Μονόδρομος η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης

Μονόδρομος φαίνεται να είναι αυτή η εξέλιξη, με τις εταιρείες να αναζητούν την πιο ανώδυνη μετάβαση προς τη νέα κατάσταση.

Μονόδρομος η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης

Μονόδρομος φαίνεται να είναι αυτή η εξέλιξη, με τις εταιρείες να αναζητούν την πιο ανώδυνη μετάβαση προς τη νέα κατάσταση.

Ο οργανισμός Transport & Environment υποστηρίζει πως η σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι μονόδρομος για την αυτοκινητοβιομηχανία, χωρίς παράλληλα να διακυβεύονται οι θέσεις εργασίας στην Γηραιά Ήπειρο.

Σε αντίθεση με άλλες αναλύσεις, η νέα έρευνα καταλήγει πως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρόκειται να αυξήσουν την αγοραία αξία τους και τα περιθώρια κέρδους μεταβαίνοντας σε ηλεκτρικά οχήματα γρηγορότερα από ό,τι σχεδιάζουν σήμερα. Για να τεκμηριώσει την υπόθεση αυτή χρησιμοποιεί μια οικονομική ανάλυση έξι εταιρειών αυτοκινήτων. Διαπιστώνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρόσθεταν 800 δισεκατομμύρια ευρώ στην αξία των μετοχών τους, εάν μεταβούν γρηγορότερα στην ηλεκτροκίνηση μέσα στη δεκαετία αντί να εξαρτώνται από το επιχειρηματικό τους μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα αποτελέσματα έρχονται σε αντίθεση με την εκτίμηση του κλάδου ότι η προσπάθεια της Ευρώπης να πουλήσει μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές από το 2035 θα έπληττε την κερδοφορία, κοστίζοντας θέσεις εργασίας.

Οι κατασκευαστές θα βρεθούν αντιμέτωποι με την μείωση των κερδών στους κινητήρες εσωτερικής καύσης ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 2020, καθώς ο ανταγωνισμός από τα επερχόμενα φθηνότερα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα σε συνάρτηση με τους αυστηρότερους κανονισμούς, παράγοντες που θα πλήξουν τις πωλήσεις, μειώνοντας τις οικονομίες κλίμακας. Για να μοντελοποιήσει τις μελλοντικές ταμειακές ροές τους, ο ερευνητικός οίκος Profundo εξέτασε τα οικονομικά μεγέθη των έξι αυτοκινητοβιομηχανιών και τις διαχώρισε σε επιχειρήσεις ηλεκτρικών και κινητήρων εσωτερικής καύσης καθεμιάς σε δύο ξεχωριστές εταιρείες. Η ανάλυση διαπιστώνει:

⁃ Τα λειτουργικά περιθώρια κέρδους για τις εταιρείες EV αναμένεται να ξεπεράσουν τους κατασκευαστές κινητήρων εσωτερικής καύσης σε 3-5 χρόνια.
⁃ Προς το τέλος της δεκαετίας του 2020, τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών κινητήρων πρόκειται να μειωθούν, ακόμη και να γίνουν αρνητικά στους ισολογισμούς.

Ο Luca Bonaccorsi, οικονομικός διευθυντής της Transport & Environment (T&E), που ανέθεσε την έρευνα, δήλωσε: «Η επιλογή μιας αργής σταδιακής κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης αποτελεί οικονομική αυτοκτονία για τις εταιρείες αυτοκινήτων. Η αργή μετάβαση καταστρέφει την αξία των μετόχων και θέτει ολόκληρες εταιρείες σε κίνδυνο εξαφάνισης. Η μόνη μετάβαση που έχει νόημα για τις επιχειρήσεις είναι γρήγορη και απότομη».

Η μείωση των κερδών στους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα απομακρύνει τους επενδυτές από τις εταιρείες που καθυστερούν να εξηλεκτριστούν. Η Profundo χρησιμοποίησε μια τυπική μεθοδολογία «Sum Of The Parts» για να αξιολογήσει την αγοραία αξία που θα μπορούσε να φτάσει κάθε αυτοκινητοβιομηχανία σε σενάρια γρήγορης και αργής μετάβασης. Το μοντέλο δείχνει:
⁃ Η αποτίμηση των έξι αυτοκινητοβιομηχανιών θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 316%, κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με σήμερα, μεταβαίνοντας στην ηλεκτρική ενέργεια ταχύτερα μεταξύ 2025-2030 από τα σημερινά τους σχέδια.
⁃ Μια πιο αργή μετάβαση EV από ό,τι είχε προγραμματιστεί εκείνα τα χρόνια θα οδηγούσε στη χαμηλότερη αύξηση της αγοραίας αξίας και θα μπορούσε ακόμη και να μειώσει την αποτίμηση της Toyota –μιας από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που παρουσίασαν πιο αργά αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο – σε σύγκριση με σήμερα.

Η Volkswagen θα μπορούσε να τριπλασιάσει την αξία της στην αγορά (253%) και η Stellantis σχεδόν να πενταπλασιάσει (388%) σε σύγκριση με σήμερα, εάν μεταβούν στην ηλεκτρική ενέργεια γρηγορότερα από το προγραμματισμένο, διαπιστώνει η ανάλυση. Η Toyota, η οποία άργησε να εξηλεκτριστεί, έχει χαμηλότερο δυναμικό ανάπτυξης (70%).

Στην αγορά premium, οι ευκαιρίες είναι ακόμη μεγαλύτερες. Η Mercedes-Benz θα μπορούσε να προσθέσει 471% στην αξία της σε 10 χρόνια και η BMW να κερδίσει 472%. Ακόμη και η Volvo, η οποία επί του παρόντος αποτιμάται διπλάσια από την αγορά σε σύγκριση με τις άλλες, λόγω της πρωτοπορίας της στην ηλεκτροκίνηση, αναμένεται να αυξηθεί κατά 245% εάν θα προχωρήσει πιο γρήγορα.

Στην Ευρώπη, οι κανόνες της ΕΕ για τα καθαρά αυτοκίνητα είναι ο κύριος μοχλός της ηλεκτροκίνησης. Η τρέχουσα πρόταση για να γίνουν τα πρότυπα πιο φιλόδοξα θα απαιτούσε λίγη μεγαλύτερη πρόοδο μέχρι το 2030. Αλλά η έρευνα της Profundo δείχνει ότι το 2030 θα είναι πολύ αργά για να γίνει η αλλαγή εάν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θέλουν να αποφύγουν τον οικονομικό όλεθρο – με δυνητικά τρομερές συνέπειες για τις θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και ηλεκτροκίνησης στην T&E, δήλωσε: «Μια ταχύτερη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα δεν είναι μόνο προς το συμφέρον του κλίματος και των καταναλωτών, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική βιωσιμότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι νομοθέτες της ΕΕ έχουν υποχρέωση έναντι αυτών των επιχειρήσεων και των εργαζομένων να υποστηρίξουν μια έγκαιρη μετάβαση. Τα υψηλότερα πρότυπα CO2 των αυτοκινήτων από αυτά που υπάρχουν επί του παρόντος για το 2025 και το 2030 είναι το κλειδί για την επιτάχυνσή της».

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!