Abarth 595: Ένας Σκορπιός που έκλεισε τα 60 μα παραμένει πάντα νέος

Ο Σεπτέμβριος του 2023 σηματοδοτεί τα 60 χρόνια από τότε που ο Carlo Abarth αποκάλυψε το θρυλικό FIAT Abarth 595 στην έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο.

Abarth 595: Ένας Σκορπιός που έκλεισε τα 60 μα παραμένει πάντα νέος

Ο Σεπτέμβριος του 2023 σηματοδοτεί τα 60 χρόνια από τότε που ο Carlo Abarth αποκάλυψε το θρυλικό FIAT Abarth 595 στην έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο.

Το FIAT Abarth 595 αποτελεί ίσως την πιο ευφυή δημιουργία του Carlo Abarth. Όταν ο Ιταλός μηχανικός (γεννημένος στην Αυστρία) παρουσίασε τη – βασισμένη στο «ταπεινό» 500 D – μικρή «βόμβα» του, το ημερολόγιο έγραφε Σεπτέμβριος 1963.

Η ονομασία 595 δεν επιλέχθηκε τυχαία. Προέρχεται από την αυξημένη χωρητικότητα του λιλιπούτειου κινητήρα. Για να επιτευχθεί αυτό, οι κύλινδροι και τα έμβολα είχαν δεχτεί ειδικές βελτιώσεις και ήταν κατασκευασμένα από νέα υλικά.

Το τσίμπημα του Σκορπιού δεν αφορούσε μόνο τα μηχανικά μέρη, αλλά και την εμφάνιση η οποία διαφοροποιούνταν από του 500 D χάρη στη διάτρητη μπροστινή γρίλια που ακολουθούσε το πρότυπο του 850 TC, το λογότυπο FIAT ABARTH 595” στο πίσω μέρος και στο εμπρός καπό, αλλά και την επιγραφή World Champion στη δεξιά πλευρά – μια σαφή αναφορά στις αγωνιστικές επιτυχίες που σημείωναν τα δημιουργήματα του «Officine di Corso Marche».

Η αγωνιστική αύρα τονιζόταν από το μεγάλο αλουμινένιο κάρτερ λαδιού που φαινόταν κάτω από τον κινητήρα στο πίσω μέρος και βέβαια από τη διπλή απόληξη της εξάτμισης, σε στιλ Record Monza”.

Το αποτέλεσμα δεν ήταν κάτι λιγότερο από ένα μικροσκοπικό αλλά εκρηκτικό και «φασαριόζικο» αυτοκίνητο, 30% ισχυρότερο από εκείνο στο οποίο βασιζόταν. Η μέγιστη ιπποδύναμη που έφτανε τους 27 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. και η τελική ταχύτητα των 120 χλμ./ώρα μπορεί να είναι νούμερα που δεν εντυπωσιάζουν σήμερα, αλλά εκείνη την εποχή, σε συνδυασμό με το μικρό βάρος και το αναβαθμισμένο πλαίσιο, δημιουργούσαν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ. Με δύο λόγια, ο Abarth πήρε ένα πετυχημένο μοντέλο πόλης και το μετέτρεψε σε ένα αυτοκίνητο με αυθεντικό σπορ χαρακτήρα.

Η επίσημη πρεμιέρα του 595 έγινε στις 31 Οκτωβρίου 1963, στην έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο. Ο Carlo Abarth, όντας ευφυής επιχειρηματίας πέρα από ταλαντούχος μηχανικός, ήξερε τον τρόπο να «κεντρίσει» το ενδιαφέρον του κοινού: με ένα σύντομο test drive. Ήταν τόσο μεγάλη η ανταπόκριση και ο ενθουσιασμός που οδήγησαν στην επίσημη ανακοίνωση πως τα πρώτα 1.000 FIAT Abarth 595 που απαιτούνταν για την αγωνιστική homologation, θα έμπαιναν σύντομα στην παραγωγή.

Ως φυσική εξέλιξη του 595, ο Carlo Abarth παρουσίασε το FIAT Abarth 695 στην έκθεση της Γενεύης τον Μάρτιο του 1964, υιοθετώντας ακριβώς την ίδια λογική βελτίωσης ενός υπάρχοντος συμβατικού μοντέλου. Λίγο αργότερα μάλιστα, τα βελτιωτικά κιτ της Abarth ξεκίνησαν να διατίθενται και αυτόνομα, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι που είχαν ήδη αγοράσει τα μοντέλα, να τα αναβαθμίζουν μηχανικά και αισθητικά.

Αυτή η λογική παγιώθηκε ως φιλοσοφία της Abarth και ακολουθείται απαρέγκλιτα μέχρι και σήμερα, που πλέον η αυτοκίνηση κάνει το μεγάλο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση! Το πιο πρόσφατο παράδειγμα αφορά βέβαια στο εκρηκτικό, αμιγώς ηλεκτρικό Abarth 500e με τους 155 ίππους, το οποίο βασίζεται στο εξαιρετικό FIAT 500e.

Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως οι λάτρεις των κλασικών βενζινοκινητήρων δεν έχουν επιλογές. Με 165 ίππους, το σύγχρονο Abarth 595 αλλά και το ακόμα πιο δυνατό Abarth 695 των 180 ίππων, προσφέρουν το εκρηκτικό οδηγικό ταπεραμέντο που ανέκαθεν χαρακτήριζε τα μοντέλα του Σκορπιού, συνδυασμένο με σύγχρονες ανέσεις και εξοπλισμό ασφάλειας.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!