Εταιρείες – κολοσσοί όπως η BMW και η Tesla, καθώς και οι κινεζικοί όμιλοι BYD, Geely και SAIC κατέφυγαν στο Δικαστήριο της ΕΕ με στόχο να κινηθούν κατά στους πρόσθετους ευρωπαϊκούς δασμούς στα κινεζικής κατασκευής αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι προσφυγές των πέντε κατασκευαστών κατατέθηκαν στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης την περασμένη εβδομάδα.
Για την ιστορία, στις 29 Οκτωβρίου 2024, η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε οριστικούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) από την Κίνα για περίοδο πέντε ετών, μετά την ολοκλήρωση της έρευνάς της κατά των επιδοτήσεων.
- Opel: “Bazaar Μεταχειρισμένων” αυτοκινήτων με 5 χρόνια εγγύηση
- Το νέο Ford Capri, τώρα διαθέσιμο κάτω από 32.000 ευρώ
- Cupra: Νέο προωθητικό πρόγραμμα για τα E-Hybrid μοντέλα
- Alfa Romeo Junior με χαμηλότερη τιμή από 25.320 €
- MG3 Hybrid+: 5 λόγοι που το έχρισαν “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025” >>
Η έρευνα διαπίστωσε ότι η παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις που προκαλεί κίνδυνο οικονομικής ζημίας στους παραγωγούς της ΕΕ. Ως εκ τούτου, οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ από σήμερα 30 Οκτωβρίου, καθώς εχθές έγινε η δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Οι αντισταθμιστικοί δασμοί επί της αξίας του οχήματος διαμορφώνονται ως εξής:
- 17,0% για αυτοκίνητα του ομίλου BYD,
- 28,8% για αυτοκίνητα του ομίλου GEELY,
- 35,3% για αυτοκίνητα του ομίλου SAIC,
- 7,8% για αυτοκίνητα της Tesla, και
- 35,3% για όσες εταιρείες δεν κατονομάζονται.
Στόχος της ΕΕ είναι να αποκατασταθεί ο «θεμιτός ανταγωνισμός», προκειμένου να βοηθηθούν οι ευρωπαϊκές εταιρείες να γίνουν ξανά ανταγωνιστικές και να προχωρήσουν στην οικολογική μετάβαση.
Ήδη η Κίνα έχει καταφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, χαρακτηρίζοντας τους δασμούς «μέτρα προστατευτισμού», ενώ έχει προβεί και σε πρόσθετες προσφυγές σε ευρωπαϊκά μέτρα αντιντάμπινγκ που αφορούν το χοιρινό κρέας και άλλα γαλακτοκομικά και αλκοολούχα ποτά που εισάγονται από την Ευρώπη.
Όσον αφορά την παραγωγή αυτοκινήτων, τόσο η BMW όσο και η Tesla έχουν ισχυρή παρουσία στην Κίνα, με εργοστάσια που κατασκευάζουν μοντέλα και για την Ευρώπη. Ιδιαίτερα η Tesla παράγει το sedan Model 3 σε ιδιόκτητο εργοστάσιο στην Σαγκάη και το εξάγει στην ευρωπαϊκή αγορά.
Οι όποιες αλλαγές μπορεί να έχει στους δασμούς η προσφυγή των εταιρειών στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα επηρεάσει σίγουρα και την τιμή διάθεσης των κινεζικών αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής, τα κινεζικά αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκτοξεύτηκαν από το 2% του μεριδίου αγοράς το 2020 σε περισσότερο από 14% μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2024.