Τα δικαιώματα των ταξιδιωτών στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση

Καθυστέρησε το πλοίο σας ή ακυρώθηκε η πτήση σας; Μάθετε για τα δικαιώματα σας όταν ταξιδεύετε στην ΕΕ.

Τα δικαιώματα των ταξιδιωτών στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση

Καθυστέρησε το πλοίο σας ή ακυρώθηκε η πτήση σας; Μάθετε για τα δικαιώματα σας όταν ταξιδεύετε στην ΕΕ.

Καθώς ξεκινάτε για τις καλοκαιρινές σας διακοπές ή ακόμη και για ένα επαγγελματικό ταξίδι, είναι καλό να γνωρίζετε τα δικαιώματα των επιβατών στην Ευρωπαϊκή Ένωση που σας προστατεύουν, σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά ενώ ταξιδεύετε.

Οι κανόνες που έχει θεσπίσει η ΕΕ διασφαλίζουν ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας για τους επιβάτες, ανεξάρτητα από τον τρόπο μεταφοράς: πλοίο, αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο ή πούλμαν.

Τα ταξίδια μπορεί να είναι δύσκολα – με απροσδόκητες καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή χαμένες αποσκευές. Οι κανόνες της ΕΕ υποχρεώνουν τις εταιρείες μεταφορών να παρέχουν στους ταξιδιώτες γεύματα, διαμονή και αποζημίωση εάν συμβεί κάτι.

Επίσης, οι εταιρείες μεταφορών στην ΕΕ δεν μπορούν πλέον να χρεώνουν περισσότερα εισιτήρια, ενώ η νομοθεσία εγγυάται επίσης ιδιαίτερη προσοχή στους επιβάτες με μειωμένη κινητικότητα που έχουν δικαίωμα σε δωρεάν υπηρεσίες βοήθειας.

Δικαιώματα επιβατών πλοίων

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών πλοίων ισχύουν όταν ταξιδεύετε με τα περισσότερα οχηματαγωγά και κρουαζιερόπλοια στη θάλασσα ή σε εσωτερικές πλωτές οδούς (ποτάμια, λίμνες ή κανάλια) και εάν ταξιδεύετε από ή προς λιμάνι της ΕΕ.

Αν η διέλευση του πλοίου καθυστέρησε ή ακυρώθηκε, ενδέχεται να δικαιούστε βοήθεια υπό τη μορφή γεύματος και διαμονής. Δικαιούστε επίσης αποζημίωση σε περίπτωση που το δρομολόγιο καθυστερήσει για πάνω από 90 λεπτά.

Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με αεροπλάνο ισχύουν υπό ορισμένες συνθήκες, για παράδειγμα εάν η πτήση εκτελείται στο εσωτερικό της ΕΕ ή εάν αναχωρεί από χώρα της ΕΕ με προορισμό χώρα εκτός ΕΕ.

Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ο επιβάτης δικαιούται βοήθεια η οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνει αναψυκτικά, γεύματα και διαμονή. Η αεροπορική εταιρεία υποχρεούται να δώσει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ επιστροφής χρημάτων και επαναδρομολόγησης. Ο επιβάτης δικαιούται επίσης αποζημίωση ύψους έως και 600 ευρώ. Το ποσό της αποζημίωσης εξαρτάται από την απόσταση της πτήσης:

  • Πτήσεις ≤ 1.500 χλμ.: 250 €
  • Πτήσεις 1.500–3.500 χλμ.: 400 €
  • Πτήσεις ΕΕ ≥ 1.500 χλμ.: 400 €
  • Πτήσεις ≥ 3.500χλ.: 600 €

Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, ο επιβάτης δικαιούται παροχή δωρεάν βοήθειας καθώς και επιστροφή χρημάτων, επαναδρομολόγηση ή πτήση επιστροφής. Σε περίπτωση καθυστέρησης πτήσης, αυτό εξαρτάται από τη διάρκεια της καθυστέρησης και την απόσταση της πτήσης.

Οι επιβάτες των οποίων οι πτήσεις ακυρώθηκαν τελευταία στιγμή ή έφτασαν στον τελικό τους προορισμό με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες, δικαιούνται επίσης την παραπάνω αποζημίωση, αλλά με ορισμένους περιορισμούς. Δεν ισχύει για εταιρείες που προσφέρουν εναλλακτική λύση ή σε έκτακτες περιστάσεις, όπως αποφάσεις διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, πολιτική αστάθεια, δυσμενείς καιρικές συνθήκες ή αν τίθεται κίνδυνος για την ασφάλεια των επιβατών.

Δικαιώματα επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών

Οι κανόνες της ΕΕ όσον αφορά τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών μεταφορών ισχύουν όταν ταξιδεύουν σιδηροδρομικά εντός της ΕΕ. Σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης, ο μεταφορέας οφείλει να ενημερώνει τους επιβάτες σε πραγματικό χρόνο και να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματά τους. Ενδέχεται επίσης να δικαιούστε γεύματα, αναψυκτικά, διαμονή και αποζημίωση (ανάλογα με τις περιστάσεις).

Μάθετε περισσότερα σχετικά με τους νέους κανόνες για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των επιβατών σιδηροδρόμων.

Δικαιώματα επιβατών λεωφορείων

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων ισχύουν κυρίως στις τακτικές γραμμές λεωφορείων και πούλμαν μεγάλων αποστάσεων. Σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης ενδέχεται να δικαιούστε δωρεάν γεύμα και διαμονή.

Για αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών κάθε είδους μεταφορικού μέσου επισκεφτείτε την ιστοσελίδα Your Europe. Μπορείτε επίσης να κατεβάστε την εφαρμογή “Your Passenger Right” στο κινητό σας τηλέφωνο (είτε πρόκειται για Android είτε για iPhone).

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!