Στην πίστα του Interlagos και το Σάο Πάολο της Βραζιλίας θα κατευθυνθεί η Formula 1 αυτό το Σαββατοκύριακο για τον 21ο γύρο της φετινής σεζόν. To Autodromo Jose Carlos Pace έχει ασφαλτοστρωθεί εκ νέου καθ’ όλο το μήκος του και διαθέτει πιο σκούρο χρώμα από πριν. Κανείς δεν γνωρίζει ακόμα τα επίπεδα πρόσφυσης που θα παρέχει ο νέος ασφαλτοτάπητας και σε αγωνιστικό τριήμερο που διαθέτει μόνο μία περίοδο ελεύθερων δοκιμών, λόγω του σπριντ του Σαββάτου, αυτό μπορεί να κάνει πιο απρόβλεπτα τα πράγματα.
Οι πρώτες ενδείξεις συνιστούν ότι η πρόσφυση θα είναι λιγότερη από τα προηγούμενα χρόνια, καθώς η τραχύτητα της ασφάλτου σε μικροσκοπικό επίπεδο έχει μειωθεί κατά 46%, ενώ σε ευρεία κλίμακα κατά 30%. Αυτό αναμένεται να οδηγήσει σε περισσότερη πλαγιολίσθηση και κατά συνέπεια αυξημένες θερμοκρασίες ελαστικών. Ωστόσο, τα συνολικά επίπεδα πρόσφυσης, με βάση την χημική αλληλεπίδραση των ελαστικών με την πίστα, αναμένεται να μην αλλάξουν πολύ από τα προηγούμενα χρόνια.
Ο πιο σκουρόχρωμος ασφαλτοτάπητας όμως, αναμένεται να αυξήσει τη θερμοκρασία της πίστας έως και τους 60 βαθμούς Κελσίου, οδηγώντας σε θερμική καταπόνηση των ελαστικών, τα οποία φέτος είναι ένα σκαλοπάτι πιο μαλακά από πέρυσι, καθώς η Pirelli έχει φέρει τις πιο μαλακές γόμες (C3, C4, C5) και το ερώτημα είναι αν θα αντέξει η μέση γόμα ολόκληρο το σπριντ 24 γύρων του Σαββάτου. Όπως πάντα, και ο καιρός μπορεί να παίξει το ρόλο του, καθώς προβλέπονται βροχοπτώσεις για την Κυριακή.
Απόδοση ομάδων
Ferrari και McLaren είναι οι πιο δυνατές ομάδες στα τελευταία Grand Prix και αυτή η τάση δύσκολα θα σπάσει. Οι σχετικά αργές στροφές του δεύτερου sector της πίστας σε συνδυασμό με τις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι στο τέλος του γύρου, αποτελούν τομείς που τονίζουν τα δυνατά σημεία της Ferrari. Η McLaren αναμένεται να βρίσκεται πολύ κοντά σε απόδοση, και θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πόσο καλά θα λειτουργήσει το καινούργιο δάπεδο της MCL38 σε πιο αντιπροσωπευτικές συνθήκες από αυτές του Μεξικού.
Φαίνεται ότι πολλά θα εξαρτηθούν από τη διαχείριση των ελαστικών, και η McLaren φαίνεται να έχει το πλεονέκτημα στο τέλος των stint, ιδίως με τις πιο σκληρές γόμες. Για τη βρετανική ομάδα, θα είναι σημαντικό να αποδώσει καλά στις κατατακτήριες δοκιμές ο Oscar Piastri, για να συμβάλλει στη βαθμολογική συγκομιδή της McLaren στη μάχη για τον τίτλο του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.
Από την πλευρά της, η Red Bull έπειτα από τα σημάδια ανάκαμψης που επέδειξε στο GP ΗΠΑ, δυσκολεύτηκε με την εύρεση ιδανικού στησίματος στο Μεξικό. Σε αμφότερους τους προαναφερθέντες αγώνες αντιμετώπισε δυσκολίες με την απόδοση όταν χρησιμοποιούσε τα σκληρά ελαστικά. Επιπλέον, ο Max Verstappen θα αναγκαστεί να εκτίσει ποινή 5 θέσεων στη σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής, λόγω χρήσης 6ου κινητήρα εσωτερικής καύσης φέτος.
O Sergio Perez δήλωσε ότι δεν θα έχει στη διάθεσή του το καινούργιο δάπεδο που παρουσιάστηκε στο Austin, έπειτα από τις ζημιές που υπέστη το μονοθέσιό του στη μάχη με τον Liam Lawson στον αγώνα της πατρίδας του. Ο Perez έχει προκαλέσει στο μονοθέσιό του τις περισσότερες ζημιές φέτος λόγω ατυχημάτων από οποιονδήποτε άλλο οδηγό, οι οποίες εκτιμάται ότι ανέρχονται στα 4,5 εκατομμύρια δολάρια.
Στο στρατόπεδο της Mercedes, έπειτα από μία σειρά ατυχημάτων (Antonelli στο FP1 της Ιταλίας, Russell στο Q3 των ΗΠΑ και το FP2 του Μεξικού), η ομάδα έχει βρεθεί πολύ κοντά στο ανώτατο όριο εξόδων των 135 εκατομμυρίων δολαρίων για τη χρονιά λόγω των επισκευών που αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει και του νέου πλαισίου που χρησιμοποίησε έπειτα από το τελευταίο ατύχημα την προηγούμενη Παρασκευή στο Μεξικό. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της γερμανικής ομάδας, Toto Wolff, θα πρέπει να είναι εφευρετική όσον αφορά τη χρήση των εξαρτημάτων που διαθέτει ήδη.
Η Mercedes εργάστηκε σκληρά για να προετοιμάσει για το GP Σάο Πάολο δύο δείγματα που νέου δαπέδου που παρουσιάστηκε το Austin. Οι δύο οδηγοί αναμένεται να χρησιμοποιήσουν λίγο διαφορετικές μεταξύ τους εκδόσεις του, παρότι στο Μεξικό δεν υπήρχαν ξεκάθαρα σημάδια ότι βελτίωσε τη συνολική απόδοση του μονοθεσίου και φαίνεται ότι ο Lewis Hamilton προτιμά την αίσθηση που του δίνει το παλαιό πακέτο.
Ο Wolff δήλωσε: «Θα κάνουμε ενδιαφέροντα πειράματα στη Βραζιλία για να δούμε αν η συμπεριφορά στις γρήγορες στροφές γίνεται και πάλι ασταθής και τι συμβαίνει στις αργές στροφές. Από τις μέχρι τώρα επιδόσεις, δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ποιο πακέτο είναι καλύτερο. Ίσως υπάρχει κάτι στο αεροδυναμικό πακέτο αναβαθμίσεων που προκαλεί κάτι το οποίο δεν κατανοούμε. Αυτό το μονοθέσιο βρίσκεται πολύ στην κόψη του ξυραφιού». Ο Russell προσέθεσε: «Χωρίς αμφιβολία, αυτή είναι ίσως η πιο ασυνεπής απόδοσή μας ως ομάδα εδώ και πολύ καιρό».
Ένα από τα βασικά προβλήματα της Mercedes είναι ότι δεν καταφέρνει να αυξήσει την απόδοσή της όταν η πίστα έχει στρωθεί με γόμα και προσφέρει περισσότερη πρόσφυση. Τότε έρχονται στην επιφάνεια αρνητικά στοιχεία του μονοθεσίου όπως η ανύψωση τροχών στις αργές στροφές, αναπηδήσεις και αστάθεια στις γρήγορες στροφές. Η Mercedes αναμένεται να πειραματιστεί (στο μονοθέσιο του Russell κυρίως) με ιδέες για το μονοθέσιο της επόμενης χρονιάς.
The history. The music. The fans. It can only be Brasil 💛💚
Lewis, George and @PET_Motorsports preview the #SaoPauloGP pic.twitter.com/8CmFrcYc8Z
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) October 31, 2024
Η Aston Martin κάνει βήματα προς τα… πίσω, αφού θα χρησιμοποιεί το δάπεδο της Suzuka (από τις αρχές Απριλίου) στο GP Σάο Πάολο, έχοντας διαπιστώσει ότι ορισμένες από τις αναβαθμίσεις που έχει παρουσιάσει τους τελευταίους μήνες δεν έχουν λειτουργήσει όπως θα ήθελε το τεχνικό τμήμα της ομάδας. Παράλληλα, ο Fernando Alonso έχασε τις συνεντεύξεις της Πέμπτης, έχοντας ταξιδέψει στην Ευρώπη για θεραπεία εντερικής λοίμωξης.
Χαρακτηριστικά πίστας
Από την F1esta του Μεξικού, στη Samba της Βραζιλίας, οι ομάδες της Formula 1 θα αντιμετωπίσουν εντελώς διαφορετικές απαιτήσεις. Αν και το υψόμετρο παραμένει υψηλό (περίπου 780 μ.) στη μικρή αριστερόστροφη πίστα, το έργο των μονάδων ισχύος είναι λιγότερο βεβαρυμμένο από ό,τι στο Μεξικό.
Τα τρία sector του Interlagos έχουν πολύ διαφορετικό χαρακτήρα. Το 1ο και το 3ο απαιτούν υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες, ενώ το δεύτερο αποτελείται κυρίως από αργές στροφές, όπου χρησιμεύει το υψηλότερο δυνατό αεροδυναμικό φορτίο. Από την έξοδο της στροφής 12 και έως τα φρένα για την πρώτη στροφή, οι οδηγοί διανύουν 1,2 χλμ. με τέρμα γκάζι, ανεβαίνοντας μία ανηφόρα ύψους 33 μέτρων.
Ένας ιδανικός γύρος στις κατατακτήριες δοκιμές επιτυγχάνεται με ρυθμίσεις υψηλότερου φορτίου (λόγω των δύο ζωνών DRS), ωστόσο αυτό το στήσιμο θα μειονεκτεί σε τελική ταχύτητα στις ευθείες και θα το κάνει εύκολο στόχο στον αγώνα, οπότε οι ομάδες πρέπει να βρουν τον κατάλληλο συμβιβασμό. Τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα με δύο ζώνες DRS, αλλά επειδή δεν υπάρχουν πολλές ζώνες ισχυρής πέδησης, δεν υπάρχουν ευκαιρίες για το υβριδικό σύστημα να ανακτήσει ενέργεια.
Σε πολλές προσεγγίσεις στροφών τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, οπότε απαιτείται καλή σταθερότητα στον πίσω άξονα, αλλά και ένας ισχυρός εμπρός άξονας στις αργές στροφές. Το κατηφορικό φρενάρισμα για την κεκλιμένη πρώτη στροφή, αφαιρεί φορτίο από τον εσωτερικό τροχό και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα φρένων, χωρίς όμως να τραυματίζει τόσο πολύ το ελαστικό.
Άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί στο φαινόμενο αυτό, είναι ότι το εμπρός αριστερό ελαστικό λειτουργεί ελάχιστα από την έξοδο της στροφής 10 έως την 6, δηλαδή για 3,5 περίπου χιλιόμετρα. Συνεπώς, η διατήρησή του στη σωστή θερμοκρασία αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Η Pirelli έχει ορίσει τις ελάχιστες πιέσεις των ελαστικών στα 24 psi στον εμπρός άξονα και 22 psi πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου. Συνήθως πρόκειται για αγώνα δύο pit stop, ενώ η πιθανότητα παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι αρκετά υψηλή.
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 1 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 16:30
Κατατακτήριες δοκιμές σπριντ: 20:30
Σάββατο 2 Νοεμβρίου
Σπριντ: 16:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 20:00
Κυριακή 3 Νοεμβρίου
Αγώνας: 19:00
Όλες οι διαδικασίες θα μεταδοθούν σε ζωντανά στο ελληνικό συνδρομητικό τηλεοπτικό κανάλι ANT1+ και τη συνδρομητική υπηρεσία F1TV (με αγγλικό σχολιασμό). Οι κατατακτήριες δοκιμές θα μεταδοθούν στην ελεύθερη συχνότητα του ANT1 σε μαγνητοσκόπηση το Σάββατο στη 01:00 μετά τα μεσάνυχτα, και ο αγώνας ετεροχρονισμένα την Κυριακή στις 23:00.
GP Σάο Πάολο
21ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2024
Πίστα: Autodromo Jose Carlos Pace
Μήκος πίστας: 4.309 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,879 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:10.540 (219,909 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:07.281 (230,561 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2018
Στροφές: 15 (10 αριστερές, 5 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 3-4, 15-1)
Ποσοστό χρόνου γύρου με τέρμα γκάζι: 60%
Ποσοστό μήκους γύρου με τέρμα γκάζι: 72%
Ποσοστό χρόνου γύρου στα φρένα: 15%
Αλλαγές σχέσεων στο γύρο: 38
Μέγιστο πλευρικό φορτίο: 4,6 G (στροφή 6)
Μέγιστη ταχύτητα: 327 χλμ./ώρα
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 196 μ.
Μέση απώλεια χρόνου σε pit stop: 21,5 δλ.
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 399 μ.
Κατανάλωση καυσίμου: Χαμηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Στιγμιότυπα προηγούμενων αγώνων
George Russell’s road to his first win at Brazil 2022 🏆🤩 #F1 #BrazilGP pic.twitter.com/gw5mzYPp4c
— Formula 1 (@F1) October 31, 2024
Lewis at Interlagos in 2021, you will always be famous 🇧🇷
Hamilton made 24 overtakes across the Sprint and Grand Prix as he powered through the field, taking the win on Sunday 🥇#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/NGmGvyUB0Q
— Formula 1 (@F1) October 30, 2024
A fan favourite bids farewell in Brazil 👋
Mark Webber’s F1 career came to an end in 2013 after 217 entries, 42 podiums and nine Grand Prix wins 💙#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/QYK6s2lQit
— Formula 1 (@F1) October 30, 2024
Serious headphone warning 🎧🤣
Ayrton Senna couldn’t hide his excitement as he sealed his first home win in 1991 🇧🇷#F1 #BrazilGP pic.twitter.com/fXF1Wgq4Vt
— Formula 1 (@F1) October 30, 2024