Το νέο Grande Panda είναι πιθανότατα η επόμενη μεγάλη εμπορική επιτυχία της FIAT. Οι περισσότεροι θα το επιλέξουν κυρίως για το ξεχωριστό του στυλ – το είδαμε από τα σχόλια και τις αντιδράσεις έκπληξης και θαυμασμού για την εμφάνισή του, όλες τις μέρες που κυκλοφορήσαμε με αυτό στην Αθήνα αλλά και την επαρχία.
Κι όμως, το Grande Panda είναι πολλά περισσότερα από ένα στυλάτο B-SUV. Είναι η πιο εμφατική επιβεβαίωση ότι η FIAT γνωρίζει ακόμη να δημιουργεί έξυπνα, μικρά, πρακτικά και προσιτά αυτοκίνητα με ξεχωριστή προσωπικότητα.
Είναι προφανές πως βαδίζει στα χνάρια του πρώτου Panda του 1980, το κάνει όμως με το δικό του βάδισμα. Δεν επαναπαύεται στις δάφνες του παρελθόντος, απλώς στηρίζεται σε αυτές για να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο επιτυχίας για την ιταλική φίρμα.
- Mercedes-Benz: Νέες εκδόσεις Iconic με όφελος τιμής έως και 6.000 ευρώ
- Toyota Relax: Το νέο πρόγραμμα εγγύησης που φτάνει έως και τα 11 χρόνια
- Nissan All Clear Service με έκπτωση 25% σε ανταλλακτικά & αξεσουάρ
- Το νέο SUV που πρωταγωνιστεί στην ηλεκτροκίνηση
- Το SUV που αναβαθμίστηκε και είναι διαθέσιμο με όφελος 5.000 €
Grande με μήκος στα 4 μέτρα
Όχι, δεν έρχεται να αντικαταστήσει το γνωστό μας Panda – ή Pandina για λίγο διάστημα. Όπως το δηλώνει ξεκάθαρα, είναι μεγαλύτερο και, με μήκος σχεδόν 4 μέτρα και ύψος 1,57 μέτρα, τοποθετείται στην πιο δημοφιλή κατηγορία της ελληνικής αγοράς: τα B‑SUV.
Κάποιοι ίσως κάνουν λόγο για συνωστισμό με το FIAT 600 στην ίδια κατηγορία, στην FIAT όμως έχουν καταφέρει να προσφέρουν δύο εντελώς διαφορετικές προτάσεις που απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά: πιο νεανικό και cool το Grande Panda, πιο ντελικάτο και «καθωσπρέπει» το 600.
Grande φινέτσα
Το Grande Panda σε κερδίζει με την πρώτη ματιά. Οι σχεδιαστές του Centro Stile στο Τορίνο εμπνεύστηκαν από το γεωμετρικό στιλ της πρώτης γενιάς και πρόσθεσαν σύγχρονα στοιχεία με fun διάθεση και αναφορές στο παρελθόν.
Το αποτέλεσμα είναι μοναδικό: προκαλεί το συναίσθημα ταξιδεύοντας το μυαλό σε δυο διαστάσεις, σε δυο δεκαετίες ταυτόχρονα.
Πάρτε παράδειγμα τα Pixel στα φώτα LED και στην ασύμμετρη μάσκα. Από τη μια παραπέμπουν σε video game της δεκαετίας του ’80, από την άλλη δείχνουν φουτουριστικά, δίνοντας μια αναπάντεχη φρεσκάδα στο προσωπείο του ιταλικού crossover.
Παρατηρώντας λίγο πιο προσεκτικά, πιάνεις τον εαυτό σου να μετρά πόσες φορές τα λογότυπα “PANDA” και “FIAT”, είτε είναι σμιλεμένα στη λαμαρίνα είτε κοσμούν το αμάξωμα του μικρού SUV.
Κι όμως, ενώ είναι γεμάτο με τέτοια, δεν είναι «φορτωμένο». Και αυτό επειδή καθένα από αυτά τα σήματα είναι ξεχωριστό, όπως οι 4 διαγώνιες γραμμές στα πλαστικά των φτερών ή τα διακοσμητικά στις πίσω κολόνες που αλλάζουν logo ανάλογα την πλευρά που τα κοιτάζεις.
Ακόμη και οι ζάντες 17’’ της έκδοσης La Prima που δοκιμάζουμε έχουν πολύ ιδιαίτερο σχεδιασμό.
Grande πρακτικότητα & στυλ
Μπαίνοντας στο εσωτερικό, συναντάμε έναν διάκοσμο που επίσης εκπέμπει φρεσκάδα και νοσταλγία, ταυτόχρονα. Αναφορές στο παρελθόν της μάρκας συνδυάζονται με σύγχρονες ανέσεις και εξοπλισμό, ανακυκλωμένα και βιώσιμα υλικά και έντονους χρωματισμούς, συνθέτοντας ένα αποτέλεσμα που φλερτάρει με την υπερβολή αλλά τελικά σε κερδίζει με την cool αύρα που αποπνέει.
Θα σταθούμε στο ευχάριστο Blu Tasmania των σκληρών πλαστικών στο ταμπλό και τις πόρτες, τα κίτρινα οβάλ περιμετρικά των οθονών και στην κονσόλα που εμπνέεται από την πίστα που βρίσκεται στην οροφή του εμβληματικού εργοστασίου του Lingotto, αλλά και το υλικό από ίνες bamboo στο ταμπλό της έκδοσης La Prima που δίνει άλλο αέρα στο εσωτερικό.
Ο οδηγός βολεύεται στο αναπαυτικό κάθισμα και έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10″ με πολύ ωραία γραφικά και μπόλικη πληροφορία για το αυτοκίνητο και την οδήγηση (στάνταρ εξοπλισμός).
Στο κέντρο του ταμπλό όλες οι εκδόσεις, πλην της βασικής Pop, διαθέτουν μία κεντρική οθόνη αφής 10,25″ για το infotainment. Δείχνει λίγο πιο απλή συγκριτικά με τον πίνακα οργάνων αλλά είναι εύκολη στη χρήση και προσφέρει ασύρματη συνδεσιμότητα smartphone και συνοδεύεται από θύρες USB‑C και, στην έκδοση La Prima, από θήκη ασύρματης φόρτισης.
Ένα ακόμη πλεονέκτημα του Grande Panda είναι οι μεγάλοι χώροι για τέσσερις επιβάτες. Έχει γίνει πραγματικά άριστη εκμετάλλευση του εσωτερικού χώρου, με τις πίσω θέσεις να προσφέρουν αρκετό αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι.
Το πορτμπαγκάζ είναι επίσης μεγάλο και με εύκολα εκμεταλλεύσιμο σχήμα. Η συνολική χωρητικότητα στο υβριδικό Panda φτάνει στα 412 λίτρα, με τα 62 από αυτά να βρίσκονται κάτω από το δάπεδο. Στα θετικά και οι διάσπαρτες θήκες στην καμπίνα, συνολικής χωρητικότητας 13 λίτρων. Συνολικά, το Grande Panda μπορεί να παίξει ακόμη και το ρόλο του μοναδικού αυτοκινήτου μιας μικρής οικογένειας.
Grande υβριδική οικονομία και απόδοση
Το Grande Panda είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα αποκλειστικά εξηλεκτρισμένο: αμιγώς ηλεκτρικό ή ήπια υβριδικό – τουλάχιστον προς το παρόν. Επιλέξαμε να δοκιμάσουμε το Panda Hybrid καθώς έχει σαφώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη χώρα μας, χάρη και στην προσιτή του τιμή.
Το 48βολτο υβριδικό σύστημα συνδυάζει ένα 3-κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1.2 Turbo 100 ίππων με έναν ηλεκτροκινητήρα 28 PS που βρίσκεται ενσωματωμένος στο (στάνταρ) αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη e‑DCT 6 σχέσεων και τροφοδοτείται από μπαταρία ιόντων λιθίου 0,876 kWh. Η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 110 ίππους και η ροπή τα 205 Nm.
Το Grande Panda μπορεί χάρη στο υβριδικό του σύστημα να κινηθεί ηλεκτρικά στο ξεκίνημα, στην πορεία με ήπιο ρυθμό για έως 1 χλμ. και στο παρκάρισμα, και να πετύχει – στη θεωρία – την πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου που ανακοινώνει η FIAT: 5,1 λίτρα/100 χλμ..
Στην πράξη, πλησιάσαμε αρκετά αυτή την τιμή σε ταξίδι που συνδύαζε αυτοκινητόδρομο και ορεινές διαδρομές, παρότι ο βενζινοκινητήρας ήταν ακόμη άστρωτος. Γεγονός που σημαίνει πως τα 6,5 λίτρα/100 χλμ. που καταγράψαμε, μπορούν να μειωθούν περεταίρω.
Και στην πόλη όμως, το Grande Panda Hybrid αποδείχτηκε οικονομικό, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται στα 7 με 7,5 λίτρα/100 χλμ..
Το υβριδικό σύστημα δεν ωφελεί μόνο την κατανάλωση καυσίμου, αλλά και τις επιδόσεις: 0-100 χλμ./ώρα σε 10’’ και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Στην πράξη, νιώθεις μια ευχάριστη διάθεση για φυγή προς τα μπρος σε κάθε βαθύ πάτημα του γκαζιού και οι προσπεράσεις γίνονται γρήγορα και με ασφάλεια.
Μας έλειψε σε κάποιες περιπτώσεις η δυνατότητα χειροκίνητης αλλαγής σχέσεων, αλλά θα ζούσαμε και χωρίς αυτές, ενώ η λειτουργία “L” (Low) στο κιβώτιο μικρή διαφορά κάνει, τόσο στη γρήγορη οδήγηση σε συνεχείς στροφές όσο και σε κατηφορικές διαδρομές.
Grande άνεση και αποτελεσματικότητα
Στην οδήγηση, το Grande Panda Hybrid εντυπωσιάζει με τον συγκροτημένο του χαρακτήρα. Η ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) είναι αρκετά σφιχτή εκεί που χρειάζεται και μαλακή όπου απαιτείται.
Διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις κινήσεις και αντιδράσεις του αμαξώματος στη γρήγορη οδήγηση και δεν το αφήνει να γέρνει υπερβολικά στις στροφές ή να πλέει στις συνεχείς ανωμαλίες. Την ίδια στιγμή, απορροφά με ενδοτικότητα τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και προσφέρει πολύ καλή άνεση και ποιότητα κύλισης.
Ειδικά στο ταξίδι, το Grande Panda αποδεικνύεται σβέλτο, οικονομικό, ήσυχο και άνετο, χαρακτηριστικά που εκτιμήσαμε δεόντως. Και με ικανή απόσταση από το έδαφος (183 χιλιοστά), μπορεί να κινηθεί σε βατούς χωματόδρομους με άνεση SUV.

Μια πλούσια ομπρέλα συστημάτων υποβοήθησης είναι φυσικά εκεί για να συνδράμει στο υψηλό επίπεδο ασφάλειας που προσφέρει το ιταλικό B-SUV. Στάνταρ μεταξύ άλλων είναι τα παρακάτω:
- Αυτόνομο Φρενάρισμα.
- Hill Descent Control.
- Lane Keep Assist.
- Αυτόματη ενεργοποίηση φώτων.
- Κλήση έκτακτης ανάγκης / e-call.
- Κλήση υποστήριξης / b-call.
- Πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος.
- Αναγνώριση ορίου ταχύτητας.
- Προειδοποίηση κόπωσης οδηγού – επιπέδου 3.
- Σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών.
Τελικά; Pandastic!
Το Grande Panda Hybrid είναι αυτό ακριβώς που δείχνει και πολλά – πολλά παραπάνω. Είναι το στυλάτο κόμπακτ crossover που θα σου φτιάχνει τη διάθεση με το στυλ καθημερινά και θα προσφέρει οικονομία σε κάθε διαδρομή, είναι όμως και ένα πρακτικό αυτοκίνητο ακόμη και για μια μικρή οικογένεια, με αξιοσημείωτες επιδόσεις, άνετη και ασφαλή οδική συμπεριφορά και εξοπλισμό που περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στη βασική έκδοση και φτάνει πλουσιοπάροχος στην κορυφαία La Prima.
Σε όλα αυτά, έχει να προσθέσει τις δελεαστικές τιμές που ξεκινούν από μόλις 20.800 ευρώ – καθόλου άσχημα για ένα αυτόματο υβριδικό crossover. Στα θετικά και η 5ετής εργοστασιακή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη.
Με δυο λόγια, το FIAT Grande Panda Hybrid ένα μοντέρνο και προσιτό B-SUV που μιλάει στην καρδιά με τη φινέτσα του αλλά και στο μυαλό με τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του.