Από το 2010 που παρουσιάστηκε στην ευρωπαϊκή αγορά, το Dacia Duster έχει γνωρίσει τεράστια εμπορική επιτυχία που ουσιαστικά οδήγησε στην αναγέννηση της ρουμανικής μάρκας. Οι λόγοι είναι πολλοί. Αποτελεί ένα στιβαρό οικογενειακό SUV το οποίο είναι εξαιρετικά προσιτό για αυτά που προσφέρει. Στην περίπτωση του αυτοκινήτου που δοκιμάζουμε, το συνδυάζει αυτό με ένα από τα οικονομικότερα καύσιμα της αγοράς, το υγραέριο (LPG).
Εισερχόμενο αισίως στην 3η γενιά του, με πολύ διαφορετική και πιο σκληροτράχηλη εμφάνιση, χάρη και στις τροποποιημένες αναλογίες του, το Duster ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του. Όσον αφορά την εμφάνιση, δεν αφήνει αμφιβολίες ότι και αυτό θα είναι εξίσου επιτυχημένο με την ένδοξη πορεία του.
Όσον αφορά το μηχανικό σύνολο, η 3η γενιά όχι μόνο διατηρεί, αλλά βελτιώνει τα καλά χαρακτηριστικά που το έκαναν δημοφιλές. Με τη μετάβαση του Duster από την πλατφόρμα B0+ στην CMF-B του Ομίλου Renault, παρότι διατηρεί το ίδιο μήκος 4,34 μ. που το κατατάσσει στο κατώτερο άκρο της κατηγορίας των C-SUV, διαθέτει πλέον ευρύτερους χώρους στο εσωτερικό, κερδίζοντας τόσο σε πλάτος στην εμπρός σειρά καθισμάτων, όσο και σε αέρα για τα πόδια των πίσω επιβατών.
Η έκδοση διπλού καυσίμου (LPG και βενζίνη) στοχεύει στην οικονομία, όχι μόνο στην ονομαστική τιμή κατανάλωσης, αλλά και στο συνολικό κόστος λειτουργίας του οχήματος κατά τη διάρκεια της ζωής του. Οικονομία σε όλους τους τομείς δηλαδή, με το επιπλέον καλό της αυξημένης ευρυχωρίας στην πίσω σειρά καθισμάτων.
Με νέο σύστημα infotainment, μεγαλύτερη κεντρική οθόνη αφής, τον πρώτο ψηφιακό πίνακα οργάνων της Dacia, και επέκταση της εγγύησης στα 5 έτη, το Duster εκσυγχρονίζεται πέραν από αισθητικά και τεχνολογικά, με την κορυφαία -και περιπετειώδη στην εμφάνιση- έκδοση Extreme να παρέχει μία πλήρη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης και ασφάλειας.
Πρώτη εικόνα
- Τετραγωνισμένος και πιο μυώδης εξωτερικός σχεδιασμός
- Απόσταση από το έδαφος 209 χλστ., ζάντες 17”
- Νέες αναλογίες, τονισμένοι γοφοί και μπάρες οροφής
To Duster δέχθηκε ολική μεταμόρφωση! Με νέες αναλογίες, διαθέτει μια πιο ισχυρή και ισορροπημένη στάση. Δεν πρόκειται για μία απλή περίπτωση όπου… ο Μανωλιός έβαλε τα ρούχα του αλλιώς, καθώς μιλάμε και για αλλαγή πλατφόρμας. Με πιο τετραγωνισμένες γραμμές και επιθετικό σχεδιασμό, το νέο Duster δείχνει πιο επιβλητικό, εξωστρεφές, περιπετειώδες και σκληροτράχηλο.
Στη δική μας περίπτωση, μας πήρε λίγο να συνηθίσουμε τη νέα αισθητική του, αλλά όταν τελικά συνέβη αυτό, εκτιμήσαμε τα… βαθύτερα κάλλη του. Στη λεπτή μάσκα φιγουράρει στο κέντρο το νέο σήμα της Dacia, πλαισιωμένο από λεπτά φωτιστικά σώματα σε σχήμα «Υ». Στο κάτω μέρος, σχεδόν… εισβάλλει στην εικόνα η μεγάλη προστατευτική ποδιά. Ωραία πινελιά η χρωματική αντίθεση των εξωτερικών καθρεπτών.
Το μοτίβο «Υ» κυριαρχεί και στα πίσω φώτα ελαφρώς τροποποιημένο, ενώ και σε αυτή την περίπτωση η προστατευτική ποδιά φωνάζει βροντερό… παρών. Ολόκληρο το κάτω μέρος του αυτοκινήτου διαθέτει προστατευτικά από ελαφρά χτυπήματα και εκδορές, με τη χρήση ενός ανθεκτικού υλικού που ονομάζεται Starkle, το οποίο αποτελείται σε ποσοστό 20% από ανακυκλωμένα υλικά.
Το μυώδες καπό, η κυματιστή οροφή και η πίσω αεροτομή, το προφίλ δύο όγκων και το τετραγωνισμένο περίγραμμα στους θόλους των τροχών αποπνέουν αυτοπεποίθηση. Το Duster αποκτά συνολικά μια πιο σύγχρονη, επιβλητική και βαρυσήμαντη υπόσταση. Για αυτό και είναι συχνό φαινόμενο να τραβά τα βλέμματα στο δρόμο, όπως παρατηρήσαμε όταν το οδηγούσαμε.
Εσωτερικός κόσμος
- Ο πρώτος έγχρωμος ψηφιακός πίνακας οργάνων 7” της Dacia
- Νέο σύστημα infotainment και κεντρική οθόνη αφής 10,1”
- Αυξημένος χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών
Και στο εσωτερικό, το νέο Duster ξεφεύγει από την απλότητα των προγόνων του. Αν έχεις την κάρτα-κλειδί στην τσέπη σου, ξεκλειδώνει όταν το προσεγγίσεις στο 1 μέτρο. Μόλις καθίσεις στην υψηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης που παρέχει ευρεία ορατότητα και πιάσεις στα χέρια σου το νέο, ελαφρώς τετραγωνισμένο τριάκτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, εντυπωσιάζεσαι από την αίσθηση της επένδυσης τεχνητού δέρματος.
Πίσω από το τιμόνι βρίσκεται ο πρώτος έγχρωμος ψηφιακός πίνακας οργάνων 7” της Dacia, με δυνατότητα εξατομίκευσης και απλά γραφικά, που παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες.
Η τοποθετημένη ψηλά πλέον στο ταμπλό κεντρική οθόνη αφής 10,1” του συστήματος infotainment είναι εντελώς καινούργια, και έχει ανεπαίσθητη κλίση 10 μοιρών προς των οδηγό. Είναι εύκολη στη χρήση, με νέα, ευκρινή γραφικά και γρήγορη απόκριση, βελτιώνοντας σημαντικά ένα από τα αδύναμα σημεία του απερχόμενου μοντέλου. Διαθέτει στα αριστερά βάση για smartphone, με το οποίο η ασύρματη σύνδεση είναι απρόσκοπτη. Δύο θύρες USB-C για κάθε σειρά καθισμάτων καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες φόρτισης ηλεκτρονικών συσκευών.
Το μοτίβο «Υ» της Dacia επαναλαμβάνεται με ιδιαίτερα καλαίσθητο τρόπο στους αεραγωγούς του κλιματισμού (με εξαιρετικά επιτυχημένη χρωματική αντίθεση στην έκδοση Extreme), όπως επίσης και στις χειρολαβές των εμπρός θυρών, δίνοντας μία συνοχή στην εικόνα του Duster, που σε εκπλήσσει με την ποιότητα συναρμολόγησης. Τα ανθεκτικά σκληρά υλικά κυριαρχούν στην καμπίνα, και οι μοναδικές μαλακές επιφάνειες βρίσκονται στο κεντρικό υποβραχιόνιο και στα πάνελ των εμπρός θυρών.
Η πλευρική στήριξη των εμπρός καθισμάτων είναι καλή. Ωστόσο, παραμένει το παράπονό μας ότι δεν μπορείς να… γλιστρήσεις εύκολα στην επιφάνεια τους, κάτι που σε δυσκολεύει λίγο όταν προσπαθείς να βολευτείς μόλις εισέλθεις. Τα ταπέτα από καουτσούκ πλένονται εύκολα και προστατεύουν την εργοστασιακή μοκέτα από λάσπες. Διαθέτουν ευφάνταστο μοτίβο που θυμίζει υψομετρικούς χάρτες.
Το γεγονός ότι υπάρχουν φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό απλοποιεί τον έλεγχο της θερμοκρασίας στην καμπίνα. Ωστόσο, θα θέλαμε να έχουν φωτισμό τη νύχτα, για να μην τα… ψάχνεις, αν και για αυτή την περίπτωση υπάρχει και η εναλλακτική λύση χειρισμού του κλιματισμού με συντομεύσεις στο κάτω μέρος της κεντρικής οθόνης.
Στην πίσω σειρά καθισμάτων, ο χώρος είναι πλούσιος, τόσο για το κεφάλι όσο και για τα γόνατα. Συγκεκριμένα στην περιοχή των ποδιών των πίσω επιβατών, ο χώρος έχει διευρυνθεί κατά 30 χλστ. Μειονέκτημα αποτελούν τα μικρά πίσω παράθυρα.
Ο χώρος αποσκευών είναι επίσης φαρδύτερος και υψηλότερος, προσφέροντας 453 λίτρα κάτω από τη μεγάλη πίσω πόρτα, ή 1.545 λίτρα με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα. Η τοποθέτηση της κυψέλης υγραερίου 51 λίτρων κάτω από το χώρο αποσκευών όμως πέραν από το γεγονός ότι διαμορφώνει το μικρότερο πορτμπαγκάζ στη γκάμα του μοντέλου, δεν επιτρέπει την εγκατάσταση εφεδρικού τροχού.
Η νέα πλατφόρμα επέτρεψε μείωση του θορύβου στην καμπίνα της τάξεως των 2 dB κατά μέσο όρο, που αποτελεί σημαντική βελτίωση, αν σκεφτεί κανείς ότι στη λογαριθμική κλίμακα των Decibel, -3 dB ισοδυναμούν με μείωση της έντασης του ήχου στο μισό. Ωστόσο, δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την καμπίνα του Duster ως ένα απόλυτα ήσυχο περιβάλλον, καθώς οι αεροδυναμικοί θόρυβοι γίνονται αρκετά έντονοι σε ταχύτητες με τριψήφια νούμερα και ο ήχος του κινητήρα αντιληπτός πάνω από τις 2.000 σ.α.λ.
Το 3D ηχοσύστημα 6 ηχείων της Arkamys βελτιώνει αισθητά την ακρόαση μουσικής. Ωστόσο υπήρξαν φορές που έτριζαν τα μπάσα σε τραγούδια ηλεκτρονικής μουσικής, ακόμη και σε χαμηλή ένταση, για αυτό και θα θέλαμε να υπάρχει equalizer.
Οδηγικός χαρακτήρας
- Δυνατότητα επιλογής καυσίμου (LPG – βενζίνη)
- Πιο σφιχτή ανάρτηση και βελτιωμένο σύστημα διεύθυνσης
- Χιλιάρης τούρμπο κινητήρας 100 ίππων
Οι επιδόσεις δεν είναι το φόρτε του Dacia Duster με τον Bi-Fuel κινητήρα, αλλά δεν είναι άλλωστε αυτός ο στόχος ενός αυτοκινήτου που αποσκοπεί στην εξοικονόμηση καυσίμου και σε οικονομικές μετακινήσεις. Κατά τα άλλα, ο turbo 3κύλινδρος κινητήρας χωρητικότητας 1 λίτρου με απόδοση 100 ίππων (90 όταν λειτουργεί με βενζίνη) και 170 Nm ροπής κινεί με σχετική άνεση το βάρους 1.276 κιλών SUV. Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 13,2 δλ. και η μέγιστη ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 168 χλμ./ώρα.
Το μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων είναι εύκολο στη χρήση. Με λίγη σύνεση, στο πρόγραμμα οδήγησης Eco (που μειώνει αισθητά την ισχύ όταν το ενεργοποιήσεις), η κατανάλωση μπορεί να διατηρηθεί κοντά στα 9 λτ./100 χλμ. και αν η τιμή σας φαίνεται υψηλή, υπενθυμίζουμε ότι αφορά LPG, το οποίο έχει σχεδόν το μισό κόστος από τη βενζίνη.
Το μαλακό τιμόνι με ηλεκτρική υποβοήθηση δεν παρέχει ιδιαίτερη πληροφόρηση, αλλά δεν του λείπει η -σχετική- αμεσότητα. Παρότι η ανάρτηση στοχεύει στην άνεση, έχει βελτιωθεί η δυναμική συμπεριφορά του οχήματος με νέες ρυθμίσεις στις αντιστρεπτικές ράβδους. Ενώ έχει αυξηθεί η ακαμψία και οι εγκάρσιες κλίσεις στις στροφές έχουν μειωθεί κατά 21%, παραμένουν αρκετά μεγάλες, αλλά όχι σε βαθμό να σου προκαλούν… άγχος.
Παράλληλα, τα φρένα είναι προοδευτικά στην απόκρισή τους. Επιπλέον, υπάρχει σύστημα υποβοήθησης κατάβασης για απότομες κατωφέρειες. Γενικά, το Duster διακρίνεται για τη φιλικότητα προς τον οδηγό και την ευκολία του στη χρήση για τις καθημερινές μετακινήσεις. Το ότι είναι μαλακό, δεν σημαίνει όμως ότι δεν είναι στιβαρό σαν κατασκευή.
Στο Duster έχουν προστεθεί νέα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, για να ανταποκρίνονται στις τελευταίες ευρωπαϊκές απαιτήσεις ασφαλείας, όπως αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (συμπεριλαμβανομένης της ανίχνευσης άλλων αυτοκινήτων, πεζών, ποδηλάτων και μοτοσικλετών), αναγνώριση οδικών πινακίδων και προειδοποίηση για υπερβολική ταχύτητα, κάμερα οπισθοπορείας με βοηθητικές γραμμές, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, προειδοποίηση προσοχής οδηγού και κλήσεις έκτακτης ανάγκης (eCall).
Αν θέλετε να απενεργοποιείτε εύκολα κάποια από αυτά τα συστήματα, μπορείτε να δημιουργήσετε την αγαπημένη σας ρύθμιση, η οποία επιλέγεται με το πάτημα ενός κουμπιού που λέγεται My Safety, και… ξεμπερδεύετε.
Τελικά;
Το Dacia εξακολουθεί να αποτελεί το απόλυτο value-for-money C-SUV για αυτά που προσφέρει, όχι μόνο στην τιμή (ξεκινώντας από τα 19.950 ευρώ) αλλά και στο κόστος των μετακινήσεων χάρη στο LPG. Με τη νέα του σκληροτράχηλη εμφάνιση, ξεφεύγει από τις ήπιες γραμμές σχεδιασμού και μπορεί να προσελκύσει ένα νέο κοινό που δεν του είχε ρίξει πριν καμιά ματιά.
Στιβαρό και επιβλητικό, έχει διορθώσει τα αδύναμα σημεία του απερχόμενου αυτοκινήτου (σύστημα infotainment, εξοπλισμός ασφάλειας) για να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστικό, επεκτείνοντας τη διάρκεια της εργοστασιακής εγγύησης σε 5 έτη, αντί για 3 που ήταν μέχρι πρότινος. Η έκδοση Extreme (25.390 ευρώ) είναι πλούσια εξοπλισμένη με κάθε λογής σύστημα υποβοήθησης της οδήγησης, δικαιολογώντας τα λεφτά της. Τι άλλο να ζητήσεις; Ίσως τετρακίνηση, η οποία δεν διατίθεται με τον κινητήρα διπλού καυσίμου, υπάρχει ωστόσο σε άλλες επιλογές της γκάμας.