Stanislav Cinkl

Μερικά από τα πιο διάσημα οχήματα της τσέχικης μάρκας, δημιουργήθηκαν στα 20 χρόνια που ήταν επικεφαλής του τμήματος πρωτοτύπων οχημάτων της Skoda

Stanislav Cinkl

Μερικά από τα πιο διάσημα οχήματα της τσέχικης μάρκας, δημιουργήθηκαν στα 20 χρόνια που ήταν επικεφαλής του τμήματος πρωτοτύπων οχημάτων της Skoda

Ο Stanislav Cinkl ήταν επικεφαλής του εργαστηρίου πρωτοτύπων οχημάτων της Skoda για είκοσι χρόνια, από το 1992 ως το 2012. Ωστόσο, η συμμετοχή του στην ανάπτυξη της τσέχικης αυτοκινητοβιομηχανίας ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, το 19Στα58, όταν ήταν υπεύθυνος του Ferat (Skoda 110 Super Sport) για το The Ferat Vampire, μια ταινία τρόμου του Τσέχου σκηνοθέτη Juraj Herz, στην οποία μάλιστα οδήγησε ο Cinkl.

Προώθησε την αλλαγή της εταιρείας σε προσθιοκίνητα μοντέλα και είναι γνωστός για την αρτιότητα των πρωτότυπων μοντέλων του, τα οποία ήταν έτοιμα για μαζική παραγωγή. Όταν βρέθηκε μετά από χρόνια, ξανά στον ίδιο χώρο με τα πρωτότυπά του, στο Μουσείο της Skoda, ήταν προφανές ότι ήταν χαρούμενος που τα έβλεπε.

Skoda 720 ID

Το 1964, ξεκίνησε η κατασκευή του Skoda 1000 MB με τον κινητήρα πίσω, στο νέο εργοστάσιο. Αλλά η παραγωγή δεν προχωρούσε όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, έτσι η εταιρία την ανέθεσε στην ομάδα του νέου διευθυντή Josef Šimon, τη θρυλική πλέον «Magnificent Seven». Αυτό ήταν το παρατσούκλι που δόθηκε στους τεχνικούς και τους διευθυντές που προώθησαν την ανάπτυξη εναλλακτικών μοντέλων σύμφωνα με τις τάσεις στις πιο προηγμένες χώρες.

Το 1966 κατασκευάστηκαν πέντε πρωτότυπα Skoda 720, με διαφορετικά στυλ αμαξώματος βασισμένα σε σχέδια τοπικών σχεδιαστών. Η διοίκηση, ωστόσο, δεν έμεινε ικανοποιημένη και στράφηκε στο Studio Ital Design του μετέπειτα star του σχεδιασμού Giorgetto Giugiaro. Το συμβόλαιο υπογράφηκε τον Μάιο του 1969 και στις 30 Αυγούστου ολοκληρώθηκε το πρώτο sedan 1,5 λίτρου με κίνηση στους πίσω τροχούς. Ακολούθησαν άλλα sedan, fastbacks και estate (station wagon) με τετρακύλινδρους κινητήρες 1.498 κ.εκ. και 1.236 κ.εκ.

Ο Stanislav Cinkl θυμάται την υψηλή ποιότητα της δουλειάς που έκαναν οι Ιταλοί μέσα στο μικρό χρονικό διάστημα που είχαν στη διάθεση τους και ότι η Skoda τα υπέβαλλε σε δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα απαιτητικών δοκιμών, στις οποίες δεν παρουσίασαν σοβαρά προβλήματα. Όμως, η μαζική παραγωγή της τσεχο-ιταλικής δημιουργίας δεν έγινε ποτέ. Οι πολιτικές αποφάσεις που επηρεάστηκαν από το κομμουνιστικό καθεστώς, πάγωσαν  το άνοιγμα της Τσεχοσλοβακίας στον υπόλοιπο κόσμο στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και η ομάδα των Magnificent Seven διαλύθηκε.

Ακολούθησε η διακοπή των εργασιών της σειράς 720 και τα υπόλοιπα μοντέλα πωλήθηκαν σε ιδιώτες αγοραστές. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, είχε ήδη ξεκινήσει εντατικά η ανάπτυξη της σειράς Š 742, Τα «105» και «120», τα οποία είχαν τον κινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος, έκαναν το ντεμπούτο τους το φθινόπωρο του 1976. Δεν είναι τυχαίο ότι η σιλουέτα τους μοιάζει με του 720 ID αναπτύχθηκε επτά χρόνια νωρίτερα.

Skoda 110 Super Sport

To Skoda 110 Super Sport, στην ανάπτυξη του οποίου ο Stanislav Cinkl πέρασε πολύ καιρό, σήμανε το τέλος της εποχής των Magnificent Seven. Το αυτοκίνητο έκανε την πρώτη του εμφάνιση στην παρέλαση της Πρωτομαγιάς στο Kvasiny το 1971, και στις 6 Μαΐου ο τότε επικεφαλής του τμήματος δοκιμών της εταιρείας παρέδωσε το αυτοκίνητο στον Cinkl (ως δώρο γενεθλίων) για να περάσει το αυτοκίνητο από όλες τις ομάδες ειδικών και να το εγκρίνουν. Ακολούθησε μια περίοδος δοκιμών, τροποποιήσεων ακόμα και δημοσίων παρουσιάσεων. «Μετά την παράδοση του αυτοκινήτου στο εργοστάσιο της Mladá Boleslav, ο στόχος ήταν να κατασκευαστούν τρία ακόμη Skoda 720 με κινητήρα εκκεντροφόρου επικεφαλής από 1.498 έως 1.772 κ.εκ. με ενισχυμένο πίσω άξονα σχεδιασμένο για επιπλέον καταπόνηση και κιβώτιο ταχυτήτων από το οκτακύλινδρο Tatra 603. Είχαν επιλεγεί και οι προμηθευτές αξόνων και φρένων. Ωστόσο, η πολιτική πίεση για άλλη μια φορά απομάκρυνε τον επικεφαλής επόπτη από τη θέση του και το Super Sport δεν προχώρησε από το στάδιο του  μοναδικού πρωτοτύπου», θυμάται ο Stanislav Cinkl.

Με μια ομάδα συνεργατών, ετοίμασε το coupe για μια προσπάθεια να σπάσει το εθνικό ρεκόρ ταχύτητας στην κατηγορία των μικρών κινητήρων. Για την προσπάθειά αυτή επέλεξαν ένα δασικό δρόμο των πόλεων Týniště nad Orlicí και Třebechovice. «Στην πρώτη προσπάθεια φτάσαμε τα 219 χλμ./ώρα, που θα ήταν ένα νέο ρεκόρ στην Τσεχοσλοβακία, αλλά στην επιστροφή καταφέραμε να φτάσουμε μόνο στα 212 χλμ./ώρα, επομένως ο μέσος όρος των δύο διαδρομών ήταν χαμηλότερος από το ρεκόρ.»

Το 1973, ο Cinkl οδήγησε αυτό το πρωτότυπο στο περιθώριο του Ράλλυ Šumava στο Klatovy. Αυτή δεν ήταν η πρώτη του επαφή με τον κόσμο της ταχύτητας. Άρχισε να τρέχει σε αγώνες το 1965 ως συνοδηγός και αργότερα έφτιαξε το δικό του αυτοκίνητο, το «jumping 1000» που ήταν βασισμένο στο ένα sedan Skoda 1000 MB. Εγκατέλειψε την αγωνιστική του καριέρα το 1970, όταν ο οικογενειακός προϋπολογισμός δεν μπορούσε πλέον να υποστηρίξει ένα τόσο ακριβό σπορ. Παρεμπιπτόντως, πήρε το ελαφρώς τρακαρισμένο «MB» που έκανε αγωνιστικό ως αντάλλαγμα για μια χειροποίητη ανακαινισμένη μοτοσικλέτα Laurin & Klement CCD του 1904, που δώρισε στο Μουσείο της Skoda.

Η συζήτηση για τη σχέση του Stanislav Cinkl με το Skoda 110 Super Sport έγινε εμπρός από το  διάσημο μαύρο Ferat, που δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 με την τροποποίηση του μοναδικού πρωτότυπου που κατασκευάστηκε. Το μοντέλο-πρωταγωνιστής της ταινίας The Ferat Vampire (που κυκλοφόρησε την 1η Μαΐου 1982) σχεδιάστηκε από τον βραβευμένο με Όσκαρ σχεδιαστή και οδηγό αγώνων Theodor Pištěk, ο οποίος του έδωσε  μαύρο χρώμα, νέα φωτιστικά σώματα και πίσω αεροτομή. Σε μερικές σκηνές της ταινίας ο Cinkl κρυβόταν κάτω από το ταμπλό, ενώ η κάμερα εστίαζε στην ηθοποιό πίσω από το τιμόνι, Jana Břežková. Σε άλλα πλάνα φαινόταν όταν οδήγησε το αυτοκίνητο. Σύμφωνα με το σενάριο, το αγωνιστικό αυτοκίνητο κινούνταν με φρέσκο ​​ανθρώπινο αίμα αντί για βενζίνη και μια σκηνή, που κόπηκε στη λογοκρισία, έδειχνε εντόσθια βοοειδών τοποθετημένα κάτω από το καπό.

Skoda 742 P «Swivel»

Στα τέλη του 1978, το κέντρο ανάπτυξης Česana ανέλαβε μια επείγουσα αποστολή. Αφού απέτυχαν τα σχέδια για κοινή παραγωγή αυτοκινήτων με την Ανατολική Γερμανία, υπήρξε επείγουσα ανάγκη να βρεθεί μια καινοτομία για τα Skoda 105 και 120, των οποίων οι πωλήσεις παρέμεναν χαμηλές. Με ελάχιστους πόρους, χρειάστηκε να κατασκευαστούν τέσσερα πρωτότυπα με όσο το δυνατόν περισσότερα από τα υπάρχοντα εξαρτήματα, σε διάστημα τριών μηνών στις αρχές του 1979. Τελικά ένα λευκό αυτοκίνητο με κίνηση στους εμπρός τροχούς και  την επίσημη ονομασία Skoda 742 P ήταν το καλύτερο από τα τέσσερα. Του δόθηκε το παρατσούκλι «Swivel», επειδή ο κινητήρας είχε περιστραφεί 180°. Έτσι, ο εν σειρά τετρακύλινδρος κινητήρας κατέληξε μπροστά από τον εμπρός άξονα.

Με αυτό τον τρόπο απελευθερώθηκε πίσω χώρος αποσκευών 400 λίτρων, ένα όνειρο για τους Τσεχοσλοβάκους που επισκέπτονταν συχνά τα χωριά τους και μια πολύ καλή εναλλακτική στο Wartburg, το δημοφιλές ανατολικογερμανικό αυτοκίνητο της εποχής που ήταν πλέον ξεπερασμένο. Ήταν ένα από τα πρωτότυπα που ετοιμάστηκαν βιαστικά στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από το εργαστήριο του Cinkl και του πρώην οδηγού αγώνων Miroslav Fousek. Η δημιουργικότητα και το ταλέντο του Fousek στον αυτοσχεδιασμό, του χάρισε το παρατσούκλι «Nobel» στο εργοστάσιο της Skoda.

Ο Cinkl θυμάται πώς τα πρωτότυπα μεταφέρθηκαν στην Πράγα για παρουσίαση στην κυβέρνηση. Ο τότε πρωθυπουργός Lubomír Štrougal τα δοκίμασε προσωπικά και βαθμολόγησε το Skoda 742 P ως το καλύτερο της σειράς. Φυσικά, μεγάλο ρόλο σε αυτή την επικράτηση έπαιξε το γεγονός ότι το υποστήριζε η Σοβιετική Ένωση. Εκτός από το Lada Samara, ένα μικρό ZAZ Zaporozhets αναπτύχθηκε στη Σοβιετική Ένωση και ένα πρωτότυπο μεταφέρθηκε στην Πράγα, για να συγκριθεί με τα πρωτότυπα της Skoda. Ο Cinkl χαμογελά στη μνήμη του Štrougal που σκούπιζε τον ιδρώτα από το μέτωπό του: ήταν προφανώς ανήσυχος στην ιδέα ότι θα έπρεπε να κατασκευάσουμε έναν κινητήρα σχεδόν εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο Elektron με άδεια από τη Σοβιετική Ένωση, και δεν του έκανε καθόλου καλή εντύπωση η κατασκευή του ZAZ. Μπήκε στο κίτρινο Škoda Klasik, επέστρεψε μετά από μισή ώρα, έκανε μερικές ακόμα δοκιμαστικές διαδρομές και τελικά έδειξε το λευκό 742 P. Η ιδέα του «Swivel» κέρδισε, αλλά εφαρμόστηκε σε ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, το μεταγενέστερο Favorit. Το 742 P που βασίζεται στην απαρχαιωμένη σειρά Š 742 πέτυχε τον σκοπό του, αλλά δεν βγήκε ποτέ στην παραγωγή. Αργότερα βρήκε μια θέση στο Μουσείο της Skoda στο Mladá Boleslav, όπου βρίσκεται ακόμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!