Τι είναι το SCR και το AdBlue;

Εξηγούμε πώς το σύστημα επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής και το υδατικό διάλυμα ουρίας βοηθούν στον περιορισμό των εκπομπών NOx (οξειδίων του αζώτου) από diesel αυτοκίνητα

Τι είναι το SCR και το AdBlue;

Εξηγούμε πώς το σύστημα επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής και το υδατικό διάλυμα ουρίας βοηθούν στον περιορισμό των εκπομπών NOx (οξειδίων του αζώτου) από diesel αυτοκίνητα

Είναι πολύ πιθανό να έχετε ακούσει για τα συστήματα SCR και τη σχέση τους με τα αυτοκίνητα, που εφοδιάζονται με diesel κινητήρες και θα αναρωτηθήκατε τι είναι αυτά και τι κάνουν. Σε αυτό το άρθρο θα εξηγήσουμε πώς χρησιμοποιούνται για τη μείωση των αερίων NOx στις εκπομπές καυσαερίων, ρύποι, που είναι γνωστό ότι είναι επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία.

Πολύς κόσμος πίστευε κάποτε ότι η αιθάλη και τα σωματίδια ήταν τα χειρότερα στοιχεία στις εκπομπές καυσαερίων από diesel αυτοκίνητα, αλλά πιο πρόσφατα η ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους των οξειδίων και του διοξειδίου του αζώτου, που αναφέρονται γενικά ως “NOx”, έχει αυξηθεί.

Αποτέλεσμα των παραπάνω ενεργειών ήταν η εφαρμογή κανονισμών για τις εκπομπές καυσαερίων των οχημάτων σε όλο τον κόσμο, ώστε να περιοριστούν οι εκπεμπόμενοι ρύποι “NOx” από τις εξατμίσεις, κάτι που σημαίνει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, και πιο συγκεκριμένα όσων καταναλώνουν diesel, υποχρεώθηκαν να βρουν έναν τρόπο, προκειμένου να τους μειώσουν δραστικά.

Η μέθοδος, που έχει υιοθετηθεί σε ευρεία κλίμακα, ονομάζεται “selective catalytic reduction” (επιλεκτική καταλυτική αναγωγή).

Πώς λειτουργεί το SCR; 

Θα χρειαζόσασταν… πτυχίο χημείας, για να κατανοήσετε πραγματικά τι συμβαίνει σε ένα φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων (SCR), ωστόσο είναι κάτι πολύ απλό, εφόσον εξηγηθεί με απλή ορολογία.

Περιλαμβάνει την έγχυση ειδικού υγρού στα καυσαέρια ενός diesel κινητήρα. Αυτό το υγρό αντιδρά με τους ρύπους “NOx”, μειώνοντάς τους στα συστατικά μέρη τους: του αζώτου, του νερού και του διοξειδίου του άνθρακα. Όλ’ αυτά συμβαίνουν φυσιολογικά στον αέρα, που όλοι μας αναπνέουμε. Έτσι, οι ρύποι είναι αποτελεσματικά αβλαβείς, όταν βγαίνουν από την εξάτμιση σε αυτήν τη μορφή.

Το υγρό, που εγχέεται στα καυσαέρια, για να… πυροδοτήσει την αντίδραση ονομάζεται σε κάποιες χώρες «υγρό diesel κινητήρα», από το οποία το πιο γνωστό δείγμα είναι το AdBlue. Το μέσο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο χρειάζεται σχεδόν ένα λίτρο από το συγκεκριμένο υγρό κάθε περίπου 965 χλμ. και επειδή τα οχήματα έχουν σχετικά μικρές δεξαμενές, συνήθως από 5 έως 20 λίτρων, η συμπλήρωσή τους έχει γίνει σχετικά κοινή πρακτική για πολλούς οδηγούς.

Τι είναι το AdBlue;

Το AdBlue είναι ένα ακίνδυνο υδατικό διάλυμα ουρίας. Όταν ψεκάζεται σε μια καυτή εξάτμιση, απελευθερώνει αμμωνία, η οποία είναι ο καταλύτης για την αντίδραση, που μειώνει τα οξείδια του αζώτου στα συστατικά μέρη του.

Σε περίπτωση που αναρωτιέστε, η ουρία είναι η ίδια ουσία, που οι άνθρωποι και τα ζώα εκκρίνουν στα ούρα τους, αλλά στους diesel κινητήρες αυτή παρασκευάζεται με χρήση αμμωνίας και CO2. Το τελικό προϊόν AdBlue αποτελείται κατά περίπου 70% απιονισμένο νερό και κατά 30% ουρία.

Ενώ το AdBlue είναι σε μεγάλο βαθμό αβλαβές για τους ανθρώπους και το περιβάλλον, μπορεί να έχει ελαφρώς διαβρωτική επίδραση στη βαφή, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να προσπαθείτε να αποφύγετε τη διαρροή του κατά την πλήρωση.

Ποιοι κινητήρες χρησιμοποιούν AdBlue;

Ορισμένες εταιρείες παραγωγής αυτοκινήτων, όπως η Mercedes και η VW, κάνουν χρήση του AdBlue από το 2004, αλλά σήμερα οι περισσότεροι πετρελαιοκινητήρες χωρητικότητας άνω των 1,6 λίτρων πρέπει να το χρησιμοποιούν, διαφορετικά δε θα πληρούσαν τα πιο πρόσφατα πρότυπα εκπομπών Euro 6.

Αυτά τα πρότυπα τέθηκαν σε ισχύ το 2015, όταν τα επιτρεπόμενα όρια εκπομπών NOx μειώθηκαν κατά 56%, αφήνοντας τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με μόνη επιλογή την υιοθέτηση της τεχνολογίας SCR.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!