Αντίστροφη μέτρηση για το νέο μικρό Tesla

Η Tesla ετοιμάζεται να πει ναι σε ένα μικρότερο μοντέλο που θα λειτουργήσει ως εφαλτήριο στην γκάμα της και θα της επιτρέψει την πρόσβαση σε ένα ακόμα μεγαλύτερο κοινό και την επίτευξη των φιλόδοξων σχεδίων της

Αντίστροφη μέτρηση για το νέο μικρό Tesla

Η Tesla ετοιμάζεται να πει ναι σε ένα μικρότερο μοντέλο που θα λειτουργήσει ως εφαλτήριο στην γκάμα της και θα της επιτρέψει την πρόσβαση σε ένα ακόμα μεγαλύτερο κοινό και την επίτευξη των φιλόδοξων σχεδίων της

Η αμερικανική φίρμα επανέρχεται στο project εξέλιξης ενός νέου μικρότερου μοντέλου δίνοντας στη δημοσιότητα, αυτήν την φορά και κάποια teaser εν όψει των επικείμενων  ανακοινώσεων που αναμένονται, αύριο 1η Μαρτίου.

Το σκεπτικό εξέλιξης και διάθεσης του μοντέλου είναι να προσφέρει στην Tesla έναν ανταγωνιστή για τα πιο προσιτά, κινεζικής και κορεατικής προέλευσης ηλεκτροκίνητα όπως το Hyundai Kona Electric και το ΚIA Niro EV.

Αν και οι πρώτες αναφορές για ένα νέο μικρότερο και πιο προσιτό μοντέλο «χρονολογούνται» από το 2020, στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, ο Elon Musk είχε δώσει στη δημοσιότητα και μια αινιγματική εικόνα αποτελούμενη από εκατοντάδες πλαίσια αυτοκινήτων, μια ερμηνεία της οποίας θα μπορούσε να είναι η πρόθεση της Tesla να κατασκευάσει μια πιο προσιτή μικρή πλατφόρμα η οποία θα ενσωματώσει όσα η εταιρεία έχει αποκομίσει, σε επίπεδο τεχνογνωσίας, και μεθόδων παραγωγής, από τα Model 3 και Model Y, και θα αποτελέσει το επόμενο βήμα στο αποκαλούμενο «Master Plan» της Tesla.

Εκτός από την προσθήκη του νέου μοντέλου, το Master Plan, όπως είχε ανακοινώσει στο πρόσφατο παρελθόν ο Elon Musk  έγκειται και στον εξορθολογισμό της παραγωγής και των σχετικών διαδικασιών με στόχο την αύξησή της αλλά και την μείωση του κόστους.

Αν και δεν υπάρχουν σαφείς διευκρινίσεις, τα σχέδιά του αναμένεται να ενέχουν την αναθεώρηση της διαδικασίας προμήθειας των υλικών για τις μπαταρίες αλλά και της παραγωγής αυτής καθ΄αυτής των μπαταριών καθώς και των μεθόδων κατασκευής, κατά τρόπο που θα μειώσει την πολυπλοκότητά τους, μειώνοντας έτσι το κόστος παραγωγής για την Tesla.

Αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε μια διαφορετική προσέγγιση η οποία θα αναγάγει τις μπαταρίες σε δομικό στοιχείο του πλαισίου.

Όσα γνωρίζουμε για το νέο μικρό-τερο μοντέλο της Tesla

Το 2022 τελείωσε χωρίς νεότερα από το «αργοπορημένο» Cybertruck ή το νέο Roadster. Αυτό δεν δείχνει να εμποδίζει την Tesla να δρομολογήσει τα νέα της σχέδια για την εξέλιξη, ενός μικρότερου, φθηνότερου μοντέλου που θα μπορούσε να επιταχύνει την υιοθέτηση της ηλεκτρικής τεχνολογίας και κατ΄επέκταση των μοντέλων Tesla.  

Παράλληλα ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2022, η Tesla είδε τον εαυτό της να σκαρφαλώνει στην κορυφή των πωλήσεων σε αγορές-κλειδιά, γεγονός που φέρεται να έδωσε στον Elon Musk την απαραίτητη ώθηση για να αποφασίσει υπέρ της εξέλιξης ενός νέου ακόμα πιο προσιτού μοντέλου.

«Έχουμε ολοκληρώσει την μηχανολογική εξέλιξη για το Cybertruck και το Semi, άρα πλέον, μπορείτε να μαντέψετε ότι ασχολούμαστε με το ποιο θα είναι το νέας γενιάς αυτοκίνητο το οποίο θα κατασκευάζεται με το ήμισυ του κόστους της πλατφόρμας των Model 3 και Υ. Θα είναι μικρότερο αλλά θεωρώ ότι γρήγορα θα ξεπεράσει σε παραγωγή κάθε άλλο αυτοκίνητο που έχουμε διαθέσει», δήλωσε ο ίδιος στο πλαίσιο πρόσφατης ενημέρωσης σχετικής με τα οικονομικά αποτελέσματα της Tesla.

H περιστολή του κόστους παραγωγής κατά το ήμισυ δεν σημαίνει φυσικά ότι το νέο μικρό Tesla θα έχει και την μισή τιμή σε σχέση με το Model 3 αλλά, σε κάθε περίπτωση, θα ήταν ασφαλές να υποθέσει κανείς ότι το νέο μοντέλο θα έχει αρχική τιμή κοντά περί των 28.000 ευρώ, στοιχείο που θα εξασφαλίσει στην Tesla έναν ικανό ανταγωνιστή για μοντέλα όπως το VW ID.3 ή κινεζικής προέλευσης όπως αυτά των MG και BYD.

Στο προκείμενο, το νέο μοντέλο αναμενόμενα θα υιοθετήσει την γνώριμη σχεδιαστική γραμμή των Tesla, αλλά σε σμίκρυνση καθώς το συνολικό μήκος του δεν θα ξεπερνά τα 4,4 μέτρα ενώ η σχεδίαση του πίσω τμήματος προδιαγράφεται δυναμικότερη και χωρίς να επηρεάζεται η χρηστικότητα που θα εξακολουθήσει να υπηρετείται από δύο χώρους αποθήκευσης μπροστά και πίσω.

Σε ό,τι αφορά την ονομασία του αν και οι φήμες κάνουν λόγο για το Model 2, υπενθυμίζουμε απλώς ότι το Model 3 ονομάστηκε έτσι καθώς η Ford απαγόρευσε στην Tesla να ονομάσει το μοντέλο της Model E, με τον αριθμό 3 να επιλέγεται ως αντιστροφή του γράμματος Ε.

Όπως και να έχει ο Elon Musk έχει πλέον ανακοινώσει ευθαρσώς ότι η προτεραιότητα των μηχανικών της Tesla είναι η εξέλιξη ενός νέου, μικρότερου μοντέλου.

«Δεν θέλουμε να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες αναφορικά με τον χρονικό ορίζοντά του, αλλά το νέο αυτό μοντέλο αποτελεί προτεραιότητα για την ομάδα έρευνας και εξέλιξης. Θα λάβουμε υπόψη όλα όσα μάθαμε από το σύνολο των μοντέλων μας και θα τα εφαρμόσουμε στην νέα πλατφόρμα. Ο στόχος μας είναι και πάλι η περιστολή του κόστους κατά 50%», τόνισε το Νο1 της Tesla.

To «πάλι» αναφέρεται στο Model Y, το κόστος παραγωγής του οποίου είναι σημαντικά χαμηλότερο σε σχέση με του Model 3 καθώς η Tesla αξιοποίησε βελτιωμένες μεθόδους που μείωσαν σημαντικά την πολυπλοκότητα του Model Y. Eνδεικτικά, ο ανασχεδιασμός των τμημάτων του πλαισίου και του αμαξώματος από την παραγωγική σκοπιά και η αξιοποίηση μεγαλύτερων τμημάτων, είχαν ως αποτέλεσμα την μείωση των απαιτούμενων συγκολλήσεων κατά 1.600 ανά αυτοκίνητο. Σύμφωνα επίσης με πληροφορίες η Tesla σχεδιάζει να εφαρμόσει ακόμα πιο αποδοτικές μεθόδους παραγωγής και στην περίπτωση των ήδη υφιστάμενων μοντέλων της, ξεκινώντας από την ανανεωμένη εκδοχή του Model 3.

Nέας τεχνολογίας μπαταρίες, νέα δομή 

Η ικανότητα της Tesla να επιτύχει την μείωση του κόστους παραγωγής για το νέο της μικρό μοντέλο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και από την επιλογή του είδους των μπαταριών σε ό,τι αφορά την χημική τους σύσταση, αλλά και από τον τρόπο που αυτές θα τοποθετούνται.

Η αμερικανική εταιρεία χρησιμοποιεί ήδη από το 2021 μπαταρίες LFP (φωσφορικού σιδήρου-λιθίου) αντί NMC που αξιοποιούν μαγγάνιο, νικέλιο και κοβάλτιο, καθώς οι πρώτες είναι φθηνότερες σε ό,τι αφορά την παραγωγή.

Οι μπαταρίες LFP που χρησιμοποιούνται σε ορισμένα μοντέλα της Tesla αναμένεται να αποτελέσουν την λύση και για το νέο μοντέλο το οποίο θα συστήσει επίσης και ένα νέο τρόπο τοποθέτησης των συστοιχιών στο πλαίσιο. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, η Tesla ήδη ετοιμάζει μια νέα μέθοδο συναρμογής των μπαταριών ως μερών του πλαισίου η οποία πρόκειται να εφαρμοστεί στα γερμανικής παραγωγής Model Y, στο πλαίσιο της συνεργασίας της αμερικανικής φίρμας με την BYD.

Σε ό,τι αφορά τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένη τεχνικής, συνηγορεί σε χαμηλότερο βάρος σε σχέση με την τοποθέτηση των συστοιχιών σε «παράταξη» στο πάτωμα του αυτοκινήτου, εξοικονομώντας παράλληλα περισσότερο χώρο για περισσότερες συστοιχίες, στοιχείο που με τη σειρά του αντισταθμίζει την χαμηλότερη ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών LFP έναντι των NMC.

O Elon Musk φέρεται να πιστεύει ότι το πρόσφατο ορόσημο των τριών εκατομμυρίων Tesla μπορεί «εύκολα» να μεταβληθεί σε 100 εκατομμύρια έως το τέλος της δεκαετίας. Προκειμένου αυτό να επιτευχθεί η Tesla θα χρειαστεί, κατά την εκτίμησή του, περίπου δώδεκα εργοστάσια τα οποία στο peak της δυναμικότητάς τους θα μπορούν να κατασκευάζουν έως και δύο εκατομμύρια μονάδες ετησίως. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι το αρχικό εργοστάσιο της Καλιφόρνιας έχει ήδη ξεπεράσει την δυναμική του «έχοντας ξεμείνει από χώρο» όπως έχει πει ο Elon Musk.

Αναμφισβήτητα ένα νέο μικρότερο μοντέλο θα διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στην επίτευξη της παραπάνω φιλοδοξίας ακόμα και αν αυτό συμβεί από το 2025. Προς το παρόν όλες οι ενδείξεις συνηγορούν ότι θα μάθουμε περισσότερα για αυτό την 1η Μαρτίου.

Αποκλειστική συνεργασία: AutoExpress

Απόδοση: Νατάσσα Τσεγρένη

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!