Το ραδιόφωνο στην ιστορία του αυτοκινήτου

Αναρωτηθήκατε ποτέ πώς ξεκίνησαν τα ραδιόφωνα την πορεία τους μέσα στα αυτοκίνητα και πώς φτάσαμε σήμερα στο περιεχόμενο των πολυμέσων; Η Daimler μας ταξιδεύει στο χρόνο

Το ραδιόφωνο στην ιστορία του αυτοκινήτου

Αναρωτηθήκατε ποτέ πώς ξεκίνησαν τα ραδιόφωνα την πορεία τους μέσα στα αυτοκίνητα και πώς φτάσαμε σήμερα στο περιεχόμενο των πολυμέσων; Η Daimler μας ταξιδεύει στο χρόνο

Ξεκινώντας την ιστορική αναδρομή μας με τη βοήθεια της Daimler στον τρόπο διασκέδασης μέσα στα αυτοκίνητα τον παλιό καιρό και συγκρίνοντάς τον με τα σημερινά δεδομένα, μπορούμε κάλλιστα να επανέλθουμε σε ερωτήσεις σαν κι αυτές στον πρόλογο αυτού του άρθρου: Σκεφτήκατε, λοιπόν, ποτέ ότι το… soundtrack των μετακινήσεών μας με το αυτοκίνητο είναι -εντάξει- η μουσική, αλλά και οι ενημερώσεις σχετικά με την κίνηση στο δρόμο από το σύστημα πλοήγησης; Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, τη δική μας πλοήγηση με καλεσμένους εσάς…

Ο ήχος της κινητικότητας: Τα μηχανοκίνητα οχήματα επιτρέπουν την ατομική κινητικότητα (μετακίνηση) εδώ και 135 χρόνια και το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου παρέχει στον άνθρωπο το συνοδευτικό ήχο εδώ και περίπου 100 χρόνια. Για πολλές δεκαετίες, το μόνο που έκανε ο άνθρωπος ήταν να το ενεργοποιεί, να επιλέγει τη συχνότητα και να ακούει τον αγαπημένο του ραδιοφωνικό σταθμό από το (τα) μεγάφωνο(α). Το ραδιόφωνο παρέχει πληροφορίες και ψυχαγωγία στο δρόμο για τη δουλειά ή καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού προς τον προορισμό των διακοπών. Η σύγχρονη τεχνολογία μέσων για «δικτυωμένα» οχήματα προσφέρει ακόμη επιλογές, που υπερβαίνουν τις ειδοποιήσεις ψυχαγωγίας, ειδήσεων και κυκλοφορίας.

Κινητό ραδιόφωνο: Τι είναι αυτό πάλι; Μία συσκευή κινητής τηλεφωνίας, που διαθέτει ραδιόφωνο; Μήπως, ένα ραδιόφωνο, με το οποίο μπορεί κανείς να τηλεφωνήσει, όπου κι αν βρίσκεται; Μη σπάτε άλλο το κεφάλι σας! Πρόκειται για το γνωστό σε όλους σας ασύρματο, ο οποίος είναι σε θέση να συντονιστεί με ραδιοφωνικές συχνότητες στις μπάντες των FM και των AM. Είμαστε βέβαιοι πως το “mobile radio”, ενώ σας ακούγεται κάτι πολύ προχωρημένο, είναι τελικά μάλλον παρωχημένο. Πάντως, τα πρώτα ραδιόφωνα αυτοκινήτων εμφανίστηκαν τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1920, αρχικά στις Ηνωμένες Πολιτείες, ως προσαρμοσμένα, μοναδικά αντικείμενα που κατασκευάζονται από τους λάτρεις της τεχνολογίας βάσει της σύγχρονης τεχνολογίας των λυχνιών του ραδιοφώνου. Αρχικά, αυτή η εξέλιξη ήταν θαυμαστή στην Ευρώπη. Για παράδειγμα, ένα άρθρο με ημερομηνία 13 Αυγούστου 1922 στη γερμανική εφημερίδα «Berliner Illustrierte Zeitung», ανέφερε το «ασύρματο ως χόμπι – η πιο πρόσφατη μόδα στην Αμερική». Η συγκεκριμένη δημοσίευση περιελάμβανε εικόνες μιας εγκατάστασης ραδιοφώνου, συμπεριλαμβανομένου ενός εναέριου συστήματος, που εκτεινόταν στο παρμπρίζ. Το πάθος για την απόκτηση ενός «κινητού ραδιοφώνου» αυξήθηκε γρήγορα. Χαρακτηριστικά, σε ένα γερμανικό ειδικό περιοδικό γράφτηκε την 1η Ιουνίου 1931: «Χωρίς αμφιβολία, τα αυτοκίνητα και τα ραδιόφωνα είναι ένας τέλειος συνδυασμός. Η ταχύτητα, με την οποία τα οχήματα καθιστούν δυνατή την αλλαγή θέσης συμπληρώνεται από την ελευθερία χώρου, που παρέχει το ραδιόφωνο.»

Ραδιόφωνο αυτοκινήτου για την Ευρώπη: Για παράδειγμα, η United American Bosch, θυγατρική της μητρικής, γερμανικής εταιρείας, συνέβαλε επίσης στην τεχνολογική πρόοδο της δεκαετίας του 1920. Ως αποτέλεσμα είχαμε το πρώτο ραδιόφωνο αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη, που κατασκευάστηκε από την Bosch. Ονομάστηκε “Autosuper 5” (AS5) και παρουσιάστηκε στην Έκθεση Ραδιοφώνου του Βερολίνου το 1932 από τη θυγατρική της Bosch “Ideal-Werke” (η οποία παρουσίασε το εμπορικό σήμα “Blaupunkt” ακριβώς εκείνη τη χρονιά). Η συσκευή ζύγιζε 15 κιλά και κόστιζε το εντυπωσιακό ποσό των 465 μάρκων. Ωστόσο, μια τιμή, όπως αυτή, δεν ήταν καθόλου πρόβλημα για τους πλούσιους πελάτες, με δεδομένο ότι τα ραδιόφωνα αυτοκινήτων αποτελούσαν εξαιρετικά αποκλειστικό προαιρετικό εξοπλισμό στα περισσότερα πολυτελή αυτοκίνητα.

Τοποθέτηση: Εκείνη την εποχή, ήταν συνηθισμένο να συνδέετε απλώς τη μικρών διαστάσεων μονάδα ελέγχου απευθείας στον πίνακα οργάνων, ενώ τα ογκώδη στοιχεία του δέκτη και του ενισχυτή τοποθετούνταν σε διαφορετική θέση, όπως ο χώρος αποσκευών. Εξετάζοντας τις αναλογίες των διαστάσεων, το AS5 ήταν ήδη συγκριτικά λίγο ογκώδες, καθιστώντας δυνατή την τοποθέτηση της τεχνολογίας κάτω από τον πίνακα οργάνων. Μόνο λίγα χρόνια αργότερα, το ραδιόφωνο του αυτοκινήτου επρόκειτο να τοποθετείται απρόσκοπτα στο όχημα και στη λειτουργικό concept του. Για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας ένα στρογγυλό χειριστήριο αλλαγής ραδιοφωνικού σταθμού ακριβώς δίπλα στα όργανα στο οπτικό πεδίο του οδηγού, όπως έκανε η Mercedes-Benz, π.χ. στο μοντέλο W 770 “Grand Mercedes”, που κατασκευαζόταν μεταξύ 1930 και 1943.

Μικρομεσαίου μεγέθους και από το εργοστάσιο: Μετά από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τα ραδιόφωνα αυτοκινήτων έγιναν σημαντικά μικρότερων διαστάσεων και ήταν δυνατό να τοποθετηθούν εξ ολοκλήρου στον πίνακα οργάνων. Για παράδειγμα, στην Mercedes-Benz 170 S (W 136), το πρώτο πολυτελές όχημα της φίρμας μετά από το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ραδιόφωνα όπως το Becker AS 49, που εισήχθη το 1949, ήταν διαθέσιμα ως προαιρετικός εξοπλισμός για αυτήν τη σειρά μοντέλων από 28 Φεβρουαρίου 1950. Ένα ραδιόφωνο αυτοκινήτου “Becker Solitude” με στρογγυλό χειριστήριο είναι το έκθεμα της σειράς “33 Extras” στο μουσείο της Mercedes-Benz.

Ευκολία και πληροφόρηση: Το «θαύμα στο Ρήνο» κατά τη δεκαετία του 1950 σηματοδότησε επίσης μια νέα -τότε- κορυφαία στιγμή του ραδιοφώνου αυτοκινήτου. Οι ραδιοφωνικές εκπομπές, που κωδικοποιούνταν από τη frequency modulation, τη διαμόρφωση συχνότητας (δηλαδή τα FM) παρείχαν καλύτερη ποιότητα σήματος. Περαιτέρω καινοτομίες κατά τη δεκαετία του 1950 περιελάμβαναν μπουτόν μνήμης ραδιοφωνικών σταθμών και λειτουργίες σάρωσης σταθμών. Η τεχνολογία του τρανζίστορ, η υποδοχή κασέτας και ο στερεοφωνικός ήχος ακολούθησαν κατά τη δεκαετία του 1960. Κατά τη δεκαετία του 1970 χρησιμοποιήθηκε το σύστημα “Autofahrer-Rundfunk-Informationssystem” (ARI, «Σύστημα πληροφόρησης οδηγών αυτοκινήτων μέσω ραδιοφωνικού σήματος»), το οποίο αναγνώριζε αυτόματα τα δελτία κυκλοφορίας, που μεταδίδονταν ως μέρος του προγράμματος, και αύξησε ελαφρώς τον όγκο των πωλήσεων.

Ψηφιοποίηση: Από τότε, οι ραδιοφωνικές μονάδες αυτοκινήτου  ενισχύθηκαν από ένα ολόκληρο σύστημα ψηφιακών μέσων και τεχνολογίας πληροφοριών. Τα κρίσιμα βήματα περιλαμβάνουν την τοποθέτηση ενός CD player κατά τη δεκαετία του 1980 και το συνδυασμό με δορυφορική πλοήγηση κατά τη δεκαετία του 1990. Η εισαγωγή της οθόνης COMAND και του σχετικού λειτουργικού αποτελεί ορόσημο της δικτύωσης του συστήματος σε οχήματα της Mercedes-Benz. Η οθόνη COMAND έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1998 στη σειρά μοντέλων W 220 της S-Class. Σήμερα, το ραδιόφωνο αυτοκινήτου σε μια Mercedes-Benz αποτελεί μέρος του προσαρμοστικού και προσαρμόσιμου συστήματος infotainment MBUX (Mercedes-Benz User eXperience).

Υψηλής πιστότητας: Είτε πρόκειται για λήψη ψηφιακού ραδιοφώνου, για streaming μέσω smartphone ή για MP3 από ένα USB pen drive: οποιοσδήποτε απολαμβάνει μουσική με κορυφαίο ήχο στα οχήματα σήμερα, επωφελείται από την πολυσχιδή τεχνολογική ιστορία του ραδιοφώνου αυτοκινήτου. Ορισμένες ιδέες, όπως οι φορητές συσκευές αναπαραγωγής δίσκων, δε βρήκαν ποτέ το δρόμο τους. Άλλες εφευρέσεις έγιναν δημοφιλείς, για παράδειγμα τα CD changer στο ντουλαπάκι μπροστά από το κάθισμα του συνοδηγού. Ωστόσο, αυτές αντικαταστάθηκαν σύντομα εξαιτίας των εξελίξεων της τεχνολογίας των ψηφιακών μέσων.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!