλλυ Ακρόπολις, ετοίμασε μια εκδήλωση με όλα τα μοντέλα που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα του τμήματος N Performance. Πιο συγκεκριμένα, του ανανεωμένου i30 N, του νέου και πολυαναμενόμενου i20 N και του Kona N.
Το περιβάλλον που διάλεξε η ελληνική αντιπροσωπεία για την παρουσίαση ήταν η πίστα των Μεγάρων, ένα μέρος ιδανικό για αυτά τα μοντέλα με το σπορ χαρακτήρα.
Hyundai i20 N
Το μικρό, με τον εκρηκτικό χαρακτήρα και το εξαιρετικό πλαίσιο που είναι δουλεμένο με προσοχή στη λεπτομέρεια και κάνει τα πάντα με τη… σκέψη. Αυτό με μια φράση είναι το νέο i20 N. Όχι ότι του λείπει η δύναμη, κάθε άλλο θα λέγαμε, αφού κάτω από το καπό του φωλιάζει ένας turbo 1.600άρης κινητήρας βενζίνης της γνωστής οικογένειας T-GDI. Αποδίδει 204 ίππους από τις 5.500 έως τις 6.000 σ.α.λ. και 275 Nm ροπής από τις μόλις 1.750 έως τις 4.500 σ.α.λ.
Αν στην εξίσωση βάλετε το χαμηλό του βάρος που περιορίζεται στα 1.190 κιλά, εύκολα καταλαβαίνετε ότι είναι ικανό να προσφέρει εκρηκτικές επιδόσεις. Για του λόγου το αληθές, το i20 N επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 6,2 δλ. έχοντας μέγιστη ταχύτητα 230 χλμ./ώρα.
Δεν είναι όμως η μέγιστη ταχύτητα που εντυπωσιάζει, αλλά τι είναι ικανό να κάνει σε κάθε ταχύτητα και κυρίως στις στροφές. Σε σχέση με το απλό i20 η έκδοση N βρίσκεται πιο κοντά στην άσφαλτο κατά 10 χιλ. Η ανάρτηση είναι αναθεωρημένη, με διαφορετική γεωμετρία, μεγαλύτερο κάμπερ, νέα αντιστρεπτική και ενισχύσεις σε 12 διαφορετικά σημεία.
Πιο ισχυρά είναι και τα φρένα με δίσκους κατά 40 χιλ. μεγαλύτερους και αντοχή στην κόπωση, όπως αποδείχθηκε και στην δοκιμή μέσα στην πίστα. Το τιμόνι έχει γίνει πιο γρήγορο, με 2,16 στροφές από άκρη σε άκρη, με μεστή αίσθηση και σωστό βάρος ανάλογα με την ταχύτητα.
Το πλαίσιο σε κερδίζει με το καλημέρα, αλλά αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η ρύθμιση της ανάρτησης που του δίνει μια… συμπαγή αίσθηση σε κάθε περίπτωση. Δεν γέρνει, δεν… χαζεύει στις στροφές, ακολουθώντας πιστά τις εντολές του οδηγού. Το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης κάνει σωστή δουλειά, επιτρέποντας στον οδηγό να επιστρέψει πιο γρήγορα στο γκάζι, κατά τη διάρκεια της στροφής.
Το εμπρός μέρος ακούει και δεν ανοίγει την τροχιά του, όπως συμβαίνει με τα δυνατά μοντέλα που έχουν τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Η δύναμη στο i20 N περνάει στους εμπρός τροχούς χωρίς δράματα και με μεγάλη αποτελεσματικότητα. Το πίσω μέρος ακολουθεί, χωρίς να έχει τάσεις ανεξαρτητοποίησης. Με όλα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα απενεργοποιημένα θα διαπιστώσεις ότι το πίσω μέρις ανοίγει λίγο με το άφημα το γκαζιού, όσο χρειάζεται για να βοηθήσει στην τοποθέτηση
Ο κινητήρας παρουσιάζεται ισχυρός και με επίπεδη απόδοση ισχύος και ροπής, που έχει ρυθμιστεί για να αποδίδει εξαιρετικά σε υψηλές στροφές. Συνδυάζεται με ένα εξελιγμένο για την περίσταση χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, με κοντές διαδρομές, καλή ακρίβεια και αντοχή στη σκληρή και απαιτητική χρήση -πίστας-, αξιοποιώντας στο μέγιστο τις δυνατότητες του κινητήρα.
Μέσω του N Grin Control System ο οδηγός έχει τη δυνατότητα ρυθμίσεων ανάμεσα σε πέντε διαφορετικά προγράμματα Normal, Eco, Sport, N και N Custom, που ρυθμίζουν ανάλογα την απόκριση του κινητήρα, την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, τον ήχο της εξάτμισης, τη λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας και του κιβωτίου ταχυτήτων. Επιπλέον, μέσω του N Custom ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τέσσερις ρυθμίσεις Normal, Eco, Sport και Sport+, με μεγαλύτερες δυνατότητες εξατομίκευσης από το διάγραμμα στην οθόνη αφής.
Εξωτερικά το νέο Hyundai i20 N διακρίνεται για τις μεγάλες εισαγωγές αέρα που χρησιμοποιούνται για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα, το νέο επιθετικό προφυλακτήρα με την κόκκινη γραμμή στο τελείωμά του. Ίδιου χρώματος γραμμή διατρέχει και το πλαϊνό μέρος του αυτοκινήτου, όπως και το πίσω. Εκεί ξεχωρίζει η μεγάλη αεροτομή στην κορυφή της πέμπτης πόρτας, αλλά και το diffuser στο προφυλακτήρα. Το γρήγορο i20 N πατάει σε τροχούς αλουμινίου 18 ιντσών, με ελαστικά P-Zero διαστάσεων 215/40, ειδικά εξελιγμένα για αυτό από την Pirelli.
Στο εσωτερικό το i20 N η εικόνα είναι ανάλογα με το εξωτερικό, σπορ. Τα μονοκόμματα μπάκετ καθίσματα κυριαρχούν, με το τριάκτινο τιμόνι με τα χειριστήρια N για τις επιμέρους ρυθμίσεις των προγραμμάτων οδήγησης να κλέβουν τη ματιά. Τη σπορ εικόνα συμπληρώνουν ο επιλογέας N και τα πεντάλ αλουμινίου. Δίπλα στην κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής στέκεται μια ακόμα ψηφιακή οθόνη, αυτή του πίνακα οργάνων, που διαθέτει και shift light, αλλά και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.
Το Hyundai i20 N είναι διαθέσιμο σε έξι αποχρώσεις, με τιμή που ξεκινάει από τα 24.990 ευρώ για τη βασική έκδοση και πάει στα 26.490 ευρώ για την Performance Pack έκδοση που διαθέτει και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Hyundai i30 N
Στην ανανεωμένη του εκδοχή παρουσιάστηκε το Hyundai i30 N. Αισθητικά οι αλλαγές εστιάζονται στον ανασχεδιασμένο εμπρός προφυλακτήρα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, τους νέους προβολείς LED και τα φώτα ημέρας DRL σχήματος V, ενώ πίσω ξεχωρίζει για το μαύρο γυαλιστερό σπόιλερ.
Νέες, σφυρήλατες είναι οι ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών, οι οποίες βοηθούν στην εξοικονόμηση βάρους, αφού είναι συνολικά 14,4 κιλά πιο ελαφριές. Το i30 N είναι διαθέσιμο σε επτά χρωματισμούς. Στο εσωτερικό συναντάμε τώρα τα νέα προαιρετικά καθίσματα N Light Seats, που είναι 2,2 κιλά πιο ελαφριά και έχουν φωτιζόμενο σήμα την πλάτη.
Όσον αφορά τον κινητήρα, είναι ο γνωστός 2λιτρος turbo T-GDI με την απόδοση όμως να είναι καλύτερη όσον αφορά την ισχύ και τη ροπή, με πιο επίπεδη καμπύλη. Στη βασική έκδοση συνεχίζει να αποδίδει 250 ίππους με τη ροπή να είναι 353 Nm. Στην έκδοση Performance Pack η ισχύς έχει ανέβει από τους 275 ίππους της προηγούμενης γενιάς, στους 280 ίππους, με τη ροπή να έχει αυξηθεί κατά 39 Nm, φτάνοντας τα 392 Nm, ενώ συνδυάζεται και με ένα ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Επιπλέον, δουλειά έχει γίνει στη ρύθμιση της ανάρτησης που έχει νέα ελατήρια, νέα αμορτισέρ και νέα bumb stop και δυνατότητα ρυθμίσεων. Για τη μετάδοση της κίνησης του ανανεωμένου i30 N που περνάει στους εμπρός τροχούς, φροντίζει ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων, ενώ τώρα διατίθεται και ένα αυτόματο N DCT διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων υγρού τύπου.
Για το 0-100 χλμ./ώρα το i30 N απαιτεί 6,4 δλ. στη βασική έκδοση των 250 ίππων, ενώ για την ίδια διαδικασία το ισχυρότερο N των 280 ίππων, χρειάζεται 5,9 δλ. σε συνεργασία με το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ με το 8άρι η τιμή αυτή είναι 5,4 δλ. Επίσης, το N Grin Shift δίνει ένα overboost για 20 δευτερόλεπτα, αρκεί ο οδηγός να πατήσει το σχετικό button στο τιμόνι.
Συνολικά το αποτέλεσμα θα ενθουσιάσει τους οδηγούς που λατρεύουν τις στροφές, αφού το ανανεωμένο i30 N παραμένει ένα σπορ μοντέλο που θα κολακεύσει τις ικανότητες ενός οδηγού. Φιλικό στο σύνολο των περιπτώσεων, με καλό εμπρός μέρος που ακούει στις εντολές του οδηγού, ανοίγοντας ελαφρά την πορεία υπό πίεση, αλλά χωρίς να δημιουργεί προβλήματα.
Το ανανεωμένο Hyundai i30 N είναι διαθέσιμο σε δύο τύπους αμαξώματος, hatchback και Fastback, χωρίς διαφορές σε επιδόσεις, παρά μόνο σε επίπεδο πρακτικότητας υπέρ του δεύτερου. Οι εκδόσεις είναι τρείς, με το hatchback των 250 ίππων και το χειροκίνητο κιβώτιο να έχει τιμή 30.490 ευρώ, το N Performance των 280 ίππων με χειροκίνητο κιβώτιο να στοιχίζει 34.990 ευρώ και η αυτόματη εκδοχή του 38.990 ευρώ. Οι τιμές των αντίστοιχων εκδόσεων Fastabck επιβαρύνονται με 1.000 ευρώ.
Hyundai Kona N
Σε νέα μονοπάτια μπαίνει η Hyundai με τη δημιουργία της σπορ εκδοχής N του Kona. Το Kona N σχεδιάστηκε για να συνδυάζει τη χρηστικότητα ενός SUV με τα χαρακτηριστικά ενός σπορ αυτοκινήτου. Ξεχωρίζει άμεσα από τα απλές εκδόσεις, με τη διακριτικές αλλά σπορ όμορφες «πινελιές» που έχει στο αμάξωμά του.
Το εμπρός μέρος με τις μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα και εδώ ξεχωρίζει, με το σήμα της μάρκας στο Kona N να είναι διακριτικό. Οι μεγάλοι τροχοί 19 ιντσών με τα ελαστικά 235/40 έρχονται να γεμίσουν τους φουσκωμένους θόλους, δημιουργώντας μια σπορ εικόνα που ενισχύεται ακόμα περισσότερο από τις κόκκινες δαγκάνες των φρένων.
Και εδώ η χαρακτηριστική κόκκινη γραμμή στο κάτω μέρος διατρέχει όλο το αμάξωμα. Οι δύο μονές εξατμίσεις είναι μεγάλης διαμέτρου και είναι τοποθετημένες στις άκρες του προφυλακτήρα με το diffuser. Η μεγάλη αεροτομή στην κορυφή της πέμπτης πόρτας μαρτυρά ότι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό και όχι ένα απλό Kona.
Το Hyundai Kona N προσφέρεται σε ένα μόνο συνδυασμό, με την κορυφαία εκδοχή του 2λιτρου turbo T-GDI κινητήρα με απόδοση 280 ίππων και 392 Nm ροπής. Για τη μετάδοση της κίνησης που περνάει στους εμπρός τροχούς φροντίζει αποκλειστικά το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη N DCT με τις 8 σχέσεις, που συνδυάζεται με ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.
Για το 0-100 χλμ./ώρα το Kona N απαιτεί 5,5 δευτερόλεπτα, με τη μέγιστη ταχύτητα να είναι 240 χλμ./ώρα. Πατάει σε ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, ενώ διαθέτει και πέντε προγράμματα οδήγησης, Normal, Eco, Sport, N και N Custom. Για ενίσχυση του περιπετειώδη χαρακτήρα του φροντίζουν τα επιμέρους προγράμματα του Traction Control (Snow, Deep Snow, Mud, Sand) που λειτουργούν με ταχύτητα μέχρι τα 60 χλμ./ώρα.
Στο δρόμο ή καλύτερα, στην πίστα που το οδηγήσαμε, το Kona N έχει τα χαρακτηριστικά που δηλώνει, αφού είναι πιο σπορ από τις απλές εκδόσεις του. Σε σχέση με τα άλλα δύο, θα πάρει μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές, ενώ θα παρουσιάσει και υποστροφικές τάσεις, με το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης όμως να κάνει δουλειά και να μαζεύει το εμπρός μέρος. Το τιμόνι προσφέρει καλή αίσθηση, έχοντας σωστό βάρος, ενώ και τα φρένα είναι δυνατά και σταθερά στην απόδοση, ακόμα και στη σκληρή χρήση εντός πίστας.
Το Hyundai Kona N είναι διαθέσιμο σε επτά εξωτερικούς χρωματισμούς, με την τιμή της μοναδικής έκδοσης που έχει να είναι 42.990 ευρώ.