Στην περίπτωση που αναρωτιέστε αν η αντικατάσταση του A4 από το νέο A5 σημαίνει και το τέλος μιας εμβληματικής ιστορίας 3 δεκαετιών που έχει γράψει το πρώτο, η απάντηση είναι –μάλλον– όχι. Το πιθανότερο είναι πως θα ξαναδούμε το λογότυπο “Α4” στο πορτμπαγκάζ κάποιου μελλοντικού Audi, μόνο που τότε θα συνοδεύεται από το “e-tron”, που θα πει ότι θα μιλάμε για κάποιο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο.
Μέχρι τότε, την εκπροσώπηση της γερμανικής μάρκας στην κατηγορία ‘D’ αναλαμβάνει το εικονιζόμενο Α5. To μεσαίο οικογενειακό διατίθεται στη χώρα μας ως Sedan ή Avant (station wagon δηλαδή) σε εκδόσεις πετρελαίου mild hybrid (TDI) ή βενζίνης Plug-in Hybrid (e-Hybrid), ενώ υπάρχει και το κορυφαίο S5 με τους 367 ίππους.
Στην περίπτωσή μας έχουμε να κάνουμε με το A5 2.0 TDI Hybrid quattro, μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκδοση που παντρεύει τις αρετές του diesel με υβριδική τεχνολογία και τετρακίνηση.
Σπορ αισθητική με κουπέ αύρα
Μπορεί να μην υπάρχει πια έκδοση Sportback στη γκάμα του Α5, η σιλουέτα του Sedan που δοκιμάζουμε ωστόσο έχει αέρα από κουπέ, θυμίζοντας στο προφίλ το παλιό A5 Sportback. Άλλωστε, το πορτμπαγκάζ ανοίγει μαζί με το τζάμι, καθιστώντας το αυτοκίνητο πεντάθυρο, αντί για ένα κλασικό τετράθυρο με ξεχωριστό πίσω όγκο.
Το μήκους 4,83 μ. αμάξωμα χαρακτηρίζεται από ρέουσες γραμμές που προσδίδουν κομψότητα, με τολμηρά στοιχεία όπως η φαρδιά μάσκα και οι μεγάλοι αεραγωγοί εμπρός, να προσθέτουν δυναμισμό στο συνολικό σχήμα.
Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η φωτιζόμενη μπάρα που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου και ενσωματώνει τα φωτιστικά σώματα. Οι ζάντες αλουμινίου 17’’ φορούν ελαστικά διάστασης 225/55 και κρύβουν αεριζόμενα δισκόφρενα 17’’ εμπρός και 16’’ στους πίσω τροχούς.
Φουλ της οθόνης και της ποιότητας
Όχι μία, ούτε δύο αλλά τρεις οθόνες διαθέτει το εσωτερικό του νέου A5. Βέβαια, η οθόνη αφής 10,9’’ με infotainment MMI για τον συνοδηγό διατίθεται προαιρετικά, ως μέρος του πακέτου Tech Plus, το οποίο κοστίζει 4.427 ευρώ και περιλαμβάνει επίσης -μεταξύ άλλων- προβολείς Matrix LED, κάμερες Surround View και επιπλέον συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης όπως το Assist Drive & Park.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του δύο ακόμη μεγαλύτερες οθόνες OLED για να ασχολείται μαζί του και να ενημερώνεται από αυτές. Το Audi Virtual Cockpit των 11,9’’ αναλαμβάνει χρέη πίνακα οργάνων και πληροφορεί για όλα όσα αφορούν το αυτοκίνητο και την οδήγηση, ενώ δεξιά του, κάτω από την ίδια ενιαία καμπύλη γυάλινη επιφάνεια, βρίσκεται ο κεντρική οθόνη αφής MMI των 14,5’’.
Αμφότερες έχουν ευκρινή, καθαρά και υψηλής ανάλυσης γραφικά. Το μενού του ΜΜΙ έχει σωστή δομή, ωστόσο, όπως συμβαίνει σε όλες τις οθόνες αφής με πληθώρα εφαρμογών και λειτουργιών, δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη στη χρήση κατά την οδήγηση. Με εξαίρεση το μικρό περιστροφικό μπουτόν για τη ρύθμιση έντασης του ήχου στην κονσόλα, φυσικούς διακόπτες στο ταμπλό δεν θα βρείτε ούτε για τον κλιματισμό, για τον οποίο ευτυχώς υπάρχουν συντομεύσεις στο κάτω μέρος της οθόνης.
Ο ψηφιακός εντυπωσιασμός υπερνικά την ουσιαστική χρηστικότητα και στην περίπτωση των διακοπτών αφής στο τιμόνι, που αποδεικνύονται υπερευαίσθητοι στο παραμικρό άγγιγμα. Θα προτιμούσαμε επίσης το στάνταρ τιμόνι με τη στρογγυλή στεφάνη που προσφέρει καλύτερο έλεγχο στο στρίψιμο από το προαιρετικό τιμόνι με τις γωνίες και το επίπεδο πάνω και κάτω μέρος.
Στον αντίποδα, το έντονο ψηφιακό αποτύπωμα προσφέρει ευκολίες όπως ο φωνητικός βοηθός με ChatGPT που απαντά στο «Hey Audi», οι over-the-air ενημερώσεις και ο εξ’ αποστάσεως έλεγχος του οχήματος μέσω του κινητού. Την πληροφόρηση του οδηγού συμπληρώνει το head-up display που προβάλλει βασικές ενδείξεις ακριβώς μέσα στο οπτικό πεδίο του.
Κατά τα λοιπά, έχουμε να κάνουμε με ένα κλασικό εσωτερικό Audi, πιστό στις παραδοσιακές αξίες του όμορφου ντιζάιν, της κορυφαίας ποιότητας υλικών και συναρμογής και των premium ανέσεων που διαχρονικά διακρίνουν τα μοντέλα με τους τέσσερις κύκλους. Άξια αναφοράς είναι και η προαιρετικά διαθέσιμη πανοραμική γυάλινη οροφή με ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη διαφάνεια.
Παρά την ονομασία Sedan, χωροταξικά το A5 θυμίζει περισσότερο πεντάθυρο / τετραθέσιο κουπέ. Οι πίσω επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους αρκετό χώρο για τα γόνατα και επαρκή αέρα για το κεφάλι, αν έχουν ύψος μέχρι 1,80 μ. Το ογκώδες τούνελ στο πάτωμα από την άλλη δυσχεραίνει αρκετά τη μεταφορά τρίτου.
Ο χώρος αποσκευών είναι μεγάλος, με όγκο 417 λίτρων και πρακτικός, με εύκολα εκμεταλλεύσιμο σχήμα και μεγάλο άνοιγμα – λόγω της πόρτας που ανοίγει μαζί με το τζάμι. Αν χρειαστεί μάλιστα, μπορεί να μεγαλώσει στα 1.271 λίτρα με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.
Στη θέση του οδηγού
Πίσω από το τιμόνι ο οδηγός κάθεται σωστά σε μια θέση που τον στηρίζει αποτελεσματικά και προσφέρει μεγάλο εύρος ρυθμίσεων. Θα αναζητήσει περισσότερες θήκες για αντικείμενα στην κονσόλα, θα εκτιμήσει όμως την καλή ορατότητα, ακόμη και προς τα πίσω, παρά το έντονα κεκλιμένο τζάμι στο πορτμπαγκάζ – με εξαίρεση τις βροχερές μέρες, καθώς δεν υπάρχει πίσω υαλοκαθαριστήρας.
Το πρώτο που θα αντιληφθεί στην οδήγηση είναι η στιβαρότητα του πλαισίου – κλασική αίσθηση Audi. Το Α5 πατάει με σιγουριά στην άσφαλτο, στρίβει με αυτοπεποίθηση και ταξιδεύει με χαρακτηριστική ευθυβολία. Ο οδηγός νιώθει πάντα ότι έχει τον έλεγχο και πως, ακόμη και όταν εξαντλήσει τα πολύ υψηλά όρια, το αυτοκίνητο είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμο για να τον βγάλει από τη δύσκολη θέση.
Δεν είναι μόνο τα αποτελεσματικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, αλλά και η καλοστημένη ανάρτηση που συμβάλλει στο υψηλό αίσθημα ασφάλειας. Το μπροστινό είναι πάντα πρόθυμο να ακολουθήσει την πορεία που χαράζει ο οδηγός με το κάπως ελαφρύ αλλά άμεσο και ακριβές τιμόνι, ενώ το πίσω μέρος συμμετέχει όσο του επιτρέπουν τα ηλεκτρονικά -εφόσον του «ζητηθεί» με απότομη μεταφορά βάρους- για να συμβάλλει σε καλύτερη τοποθέτηση πριν τη στροφή.
Είναι φυσικά και η τετρακίνηση quattro που φροντίζει συνεχώς για άριστη πρόσφυση ακόμη και σε ολισθηρές συνθήκες. Αν ψάχνουμε να βρούμε ψεγάδια στην οδική συμπεριφορά του A5, θα σταθούμε μόνο στην προοδευτικότητα των -δυνατών κατά τα άλλα- φρένων, που πιθανότατα οφείλεται στη λειτουργία ανάκτησης του υβριδικού συστήματος.
Η ανάρτηση ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην άριστη οδική συμπεριφορά και την ποιοτική κύλιση, απορροφώντας αποτελεσματικά ανωμαλίες και κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Σε συνδυασμό με την καλή ηχομόνωση της καμπίνας, καθιστούν το Α5 ήσυχο και άνετο σε κάθε είδους διαδρομή.
Οι αρετές του diesel με τα πλεονεκτήματα της υβριδικής τεχνολογίας
Δεν είναι συνηθισμένο να βλέπουμε κινητήρα πετρελαίου με υβριδική τεχνολογία, αλλά το A5 δεν είναι ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο. Κάτω από το μακρύ καπό και πίσω από τη μάσκα με τους τέσσερις κύκλους βασιλεύει ο 2λιτρος turbodiesel TDI που συνεργάζεται με ηλεκτροκινητήρα 24 ίππων, μπαταρία 1,7 kWh και αυτόματο κιβώτιο S tronic διπλού συμπλέκτη και 7 σχέσεων.
Το σύστημα 48 volt MHEV+ της Audi μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο μόνο με ηλεκτρική ενέργεια για πολύ μικρές αποστάσεις ή στις μανούβρες, ενώ ωφελεί την οικονομία καυσίμου συνεχώς και μέχρι την ταχύτητα των 140 χλμ./ώρα. Η μέση κατανάλωση πετρελαίου που καταγράψαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε στα 7 λίτρα/100 χιλιόμετρα – πολύ λογική τιμή για ένα μεγάλο αυτοκίνητο που πλησιάζει σε βάρος τους 2 τόνους. Για να πετύχεις τα 5,1 λτ./100 χλμ. που ανακοινώνει ο κατασκευαστής πάντως θα πρέπει να οδηγήσεις πολύ οικονομικά σε ευνοϊκή διαδρομή.
Η συνδυαστική απόδοση του υβριδικού συστήματος κίνησης φτάνει τους 204 ίππους στις 3.800 – 4.200 σ.α.λ. και τα 400 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. – 3.250 σ.α.λ. Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, το Α5 είναι ιδιαίτερα ζωηρό στις μεσαίες στροφές, χωρίς όμως να υστερεί χαμηλά όπου ο ηλεκτροκινητήρας δίνει επιπλέον ώθηση.
Οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές: 0-100 χλμ./ώρα σε 6,9’’ και τελική ταχύτητα 241 χλμ./ώρα. Στην ζωηράδα του πετρελαιοκίνητου Α5 συμβάλλει και το αυτόματο κιβώτιο που είναι ομαλό και -στη ρύθμιση S- σβέλτο στις αλλαγές σχέσεων. Σε κάθε περίπτωση, ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει το στυλ οδήγησης μέσα από τα 4 προφίλ του Audi drive select: balanced, dynamic, comfort και efficiency.
Τελικά;
Όμορφο, στιβαρό, ποιοτικό, πλούσια εξοπλισμένο, άνετο, γρήγορο και αποτελεσματικό, το νέο Audi A5 κάνει “τικ” σε όλα τα κουτάκια που συνθέτουν τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα ενός premium sedan – έστω κι αν δεν πρόκειται για καθαρόαιμο σεντάν. Από την άλλη, τα κλασικά τετράθυρα οικογενειακά έχουν ουσιαστικά αφανιστεί, οπότε μόνο το δυναμικό στυλ -όπως αυτό του Α5- θα πείσει κάποιον να πάει κόντρα στη μόδα και να επιλέξει ένα χαμηλό αυτοκίνητο από ένα ψηλότερο SUV.
Η τιμή που φλερτάρει με τα 65.000 € (3.000 € περισσότερα από την προσθιοκίνητη έκδοση) σίγουρα δεν αποτελεί κίνητρο απόκτησης, η κατηγορία του Α5 ωστόσο απευθύνεται κυρίως στην αγορά του leasing. Και εκεί, ο συνδυασμός κινητήρα diesel με υβριδική τεχνολογία και τετρακίνηση, αποτελεί δέλεαρ – πάντα συνδυαστικά με την ξεχωριστή εμφάνιση.