Οι μικρές επιχειρήσεις στην Ευρώπη θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 14.000 ευρώ μέσα σε μία τριετία επιλέγοντας ένα ηλεκτρικό Van όχημα. Η διαφορά αυτή προκύπτει πρωτίστως από το χαμηλότερο κόστος για τη φόρτισή του σε σύγκριση με τον ανεφοδιασμό με υγρό καύσιμο ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου οχήματος, καθώς και από το μικρότερο κόστος συντήρησης, προσφέροντας έτσι σημαντική εξοικονόμηση σε επιχειρήσεις σε πέντε μεγάλες αγορές.
Τα παραπάνω είναι τα κύρια ευρήματα μιας έρευνας που ανέθεσε η Ford Pro, η οποία έχει τίτλο The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024. Αυτή η έρευνα δημοσιεύτηκε τον Μάιο από το Κέντρο Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών βασιζόμενη σε σχετική μελέτη που έλαβε χώρα σε 1.000 επιχειρήσεις στην Ευρώπη και αναλύει την οικονομική δραστηριότητα στους κλάδους που εξαρτώνται από τα βαν οχήματα σε πέντε εθνικές αγορές, καθώς και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η έρευνα ανατέθηκε από την H+K Strategies και τη Ford Motor Company.
Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, τα ηλεκτρικά Van οχήματα αποσβένουν την επένδυσή τους μέσα σε διάστημα τριών ετών χάρη στο χαμηλότερο λειτουργικό τους κόστος.
Τα ηλεκτρικά Van οχήματα παρέχουν πολλές ευκαιρίες στις μικρές επιχειρήσεις προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν το κόστος από την στιγμή που αναχωρούν από τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης. Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως μέσω του χαμηλότερου κόστους φόρτισης σε σύγκριση με τον ανεφοδιασμό ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου οχήματος.
Συν τοις άλλοις, τα ηλεκτρικά Van οχήματα διαθέτουν απλούστερη μηχανική δομή σε σύγκριση με τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, γεγονός που μεταφράζεται σε μειωμένες ανάγκες συντήρησης. Η Ford Pro υπολογίζει ότι το κόστος συντήρησης και επισκευών του ηλεκτρικού E-Transit είναι 40% χαμηλότερο σε σχέση με εκείνο των αντίστοιχων πετρελαιοκίνητων μοντέλων.
Συνολικά, οι μικρές επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν το 99% των συνολικών στην ΕΕ. Σύμφωνα με την έκθεση ηλεκτροκίνησης του Κέντρου Οικονομικών και Επιχειρηματικών Ερευνών, οι επιχειρήσεις στη Γαλλία μπορούν να επωφεληθούν ακόμα περισσότερο καθώς η μετάβαση σε ένα ηλεκτρικό Van όχημα θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 19.000 ευρώ. Η εξοικονόμηση αυτή προκύπτει από παράγοντες όπως η μικρή διαφορά τιμής των ηλεκτρικών Van οχημάτων σε σχέση με μοντέλα με θερμικό κινητήρα (συμπεριλαμβανομένων των κρατικών επιδοτήσεων), καθώς και η χαμηλότερη απόσβεση των πρώτων. Επιπλέον, στη Γαλλία παρατηρείται σχετικά μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στο κόστος για ηλεκτρική ενέργεια και υγρά καύσιμα, γεγονός που αυξάνει τη δυνατότητα εξοικονόμησης στην περίπτωση χρήσης ενός ηλεκτρικού Van οχήματος.
Οι επιχειρήσεις στην Ισπανία έχουν τη δυνατότητα να εξοικονομήσουν έως και 16.000 ευρώ, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο το όφελος αυτό μπορεί να φτάσει τα 14.000 ευρώ, στην Ιταλία τα 12.000 ευρώ και στη Γερμανία τα 11.000 ευρώ. Στις πέντε αυτές αγορές, η μέση εξοικονόμηση που μπορεί να επιτευχθεί ανέρχεται σε 14.000 ευρώ.
Ανάμεσα στις πολλές μικρές επιχειρήσεις στην Ευρώπη που ήδη κερδίζουν από την οικονομικά αποδοτική ηλεκτροκίνηση βρίσκεται και η εταιρεία διανομών France Alliance 56. Όταν η τελευταία άρχισε να παραδίδει δέματα στην περιοχή Morbihan της Γαλλίας, χρησιμοποιούσε πετρελαιοκίνητα Van οχήματα. Σήμερα, προσφέρει τις υπηρεσίες της με έναν στόλο που αποτελείται από ηλεκτρικά E-Transit.
Η μετάβαση στα ηλεκτρικά Van οχήματα έχει οδηγήσει σε μείωση του κόστους ενέργειας πάνω από 80%, με το σχετικό κόστος να περιορίζεται σε μόλις 3 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα, έναντι 18 έως και 20 ευρώ που απαιτούνταν παλαιότερα με ένα πετρελαιοκίνητο Van όχημα. Σύμφωνα με τη France Alliance 56, αυτή η σημαντική εξοικονόμηση κόστους επιτεύχθηκε πολύ εύκολα.
«Επιστρέφοντας οι οδηγοί μπορούν να επαναφορτίσουν τα Van τους πολύ εύκολα. Μέσα σε 10 δευτερόλεπτα έχουν βγει από την καμπίνα, έχουν φτάσει στο σημείο φόρτισης και έχουν συνδέσει για φόρτιση το Van τους. Πιο απλά δεν γίνεται. Το λογισμικό είναι φιλικό στον χρήστη. Μπορώ να παρακολουθώ κάθε όχημα και την υπολειπόμενη αυτονομία του. Διαπιστώνουμε ένα σημαντικό πλεονέκτημα» δήλωσε ο Willy Le Gouellec, διευθυντής της France Alliance 56.
Οι μικρές επιχειρήσεις στις αστικές περιοχές έχουν τη δυνατότητα να επωφεληθούν περεταίρω από τη χρήση των ηλεκτρικών Van οχημάτων καθώς αποκτούν πρόσβαση στις ζώνες χαμηλών εκπομπών της Ευρώπης. Αυτές οι ζώνες σήμερα ξεπερνούν τις 350 και καλύπτουν πάνω από 80 εκατομμύρια πολίτες, συμπεριλαμβανομένων όλων των πρωτευουσών της ΕΕ.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το El Rastro, η πιο παλιά εμπορική περιοχή στην πόλη της Μαδρίτης, η οποία βρίσκεται σε ζώνη χαμηλών εκπομπών. Η ένωση εμπόρων, γνωστή ως Asociacion de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid, καθώς και η αγορά Cebada, η οποία επίσης ανήκει σε αυτή την περιοχή, έχουν πλέον πρόσβαση σε ένα κοινόχρηστο Van Ford E-Transit, το οποίο αντικαθιστά τα προηγούμενα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκίνητων.
Η κοινοχρησία του ηλεκτρικού Van οχήματος εντάσσεται στο πιλοτικό πρόγραμμα της Ford Pro με τίτλο Rastro Electricity by Ford, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης της Μαδρίτης βοηθώντας τους εμπόρους της περιοχής όχι μόνο να εξοικονομήσουν κόστος αλλά και να επωφεληθούν από πρόσθετα οφέλη.
Ο Manuel González, πρόεδρος της Asociación de Comerciantes Nuevo Rastro Madrid, δήλωσε: «Η εξοικονόμηση ήταν σημαντική, περίπου 50%. Τα οφέλη όμως ξεπερνούν την εξοικονόμηση όσον αφορά τα καύσιμα. Επειδή τα βαν οχήματα είναι ηλεκτρικά, μπορούμε να επιχειρούμε τώρα χωρίς να πληρώνουμε τέλη. Βλέποντας τα πλεονεκτήματα και την ευκολία χρήσης, ολοένα και περισσότεροι επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν το ηλεκτρικό Van».