Ρύθμιση θερμοκρασίας: Μια παραγνωρισμένη «πολυτέλεια»

Η νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης έχει φέρει ορισμένα νέα ήθη. Ένα από αυτά είναι και η λειτουργία του preconditioning, της ρύθμισης της θερμοκρασίας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου πριν καν ο οδηγός βρεθεί στο εσωτερικό του μια διαδικασία που έχει περισσότερη χρησιμότητα στην ηλεκτροκίνηση από την απλή δημιουργία μιας ζεστής/ψυχρής ατμόσφαιρας

Ρύθμιση θερμοκρασίας: Μια παραγνωρισμένη «πολυτέλεια»

Η νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης έχει φέρει ορισμένα νέα ήθη. Ένα από αυτά είναι και η λειτουργία του preconditioning, της ρύθμισης της θερμοκρασίας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου πριν καν ο οδηγός βρεθεί στο εσωτερικό του μια διαδικασία που έχει περισσότερη χρησιμότητα στην ηλεκτροκίνηση από την απλή δημιουργία μιας ζεστής/ψυχρής ατμόσφαιρας

Στις εποχές προ ηλεκτροκίνησης και ψηφιακής τεχνολογίας, όταν ο οδηγός έμπαινες στο αυτοκίνητο του θα έπρεπε υποχρεωτικά να ανεχτεί την όποια θερμοκρασία είχε ο θάλαμος, τουλάχιστον για κάποιο χρονικό διάστημα μέχρι να κάνει τα πρώτα χιλιόμετρα. προκειμένου να μπορεί να ενεργοποιήσει το σύστημα κλιματισμού και μέχρι αυτό να ξεκινήσει να λειτουργεί με αποδοτικό τρόπο ως προς τη δημιουργία της κατάλληλης θερμοκρασίας.

Η συγκεκριμένη διαδικασία με την όποια όλοι λίγο πολύ έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι είτε ξεπαγιάζοντας στις χαμηλές θερμοκρασίες είτε λιώνοντας στους 70 βαθμούς Κελσίου που μπορεί άνετα να αναπτύξει το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου σε συνθήκες καύσωνα.

Η ηλεκτροκίνηση μαζί με τα «δεινά» των εκπομπών ρύπων καταφέρνει να εξαλείψει τις παραπάνω δυσάρεστες συνέπειες των ακραίων ή λιγότερο ακραίων καιρικών συνθηκών, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες αντίστοιχης τεχνολογίας οχημάτων να αξιοποιήσουν την λειτουργία preconditioning, (ρύθμισης θερμοκρασίας), προθερμαίνοντας ή προψύχοντας το εσωτερικό του αυτοκινήτου τους προτού καν χρειαστεί να βρεθούν εκεί. Εκτός από την άνεση που εξασφαλίζει η συγκεκριμένη λειτουργία, έχει και μια άλλη ιδιότητα, αυτή της βελτιστοποίησης της διαδικασίας φόρτισης η οποία επιτυγχάνεται ιδανικά όταν η μπαταρία είναι στην σωστή θερμοκρασία.

Σε αντίθεση με τα συμβατικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η συγκεκριμένη λειτουργία μπορεί να ενεργοποιηθεί χωρίς να παράγονται εκπομπές ρύπων. Παράλληλα, είτε με την αξιοποίηση του προγραμματισμού της ο οποίος συνήθως προσφέρεται στην πλειονότητα των ηλεκτρικών οχημάτων μέσω των σχετικών apps είτε με την ενεργοποίηση της λίγα λεπτά πριν την αναχώρηση, η διαδικασία preconditioning μπορεί να πραγματοποιηθεί ακόμα και ενόσω το αυτοκίνητο βρίσκεται στην πρίζα, χωρίς να θυσιάζεται ούτε χιλιόμετρο από την προσφερόμενη αυτονομία.

Επίσης με δεδομένο τον εκσυγχρονισμό της τεχνολογίας κλιματισμού καθώς πολλά από τα σύγχρονα ηλεκτροκίνητα διαθέτουν πλέον αντλίες θερμότητας αντί συμβατικών κλιματιστικών, το preconditioning είναι ιδιαιτέρως πιο αποδοτικό ως προς την δημιουργία μιας ιδανικής ατμόσφαιρας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.

Αυτονόητα ωστόσο, η ενεργοποίηση της λειτουργίας όταν το αυτοκίνητο δεν βρίσκεται σε διαδικασία φόρτισης θα έχει ένα μικρό τίμημα ως προς την αυτονομία, το οποίο όμως μπορεί να «αντιστραφεί» κατά κάποιο τρόπο σε συνθήκες ιδιαίτερα χαμηλών θερμοκρασιών. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η πλειονότητα των ηλεκτρικών διαθέτει ευφυή συστήματα που πραγματοποιούν με διαφορετικό τρόπο το preconditioning αναλόγως με το αν βρίσκονται ή όχι σε διαδικασία φόρτισης.

Επιστρέφοντας στις ακραία χαμηλές θερμοκρασίες, όπως είναι γνωστό η αποδοτικότητα της μπαταρίας μειώνεται όταν οι θερμοκρασίες πέφτουν σημαντικά υπό του μηδενός, καθώς το ψύχος επιβραδύνει τις χημικές αντιδράσεις που συντελούνται στις συστοιχίες ιόντων λιθίου, στοιχείο που με τη σειρά του περιορίζει την προσφερόμενη αυτονομία. Η ενεργοποίηση της λειτουργίας ρύθμισης της θερμοκρασίας μπορεί εν μέρει να αντισταθμίσει την επίδραση των «αρνητικών» θερμοκρασιών στην μπαταρία, συμβάλλοντας στην προθέρμανσή της και κατ΄επέκταση στην αποδοτικότερη λειτουργία της και την μεγιστοποίηση της αυτονομίας.

Επιπλέον, η ενεργοποίηση της διαδικασίας ρύθμισης θερμοκρασίας πριν την φόρτιση μπορεί να επιμηκύνει την ζωή της μπαταρίας καθώς το preconditioning συμβάλει στην επίτευξη της ιδανικής θερμοκρασίας για τις συστοιχίες, συνδράμοντας στην αποδοτικότερη λειτουργία αλλά και στην αποδοτικότερη φόρτιση.

Για την ακρίβεια αν όταν συνδέσετε το αυτοκίνητο σε φορτιστή και η μπαταρία δεν είναι στη σωστή θερμοκρασία, ο χρόνος φόρτισης τείνει να αυξάνεται. Σε αυτό τον άτυπο κανόνα, υπάρχουν βέβαια και ορισμένες εξαιρέσεις καθώς οι κατασκευαστές premium ηλεκτροκίνητων οχημάτων όπως για παράδειγμα η Porsche, διαθέτουν ξεχωριστό κύκλωμα ψύξης/θέρμανσης των μπαταριών προκειμένου να βρίσκονται στην θερμοκρασία που θα επιτρέψει την βέλτιστη φόρτιση.

Αποκλειστική συνεργασία: Carbuyer

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!