Δοκιμάζουμε το Honda Jazz e:HEV

Το καινούργιο Honda Jazz e:HEV στοχεύει να κατακτήσει μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς των supermini, ποντάροντας στα δυνατά του σημεία: την εκπληκτικά χαμηλή κατανάλωση και την απίστευτη ευρυχωρία στο εσωτερικό.

Δοκιμάζουμε το Honda Jazz e:HEV

Το καινούργιο Honda Jazz e:HEV στοχεύει να κατακτήσει μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς των supermini, ποντάροντας στα δυνατά του σημεία: την εκπληκτικά χαμηλή κατανάλωση και την απίστευτη ευρυχωρία στο εσωτερικό.

Η κατηγορία των μικρών πολυμορφικών δεν βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της αγοράς, ωστόσο το Honda Jazz έχει διαγράψει τη δική του, πολύ επιτυχημένη εμπορικά, πορεία. Ο νέος εκπρόσωπος του μοντέλου, με το πλήρως υβριδικό κινητήριο σύνολο e:HEV της ιαπωνικής εταιρείας έχει τις προδιαγραφές να αποτελέσει κομβικό σημείο στην ιστορία του μοντέλου.

Το Honda Jazz πάντα ξεχώριζε στην κατηγορία των supermini, όντας εξαιρετικά πρακτικό, με… «κρυμμένους» χώρους οι οποίοι δε συναντώνται σε αυτοκίνητα αντίστοιχου μεγέθους. Η πιο πρόσφατη, 4η γενιά του ξεχωριστού μοντέλου διατηρεί τους ασυναγώνιστους εσωτερικούς χώρους που ανέκαθεν χαρακτήριζαν το Jazz, παρότι η Honda κλήθηκε να ενσωματώσει ένα πιο ογκώδες υβριδικό κινητήριο σύνολο, το οποίο εξασφαλίζει εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, σε επίπεδα που εκπλήσσουν και θα αγαπήσει πολύ η… τσέπη σας.

Η Honda ανέκαθεν έκανε τα πράγματα με το δικό της, ξεχωριστό τρόπο. Στην προκειμένη περίπτωση η μεγάλη πρόκληση που είχαν να αντιμετωπίσουν οι Ιάπωνες, ήταν να ενσωματώσουν τον όγκο δύο ηλεκτροκινητήρων και της μπαταρίας ιόντων λιθίου 0,86 kWh, πέραν του 4κύλινδρου βενζινοκινητήρα εσωτερικής καύσης 1,5 λίτρου.

Και τα κατάφεραν, χωρίς να θυσιάσουν την πρακτικότητα του μοντέλου, το οποίο φέρει εντυπωσιακή τεχνολογία, καθώς η 4κύλινδρη βενζινοκίνητη μονάδα δε χρησιμοποιείται συχνά ως κινητήριο μέσο. Αντ’ αυτού, λειτουργεί κυρίως ως γεννήτρια, μεταδίδοντας κίνηση στους τροχούς μόνο όταν απαιτηθεί επιπλέον επιτάχυνση από τον οδηγό ή σε υψηλότερες ταχύτητες. Τότε, ένας συμπλέκτης παρακάμπτει τους ηλεκτροκινητήρες για να επιτρέψει στον 4κύλινδρο κινητήρα να μεταδώσει κίνηση στον εμπρός άξονα.

Τεχνολογία οικονομίας

Με αυτό τον τρόπο, το Honda Jazz μειώνει την κατανάλωση καυσίμου περίπου στο μισό. Στη δική μας περίπτωση, καταφέραμε να φτάσουμε εκπληκτικά χαμηλές τιμές κατανάλωσης σε διαδρομές που ξεπερνούσαν τα 10 χλμ., μέσα στην πόλη. Καταφέραμε να κατέβουμε έως τα 3,7 λτ./100 χλμ. και φυσικά χωρίς την ανάγκη να συνδεθεί σε πρίζα για να φορτίσει.

Το κινητήριο σύνολο ισχύος 109 ίππων συμπληρώνεται από ένα έξυπνο σύστημα μετάδοσης, που δε χρησιμοποιεί συμβατικό κιβώτιο. Ο όρος eCVT που έχει υιοθετήσει η Honda για να το περιγράψει είναι κάπως παραπλανητικός, αφού δεν πρόκειται για μετάδοση συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης. Αντ’ αυτού, το σύστημα διαθέτει μία σταθερή σχέση overdrive και προσομοιώνει τη συμπεριφορά ενός CVT. Μάλιστα, ακούγεται σαν CVΤ, δεδομένου ότι ο κινητήρας αγγίζει αρκετά άμεσα το «ταβάνι» στροφών και παραμένει εκεί.

Εντούτοις, η Honda ένιωσε την ανάγκη να προσομοιώσει και την αλλαγή σχέσεων, η οποία είναι αισθητή σε υψηλότερες ταχύτητες, όταν ο οδηγός «σανιδώσει» το γκάζι. Εκεί το Jazz χρησιμοποιεί τη ροπή 253 Nm για να επιταχύνει δυνατά, με ελάχιστη καθυστέρηση απόκρισης. Οι εργοστασιακές τιμές αναφέρουν ότι αγγίζει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 9,4 δλ. αν και δίνει την αίσθηση ότι είναι ακόμη ταχύτερο.

Η διάταξη με δύο ηλεκτροκινητήρες έχει επιλεγεί ώστε ο δεύτερος να συλλέγει ενέργεια όταν ο οδηγός φρενάρει, ή αφήσει το πόδι του από το γκάζι, ιδιαίτερα στη θέση B του επιλογέα, που επιβραδύνει ελαφρώς το αυτοκίνητο σε ελεύθερη κύλιση. Η ενέργεια αυτή, αν δε χρησιμοποιηθεί άμεσα, μπορεί να αποθηκευτεί στη μπαταρία, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από το χώρο αποσκευών. Αν και μικρή σε χωρητικότητα, ο τρόπος με τον οποίο το Jazz τη φορτίζει είναι εξαιρετικά αποδοτικός, ιδιαίτερα σε κατηφόρες.

Αστική -και όχι μόνο- άνεση

Μέσα στην πόλη, υπάρχουν μερικές εύκολες προσαρμογές που μπορούν να γίνουν από τον οδηγό όσον αφορά τη διαχείριση του συστήματος πέδησης, για αυξημένη ανάκτηση ενέργειας. Παρότι η αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία δεν ξεπερνά κατά πολύ σε εμβέλεια τα 2,5 χιλιόμετρα, το γεγονός ότι το Jazz χρησιμοποιεί τον βενζινοκινητήρα ως γεννήτρια τις περισσότερες φορές, εγγυάται αμιγώς ηλεκτρική -και κατά συνέπεια αθόρυβη- εκκίνηση.

Τα χαμηλά επίπεδα θορύβου μπορεί να δώσουν μια εικόνα ότι κινείσαι πιο αργά απ’ όσο δείχνει το ταχύμετρο. Η Honda ισχυρίζεται ότι έχει πετύχει μείωση του εισερχόμενου θορύβου στην καμπίνα κατά 10%, δημιουργώντας ένα πολύ ήσυχο περιβάλλον το οποίο εμπνέει για ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων, παρά τον επικεντρωμένο στον αστικό κύκλο προσανατολισμό. Τα χαμηλά decibel συνδυάζονται με εξαιρετικά ομαλή απόκριση του δεξιού πεντάλ στην ήπια επιτάχυνση, με απαλότητα που θυμίζει αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κάνει ανάλαφρες τις μετακινήσεις εντός της πόλης.

Σε αυτό συμβάλλει και η λειτουργία brake hold, με την οποία το σύστημα πέδησης παραμένει ενεργοποιημένο όταν ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο, επιτρέποντας στον οδηγό να αφαιρέσει το πόδι από το πεντάλ του φρένου. Με αυτό τον τρόπο, η οδήγηση σε συνθήκες υψηλής κυκλοφοριακής συμφόρησης γίνεται πολύ πιο ξεκούραστη.

Παρότι πρόκειται για ένα μικρό και εξαιρετικά πρακτικό αυτοκίνητο πόλης, η ακρίβεια που παρέχει το μινιμαλιστικό στην όψη, αλλά εξαιρετικά βολικό στη χρήση, πολλαπλών λειτουργιών τιμόνι δύο ακτινών, είναι εντυπωσιακή για αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στο σύστημα μεταβαλλόμενης σχέσης στο σύστημα διεύθυνσης, το οποίο αλλάζει δυναμικά ανάλογα με την ταχύτητα του οχήματος.

Βελτιωμένη αίσθηση

Η αίσθηση του συστήματος διατήρησης της λωρίδας ήταν λίγο υπερβολικά παρεμβατική και -δεδομένης και της πραγματικότητας στους δρόμους της Αττικής- προτιμήσαμε να την απενεργοποιήσουμε για μετακινήσεις εκτός εθνικών οδών, όπου αναδεικνύεται πραγματικά η χρησιμότητά του, σε συνδυασμό με το adaptive cruise control, που περιλαμβάνεται στο στάνταρ εξοπλισμό.

Το κράτημα στις στροφές είναι αξιόλογο, και σε αυτό συμβάλλει το σύστημα ελέγχου της ροπής της Honda, Agile Handling Assist, που επιβραδύνει ξεχωριστά τους εσωτερικούς τροχούς σε περιπτώσεις υποστροφής και τους εξωτερικούς εάν παρουσιαστεί υπερστροφή στην είσοδο των στροφών. Στην έξοδο από αυτές, η επιτάχυνση βελτιώνεται με τη μεταφορά περισσότερης ροπής στον εμπρός εξωτερικό τροχό, ο οποίος παρέχει περισσότερη πρόσφυση, όντας πιο φορτισμένος.

Επίσης, έχουν πραγματοποιηθεί τροποποιήσεις στα πίσω αμορτισέρ σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, και το πλαίσιο έχει ενισχυθεί από ατσάλι υψηλής αντοχής, για να γίνει κατά 13% πιο άκαμπτο, χωρίς όμως να αφαιρεί κάτι όσον αφορά τον τομέα της ασφάλειας και τη δυνατότητά του να απορροφά συγκρούσεις. Η ανάρτηση είναι μαλακή, ωστόσο δεν έχει τη δυνατότητα να αποσβέσει τις χειρότερες από τις ανομοιομορφίες των ελληνικών δρόμων, παρά το μεγαλύτερο προφίλ ελαστικού, δεδομένου ότι η ζάντες του μοντέλου που οδηγήσαμε ήταν διαμέτρου 15 ιντσών.

Πρακτικότητα και αισθητική

Η αισθητική είναι υποκειμενικός παράγοντας, ωστόσο το σίγουρο είναι ότι το Jazz ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της κατηγορίας του, επιλέγοντας μια στρογγυλοποιημένη, πιο φιλική οπτικά και όχι τόσο επιθετική μορφή. Το εσωτερικό είναι ιδιαίτερο, και ξεφεύγει από τα τετριμμένα με λιτό σχεδιασμό και ευρυχωρία που εκπλήσσει για το συνολικό του μέγεθος. Διαθέτει επίσης έξυπνες χρήσιμες προσθήκες με το διπλό αποθηκευτικό χώρο εμπρός από το συνοδηγό και ποτηροθήκες στα άκρα του ταμπλό, το οποίο είναι αρκετά βαθύ. Η μεγάλη κλίση του παρμπρίζ σε συνδυασμό με τις πολύ λεπτές πρώτες κολώνες παρέχουν άριστη ορατότητα μπροστά.

Ωστόσο, το εσωτερικό είχε αρκετές επιφάνειες με σκληρό πλαστικό, αν και η καλή ποιότητα κατασκευής είναι εμφανής. Τα γραφικά της οθόνης οργάνων πίσω από το τιμόνι δεν είναι ιδιαίτερα ευφάνταστα, αλλά παρέχουν τις απαιτούμενες πληροφορίες. Το σύστημα infotainment με οθόνης αφής 9 ιντσών είναι πολύ εύκολο στη χρήση και συνοδεύεται από φυσικά χειριστήρια για τον έλεγχο του κλιματισμού.

Οι δύο θύρες USB χαμηλά στο κέντρο προσφέρουν διαφορετικές λειτουργίες, καθώς η μία χρησιμεύει μόνο για φόρτιση συσκευών, ενώ η άλλη συνδέεται με το σύστημα infotainment. Το γεγονός ότι το ρεζερβουάρ καυσίμου να είναι τοποθετημένο κάτω από τα εμπρός καθίσματα, επιτρέπει στην πίσω σειρά τις «μαγικές» ιδιότητες αναδίπλωσης. Η βάση των πίσω καθισμάτων ανασηκώνεται με μία απλή κίνηση, με το υποστήριγμά τους να αναδιπλώνει, επιτρέποντας τη μεταφορά αντικειμένων αυξημένου όγκου ή/και ύψους, τα οποία φορτώνονται εύκολα, χάρη στο γεγονός ότι οι πίσω πόρτες ανοίγουν σχεδόν 90 μοίρες για πιο εύκολη πρόσβαση.

Χώροι και άνεση

Παράλληλα, ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών είναι με διαφορά ο μεγαλύτερος της κατηγορίας, στα 986 χλστ., χωρίς ανυψωμένο κεντρικό τμήμα στα πόδια, ενώ η υψηλή οροφή επιτρέποντας την άνετη μεταφορά ατόμων υψηλότερου αναστήματος. Ο χώρος αποσκευών περιορίστηκε λίγο, λόγω της προσθήκης της μπαταρίας, αλλά η χωρητικότητα 304 λίτρων (επεκτεινόμενη σε 1.203 λίτρα με αναδιπλωμένα καθίσματα, διαδικασία που επίσης μπορεί να πραγματοποιηθεί με μία κίνηση) θα ικανοποιήσει τις περισσότερες ανάγκες.

Τα πιο χοντρά (κατά 30 χλστ. εμπρός και 24 χλστ. πίσω) καθίσματα με υφασμάτινη επένδυση είναι άνετα και η εύρεση ιδανικής θέσης οδήγησης εύκολη, με το τιμόνι να μπορεί να ρυθμιστεί σε δύο άξονες. Παρά την εξαιρετικά προηγμένη τεχνολογία που χρησιμοποιεί το κινητήριο σύνολο του Honda Jazz, η τιμή του κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα με αυτή των άμεσων ανταγωνιστών του και ωστόσο, δεδομένης της οικονομίας καυσίμου που έχει τη δυνατότητα να επιτυγχάνει, κάνει πολύ πιο αποδοτική απόσβεση.

Φωτογραφίες: MotorOne

Honda Jazz e:HEV

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!