Δοκιμάζουμε το VW Polo GTI (+video)

Είδος προς εξαφάνιση και ένα από τα ελάχιστα σπορ supermini. Το ισχυρότερο Polo στην γκάμα Volkswagen, είναι και το μοναδικό GTI της αγοράς.

Δοκιμάζουμε το VW Polo GTI (+video)

Είδος προς εξαφάνιση και ένα από τα ελάχιστα σπορ supermini. Το ισχυρότερο Polo στην γκάμα Volkswagen, είναι και το μοναδικό GTI της αγοράς.

VW Polo GTI: Εν έτη 1998, η 3η γενιά Polo καρπώθηκε το πρώτο σήμα GTI που μπήκε επισήμως στο supermini της Volkswagen. Ήταν μια «αναγνωριστική», με μόλις 3.000 κομμάτια και το ισχυρότερο Polo ξεκίνησε την καριέρα του με έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα 1,6 λίτρων και 120 ίππων.

Η 4η γενιά του 2002 δεν είχε στο μενού της GTI, μέχρι που εμφανίστηκε στο facelift του 2006. Με έναν κινητήρα 1,8 λίτρων και 150 ίππων, γνωστός από την χρήση του έως και σε Audi A6. Τα νούμερα μπορεί να ήταν γοητευτικά παρέμεναν όμως υποδεέστερα του ανταγωνισμού του, για να κάνει τη διαφορά. Παρηγοριά, το Polo GTI Cup Edition, με 30 επιπλέον ίππους, αλλά όχι την συνολική επιθετικότητα που θα απογειώσει τη ζήτηση.

Εποχή downsizing και το 2010 η εμφάνιση της 5ης γενιά Polo έφερε κάτι ανάλογο και στο GTI. Με 1,6 ατμοσφαιρικό κινητήρα στην πρεμιέρα του και με δημοφιλή υπερτροφοδοτούμενο 1,8 στην συνέχεια, η εξέλιξη το βρήκε με ένα βραβευμένο κινητήριο σύνολο 1,4 λίτρων και 180 ίππων.

Με τούρμπο και κομπρέσορα καταφέρνει να κάνει τη διαφορά απόδοσης που σε συνδυασμό με το ελαφρύτερο σύνολο και ένα στάνταρ 7άρι DSG, δείχνει ιδιαιτέρως δελεαστικό στον κόσμο της ταχύτητας.

Η λογική του downsizing μόλις που άγγιξε το Polo μέχρι το 2015. Στο facelift της γενιάς του ο 1,4 μπήκε στο ράφι και την θέση του πήρε ένας εξελιγμένος από την Audi 1800άρης, άμεσου ψεκασμού, 192 ίππων. Αλλαγή και στο κιβώτιο ταχυτήτων που γίνεται αποκλειστικά 6άρι χειροκίνητο.

Δύο χρόνια αργότερα το Polo GTI αγγίζει τους 200 ίππους, επιστρέφει στο «old fashion» 6άρι DSG, δίνει και επιλογή για 6άρι χειροκίνητο και όλα αυτά υπό την αιγίδα ενός 2λιτρου υπερτροφοδοτούμενου επίκαιρου TSI κινητήρα.

Ήταν και οι τελευταίες στιγμές μια λογικής τιμολόγησης για γρήγορο μικρό, με το Polo GTI να στρογγυλοκάθεται στην ιδιοκτησία σου, αν αφιέρωνες στο ΙΒΑΝ της Volkswagen € 21.500. Σήμερα, με την βασική τιμή στα € 36.600 αντιλαμβάνεται κανείς ότι η υπόθεση μικρό και γρήγορο δεν είναι και τόσο βατή. Τουλάχιστον όμως, υπάρχει ακόμα Polo GTI!

 

Η κατηγορία που εξαφανίζεται

Δεν συζητάμε για τα supermini, που αν και δημοφιλέστερη και άκρως εμπορική κατηγορία μετράει τις απώλειές της, αλλά για την hot version της με εκπροσώπους τις γρήγορες καλοστημένες σπορ εκδόσεις. Είθισται, μια φορά και ένα καιρό αρκετοί από τους κατασκευαστές να έχουν στην γκάμα τους κάτι ανάλογο που θα προσέλκυε τους απαιτητικούς της οδήγησης. Σήμερα περισσότερο κόπτονται για τον μετασχηματισμό της γκάμας προς την ηλεκτροκίνηση παρά για πικάντικες παραδοσιακές αξίες. Ευτυχώς που ακόμα λίγοι, ελάχιστοί στην πραγματικότητα, αντιστέκονται.

Είδος προς εξαφάνιση λοιπόν, αλλά και ένα από τα ελάχιστα γρήγορα supermini με σπορ διαθέσεις είναι εδώ. Το ισχυρότερο Polo στην γκάμα Volkswagen είναι και το μοναδικό με ταμπέλα GTi στην αγορά. Για την ακρίβεια και ένα από τα ελάχιστα στοχευμένα σπορ της κλάσης Β. Το Polo GTI κλείνει 25 χρόνια παρουσίας στην σκηνή των γρήγορων μικρών αυτοκινήτων και παραμένει δυνατό στη σπορ φιλοσοφία. Στην 6η γενιά του μοντέλου και στην πιο επίκαιρη γρήγορη version του παραμένει πιστό στη αρχική του φιλοσοφία.

Το Polo GTI ανέκαθεν είχε ως προτεραιότητα το σπορ αποτέλεσμα, όμως το δυνατό κοκτέιλ δεν θα σε έκαιγε ποτέ στο λαιμό, αν δεν ήσουν μαθημένος. Ακολουθεί τα χνάρια του μεγάλου αδερφού Golf GTI, που και αυτό με τη σειρά του έχει χαρακτηριστεί από φιλικότητα, αποτελεσματικότητα και σπορ ουσία.

Το νεότερο Polo GTI υιοθετεί τις αλλαγές που εισήχθησαν στο μοντέλο το 2021, δεν προκαλεί με την οπτική του εικόνα, ούτε νιώθει την ανάγκη να ενημερώσει με κάποιο διακριτικό ότι πρόκειται για Polo. Θα προβάλει όμως το GTI χαρακτήρα με το γνωστό αρκτικόλεξο να υπάρχει φαρδύ πλατύ στο κέντρο της πίσω πόρτας, στα φτερά και στη μάσκα. Νέοι είναι οι προβολείς, με στάνταρ προβολείς matrix με την ονομασία “IQ.LIGHT“, αλλά και τα φώτα πορείας. Οι κυψελωτές γρίλιες, οι κόκκινες λεπτομέρειες και η μπάρα LED που τρέχει μπροστά είναι έμπνευση από την ανώτερη σπορ ιεραρχία και συνολικά διαμορφώνουν μια σεμνή, αλλά ξεκάθαρα δυναμική εικόνα. Πατάει σε τροχούς 17΄΄ αλλά μπορεί να εξοπλιστεί και με 18΄΄ και συνολικά η εικόνα του παραμένει δυναμική, χωρίς υπερβολές και κραυγαλέα στοιχεία.

Το εσωτερικό έχει επίσης τη δική του ξεχωριστή εμφάνιση. Το τιμόνι, τα καθίσματα και ο μοχλός επιλογής ταχυτήτων έχουν διακοσμηθεί με κόκκινες ραφές .Το καρό μοτίβο στα μπάκετ καθίσματα και ένας συνδυασμός σπορ πραγματικότητας, προσεγμένης ποιότητας και digital γενναιοδωρίας, επικρατεί στον εσωτερικό κόσμο του Polo GTI. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,3 ιντσών φυσικά προσφέρει παραμετροποίηση και καταιγισμό πληροφορίας, το σύστημα πολυμέσων 8΄΄ εκτός των άλλων έχει τις σπορ προσθήκες του και συνολικά το επίπεδο τεχνολογικών παροχών, τόσο σε επίπεδο ανέσεων όσο και ασφάλειας, είναι υψηλό.

Χωροταξικά φυσικά περιμένεις ένα Polo, με την 5πορτη πρακτικότητα του και αυτό είναι μόνο καλό, ενώ ο ικανός χώρος αποσκευών των 351 λίτρων κρύβει στο δάπεδό του τροχό ανάγκης, κάτι επίσης σπάνιο και επιβραβεύσιμο.

 

Ένα Polo, που είναι και GTI

Ακριβώς αυτό ήταν ανέκαθεν. Το παράσημο GTI λοιπόν σε βάζει στην πρίζα να μπεις να το οδηγήσεις και να απολαύσεις τα σπορ κατορθώματα του σε ευθείες και στροφές. Συν τοις άλλοις όμως τα καταφέρνει άριστα και σαν ένα καθημερινό supermini που εξυπηρετεί ρεαλιστικές ανάγκες, χωρίς να απαιτεί ακραίους συμβιβασμούς.

Ο δίλιτρος τούρμπο TSI είναι καθεστώς πλέον στο Polo GTI και το 7άρι DSG μονόδρομος. Αν ψάχνεις μια δικαιολογία για να παρανομήσεις στο δρόμο, σου την προσφέρει απλόχερα. 207 ίπποι, 320 Nm ροπή σε ένα αμάξωμα που δεν ξεπερνά τα 1.360 κιλά και να πως βλέπεις 6,5 δλ. για τα 0-100 και 240 km/h τελική ταχύτητα. Το 2λιτρο σύνολο λειτουργεί υποδειγματικά σε όλο το εύρος στροφών και οι επιδόσεις είναι με το μέρος του χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερες ικανότητες για να τις γευτείς. Η ευκολία της επιτάχυνσης συνοδεύεται από ρουτίνα επιβράδυνσης, ποιοτικό τιμόνι και μια ανάρτηση που διαβάζει χωρίς να ταλαιπωρεί. Φυσικά υπάρχει και επιλογή προγραμμάτων οδήγησης (Eco, Individual, Normal και Sport) για κάθε απαίτηση της στιγμής που θα διαμορφώσουν το πληθωρικό σε ισχύ Polo από λύκο σε αρνάκι.

Οδηγώντας με γραμμές θα κινηθείς ταχύτατα, απολαμβάνοντας σίγουρο πάτημα και υψηλό επίπεδο πρόσφυσης. Συμβάλλει εδώ και το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό XDS που φρενάρει τον αποφορτισμένο εσωτερικό τροχό και δεν αφήνει την δύναμη να αναλώνεται σε ανούσιο σπινάρισμα μέσα στη στροφή. Αν όμως θέλησες να παίξεις με την ουρά εκμεταλλευόμενος το λιγότερο παρεμβατικό ESP, η ανάρτηση εμφανίζει τις μαλακές προθέσεις της και το σαφές τιμόνι δείχνει ελαφρύτερο σε ποιοτικό βάρος από τον όρο ιδανικό για σπορ χρήση. Τα φρένα από την άλλη είναι δυνατά και ανθεκτικά ακόμα και με σιδεροφάγο στα πηδάλια, ενισχύοντας το αίσθημα εμπιστοσύνης που εμπνέει το μικρό GTI.

Το θετικό είναι ότι το ESP ακόμα και απενεργοποιημένο δεν θα πάρει τις κατασταλτικές του πρωτοβουλίες τόσο νωρίς, θα ικανοποιήσει τον απαιτητικό που έχει στο μυαλό δυναμική οδήγηση με τοποθετήσεις, αλλά θα του υπενθυμίσει στην υπερβολή ότι δεν έχει απομακρυνθεί της επιμέλειας.

Μόνο η νομοθεσία μπορεί να το κρίνει, ιδίως για τις επιδόσεις και το οδηγικό στιλ, διαφορετικά η στιβαρή αίσθηση και η σωστές πληροφορίες που φτάνουν στον οδηγό, κολακεύουν τις εντυπώσεις και χτίζουν εμπιστοσύνη. Συνολικά ο πληθωρικός κινητήρας ξεκλειδώνει κατευθείαν τις επιθετικές διαθέσεις τη στιγμή που το ταλαντούχο DSG ενισχύει το δυναμικό στιλ οδήγησης, έτσι απλά.

Ακόμα και στην πιο σκληρή ρύθμιση που προσφέρει η ανάρτηση Sport Select (με την επιλογή Sport), δεν θα ταλαιπωρήσει, ενώ στην Normal επιλογή θα επιστρέψει την ενδοτικότητα στα φυσιολογικά επίπεδα για κάποιον που δεν αναζητά στην καθημερινότητά του κάτι σφιχτό.

Φυσικά το DSG απογειώνει την χρηστικότητα εντός αστικού πεδίου, ενώ η σωστή ηχομόνωση και η επίσης εύστοχη κύλιση το κάνουν καλοτάξιδο, στις τουριστικές του αναζητήσεις. Παράλληλα με χρήση Eco και απαλό δεξί πόδι η κατανάλωση μπορεί να κρατηθεί κοντά στα 8-9 λτ./100 χλμ., μια τιμή ικανοποιητική όταν ξέρεις ότι διαχειρίζεσαι 207 ίππους. Αν βέβαια το πόδι βαρύνει αναζητώντας επιδόσεις, το διψήφιο νούμερο είναι δεδομένο (11-14 λτ./100 χλμ.), αλλά και αυτό πάλι θεωρείται φυσιολογικό.

Πόλος έλξης

Η ιστορία των GTI βασίζεται σε μια ερωτική σχέση ανθρώπου και μηχανής, που προκύπτει από το πικάντικο μίγμα επιδόσεων, ξέφρενης συμπεριφοράς και συμμετοχικότητας. Η 6η γενιά του supermini της Volkswagen, προσφέρει πολύ περισσότερο GTI από κάθε προγενέστερο Polo και βρίσκεται εδώ όχι απλά για να τσεκάρει το εισιτήριο του ανάμεσα σε άλλα, αλλά και ως μοναδικό με ταμπέλα GTI. Σήμερα που οι περισσότεροι παραδοσιακοί ανταγωνιστές του έχουν πάει πάσο από τη γρήγορη παρτίδα, το Polo παραμένει ένα γρήγορο μικρό, ακριβό μεν, αλλά με χαρίσματα για κάθε γούστο. To κορυφαίο Polo των ημερών μας είναι εδώ ή μάλλον έρχεται και επετειακό για τα 25 χρόνια του, μια ιστορία που δείχνει να έχει συνέχεια. Ευτυχώς!

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!