F1-GP Κατάρ: Όριο 18 γύρων για τα ελαστικά λόγω ασφάλειας

Λόγω των προβλημάτων στα ελαστικά της Pirelli που παρουσιάστηκαν την Παρασκευή, και χωρίς ουσιαστικά συμπεράσματα από το σπριντ, η FIA έθεσε ανώτατο όριο χρήσης των ελαστικών 18 γύρων για το GP Κατάρ της Formula 1.

F1-GP Κατάρ: Όριο 18 γύρων για τα ελαστικά λόγω ασφάλειας

Λόγω των προβλημάτων στα ελαστικά της Pirelli που παρουσιάστηκαν την Παρασκευή, και χωρίς ουσιαστικά συμπεράσματα από το σπριντ, η FIA έθεσε ανώτατο όριο χρήσης των ελαστικών 18 γύρων για το GP Κατάρ της Formula 1.

H FIA αναγκάστηκε να θέσει ανώτατο όριο χρήσης όλων των σετ ελαστικών κατά τη διάρκεια του GP Κατάρ στους 18 γύρους, γεγονός που σημαίνει ότι αν ο αγώνας διεξαχθεί έως το τέλος των προγραμματισμένων 57 γύρων, οι οδηγοί θα πρέπει να επισκεφθούν τα pits τρεις φορές για αλλαγή ελαστικών.

Στον τεχνικό έλεγχο που διενήργησε στα ελαστικά της η Pirelli μετά τις ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής, δημιουργώντας τομές στα ελαστικά και εξετάζοντας το εσωτερικό με μικροσκόπιο, παρατήρησε αποκόλληση του πλευρικού τοιχώματος από το επάνω μέρος της γόμας και των ιμάντων του σκελετού, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αστοχίες. Αυτό προκλήθηκε από τις υψηλές συχνότητες ταλαντώσεων στις οποίες υπόκειντο τα ελαστικά στο πέρασμα από τα –καινούργια για το 2023πυραμιδοειδή kerb 50 χλστ. με ταχύτητες 270 χλμ./ώρα.

Η FIA αποφάσισε να αλλάξει τα όρια πίστας στις στροφές 12-13, όπου τα μονοθέσια περνούσαν με την υψηλότερη ταχύτητα επάνω από τα kerb, μειώνοντας το πλάτος κατά 80 εκατοστά, ώστε τα μονοθέσια να μην πλησιάζουν τα kerb. Ο λόγος για τον οποίο το πρόβλημα εμφανίστηκε μόνο στο Losail, είναι ότι σε καμία άλλη πίστα τα μονοθέσια δεν περνάνε με τόσο υψηλές ταχύτητες επάνω από επιθετικά kerb και επειδή το GP Κατάρ δε διεξήχθη πέρυσι, αυτή είναι η πρώτη φορά που τα σύγχρονα μονοθέσια με τροχούς 18″ επισκέπτονται τη συγκεκριμένη πίστα.

Ο Lewis Hamilton σχολίασε: «Τελικά χρειαζόμαστε ένα καλύτερο προϊόν, όσον αφορά τα ελαστικά. Δεν αισθάνομαι ότι είναι αποκλειστικά πρόβλημα ή σφάλμα του κατασκευαστή, έχουμε τόσο περιορισμένες δοκιμές και δεν κάνουμε δοκιμές σε πίστα που να έχει σκληροπυρηνικές γρήγορες στροφές όπως αυτή. Πρότεινα μάλιστα σε μια σύσκεψη ότι οι τις τρεις ημέρες δοκιμών που έχουμε στην αρχή της χρονιάς θα πρέπει να τις κάνουμε εδώ, επειδή αυτή είναι η πιο σκληροπυρηνική για τα ελαστικά σε όλη τη σεζόν».

«Στη συνέχεια, όποιος κι αν παίρνει τις αποφάσεις στη FIA, αυτά είναι τα πιο βαριά μονοθέσια που έχουν υπάρξει ποτέ, με περισσότερο αεροδυναμικό φορτίο από ποτέ, πολλά καύσιμα, και μετά έχεις αυτά τα προβλήματα με τα ελαστικά, τα οποία είναι αναμενόμενα. Αν σκεφτείτε ότι παλιότερα τα μονοθέσια ήταν εξίσου γρήγορα με το μισό αεροδυναμικό φορτίο, αλλά με πολύ περισσότερη πρόσφυση από τα ελαστικά, όταν είχαμε Bridgestone ή Michelin. Σίγουρα πρέπει να το κοιτάξουν αυτό, καθώς νομίζω ότι του χρόνου τα μονοθέσια θα είναι και πάλι πιο βαριά».

H Pirelli περίμενε να δει αν τα καινούργια μέτρα θα εξάλειφαν τα προβλήματα αποκόλλησης των πλευρικών τοιχωμάτων έπειτα από την ολοκλήρωση του σπριντ. Ωστόσο κατά τη διάρκεια των 19 γύρων του σπριντ, το αυτοκίνητο ασφαλείας κλήθηκε να κάνει την παρέμβασή του τρεις φορές, που σημαίνει ότι τα μονοθέσια συμπλήρωσαν μόνο 12 γύρους με αγωνιστική ταχύτητα. Συνεπώς, δεν δοκιμάστηκαν τα ελαστικά όσο θα ήθελε η Pirelli για να εγγυηθεί ότι δεν θα υπάρχουν προβλήματα ασφάλειας κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Η ανακοίνωση της FIA ανέφερε: «Λόγω της συχνότητας των επεμβάσεων του αυτοκινήτου ασφαλείας στο χθεσινό σπριντ, τα δεδομένα ελαστικών που ήταν διαθέσιμα στην Pirelli για ανάλυση, δεν ήταν επαρκή για να προστεθούν σε αυτά που είχαν ήδη συλλεχθεί μετά από προηγούμενες διαδικασίες στην πίστα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα ελαστικά που αναλύθηκαν από το σπριντ βρίσκονταν στα αρχικά στάδια διαχωρισμού των πλευρικών τοιχωμάτων από το επάνω μέρος της γόμας και τους ιμάντες του σκελετού».

Συνεπώς, η FIA αποφάσισε να θέσει ανώτατο όριο 18 γύρων για τη χρήση των ελαστικών στον αγώνα. Η Pirelli θα επικοινωνήσει στις ομάδες το όριο γύρων για τα μεταχειρισμένα ελαστικά και τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν για να υπολογιστεί αυτό. Το μέτρο αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε εκτεταμένη δραστηριότητα στα pits σε περίπτωση αυτοκινήτου ασφαλείας ή VSC στον αγώνα εντός του πλαισίου γύρων όπου συμφέρει να πραγματοποιήσουν οι ομάδες pit stop.

Ομάδες και οδηγοί ήταν εκνευρισμένοι εχθές που έμαθαν για τις αλλαγές στην πίστα μέσω του ειδικού Τύπου, ή από μηνύματα μεταξύ τους. O Carlos Sainz δήλωσε: «Μαθαίνουμε πράγματα από τον Τύπο, που σαφώς δεν είναι αυτός ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να γίνονται τα πράγματα. Ως GPDA (ο σύνδεσμος των οδηγών), δεν ήμασταν ευχαριστημένοι με την κατάσταση και ελπίζουμε ότι η συνεργασία θα αρχίσει να γίνεται καλύτερη, διότι δεν είναι καλό να διαβάζουμε πράγματα από τον Τύπο όταν πρόκειται για θέμα ασφάλειας. Τότε θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η συμβολή μας».

Ο Kevin Magnussen προσέθεσε: «Πρέπει να οδηγήσουμε τα μονοθέσια, θέλουμε να ξέρουμε τι συμβαίνει. Νομίζω ότι πρέπει πραγματικά να επικοινωνούμε καλύτερα, πρέπει να συνεργαζόμαστε ως ομάδα. Οι οδηγοί είναι αναπόσπαστο κομμάτι του αθλήματος. Οδηγούμε τα μονοθέσια, παίρνουμε τα ρίσκα, οπότε θέλουμε να συμμετέχουμε» (στη λήψη αποφάσεων).

Ωστόσο, η FIA το έκανε αυτό εκμεταλλευόμενη τη βραδινή φύση του προγράμματος του αγωνιστικού τριημέρου στο Κατάρ, που σήμαινε ότι τα μέλη των ομάδων δεν μπορούσαν να εισέλθουν στην πίστα παρά αργότερα στην ημέρα, για να μην τους εμπλέξει στη διαδικασία, καθώς επρόκειτο για θέμα ασφαλείας που της έδινε την ελευθερία να δράσει κατά βούληση.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο φιάσκο της Formula 1 όσον αφορά την ασφάλεια των ελαστικών από το GP ΗΠΑ του 2005, στο οποίο συμμετείχαν μόνο τα 6 μονοθέσια που χρησιμοποιούσαν ελαστικά της Bridgestone, αφού η Michelin, που προμήθευε το υπόλοιπο grid, δεν είχε τη δυνατότητα να εγγυηθεί την αντοχή των ελαστικών της. Σε αυτή την περίπτωση όμως, η FIA έχει διαχειριστεί πολύ καλύτερα την κατάσταση, αν και όλα όσα έχουν συμβεί αυτό το Σαββατοκύριακο (συμπεριλαμβανομένων των πολυάριθμων ποινών για υπέρβαση ορίων πίστας), δεν προβάλλουν καλή εικόνα για τη Formula 1.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!