Στις 7 το πρωί της Δευτέρας 25 Οκτωβρίου οι πινακίδες που έχουν πάνω τους το σύμβολο του Δακτυλίου, θα αποκτήσουν και πάλι λόγο ύπαρξης. Μετά από δύο σεζόν ακύρωσης του μέτρου ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορονοϊού, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το επαναφέρει, “μετά από εντολή του Πρωθυπουργού”, όπως δήλωσε ο Κώστας Καραμανλής. Αιτία η κίνηση – ή μάλλον ακινησία – που παρατηρείται σε καθημερινή βάση στους κεντρικούς οδικούς άξονες της Αθήνας. Τελικά δεν θα εξαιρούνται μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το σύστημα μονά-ζυγά, όπως αρχικά είχε ειπωθεί, αλλά επίσης τα υβριδικά, φυσικού αερίου, υγραερίου (με εργοστασιακό κιτ τοποθέτησης) και όσα σύγχρονης Euro6 τεχνολογίας εκπέμπουν έως 120 γρ. CO2 ανά χλμ.
Όσο τα σημάδια του Covid-19 θα γίνονται πιο δυσδιάκριτα στην καθημερινότητά μας και τα ΜΜΜ κερδίσουν και πάλι την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού, τόσο θα πέφτουν στο… τραπέζι σενάρια για επιπλέον περιορισμούς στην κίνηση των οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας. Ένας από αυτούς θα μπορούσε να είναι και η επιβολή αστικών διοδίων. Την Τρίτη 12 Οκτωβρίου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είχε ερωτηθεί σχετικά στην εκπομπή «Μπρα ντε Φερ» των Παραπολιτικών 90,1. «Προηγείται ο δακτύλιος και σε δεύτερη φάση η διεύρυνσή του. Τα αστικά διόδια είναι μία πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι, αλλά δεν τη συζητάμε σε αυτή τη φάση», είχε απαντήσει ο κ. Καραμανλής.
Είναι δεδομένο ότι σε αυτή τη φάση δεν θα υπάρξουν διόδια στο κέντρο της πρωτεύουσας. Όπως δεδομένο είναι ότι όσο προχωρούν οι περιορισμοί στη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η αυτοκινητοβιομηχανία θα κάνει στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα και ιδίως αυτά της μικροκινητικότητας (π.χ. ηλεκτρικά πατίνια) και τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα κάνουν ασύμφορη τη χρήση του αυτοκινήτου μέσα στις πόλεις.
Ένας από τους τρόπους για να το πετύχουν είναι τα αστικά διόδια. Ένας έμμεσος φόρος δηλαδή, ώστε όσοι θέλουν να προσεγγίσουν το κέντρο για δουλειά ή διασκέδαση να πληρώνουν κάτι παραπάνω. Και όταν αναφέρουμε διόδια, ξεχάστε τις μπάρες. Τα αυτοκίνητα θα σχημάτιζαν ουρές χιλιομέτρων στο ασφυκτικό οδικό δίκτυο της Αθήνας. Ένα αυτοκόλλητο (βινιέτα) στο παρμπρίζ για ημερήσια, μηνιαία ή ετήσια χρήση θα είναι αρκετό. Ή ένας πομποδέκτης που θα καταγράφει κάθε είσοδο στα όρια της περιοχής με “διόδια”.
Μέχρι τότε όμως, απομένουν πολλά να γίνουν ώστε να… απογαλακτιστούμε από το αυτοκίνητο ακόμη και όταν έχουμε να διανύσουμε μικρές αποστάσεις.