Οδηγούμε την Alfa Romeo Tonale

Η νέα Alfa Romeo Tonale ήρθε να αποτελέσει τον ανταγωνιστή των BMW X1 και Audi Q3, αλλά πως είναι στο δρόμο. Πάμε να δούμε…

Οδηγούμε την Alfa Romeo Tonale

Η νέα Alfa Romeo Tonale ήρθε να αποτελέσει τον ανταγωνιστή των BMW X1 και Audi Q3, αλλά πως είναι στο δρόμο. Πάμε να δούμε…

Κάλλιο αργά παρά ποτέ; Αυτό είναι σίγουρα ένα ρητό στο οποίο η Alfa Romeo πιστεύει και προχωράει με την Tonale, το πρώτο μοντέλο της ιταλικής μάρκας στην κατηγορία των compact SUV, έχοντας ανταγωνιστές τις BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Volvo XC40 και Audi Q3.

Βλέπετε η νέα Tonale πέρασε μια κάπως δύσκολη γέννα. Παρουσιάστηκε με τη μορφή concept πριν από περισσότερα από τρία χρόνια στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης 2019, με την έκδοση παραγωγής που βλέπετε εδώ να έχει εξελιχθεί κατά τη διάρκεια αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Alfa Romeo, με το νέο αφεντικό της μάρκας να φέρνει μαζί του ένα μεγαλόπνοο σχέδιο μετατροπής της μάρκας σε πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2027. Ως αποτέλεσμα υπήρξαν κάποιες αλλαγές αλλά και η καθυστέρηση στην παρουσίαση.

Ένα παρεπόμενο από την εξέλιξη του αυτοκινήτου που μοιράστηκε μεταξύ των Fiat-Chrysler Automobiles και της Alfa Romeo στη νέα εποχή Stellantis, αφορά την πλατφόρμα της Tonale η οποία είναι της FCA, αυτή που χρησιμοποιείται και στο Jeep Compass και όχι η EMP2 στην οποία πατάνε μοντέλα του Ομίλου όπως το Peugeot 3008 και η εταιρεία έχει πλέον πρόσβαση.

Ωστόσο για την Tonale έχουν γίνει μεγάλες αλλαγές, που περιλαμβάνουν νέα ανάρτηση με γόνατα McPherson εμπρός και πίσω καθώς επίσης και δυνατότητα εξηλεκτρισμού σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, με μια έκδοση Plug-in Hybrid να ακολουθεί λίγο μετά την πρεμιέρα η οποία περιλαμβάνει δύο υβριδικές εκδόσεις. Αυτές συνδυάζονται με ένα 4κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων με μια μικρή μπαταρία και ένα ηλεκτρικό μοτέρ, ενώ για τη μετάδοση φροντίζει ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.

Η λιγότερο ισχυρή έκδοση από αυτές τις δύο υβριδικές, αποδίδει 130 ίππους, ενώ λίγο πιο πάνω τοποθετείται αυτή με τους 160 ίππους, με τα επίπεδα εξοπλισμού να είναι επίσης δύο, Ti και Veloce.

Η ήπια υβριδική πτυχή είναι εμφανής καθώς ξεκινάς, αλλά μόνο αν δώσεις μεγάλη προσοχή. Δεν υπάρχει δυνατότητα άμεσης παρέμβασης στο υβριδικό σύστημα, δηλαδή κάποιο μπουτόν για επιλογή υβριδικής ή ηλεκτρικής λειτουργίας, ούτε δυνατότητα ρύθμισης του επιπέδου ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση. Όλα είναι καλά κρυμμένα κάτω από την επιφάνεια, με πληροφορίες για τη λειτουργία του συστήματος σε πραγματικό να δίνονται μέσα από τις οθόνες.

Με αρκετή ενέργεια στην μπαταρία των 0,8 kWh, η Tonale μπορεί να εκκινήσει ηλεκτρικά. Και αν είσαι προσεκτικός με το γκάζι μπορείς να φτάσεις μέχρι και τα 20 χλμ./ώρα για μικρό διάστημα με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η ηλεκτρική υποβοήθηση είναι δυνατή και χαρίζει νεύρο στο αυτοκίνητο στην οδήγηση μέσα στην πόλη και στην κίνηση.

Ο συνδυασμός κινητήρα βενζίνης και αυτόματου κιβωτίου απέχει λίγο από το ιδανικό. Με 160 ίππους και 240 Nm ροπής, τα νούμερα επιτάχυνσης από στάση μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 8,8 δλ. και μέγιστης ταχύτητας που φτάνει τα 210 χλμ./ώρα, είναι αναμφίβολα αξιοσέβαστα. Αλλά στην πράξη το κιβώτιο παρουσιάζεται λίγο διστακτικό, κάτι που αντιμετωπίζεται με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης Dynamic, εκεί όπου αποκτά το νεύρο που επιθυμείς.

Ο κινητήρας αν και παρουσιάζεται εντυπωσιακός στον τρόπο που συνεργάζεται αθόρυβα με το υβριδικό σύστημα και το ηλεκτρικό μοτέρ στις χαμηλές ταχύτητες, δεν φαίνεται τόσο… διασκεδαστικός. Ο θόρυβος είναι ανύπαρκτος στις χαμηλές στροφές και σε κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, αυτό που ίσως θα ακούσεις είναι ο θόρυβος από τον αέρα και από τους μεγάλους προαιρετικούς τροχούς των 20 ιντσών.

Είναι ξεκάθαρο ότι έχει γίνει μια αξιοσημείωτη εξέλιξη του πλαισίου. Με σαφείς διαφορές από τον πιο off road χαρακτήρα του Jeep Compass και της ευχάριστα ευέλικτης Alfa Romeo Tonale, των δυο μοντέλων που χρησιμοποιούν την ίδια πλατφόρμα.

Το τιμόνι αντιδρά θετικά στα δρώμενα, με την Tonale να εμπνέει εμπιστοσύνη. Όταν στρίβεις το εμπρός μέρος είναι ελαφρύ και ευέλικτο. Συνδυάζεται με καλή ισορροπία στην κατανομή βάρους και περιορισμό των κλίσεων και άλλων ανεπιθύμητων αντιδράσεων, σε βαθμό που οι ανταγωνιστές δεν μπορούν να ακολουθήσουν, με την Alfa Romeo Tonale να είναι σίγουρα δυναμική, αν μπορείς να προσπεράσεις τη μικρή αδυναμία του κινητήρα. Μπορεί να μην προσφέρει οδηγικά τα επίπεδα εμπλοκής της Porsche Macan, αλλά εξάλλου δεν στοιχίζει και τα χρήματα που απαιτεί το γερμανικό μοντέλο.

Το αυτοκίνητο δοκιμής μας ήταν επιπέδου Veloce και είχε στον εξοπλισμό του ηλεκτρονικά προσαρμοζόμενα αμορτισέρ δύο σταδίων, προσφέρονται σφιχτή αίσθηση, αλλά καταπίνοντας παράλληλα κάθε κακοτεχνία του οδοστρώματος. Αν επιλέξεις το πρόγραμμα Dynamic το αυτοκίνητο γίνεται ακόμα πιο σφιχτό, με τη ρύθμιση Soft να επαναφέρει το προφίλ των αμορτισέρ στην προεπιλεγμένη ρύθμιση, διατηρώντας τη μέγιστη απόδοση του κινητήρα και το πρόσθετο βάρος στην αίσθηση από το τιμόνι.

Στην έκδοση Ti τα αμορτισέρ έχουν στάνταρ ρυθμίσεις. Δεν ρυθμίζονται από τον οδηγό μέσω πλήκτρων στην καμπίνα, παρά αλλάζουν τη δυνατότητα απόσβεσης με βάση τις πληροφορίες που λαμβάνουν από το οδόστρωμα. Η βασική ρύθμιση είναι πιο σφιχτή από αυτή των προσαρμοζόμενων αμορτισέρ της Veloce.

Η εμφάνιση, σε αυτή την κατηγορία που το στιλ διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, σίγουρα μετράει και αν είναι υποκειμενική, εδώ, η εξέλιξη του πρωτότυπου της Tonale, τρία χρόνια μετά σε τελικό προϊόν εντυπωσιάζει. Με μήκος 4,528 μέτρα είναι ένα από τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα της κατηγορίας, αλλά το ύψος των 1,601 μ. της χαρίζει πιο σπορ αίσθηση, έναντι των πιο ψηλών αντιπάλων της όπως η BMW X1.

Η εισαγωγική έκδοση Ti προσφέρει τροχούς αλουμινίου 18 ιντσών στο βασικό εξοπλισμό και επιπλέον μαύρες γυαλιστερές λεπτομέρειες στο αμάξωμα, με φώτα full LED, εμπρός και πίσω. Η Veloce έχει ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών και διπλές απολήξεις εξάτμισης, επιπλέον λεπτομέρειες σε μαύρο χρώμα και bodykit με μαύρα ματ στοιχεία. Οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων ολοκληρώνουν την εμφάνιση, ενώ υπάρχουν και επενδύσεις Alcantara και αλουμίνιο στα paddles και στα πεντάλ.

Εδώ όμως, στην πρώτη γεύση από το αυτοκίνητο προ-παραγωγής, τα καθίσματα είναι ντυμένα με φιλικό προς το περιβάλλον vegan τεχνητό δέρμα. Μας διαβεβαίωσαν ότι η συναρμογή θα βελτιωθεί μέχρι το αυτοκίνητο να φτάσει στο τελικό του στάδιο παραγωγής και να αρχίσουν οι πρώτες παραδόσεις σε πελάτες τον Σεπτέμβριο, με τα υλικά να είναι αντιπροσωπευτικά σε μεγάλο βαθμό της τελικής ποιότητας, αφήνοντας έτσι κάποιες ανησυχίες.

Με απλά λόγια οι ανταγωνιστές της Alfa Romeo Tonale υπερισχύουν όσον αφορά την ποιότητα του εσωτερικού. Πλαστικά μαλακά σε υφή χρησιμοποιούνται στο πάνω μέρος του ταμπλό και στο ύψος των χεριών του οδηγού και του συνοδηγού. Αλλά τα υπόλοιπα υλικά είναι πιο σκληρά και όχι τόσο ακριβά, συμπεριλαμβανομένων και των πίσω θυρών, όπου χρησιμοποιούνται σκληρά πλαστικά, από πάνω έως κάτω. Ορισμένα στοιχεία στην καμπίνα μοιάζουν ξεπερασμένα, όπως οι κυκλικοί πλευρικοί αεραγωγοί. Η κεντρική κονσόλα είναι κατασκευασμένη από λεπτό και ελαφρύ πλαστικό, αν και λάβαμε υπόσχεση για βελτίωση.

Οι χώροι μπροστά είναι καλοί και η ορατότητα προς τα εμπρός απρόσκοπτη, αλλά στο πίσω μέρος το τούνελ μετάδοσης κλέβει λίγο από την άνεση των επιβατών, αν και φιλοξενεί με ευκολία δύο ενήλικες. Η μεγάλη τρίτη κολόνα σε συνδυασμό με την έλλειψη χρωμάτων στην καμπίνα καθιστούν το εσωτερικό λίγο σκοτεινό.

Ο όγκος του χώρου αποσκευών είναι 500 λίτρα, με το άνοιγμα της πόρτας να είναι μεγάλο και το ρυθμιζόμενο πάτωμα τον φέρνει στο ίδιο επίπεδο με τον προφυλακτήρα, ενώ υπάρχουν και σημεία πρόσδεσης, όπως και μια πρίζα 12V. Ωστόσο, μερικοί ανταγωνιστές διαθέτουν μεγαλύτερη μεταφορική δυνατότητα.

Όσον αφορά την τεχνολογία του εσωτερικού, η οθόνη του συστήματος πολυμέσων 10,25 ιντσών είναι η ίδια με αυτή των κορυφαίων προδιαγραφών του αμιγώς ηλεκτρικού Fiat 500. Και αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Είναι φωτεινή, με καλή ευκρίνεια, με άμεση απόκριση, με λογικά διαμορφωμένο μενού και widgets. Οι λάτρεις της τεχνολογίας θα χαρούν με την ενσωμάτωση του Amazon Alexa στο στάνταρ εξοπλισμό της Tonale.

Μια σειρά διακοπτών σε στιλ πλήκτρων πιάνου βρίσκεται κάτω από την οθόνη και προσφέρουν πρόσβαση στον έλεγχο του κλιματιστικού, αλλά κάποιες λειτουργίες, όπως τα θερμαινόμενα καθίσματα ελέγχεται μόνο μέσα από την οθόνη.

Συμπέρασμα

Λατρεύουμε το στιλ της Alfa Romeo Tonale και τον τρόπο που κινείται σε καλούς δρόμους. Αλλά υπάρχουν ορισμένα στοιχεία που την κρατούν λίγο πίσω από το να αποτελέσει πραγματικό ανταγωνιστή των premium compact SUV. Ένας κινητήρας που φαίνεται πολλά υποσχόμενος στην κίνηση μέσα στην πόλη, αλλά, στον ανοιχτό δρόμο, δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που δημιουργεί το εξαιρετικό πλαίσιο, ενώ ίσως και η ποιότητα του εσωτερικού να μην ευθυγραμμίζεται απόλυτα με τις επιθυμίες κάποιων από τους αγοραστές αυτής της premium κατηγορίας. Έτσι, για τους λόγους αυτούς θα λέγαμε ότι η Tonale βρίσκεται στην ομάδα των κυνηγών, ακριβώς πίσω από τους απόλυτους ηγέτες της κατηγορίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!