F1 – GP Ιαπωνίας: Ολιγωρίες της FIA

Σε έναν αγώνα που θα έπρεπε να αποτελεί εορτασμό του γεγονότος ότι ο Max Verstappen κατέκτησε το δεύτερο τίτλο του σε αφορμή -δικαιολογημένης- σκληρής κριτικής κυρίως από τους οδηγούς.

F1 – GP Ιαπωνίας: Ολιγωρίες της FIA

Σε έναν αγώνα που θα έπρεπε να αποτελεί εορτασμό του γεγονότος ότι ο Max Verstappen κατέκτησε το δεύτερο τίτλο του σε αφορμή -δικαιολογημένης- σκληρής κριτικής κυρίως από τους οδηγούς.

Έπειτα από τα παράπονα για τη διαχείριση του GP Σιγκαπούρης από τη διεύθυνση αγώνων, είδαμε ακόμα χειρότερα πράγματα στο GP Ιαπωνίας. Στην ίδια πίστα όπου πριν από 8 χρόνια, ο Jules Bianchi έχασε τη ζωή του εξαιτίας αντίστοιχων ενεργειών σε παρόμοιες συνθήκες είδαμε και πάλι γερανό μέσα στην πίστα. Πολλοί οδηγοί ήταν ιδιαίτερα επικριτικοί για το γεγονός αυτό, το οποίο έδειχνε σαν η Formula 1 να μην έχει μάθει από τα πιο τραγικά λάθη του παρελθόντος.

Η FIA ξεκίνησε έρευνα όσον αφορά τις επιλογές που έγιναν. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν το μοναδικό σημείο του αγώνα που δημιούργησε διαμάχες. Είχαμε ένα Grand Prix διάρκειας 52% του προβλεπόμενου, απονεμήθηκαν πλήρεις βαθμοί, λόγω της διατύπωσης του σχετικού κανονισμού που παρουσιάστηκε έπειτα από το φιάσκο του περυσινού GP Βελγίου, όπου δόθηκαν πλήρεις βαθμοί για 3 γύρους πίσω από το αυτοκίνητο.

Παράλληλα, η Ferrari δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένη από την ταχύτητα με την οποία οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να τιμωρήσουν τον Charles Leclerc, σε σχέση με την ώρα που τους πήρε να αποφασίσουν για την ποινή του Sergio Perez στον προηγούμενο αγώνα, το GP Σιγκαπούρης. Παρότι το παράπτωμα ήταν καταφανές στην περίπτωση του Leclerc, κάποιοι μπορούν να υποστηρίξουν ότι το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του Perez στη Σιγκαπούρη…

Ίσως επίσης θα έπρεπε να είχε γίνει υποχρεωτική η χρήση ελαστικών βροχής στην πρώτη εκκίνηση. Το πρόβλημα στην προκειμένη περίπτωση, είναι ότι η διαφορά απόδοσης των ελαστικών βροχής είναι πολύ μεγάλη από αυτή των ενδιάμεσων. Συνεπώς, οι ομάδες τείνουν να προτιμούν τα ενδιάμεσα, ακόμα και αν υπάρχει περισσότερο νερό στην πίστα από αυτό που μπορούν να διώξουν τα Pirelli με τα πράσινα διακριτικά.

F1 - GP Ιαπωνίας 2022, Εκκίνηση

Η επανεκκίνηση του αγώνα θα μπορούσε να γίνει νωρίτερα; Η αλήθεια είναι ότι κατά τη διάρκεια της διακοπής έβρεχε αρκετά δυνατά και δύσκολα θα αποφεύγονταν τα επεισόδια αν δινόταν επανεκκίνηση νωρίτερα, κυρίως λόγω της περιορισμένης ορατότητας, με το σπρέι που ανασηκώνουν τα μονοθέσια σε βρεγμένη πίστα.

Ωστόσο, ποιος ο λόγος να υπάρχει κανονισμός που απονέμει μισούς βαθμούς όταν συμπληρώνεται μόνο κάτι παραπάνω από τη μισή προγραμματισμένη συνολική απόσταση, αν είναι να ισχύει μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, δηλαδή όταν διακοπεί ο αγώνας με κόκκινη σημαία και δεν επανεκκινήσει.

Να δούμε αν θα υπάρξουν εκκλήσεις αναδιατύπωσης του συγκεκριμένου κανονισμού. Ο επικεφαλής της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε: «Νομίζω ότι είναι λάθος που δεν συμπεριλήφθηκε μετά τα προβλήματα στο Spa πέρυσι, ότι οι κανονισμοί προφανώς δεν έχουν ‘γυαλιστεί’».

Γερανός στην πίστα: Θέμα ασφάλειας

Το πιο σημαντικό όμως ήταν η ύπαρξη γερανού στην πίστα παράλληλα με τα μονοθέσια. Υπήρξε σκληρή κριτική επί αυτού, λόγω του τραγικού προηγούμενου που υπάρχει. O Gasly πέρασε πολύ κοντά από τον γερανό με ταχύτητα που ξεπερνούσε τα 200 χλμ./ώρα και οι αγωνοδίκες τον τιμώρησαν (με ποινή 20 δλ.) για το γεγονός ότι ο Γάλλος κινούνταν τόσο γρήγορα υπό το καθεστώς κόκκινης σημαίας.

Σίγουρα υπάρχει μερίδιο ευθύνης και για το Γάλλο (που σεβόταν όμως τον κατώτατο χρόνο Δ του SC πριν τη διακοπή), αλλά οι ενέργειες της διεύθυνσης αγώνων έθεσαν σε κίνδυνο τη ζωή οδηγών και ανθρώπων της πίστας σε πολύ επικίνδυνες καιρικές συνθήκες. Ο Gasly δήλωσε: «Χάσαμε τον Jules πριν από οκτώ χρόνια σε παρόμοιες συνθήκες με έναν γερανό στην πίστα στην αμμοπαγίδα».

«Δεν καταλαβαίνω πως οκτώ χρόνια μετά, σε παρόμοιες συνθήκες, μπορούμε ακόμα να δούμε έναν γερανό, ούτε καν στην αμμοπαγίδα, αλλά στην αγωνιστική γραμμή. Δείχνει ασέβεια προς τον Jules, την οικογένειά του, τους αγαπημένους του και όλους εμάς. Ήταν ένα δραματικό περιστατικό και εκείνη την ημέρα μάθαμε ότι δεν θέλουμε να βλέπουμε γερανούς σε τέτοιου είδους συνθήκες».

«Αν είχα χάσει το αυτοκίνητο με παρόμοιο τρόπο όπως το έχασε ο Carlos (Sainz) στον προηγούμενο γύρο, πήγαινα με 200 χλμ./ώρα, αλλά αυτό δεν είναι καν το θέμα, ακόμα και αν πήγαινα με 100 χλμ./ώρα, αν έπεφτα επάνω σε έναν γερανό 12 τόνων, αν τον χτυπούσα, θα ήμουν νεκρός τώρα».

«Και είμαι απλά εξαιρετικά ευγνώμων που στέκομαι ακόμα όρθιος και θα τηλεφωνήσω στην οικογένειά μου απόψε, θα μπορέσω να τηλεφωνήσω στους αγαπημένους μου και δεν συνέβη τίποτα. Πραγματικά, για το καλό όλων των οδηγών, ελπίζω ότι αυτή ήταν η τελευταία φορά που βλέπουμε γερανό και παίρνουμε τόσο περιττό ρίσκο για όλους εμάς, τους οδηγούς».

«Είναι στροφή, οπότε δεν βλέπεις. Όταν υπάρχει αυτοκίνητο ασφαλείας, πρέπει να σεβαστούμε ένα χρόνο γύρου δέλτα και ήμουν 9 δευτερόλεπτα πιο αργός από αυτόν. Έφτανα τους υπόλοιπους και μετά το είδα την τελευταία στιγμή, ενώ πήγαινα με 200 χλμ./ώρα».

«Προσπάθησα να επιβραδύνω, αλλά όχι απότομα, γιατί αν πατούσα φρένο θα έχανα το μονοθέσιο και θα κατέληγα στον γερανό. Πέρασα δύο μέτρα μακριά από τη δεξιά πλευρά, κάτι που δεν νομίζω ότι είναι αποδεκτό ως οδηγός αγώνων».

«Ήμασταν όλοι στο pit lane ένα λεπτό αργότερα. Το να ρισκάρω τη ζωή μου για ένα λεπτό, δεν νομίζω ότι είναι αποδεκτό. Έχουμε ένα χρόνο γύρου δέλτα, υπάρχει μια συγκεκριμένη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε υπό το αυτοκίνητο ασφαλείας, την σεβόμουν και υπήρχε ένας γερανός στην αγωνιστική γραμμή».

«Σήμερα ήταν δύο μέτρα μακριά από το εμπρός αριστερό ελαστικό μου, προφανώς φοβήθηκα πάρα πολύ και αυτό που πέρασε από το μυαλό μου ήταν… όλοι υποφέραμε από το ατύχημα του Jules και αν μπορούσαμε να γυρίσουμε πίσω και να αλλάξουμε την κατάσταση εκείνη την ημέρα, θα ήταν ακόμα εδώ. Απλά δεν νομίζω ότι έπρεπε να ρισκάρουμε τη ζωή μου, αλλά είναι κάτι που πρέπει να συζητήσουμε».

«Το πιο σημαντικό πράγμα είναι για το μέλλον, αυτό που θέλω είναι απλώς να είναι όλοι οι συνάδελφοί μου ασφαλείς, όλοι μας, είτε πρόκειται για την F1 είτε για τις μικρότερες κατηγορίες, ελπίζω ότι κανείς δεν θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει κανείς μας μια παρόμοια κατάσταση. Ας ελπίσουμε ότι μπορούμε τελικά να μάθουμε από αυτή την κατάσταση».

Σύμφωνοι με τον Gasly και άλλοι οδηγοί

Ο Lando Norris ανέφερε στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης: «Πως έγινε αυτό; Χάσαμε μία ζωή σε αυτή την κατάσταση πριν από χρόνια. Διακινδυνεύουμε τις ζωές μας, ιδιαίτερα σε συνθήκες σαν και αυτές. Θέλουμε να αγωνιστούμε, αλλά αυτό είναι απαράδεκτο».

Ο Sergio Perez έγραψε: «Πως μπορούμε να το κάνουμε σαφές ότι δεν θέλουμε ποτέ να δούμε γερανό στην πίστα; Χάσαμε τον Jules λόγω αυτού του λάθους. Αυτό που συνέβη σήμερα είναι εντελώς απαράδεκτο. Ελπίζω ότι αυτή θα είναι η τελευταία φορά που βλέπουμε γερανό στην πίστα».

O Μεξικανός δήλωσε επίσης: «Αυτό ήταν το χαμηλότερο σημείο που έχουμε δει σε αυτό το άθλημα εδώ και χρόνια. Αυτό που συνέβη σήμερα με θυμώνει πάρα πολύ. Ελπίζω όλοι σε αυτό το άθλημα να μην ξαναδούν ποτέ αυτή την κατάσταση, γιατί πάντα θέτει σε κίνδυνο τους οδηγούς».

F1 - GP Ιαπωνίας 2022

H ορατότητα ήταν τόσο κακή, λόγω του σπρέι από το νερό, που αρκετοί οδηγοί δεν είχαν δει καν τον γερανό. Ο Sebastian Vettel δήλωσε: «Είμαστε τυχεροί που δεν συνέβη τίποτα. Δεν θα έπρεπε να βρίσκεται εκεί ο γερανός, αλλά οι οδηγοί του τρακτέρ λαμβάνουν εντολές όσον αφορά αν επιτρέπεται να εισέλθουν στην πίστα ή όχι, υποθέτω, δεν ξέρω. Σήμερα ήμασταν απλά τυχεροί».

«Στην ενημέρωση των οδηγών (στη Σιγκαπούρη) επισημάναμε ξανά ότι δεν μπορεί απλά να μπαίνει στην πίστα ένα όχημα υπηρεσίας αν εμείς βρισκόμαστε ακόμα στην πίστα (επειδή συνέβη και στο GP Ιταλίας). Το γεγονός ότι ο αγώνας είχε διακοπεί από ένα αυτοκίνητο ασφαλείας ή μια κόκκινη σημαία σε εκείνο το σημείο δεν το αλλάζει αυτό. Βρισκόμασταν στο όριο με την υδρολίσθηση, που μπορεί να συμβεί και σε χαμηλές ταχύτητες».

Έρευνα της FIA

Για να αποκριθεί στα σχόλια αυτά, η FIA ανακοίνωσε ότι θα διεξάγει έρευνα για τις επιλογές που έγιναν στο GP Ιαπωνίας: «Παρόλο που είναι συνήθης πρακτική η ανάκτηση μονοθεσίων υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας και κόκκινης σημαίας, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών και λαμβάνοντας επίσης υπόψη τα σχόλια αρκετών οδηγών, η FIA έχει ξεκινήσει ενδελεχή εξέταση των γεγονότων που αφορούν την έξοδο των οχημάτων ανάκτηση κατά τη διάρκεια του Grand Prix Ιαπωνίας».

«Αυτό αποτελεί μέρος της κοινής πρακτικής της ενημέρωσης και ανάλυσης όλων των περιστατικών των αγώνων για τη διασφάλιση της συνεχούς βελτίωσης των μεθόδων και των διαδικασιών».

F1 - Charles Leclerc (Ferrari), GP Ιαπωνίας 2022

Ταχύτητα λήψης αποφάσεων

Πέραν του ζητήματος ασφαλείας, η Ferrari δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένη με το γεγονός ότι σε αντίθεση με το GP Σιγκαπούρης, όπου οι αποφάσεις των αγωνοδικών ανακοινώθηκαν δυόμιση ώρες μετά τον τερματισμό, στην Ιαπωνία ο Leclerc τιμωρήθηκε πριν από την απονομή στο βάθρο για ένα συμβάν του τελευταίου γύρου.

Ο επικεφαλής της ομάδας της Ferrari, Mattia Binotto, δήλωσε: «Δεν έχω ιδιαίτερη διάθεση να σχολιάσω. Νομίζω ότι η επιλογή της FIA είναι γελοία και απαράδεκτη. Στον τελευταίο αγώνα χρειάστηκε άπειρος χρόνος για να αποφασίσουν, ενώ σήμερα λίγα δευτερόλεπτα».

«Θα το συζητήσουμε στα κατάλληλα μέρη, αλλά αυτή η απόφαση που ελήφθη χωρίς καν να ακουστούν οι οδηγοί είναι απαράδεκτη, καθώς δεν αποκτήθηκε κανένα πλεονέκτημα από τον Charles. Σήμερα τους πήρε ένα λεπτό για να δώσουν την ποινή στον Leclerc».

«Τρεις ώρες στη Σιγκαπούρη με τον Perez, διότι δεν μπορούσε να ακολουθήσει το αυτοκίνητο ασφαλείας, με δύο πανομοιότυπες παραβάσεις, αλλά διαφορετικές ποινές. Η πικρία είναι προφανής, δεν την κρύβω. Δεν νομίζω ότι αυτό θα ήταν σωστό».

«Υπάρχει ένας τεράστιος κατάλογος αμφιλεγόμενων αποφάσεων και λαθών. Ξεκινώντας από το SC στη Monza, μέχρι και σήμερα. Δεν θέλω να φτάσω στο σημείο να πω ότι όλα γίνονται προς όφελος της Red Bull, αλλά υπάρχει ασυνέπεια και λάθη στις αποφάσεις. Το άθλημά μας πρέπει να βελτιωθεί».

FIA F1

+1 γύρος;

Τέλος, για όσους παρατήρησαν ότι ο αγώνας έληξε στο γύρο στον οποίο τελείωσε η αντίστροφη μέτρηση και όχι ένα γύρο μετά, αυτό συνέβη διότι επρόκειτο για το συνολικό χρονικό όριο των 3 ωρών και όχι αυτό του ορίου διάρκειας του αγώνα, όπως είχε συμβεί το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στη Σιγκαπούρη. Εκεί, μετά τη συμπλήρωση 2 ωρών συμπληρώθηκε ένας επιπλέον γύρος. Άλλη μία περίπτωση στην οποία οι κανονισμοί είναι περίπλοκοι χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος.

Και αύριο περιμένουμε από τη FIA τα αποτελέσματα για τους ελέγχους όσον αφορά το budget cap του 2021…

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!