Ευρώπη: Παράταση ως το τέλος του 2027 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να πετύχουν τους στόχους εκπομπών ρύπων

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της παράτασης της ημερομηνίας επίτευξης των στόχων εκπομπών ρύπων, καθώς το 2035 θα απαγορευτεί η πώληση θερμικών αυτοκινήτων.

Ευρώπη: Παράταση ως το τέλος του 2027 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες για να πετύχουν τους στόχους εκπομπών ρύπων

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της παράτασης της ημερομηνίας επίτευξης των στόχων εκπομπών ρύπων, καθώς το 2035 θα απαγορευτεί η πώληση θερμικών αυτοκινήτων.

Η ευρωπαϊκή ατζέντα αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης είναι εδώ και κάμποσα χρόνια δημοσιευμένη, με την μορφή του πακέτου μέτρων «Fit for 55» που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ανάμεσα στις προτάσεις περιλαμβάνονται και οι κατευθυντήριες γραμμές της επιτροπής που προβλέπουν μείωση των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη κατά 55% έως το 2030 και κατά 100% έως το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021. Η εντολή αυτή ουσιαστικά θα οδηγήσει σε πλήρη απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Τα μέτρα έως τώρα προέβλεπαν την επίτευξη ενός ορισμένου ορίου ρύπων (93,6 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο) μέχρι το τέλος του 2025. Όμως, σε πρόσφατη σύσκεψη, η Κομισιόν παρουσίασε έναν μηχανισμό στον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούν να έχουν μια προθεσμία τριών ετών (αρχής γενομένης από το 2025) για να πετύχουν τον συγκεκριμένο στόχο.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της συγκεκριμένης πρότασης, αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου του 2025 και μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου του 2027. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα έχουν κάτι παραπάνω από 2,5 χρόνια προκειμένου να πετύχουν τον στόχο τους. Η ψηφοφορία πέρασε με 458 «υπέρ», 101 «κατά» και 14 «παρών».

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η οποία εκπροσωπεί τους 16 μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη (ενδεικτικά οι μάρκες: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group) καλωσόρισε την συγκεκριμένη πρόταση, καθώς προσφέρει «την απαραίτητη ευελιξία» στις εταιρείες για να πετύχουν τους στόχους τους.

H Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries, δήλωσε σχετικά: «Η καθιέρωση ενός μηχανισμού τριετούς μέσου όρου είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και αναγνωρίζει την πολυπλοκότητα και τις συνεχιζόμενες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αγορά αυτοκινήτων, λόγω της αργής υιοθέτησης {ενν… των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων} από την αγορά και την έλλειψη εγχώριας αλυσίδας αξίας για τις μπαταρίες».

Πρόσθεσε επίσης ότι: «Ενώ το μέτρο παρέχει μια κάποια αναγκαία ευελιξία για τους κατασκευαστές βραχυπρόθεσμα, χρειαζόμαστε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα, η οποία θα περιλαμβάνει περισσότερους σταθμούς φόρτισης, αγοραστικά και φορολογικά κίνητρα και δικαιότερες τιμές ενέργειας, διατηρώντας παράλληλα τη βιομηχανία σε ανταγωνιστικά επίπεδα και διασφαλίζοντας τη στρατηγική αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε κρίσιμες τεχνολογίες».

Από το 2030, η Ευρώπη θα θέσει σε εφαρμογή ένα ακόμα πιο αυστηρό όριο εκπομπών ρύπων, καθώς το σύνολο του στόλου οχημάτων κάθε εταιρείας δε θα πρέπει να ξεπερνά κατά μέσο όρο τα 49,5 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο. Το επόμενο και τελικό στάδιο είναι η ολική απαγόρευση ρυπογόνων οχημάτων έως το 2035, με τον μέσο όρο των στόλων να ορίζεται σε 0 γραμμάρια CO2/χιλιόμετρο.

Πρακτικά αυτό σημαίνει πως, εάν τα συνθετικά καύσιμα ή το υδρογόνο δεν καταφέρουν ως τότε να εξελιχθούν σημαντικά, εκμηδενίζοντας τους ρύπους των θερμικών κινητήρων, πιθανότατα αυτοί να εξαφανιστούν από τα νέα μοντέλα μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!