Σε διάστημα 18 μηνών, η McLaren έχει σημειώσει σημαντική άνοδο στο Πρωτάθλημα της Formula 1 και από εκεί που πάλευε για βαθμούς, έχει βρεθεί με το ταχύτερο -κατά μέσο όρο- μονοθέσιο στα χέρια της, διεκδικώντας σχεδόν κάθε αγωνιστικό Σαββατοκύριακο τη νίκη.
Παράλληλα, η Red Bull αντιμετωπίζει αυξανόμενα προβλήματα ισορροπίας με το δικό της μονοθέσιο, έχοντας ακολουθήσει μία κατεύθυνση εξέλιξης που δεν φαίνεται να λειτουργεί όπως θα ήθελε. Την ίδια στιγμή, οποιαδήποτε αναβάθμιση έχει φέρει η McLaren από το περυσινό GP Αυστρίας, έχει λειτουργήσει πέραν των προσδοκιών.
Η McLaren φαίνεται ότι έχει θυσιάσει φέτος λίγη ταχύτητα στις γρήγορες στροφές για να βελτιώσει την απόδοσή της στις πιο αργές. Αυτό έχει μετατρέψει τη βρετανική ομάδα σε διεκδικητή της νίκης σε κάθε σχεδόν Grand Prix και τώρα βρίσκεται μόλις 8 βαθμούς πίσω από τη Red Bull στη βαθμολογία του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.
Από το φετινό GP Μαϊάμι, που η McLaren έκανε ένα μεγάλο βήμα προόδου, η συμπεριφορά της εμπρός αεροτομής της MCL38 έχει βρεθεί υπό το μικροσκόπιο, όπως έχει συμβεί και με την αντίστοιχη λύση της Mercedes από το GP Μονακό και έπειτα. Από τηλεοπτικά πλάνα, τα πτερύγια φαίνεται να υποχωρούν υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο, και επιστρέφουν στην κανονική τους θέση στο φρενάρισμα για τις στροφές.
Flexi-wing? #F1 #ItalianGP pic.twitter.com/54STVbLb5J
— João Cabrita (@JoaoCabrita) September 3, 2024
Αυτό συμβαίνει με όλες τις επιφάνειες του αμαξώματος των μονοθεσίων, για να μην καταστρέφονται υπό φορτίο. Ωστόσο, οι ομάδες όμως έχουν βρει τρόπους να ελέγχουν την υποχώρηση των πτερυγίων με προβλεπόμενο τρόπο, ενώ διασφλίζουν ταυτόχρονα ότι περνάνε τα τεστ ακαμψίας με στατικό φορτίο που διενεργεί στους τεχνικούς ελέγχους η FIA.
Οι McLaren και Mercedes έχουν προβάδισμα με τις εμπρός αεροτομές τους, καθώς έχουν βρει τρόπο να βελτιστοποιούν την ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των αξόνων, καταπολεμώντας την τάση των σύγχρονων μονοθεσίων για υποστροφή στις αργές στροφές και υπερστροφή στις γρήγορες. Φαίνεται ότι οι Ferrari και Red Bull θα ζητήσουν αποσαφηνίσεις από τη Διεθνή Ομοσπονδία για αυτό το θέμα.
Ο επικεφαλής της Ferrari, Frederic Vasseur, δήλωσε: «Αυτή είναι μια συζήτηση που δεν θέλω να κάνω μαζί σας. Θα την έχω με τον (διευθυντή μονοθέσιων της FIA Νικόλα) Τομπάζη. Πρέπει να σεβαστούμε την απόφαση της FIA. Αλλά θα ξανακάνουμε τη συζήτηση. Πρέπει να το αντιμετωπίσουμε εσωτερικά με τη FIA».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε: «Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούνται οι εμπρός αεροτομές είναι αρκετά διαφορετικός. Αν κοιτάξετε τη γωνία της εμπρός αεροτομής της McLaren και της Mercedes, είναι πολύ διαφορετική από το υπόλοιπο grid. Οι κανονισμοί είναι πολύ σαφείς. Αυτό είναι θέμα της FIA, οπότε προφανώς υπάρχει ένα τεστ που περνάς και μετά πρέπει να κοιτάξεις τη διατύπωση των κανονισμών».
«Αν θυμάστε το 2021, σίγουρα γύρω στο Μπακού, υπήρξε μια αλλαγή στον κανονισμό για την εμπρός αεροτομή. Παρόλο που η αεροτομή μας πέρασε το τεστ, εκμεταλλευόταν μια ελαστικότητα. Οπότε, αυτό είναι θέμα της FIA, θα το αφήσουμε σε αυτούς. Εάν είναι αποδεκτό, πρέπει να το κάνουμε και εμείς».
Το γεγονός ότι η Red Bull αναφέρεται και πάλι σε αυτό το θέμα, εγείρει υποψίες ότι δεν έχει καταφέρει να βρει ακόμα τρόπο τρόπο να σχεδιάσει και η ίδια μία αντίστοιχα αποδοτική εμπρός αεροτομή, αλλιώς είναι πολύ πιθανό ότι θα το είχε κάνει τώρα. Ωστόσο, έχει την ευκαιρία στο διάλειμμα 4 εβδομάδων που μεσολαβεί μεταξύ του GP Σιγκαπούρης (22/9) και του GP ΗΠΑ (20/10), αφήνει ένα διάστημα εντός του οποίου η ομάδα μπορεί να επικεντρωθεί στην εξέλιξη αναβαθμίσεων που θα τη βοηθήσουν να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της RB20.
Από το GP Βελγίου, η FIA μελετά το βαθμό ευκαμψίας των εμπρός αεροτομών με ειδικά τοποθετημένες κάμερες στο ρύγχος των μονοθεσίων στις ελεύθερες δοκιμές. Τα δεδομένα που συλλέγονται θα χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν την κατανόηση της ευκαμψίας του αμαξώματος για μελλοντικούς κανονισμούς, και όχι για να αλλάξουν κάτι αυτή τη σεζόν, όπως είχε αναφέρει η FIA τον Ιούλιο.
Έπειτα από τις δηλώσεις των Vasseur και Horner, η FIA εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία αναφέρει ότι θα συνεχίσει τους ελέγχους έως το GP Σιγκαπούρης, «για να διασφαλιστεί ότι κάθε ομάδα θα έχει χρησιμοποιήσει τις κάμερες στο ρύγχος των μονοθεσίων σε διαφορετικούς τύπους πίστας. Αυτό θα εξασφαλίσει μια μεγάλη βάση δεδομένων που θα επιτρέψει στη FIA να σχηματίσει την πιο αντικειμενική εικόνα της κατάστασης και να διαπιστώσει πόσο μεγάλες είναι οι διαφορές μεταξύ των δυναμικών μοτίβων που παρατηρούνται στην πίστα».
«Η εμπρός αεροτομή ήταν ένας δύσκολος τομέας όλα αυτά τα χρόνια, επειδή διαφέρουν τα αεροδυναμικά μοτίβα φόρτισης μεταξύ των ομάδων και είναι δύσκολο να βρεθεί ένα διάνυσμα φόρτισης που να καλύπτει όλους τους τύπους κατασκευής. Άλλες περιοχές του μονοθεσίου, όπως η πίσω αεροτομή και τα άκρα του δαπέδου, έχουν πολύ πιο σταθερά μοτίβα αεροδυναμικής φόρτισης σε όλο το grid, γεγονός που καθιστά πιο εύκολα τα τεστ φορτίου και παραμόρφωσης».
«Η FIA έχει το δικαίωμα να παρουσιάσει νέα τεστ ακαμψίας εάν υπάρχουν υποψίες για παρατυπίες. Δεν υπάρχουν σχέδια για βραχυπρόθεσμα μέτρα, αλλά αξιολογούμε την κατάσταση με γνώμονα το μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο μέλλον».
La FIA está satisfecha con el nivel de flexión de las alas delanteras de McLaren y Mercedes, tras las quejas de Red Bull y Ferrari al respecto. La FIA ha sumado sus propias cámaras a los controles desde hace algunas carreras. ¿Reproducirán lo que alegan que hacen sus rivales? #F1 pic.twitter.com/e3RPT4iNMX
— Diego Mejia (@diegofmejia) September 3, 2024