Η BMW διευρύνει τη γκάμα των μοντέλων της στη μεσαία κατηγορία με μια επιπλέον έκδοση της Σειράς 4. Το μοντέλο που αρχικά παρουσιάστηκε σε Coupe εκδοχή και προκάλεσε σχόλια -πριν ακόμα κυκλοφορήσει- για τη νέα του μάσκα, με τα μεγάλα «νεφρά». Ο κόσμος διχάστηκε, αλλά οι σχεδιαστές της γερμανικής φίρμας υποστηρίζουν με σθένος την επιλογή της, αφού όπως μας είχαν αναφέρει σε σχετική ερώτησή μας κατά την παρουσίαση του μοντέλου στη Γερμανία «θα χρειαστεί χρόνο, αλλά εντέλει θα γίνει αποδεκτή από το κοινό».
Σήμερα, λίγο μετά την Σειρά 4 Coupe, η BMW μας παρουσιάζει την Gran Coupe εκδοχή της. Ένα μοντέλο που έχει κοινά χαρακτηριστικά με τη συνονόματή της, αλλά και δύο επιπλέον πόρτες. Κοιτώντας τα δύο μοντέλα από εμπρός δεν βρίσκεις διαφορές, οι οποίες γίνονται άμεσα αντιληπτές μόλις προχωρήσεις στο πλάι. Εκεί η 4 Gran Coupe ξεχωρίζει με τις διαστάσεις της που είναι μάλιστα και σημαντικά μεγαλύτερες και από την προκάτοχό της που αποτέλεσε την πρώτη γενιά του μοντέλου.
Πιο αναλυτικά, η νέα Gran Coupe έχει 4.783 χιλ. μήκος και είναι κατά 143 χιλ. πιο μακριά από το μοντέλο που αντικαθιστά, με το πλάτος της να είναι 1.852 χιλ. (+27 χιλ.) και το ύψος 1.442 χιλ. (+53 χιλ.). Μεγαλύτερα είναι και τα μετατρόχια, τόσο εμπρός 1.595 χιλ. (+50 χιλ.) όσο και πίσω 1.623 χιλ. (+29 χιιλ.), που της χαρίζουν καλύτερο πάτημα. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται και το μεταξόνιο, το οποίο σε αυτή τη γενιά έφτασε τα 2.856 χιλ. και είναι σε σχέση με το απελθόν μοντέλο 46 χιλ. μεγαλύτερο, αλλά και 5 χιλ. από τη σημερινή Σειρά 3.
Σε συνδυασμό με τις σχεδιαστικές επιλογές που ακολουθούνται σε αυτή τη νέα γενιά, με τη μεγάλη μάσκα και το μακρύ καπό, αλλά και τους πλευρικούς αεραγωγούς, με τα παράθυρα χωρίς πλαίσια να αγκαλιάζουν τη λαμαρίνα και να «κόβουν» σε όγκο προς τα πίσω δημιουργώντας την επιθυμητή αίσθηση του κουπέ, η 4 Gran Coupe επιβάλλεται στο δρόμο, χωρίς αυτό να αφορά μόνο το «φαίνεσθαι». Επί της ουσίας έχει επιτευχθεί ένας εξαιρετικός συντελεστής οπισθέλκουσας που περιορίζεται στο Cd 0,26.
Στο εσωτερικό…
Η σχεδίαση στο εσωτερικό προϊδεάζει για τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του μοντέλου. Κατά τη δημοφιλή πλέον παράδοση των μοντέλων της BMW τα πάντα είναι στραμμένα προς τον οδηγό, ο οποίος νιώθει ένα με το αυτοκίνητο από την πρώτη κιόλας στιγμή που θα βρεθεί στο άνετο και με καλή στήριξη κάθισμα. Η ποιότητα υψηλή στα πρότυπα της γερμανικής φίρμας, όπως εξάλλου και η εργονομία.
Δίπλα στο κομψοτέχνημα που έχει σχήμα επιλογέα ταχυτήτων είναι τοποθετημένο το μπουτόν εκκίνησης του κινητήρα, ενώ λίγο πιο δεξιά βρίσκεται το BMW Controller, που προσφέρει πρόσβαση στην ψηφιακή οθόνη ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με τους διακόπτες αφής για τα προγράμματα οδήγησης μαζί με το ηλεκτρικό χειρόφρενο να συμπληρώσουν την εικόνα στη βάση της κεντρικής κονσόλας.
Η δική μας 420d Gran Coupe εξοπλίζονταν με το προαιρετικό BMW Live Cockpit Professional, στο οποίο περιλαμβάνεται μία ψηφιακή οθόνη 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και μία ίδιας τεχνολογίας αλλά 10,25 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων και σίγουρα κάνει το εσωτερικό να δείχνει εντυπωσιακό. Το νέο λειτουργικό την καθιστά εύκολη στο χειρισμό, ο οποίος μπορεί να γίνει με αφή μέσω της οθόνης, από τα χειριστήρια στο τιμόνι ή στην κεντρική κονσόλα, με φωνητικό έλεγχο ή με χειρονομίες χωρίς επαφή.
Στην άνεση και την ασφάλεια συμβάλει και το νέο head-up display που προβάλει εμπρός από το οπτικό πεδίο του οδηγού μέσα από το παρμπρίζ και μακριά πέρα από καπό, σημαντικές πληροφορίες για το αυτοκίνητο, αλλά ακόμα και οδηγίες από το σύστημα πλοήγησης, το οποίο βασίζεται στο cloud και προσφέρει γρήγορο και ακριβή υπολογισμό των διαδρομών.
Αυτό όμως που καθιστά ξεχωριστή αυτή την 4άρα με τα διακριτικά Gran Coupe είναι οι πίσω πόρτες. Αυτές που παρέχουν άνετη πρόσβαση στους πίσω επιβαίνοντες και μαζί με το μακρύ μεταξόνιο, ανέσεις υψηλού επιπέδου. Ο χώρος είναι ικανοποιητικός για τα πόδια και καλός για το κεφάλι, καλύτερος από αυτόν που προσφέρει η Coupe εκδοχή του μοντέλου. Επιπλέον, η μεγάλη πέμπτη πόρτα διευκολύνει την τοποθέτηση μεγάλων αντικειμένων στο επίπεδο χώρο φόρτωσης που έχει όγκο 470 λίτρα και φτάνει τα 1.290 με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.
Στο δρόμο…
Η BMW 420d Gran Coupe εφοδιάζεται με ένα diesel υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα τεχνολογίας TwinPower Turbo με μεταβλητής γεωμετρίας εισαγωγή, common rail άμεσο ψεκασμό και πίεση στα 2.500 bar, αλλά και ένα ήπια υβριδικό σύστημα 48V με ηλεκτρικό κινητήρα 11 ίππων. Το αποτέλεσμα αυτών αντανακλάται στους αριθμούς δύναμης και ροπής, με την ισχύ να είναι 190 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ. και τη ροπή 400 Nm που αποδίδονται σταθερά στο σύνολό τους από τις 1.750 έως τις 2.500 σ.α.λ.
Η δύναμη μπορεί να μην κόβει την… ανάσα, αλλά έχει ροή και είναι διαθέσιμη σε όλο το εύρος, με τη ροπή να είναι κυρίαρχη. Σε αυτή την αίσθηση που λαμβάνεις συμβάλει τα μέγιστα και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων Steptronic των 8 σχέσεων. Η μετάδοση περνάει μόνο στους πίσω τροχούς, με την πρόσφυση να είναι άφθονη και τις απόλυτες επιδόσεις περισσότερο από ικανοποιητικές.
Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 7,3 δευτερόλεπτα με τη μέγιστη ταχύτητα να αγγίζει τα 235 χλμ./ώρα. Στην πράξη τη νιώθεις γρήγορη, χωρίς όμως να τρομάζει, αφού το καλορυθμισμένο πλαίσιο έχει φτιαχτεί να διαχειρίζεται αρκετά μεγαλύτερη δύναμη. Κρύβει την ταχύτητά της και κινείται σβέλτα χωρίς να απαιτεί κόπο και ιδιαίτερη προσπάθεια από την πλευρά του οδηγού. Πατάει σε γόνατα McPherson και πέντε συνδέσμων πίσω, με τα φρένα να αποτελούνται από αεριζόμενους δίσκους και στους τέσσερις τροχούς, με μονοπίστονα έμβολα. Αποδεικνύονται αποτελεσματικά και με καλή αίσθηση, χωρίς κενά.
Στο δρόμο παρουσιάζεται ισορροπημένη και όσον αφορά την άνεση με την ακρίβεια. Οι μηχανικοί έκαναν εξαιρετική δουλειά, αφού σε αυτή τη γενιά η Gran Coupe είναι πιο φιλική με σωστές δόσεις άνεσης, που δεν επηρεάζονται από την εν γένει σπορ φιλοσοφία που έχουν τα μοντέλα της BMW. Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση προσφέρει μεστή αίσθηση στα χέρια του οδηγού, με αρκετό βάρος που ίσως όμως κουράσει μέσα στην πόλη και τους επιτόπιους ελιγμούς.
Στο σβέλτο και ταξιδιάρικο χαρακτήρα της προσθέστε και την οικονομία που προσφέρει αυτός ο diesel κινητήρας και θα σας επιτρέψει να φτάσετε μακριά χωρίς να έχετε στο μυαλό σας τον ανεφοδιασμό. Η μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε στα 7 λτ./100 χλμ. με τον ανοιχτό δρόμο να ευνοεί τιμές που σε τίποτα δεν θυμίζουν ένα αυτοκίνητο με μήκος κοντά στα πέντε μέτρα. Η τιμή της στα 57.050 ευρώ αποτελεί το μόνο… αγκάθι σε αυτή την υπέροχη ιστορία με πρωταγωνιστή την BMW 420d Gran Coupe.
Συμπερασματικά
Η νέα BMW 420d Gran Coupe είναι από τα αυτοκίνητα που προκαλούν… εθισμό. Η δυναμική της εμφάνιση συμπληρώνεται ιδανικά από τα χαρακτηριστικά της στο δρόμο, στον τρόπο που κινείται και πατάει. Γίνεσαι ένα με αυτήν και απολαμβάνεις κάθε διαδρομή, είτε αυτή είναι σε ανοιχτό δρόμο, σε επαρχιακό δίκτυο ή ακόμα και αυτή η απλή σπίτι – γραφείο. Με τα διακριτικά Gran Coupe επιπλέον σου επιτρέπει να δείξεις και τον αλτρουιστικό εαυτό σου, αφού μπορείς να μοιραστείς την ευχαρίστηση και με άλλους που θα συνοδεύσουν, χωρίς μάλιστα περιορισμούς σε ανέσεις.
Φωτογραφίες: MotorOne