Η F1 κινδυνεύει να χάσει αξιοπιστία με τις επιλογές που κάνει

Εξετάζουμε τους λόγους πίσω από τις επιλογές της διεύθυνσης αγώνων στο GP Αυστραλίας, οι οποίες οδήγησαν σε ένα τέλος αγώνα που θυμίζει λάθη του παρελθόντος και θέτει την αξιοπιστία του Πρωταθλήματος σε κίνδυνο.

Η F1 κινδυνεύει να χάσει αξιοπιστία με τις επιλογές που κάνει

Εξετάζουμε τους λόγους πίσω από τις επιλογές της διεύθυνσης αγώνων στο GP Αυστραλίας, οι οποίες οδήγησαν σε ένα τέλος αγώνα που θυμίζει λάθη του παρελθόντος και θέτει την αξιοπιστία του Πρωταθλήματος σε κίνδυνο.

Φαμπρίτσιο Λαζάκις

Το φετινό GP Αυστραλίας έγινε ο αγώνες με τις περισσότερες κόκκινες σημαίες -3- στην ιστορία της Formula 1. O επικεφαλής των πρώτων γύρων του αγώνα, George Russell, αμφισβήτησε ακόμα και την πρώτη κόκκινη σημαία, έπειτα από το ατύχημα του Alex Albon, η οποία κατέστρεψε τη στρατηγική του. Εμείς θα τείνουμε να συμφωνήσουμε με την επιλογή της διεύθυνσης αγώνων στην προκειμένη περίπτωση, αν και θα ήταν καλύτερο να συμβεί χωρίς το ενδιάμεσο στάδιο του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Ωστόσο, οι αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνων που μπήκαν περισσότερο στο μικροσκόπιο αφορούν τους τελευταίους γύρους του Grand Prix. Για κάποιους, ο πιο προφανής λόγος για τον οποίο επελέγη η κόκκινη σημαία έπειτα από το ατύχημα του Kevin Magnussen 5 γύρους πριν από την καρό σημαία, ήταν επειδή αποτελούσε μία ιδανική ευκαιρία για τη διεύθυνση αγώνων να δώσει νέα πνοή στον αγώνα, σε μία σεζόν που είναι σχεδόν δεδομένο ότι θα δούμε κυριαρχία της Red Bull.

Επίσης, ίσως η διεύθυνση αγώνων ήθελε να αποφύγει ένα -μη δημοφιλή- τερματισμό πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, αν και ούτε αυτό πέτυχε τελικά. Αν ισχύει οποιοδήποτε από τα παραπάνω σενάρια, τότε η Formula 1 θα πρέπει να αλλάξει τρόπο λειτουργίας, καθώς οι κανονισμοί της αναφέρουν ότι η κόκκινη σημαία θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε περιπτώσεις όπου διακυβεύεται η ασφάλεια, και όχι ως μέσο τόνωσης του θεάματος, διότι με αυτό τον τρόπο ρισκάρει να θέσει σε κίνδυνο την αξιοπιστία της.

Το επιχείρημα της διεύθυνσης αγώνων για τη χρήση κόκκινης σημαίας ήταν οι λόγοι ασφάλειας. Στο ατύχημα του Magnussen τραυματίστηκε ένας θεατής ελαφρά στο χέρι, από ένα κομμάτι ανθρακονημάτων που εκτοξεύτηκε 20 μέτρα στον αέρα και πέρασε στην περιοχή των θεατών, υπερπηδώντας τους προστατευτικούς φράχτες. Ωστόσο, η βασική ανησυχία της διεύθυνσης αγώνων ήταν ότι η πίσω δεξιά ζάντα της Haas του Δανού είχε καταστραφεί σε πολυάριθμα μεταλλικά μέρη. 

Η εκτόξευση μεταλλικών θραυσμάτων που είχαν απομείνει στην πίστα θα μπορούσε να έχει προκαλέσει σοβαρό ατύχημα -ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας- με συνέπειες που σίγουρα δεν θέλει να διακινδυνεύσει η Formula 1. Ωστόσο, έπειτα από τις μνήμες του GP Άμπου Ντάμπι του 2021, θα ήταν καλύτερο για τη Formula 1 να καθορίσει με σαφήνεια, μέσω κανονισμών, πώς θέλει να αντιμετωπίζει ανάλογα περιστατικά, ώστε όλοι να γνωρίζουν τί να περιμένουν.

Θα μπορούσε π.χ. να οριστεί ότι αν προκύπτει η ανάγκη επέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας αφότου έχει συμπληρωθεί το 90% του αγώνα, τότε αυτός διακόπτεται αυτομάτως με κόκκινη σημαία και υπάρχει επανεκκίνηση από στάση. Αυτό βέβαια ενδέχεται να οδηγήσει σε άλλους κινδύνους, όπως επανεκκινήσεις για ασήμαντα περιστατικά, ή προσπάθεια εκμετάλλευσης του κανονισμού από τις ομάδες.

Μία αποσαφήνιση όμως θα ήταν χρήσιμη. Επιπλέον πιστεύουμε ότι στις περιπτώσεις επανεκκίνησης θα πρέπει να υπάρχει μία αλλαγή, με τους οδηγούς να κατευθύνονται στο grid χωρίς να έχουν το αυτοκίνητο ασφαλείας μπροστά τους, όντας ικανοί να καθορίσουν το ρυθμό τους, όπως σε έναν κανονικό γύρο σχηματισμού. Ένα από τα μεγαλύτερα παράπονα των οδηγών ήταν ότι με τον αργό ρυθμό που ακολουθούσε το αυτοκίνητο ασφαλείας στο γύρο προς το grid της επανεκκίνησης, δεν είχαν τη δυνατότητα να φέρουν στις ιδανικές θερμοκρασίες τα ελαστικά τους, ιδίως σε μία πίστα όπως το Albert Park, που δεν φορτίζει πολύ τα εμπρός.

Το γεγονός αυτό -μαζί με την επιθετικότητα ορισμένων οδηγών που είδαν την ευκαιρία να κερδίσουν κάτι παραπάνω στην επανεκκίνηση, και θα πρέπει να λάβουν μερίδιο ευθύνης- συνέβαλε κατά πολύ στο χάος που δημιουργήθηκε στις πρώτες στροφές. Το πρόβλημα στη Μελβούρνη ήταν ότι εντέλει, η επανεκκίνηση ήταν σαν να μην είχε συμβεί, πέραν του γεγονότος ότι εξαλείφθηκαν από τη βαθμολογούμενη δεκάδα οι δύο Alpine, και είδαν τη McLaren να την προσπερνάει στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών… Επιπλέον, ο τερματισμός πραγματοποιήθηκε υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.

Απογοητευμένη ήταν και η Haas από την απόφαση να μην ληφθεί υπόψη η κατάταξη που είχε διαμορφωθεί έπειτα από το χάος της επανεκκίνησης, διότι οι πρώτοι οδηγοί δεν είχαν φτάσει ακόμα στο σημείο χρονομέτρησης όπου ολοκληρώνεται το πρώτο sector της πίστας. Με την ποινή που δέχθηκε ο Carlos Sainz για την επαφή του με τον Fernando Alonso, ο Nico Hulkenberg βρισκόταν ξαφνικά σε θέση βάθρου, που θα ήταν το πρώτο για τον ίδιο και τη Haas. Αλλά η μεταστροφή στην κατάταξη πριν από την επανεκκίνηση έσβησε το ενδεχόμενο αυτό από το χάρτη, και παρά τη διαμαρτυρία της Haas, το αποτέλεσμα δεν άλλαξε.

Βέβαια, ακόμα και αν ο αγώνας είχε τερματίσει πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, χωρίς την επανεκκίνηση, θα υπήρχε και πάλι γκρίνια. Οπότε, μερικές φορές η Formula 1 βρίσκεται σε καταστάσεις που οποιαδήποτε επιλογή και αν κάνει θα επικριθεί. Εντούτοις, υπάρχει πίεση στο παρασκήνιο -από τις ίδιες τις ομάδες- να μην τερματίζει ο αγώνας πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, καθώς είναι ένα απογοητευτικό φινάλε. Αν αυτή είναι η πρόθεση, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ρητά μέσω κανονισμών, ώστε όλοι να γνωρίζουν ότι έτσι παίζεται το παιχνίδι -και η επιλογή αυτού του όρου δεν είναι τυχαία…

F1 - Max Verstappen (Red Bull), GP Αυστραλίας 2023

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!