Η ευρωπαϊκή ατζέντα αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης είναι εδώ και κάμποσα χρόνια δημοσιευμένη, με την μορφή του πακέτου μέτρων «Fit for 55» που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ανάμεσα στις προτάσεις περιλαμβάνονται και οι κατευθυντήριες γραμμές της επιτροπής που προβλέπουν μείωση των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη κατά 55% έως το 2030 και κατά 100% έως το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Η εντολή αυτή ουσιαστικά θα οδηγήσει σε πλήρη απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Αυτά τα μέτρα όμως έχουν αντιμετωπιστεί πολλές φορές με δυσπιστία από τα κράτη – μέλη και, πλέον, ευρωβουλευτές από χώρες παραγωγής αυτοκινήτων θέλουν να αναιρέσουν το συγκεκριμένο μέτρο.
Την Τετάρτη 8 Οκτωβρίου, στο Στρασβούργο, πραγματοποιήθηκε συνάντηση της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μετά από αιτήματα της ομάδας των Ευρωπαίων Συντηρητικών, που ζητούν την κατάργηση της απαγόρευσης της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Μάλιστα, ο καγκελάριος της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς και η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζιόρτζια Μελόνι υπέγραψαν από κοινού επιστολή προς την Κομισιόν, ζητώντας ουσιαστικά την αναγνώριση και την πώληση οχημάτων που χρησιμοποιούν χαμηλής ή μηδενικής εκπομπής καύσιμα, όπως τα βιοκαύσιμα, ή το υδρογόνο μετά το 2035, μαζί με τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αναφέρουν επίσης ότι το ισχύον πλαίσιο απαγόρευσης θα επιφέρει «ασύμμετρες κυρώσεις» στη βιομηχανία, βλάπτοντας μακροπρόθεσμα την οικονομική βιωσιμότητα του αυτοκινητοβιομηχανικού τομέα της Ευρώπης.
Ο Κάρλο Φιντάντσα (CRE, Ιταλία) δήλωσε σχετικά: «Η απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035 είναι μια λανθασμένη, αυτοκτονική πολιτική που θα παραδώσει ολόκληρη την αγορά μας στην Κίνα. Ο τομέας της ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται δούρειος ίππος για τους Κινέζους, οι οποίοι θέλουν επίσης να κατακτήσουν την αγορά υδροθερμικής ενέργειας».
Ο Γενς Γκίζεκ (ΕΛΚ, Γερμανία) πρόσθεσε: «Το μέλλον δεν θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό και δεν θα τροφοδοτείται αποκλειστικά με ορυκτά καύσιμα. Φυσικά και οφείλουμε να ενθαρρύνουμε την ηλεκτρική κινητικότητα, να κατασκευάσουμε τις υποδομές, να βελτιώσουμε τις συνθήκες, όμως ταυτόχρονα χρειαζόμαστε και ένα ρεαλιστικό σχέδιο για την απεξάρτισή μας από τον άνθρακα».
Συνολικά φαίνεται πως οι συντηρητικές δυνάμεις στηρίζουν μια νέα προσέγγιση ως προς την απαγόρευση, ενώ από την άλλη, οι περιβαλλοντικές δυνάμεις επιμένουν στην αυστηρότητα των μέτρων, αναφέροντας ότι θα συμβάλλουν σημαντικά στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Η σύμπραξη Γερμανίας – Ιταλίας ενάντια στην Κομισιόν έρχεται μόλις μερικούς μήνες μετά την αναπροσαρμογή των μηχανισμών που θα επέτρεπαν στις εταιρείες αυτοκινήτων να επιτύχουν τους στόχους μείωσης εκπομπών ρύπων στον στόλο οχημάτων τους (93,6 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο) μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου του 2027.
Μέχρι στιγμής το πλάνο για την Ευρώπη προβλέπει ένα ακόμα πιο αυστηρό όριο εκπομπών ρύπων από το 2030, καθώς το σύνολο του στόλου οχημάτων κάθε εταιρείας δε θα πρέπει να ξεπερνά κατά μέσο όρο τα 49,5 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο. Το επόμενο και τελικό στάδιο είναι η ολική απαγόρευση ρυπογόνων οχημάτων έως το 2035, με τον μέσο όρο των στόλων να ορίζεται σε 0 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο.
Το απόγευμα της 10ης Οκτωβρίου ο Φρίντριχ Μερτς έχει προγραμματισμένη συνάντηση με εκπροσώπους των αυτοκινητοβιομηχάνων και της εφοδιαστικής αλυσίδας, προκειμένου να συζητήσουν σχετικά με τους τρόπους που θα πιέσουν για τροποποιήσεις στον ευρωπαϊκό κανονισμό. Η όποια απόφαση θα επηρεάσει σημαντικά την πορεία όλου του κλάδου των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο.