Οι οικονομικές λεπτομέρειες της Formula 1 πάντα αποτελούν επτασφράγιστο μυστικό, από την αξία των συμβολαίων και τις απολαβές των οδηγών, έως τα έξοδα των ομάδων, τα οποία ορισμένες ανακοινώνουν το φθινόπωρο του επόμενου έτους, ωστόσο με τη διάταξη των οργανισμών να διαφέρει, ορισμένοι προϋπολογισμοί περιέχουν και έξοδα άλλων τμημάτων.
Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά έγκυρες εκτιμήσεις των πραγματικών οικονομικών ποσών του σπορ. Εκτιμάται ότι το 2024, η αξία κάθε ομάδας του grid της F1 ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Επίσης, αναφέρεται ότι οι συνολικές φετινές απολαβές του Max Verstappen, έφτασαν τα 75 εκατομμύρια δολάρια.
Επίσης, υπολογίζεται ότι η Πρωταθλήτρια Κατασκευαστών McLaren, θα λάβει μερίδιο 140 εκατομμυρίων δολαρίων από τα εμπορικά δικαιώματα της Formula 1, για τη φετινή της επιτυχία. Εμείς, συγκεντρώσαμε όλα τα ενδιαφέροντα χρηματικά ποσά για τη σεζόν που μας πέρασε και σας τα παραθέτουμε εδώ.
Οι 10 πιο ακριβοπληρωμένοι οδηγοί της F1
Πρόσφατα, το Forbes δημοσίευσε έναν κατάλογο με τους 10 πιο ακριβοπληρωμένους οδηγούς του grid της Formula 1. Στην κορυφή δεν θα μπορούσε παρά να φιγουράρει ο τετράκις Παγκόσμιος Πρωταθλητής Max Verstappen. Ενδιαφέρον έχει η ανάλυση των απολαβών στον προκαθορισμένο μισθό και τα μπόνους επιδόσεων (νίκες ή Πρωταθλήματα) που κέρδισε ο κάθε οδηγός, τα οποία εξαρτώνται και από το βεληνεκές της ομάδας.
Το Forbes αναφέρει ότι οι εκτιμήσεις του βασίζονται σε οικονομικά έγγραφα, νομικές καταθέσεις και αναφορές στον Τύπο, καθώς και σε συζητήσεις με γνώστες του κλάδου. Όλα τα στοιχεία στρογγυλοποιούνται στο πλησιέστερο μισό εκατομμύριο. Οι απολαβές εκτός πίστας, συμπεριλαμβανομένων των προσωπικών χορηγιών, δεν περιλαμβάνονται.
Οδηγός | Συνολικές απολαβές | Μισθός | Μπόνους |
Max Verstappen | 75.000.000 $ | 60.000.000 $ | 15.000.000 $ |
Lewis Hamilton | 57.000.000 $ | 55.000.000 $ | 2.000.000 $ |
Lando Norris | 35.000.000 $ | 12.000.000 $ | 23.000.000 $ |
Fernando Alonso | 27.500.000 $ | 24.000.000 $ | 3.500.000 $ |
Charles Leclerc | 27.000.000 $ | 15.000.000 $ | 12.000.000 $ |
George Russell | 23.000.000 $ | 15.000.000 $ | 8.000.000 $ |
Oscar Piastri | 22.000.000 $ | 5.000.000 $ | 17.000.000 $ |
Sergio Perez | 19.500.000 $ | 12.000.000 $ | 7.500.000 $ |
Carlos Sainz | 19.000.000 $ | 10.000.000 $ | 9.000.000 $ |
Pierre Gasly | 12.000.000 $ | 10.000.000 $ | 2.000.000 $ |
Η αξία των ομάδων της F1
Εκτιμάται πλέον ότι όλες οι ομάδες της Formula 1 αξίζουν περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Ο CEO της Racing Bulls, Peter Bayer, το επιβεβαίωσε πρόσφατα αυτό για την ομάδα του, της οποίας η αξία ανέβηκε λιγότερο από τις υπόλοιπες (35%). Τη μεγαλύτερη αύξηση τη σημείωσε με 82% η Aston Martin, όπου γίνονται συνεχείς επενδύσεις για αναβάθμιση εγκαταστάσεων και προσωπικού.
Ομάδα | Εκτιμώμενη αξία |
Ferrari | 4.780.000.000 $ |
Mercedes | 3.940.000.000 $ |
Red Bull | 3.500.000.000 $ |
McLaren | 2.650.000.000 $ |
Aston Martin | 2.070.000.000 $ |
Alpine | 1.500.000.000 $ |
Williams | 1.240.000.000 $ |
Racing Bulls | 1.220.000.000 $ |
Sauber | 1.200.000.000 $ |
Haas | 1.020.000.000 $ |
Μερίδια εμπορικών δικαιωμάτων
Οι ομάδες λαμβάνουν μερίδιο από τα εμπορικά δικαιώματα της Formula 1, το οποίο πλησιάζει περίπου το μισό των συνολικών εσόδων. Το 2022, για παράδειγμα, τα έσοδα της F1 ήταν 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ, και το συνολικό χρηματικό έπαθλο που αποδόθηκε στις ομάδες υπολογίστηκε περίπου στα 1,08 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 45%. Το εμπορικό έπαθλο καθορίζεται σύμφωνα με την τελική βαθμολογία του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.
Η Πρωταθλήτρια ομάδα λαμβάνει το μεγαλύτερο μερίδιο (140 εκατ. δολάρια) και στη συνέχεια το ποσό μειώνεται κατά περίπου 9 εκατ. για κάθε θέση. Ωστόσο, υπάρχουν ομάδες που λαμβάνουν επιπλέον χρήματα λόγω τις ιστορικής τους σημασίας και προηγούμενων επιτυχιών, όπως η Ferrari, που λαμβάνει κάθε χρόνο ένα επιπλέον 5%, έχοντας συμμετάσχει σε όλα τα Πρωταθλήματα από τη δημιουργία του θεσμού το 1950.
Ομάδα | Εκτιμώμενο μερίδιο εμπορικών δικαιωμάτων |
McLaren | 140.000.000 $ |
Ferrari | 131.000.000 $ |
Red Bull | 122.000.000 $ |
Mercedes | 113.000.000 $ |
Aston Martin | 104.000.000 $ |
Alpine | 95.000.000 $ |
Haas | 87.000.000 $ |
Racing Bulls | 78.000.000 $ |
Williams | 69.000.000 $ |
Sauber | 60.000.000 $ |
Ζημιές από ατυχήματα
Ένας απρόβλεπτος παράγοντας του ετήσιου budget των ομάδων είναι οι ζημιές που θα προκληθούν στα μονοθέσια από τα ατυχήματα στα οποία θα εμπλακούν οι οδηγοί. Φέτος, η Williams είχε υπερδιπλάσιες ζημιές από οποιαδήποτε άλλη ομάδα, και μάλιστα αναγκάστηκε -έπειτα από 17 ατυχήματα– να ζητήσει εξαρτήματα από το τμήμα ιστορικών μονοθεσίων της Mercedes για να βγάλει τη χρονιά.
Ομάδα | Ζημιές |
Williams | 13.839.600 € |
Red Bull | 6.148.000 € |
Ferrari | 4.892.600 € |
Aston Martin | 4.375.000 € |
Mercedes | 4.337.000 € |
Racing Bulls | 3.686.200 € |
Sauber | 2.924.400 € |
Haas | 2.666.200 € |
Alpine | 2.371.000 € |
McLaren | 2.347.000 € |
Οι τρεις οδηγοί της Williams βρίσκονται στην κορυφή των εξόδων που κόστισαν στις ομάδες τους από ζημιές, με τον Franco Colapinto να περνάει επικεφαλής του πίνακα μόλις στον τελευταίο μόλις αγώνα, χωρίς όμως να φταίει ο ίδιος στη συγκεκριμένη περίπτωση. Για το μεγαλύτερο μέρος της σεζόν, στην κορυφή βρισκόταν ο Sergio Perez με τη Red Bull.
Οδηγός | Ομάδα | Ζημιές |
Franco Colapinto | Williams | 5.054.000 € |
Alex Albon | Williams | 4.975.400 € |
Sergio Perez | Red Bull | 4.698.400 € |
Logan Sargeant | Williams | 3.810.200 € |
George Russell | Mercedes | 3.011.600 € |
Carlos Sainz | Ferrari | 2.944.600 € |
Lance Stroll | Aston Martin | 2.597.200 € |
Yuki Tsunoda | Racing Bulls | 2.040.800 € |
Guanyu Zhou | Sauber | 1.904.400 € |
Esteban Ocon | Alpine | 1.845.000 € |
Charles Leclerc | Ferrari | 1.838.000 € |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1.777.800 € |
Max Verstappen | Red Bull | 1.450.000 € |
Daniel Ricciardo | Racing Bulls | 1.445.400 € |
Nico Hulkenberg | Haas | 1.421.200 € |
Oscar Piastri | McLaren | 1.170.000 € |
Lando Norris | McLaren | 1.177.200 € |
Valtteri Bottas | Sauber | 1.020.000 € |
Kevin Magnussen | Haas | 735.000 € |
Lewis Hamilton | Mercedes | 714.000 € |
Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 612.000 € |
Pierre Gasly | Alpine | 526.000 € |
Oliver Bearman | Haas | 510.000 € |
Liam Lawson | Racing Bulls | 200.000 € |
Oliver Bearman | Ferrari | 110.000 € |
Jack Doohan | Alpine | 0 € |
Κόστος συμμετοχής για το 2025
Το κόστος συμμετοχής για κάθε ομάδα ορίζεται από τη συγκομιδή βαθμών της προηγούμενης χρονιάς. Με τη φετινή σεζόν να έχει 24 Grand Prix, η FIA θα δεχθεί 1,89 εκατομμύρια δολάρια περισσότερα για το 2025, καθώς παράλληλα, αυξήθηκε κατά 3,4% το κόστος συμμετοχής. Η Πρωταθλήτρια McLaren θα κληθεί να καταβάλει στη FIA το υψηλότερο πόσο, το οποίο ξεπερνά τα 6 εκατομμύρια δολάρια.
Η FIA απαιτεί ένα -ίδιο για όλες τις ομάδες- βασικό ποσό συμμετοχής (680.203 δολάρια) και κάθε βαθμός «χρεώνεται» 6.799 δολάρια, εκτός από την Πρωταθλήτρια ομάδα, η οποία θα καταβάλει 8,161 δολάρια για κάθε έναν από τους 666 βαθμούς που συγκέντρωσε φέτος.
Ομάδα | Κόστος συμμετοχής 2024 | Κόστος συμμετοχής 2025 | Διαφορά |
McLaren | 2.643.487 $ | 6.115.429 $ | + 3.471.942 $ |
Ferrari | 3.327.290 $ | 5.113.151 $ | + 1.785.864 $ |
Red Bull | 7.445.819 $ | 4.684.814 $ | – 2.761.005 $ |
Mercedes | 3.347.012 $ | 3.862.135 $ | + 515.123 $ |
Aston Martin | 2.498.837 $ | 1.319.309 $ | – 1.179.528 $ |
Alpine | 1.446.837 $ | 1.122.138 $ | – 324.699 $ |
Haas | 736.737 $ | 1.074.545 $ | + 337.808 $ |
Racing Bulls | 822.212 $ | 992.957 $ | + 110.745 $ |
Williams | 841.937 $ | 795.786 $ | – 46.151 $ |
Sauber | 785.403 $ | 707.399 $ | – 78.004 $ |
Σύνολο εσόδων FIA | 23.895.518 $ | 25.787.663 $ | + 1.892.145 |