F1 – Zaκ Brown: H υπέρβαση του budget cap αποτελεί κλέψιμο

Σε επιστολή του προς τη FIA, ο διευθύνων σύμβουλος της McLaren, Zak Brown, αναφέρει ότι η υπέρβαση του ορίου εξόδων από τη Red Bull το 2021 αποτελεί αθέμιτο πλεονέκτημα εναντίον των αντιπάλων της.

F1 – Zaκ Brown: H υπέρβαση του budget cap αποτελεί κλέψιμο

Σε επιστολή του προς τη FIA, ο διευθύνων σύμβουλος της McLaren, Zak Brown, αναφέρει ότι η υπέρβαση του ορίου εξόδων από τη Red Bull το 2021 αποτελεί αθέμιτο πλεονέκτημα εναντίον των αντιπάλων της.

Έπειτα από την ανακοίνωση της FIA ότι σύμφωνα με τα ευρήματά της από τον έλεγχο των οικονομικών των ομάδων της Formula 1 για τη σεζόν του 2021, βρέθηκε ότι η Red Bull υπερέβη το όριο εξόδων, ο διευθύνων σύμβουλος της McLaren, Zak Brown αποφάσισε να απευθυνθεί στη Διεθνή Ομοσπονδία. Σε επιστολή του με ημερομηνία 12 Οκτωβρίου (2 ημέρες μετά την ανακοίνωση της FIA), την οποία δημοσίευσε το BBC, ο Brown απευθύνεται στον πρόεδρο της FIA, Mohammed Ben Sulayem και την κοινοποίησε στον CEO της Formula 1, Stefano Domenicali.

Στην επιστολή του, ο -σύντομα- 51 ετών Brown αναφέρει ότι η υπέρβαση του ορίου εξόδων αποτελεί στην ουσία κλέψιμο, καθώς δίνει άδικο πλεονέκτημα στην ομάδα, τόσο για τη σεζόν στην οποία σημειώθηκε, όσο και για την επόμενη. Ο Αμερικανός αναφέρει στην επιστολή του: «Η παράβαση της υπέρβασης των δαπανών, και ενδεχομένως οι διαδικαστικές παραβάσεις, συνιστούν κλέψιμο, προσφέροντας σημαντικό πλεονέκτημα σε τεχνικούς, αγωνιστικούς και οικονομικούς κανονισμούς».

«Η FIA διεξήγαγε μια εξαιρετικά διεξοδική, συνεργατική και ανοικτή διαδικασία. Μας δόθηκε ακόμη και μια πρόβα τζενεράλε ενός έτους (το 2020), με άφθονη ευκαιρία να ζητήσουμε οποιαδήποτε διευκρίνιση εάν οι λεπτομέρειες ήταν ασαφείς. Έτσι, δεν υπάρχει κανένας λόγος για οποιαδήποτε ομάδα να λέει τώρα ότι εκπλήσσεται».

«Το συμπέρασμα είναι ότι κάθε ομάδα που έχει κάνει υπερβολικές δαπάνες έχει αποκτήσει ένα αθέμιτο πλεονέκτημα τόσο στην εξέλιξη του αυτοκινήτου της τρέχουσας όσο και της επόμενης χρονιάς. Δεν πιστεύουμε ότι μια οικονομική ποινή από μόνη της θα ήταν η κατάλληλη για μια παράβαση υπέρβασης των δαπανών ή μια σοβαρή διαδικαστική παραβίαση».

F1 - Sergio Perez (Red Bull) & Lando Norris (McLaren), GP Μπαχρέιν 2022

«Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει σαφώς να υπάρχει μια αγωνιστική ποινή, όπως καθορίζεται από τη FIA. Προτείνουμε ότι η υπέρβαση της δαπάνης θα πρέπει να τιμωρείται με μείωση του ανώτατου ορίου εξόδων της ομάδας για την χρονιά που ακολουθεί την απόφαση, και η ποινή θα πρέπει να είναι ίση με την υπέρβαση συν ένα επιπλέον πρόστιμο».

«Δηλαδή μια υπέρβαση 2 εκατ. δολαρίων το 2021, η οποία θα εντοπιστεί το 2022, θα οδηγήσει σε μείωση 4 εκατ. δολαρίων το 2023 (2 εκατ. δολάρια για την αντιστάθμιση της υπέρβασης συν 2 εκατ. δολάρια πρόστιμο). Για το πλαίσιο, τα 2 εκατ. δολάρια αποτελούν το 25-50% των αναβαθμίσεων στον προϋπολογισμό για την εξέλιξη των μονοθεσίων και, ως εκ τούτου, θα είχε σημαντικό θετικό και μακροπρόθεσμο όφελος».

«Επιπλέον, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρξουν μικρές αγωνιστικές ποινές υπέρβασης των εξόδων για μείωση κατά 20% του χρόνου σε CFD και αεροδυναμική σήραγγα. Αυτές θα πρέπει να επιβληθούν το επόμενο έτος, για να μετριάσουν το αθέμιτο πλεονέκτημα που έχει και θα συνεχίσει να έχει η ομάδα».

«Για να αποφευχθεί η συσσώρευση ομάδων που επωφελούνται από το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα πολλών μικρών παραβάσεων της υπέρβασης των δαπανών, προτείνουμε ότι μια δεύτερη μικρή παράβαση να οδηγεί αυτόματα την ομάδα σε μεγάλη παράβαση».

Christian Horner & Zak Brown

«Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά στοιχεία που εμπλέκονται, το όριο του 5% για μικρή παράβαση της υπέρβασης των δαπανών φαίνεται υπερβολικά μεγάλη απόκλιση. Προτείνουμε ένα χαμηλότερο όριο, όπως 2,5%, που είναι πιο κατάλληλο».

«Είναι υψίστης σημασίας το ανώτατο όριο εξόδων να συνεχίσει να έχει μεγάληδιαφάνεια, τόσο όσον αφορά τις λεπτομέρειες τυχόν παραβάσεων όσο και τις σχετικές κυρώσεις. Θα είναι επίσης σημαντικό να γίνει κατανοητό εάν, μετά το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας και διερεύνησης του συστήματος, χρειάζεται να υπάρξει περαιτέρω σαφήνεια σχετικά με ορισμένα θέματα ή οποιαδήποτε βασικά συμπεράσματα».

«Και πάλι, οι όποιες γνώσεις ή διδάγματα θα πρέπει να κοινοποιούνται σε όλες τις ομάδες, δεν μπορεί να υπάρχει περιθώριο για παραθυράκια. Η εισαγωγή του ανώτατου ορίου εξόδων ήταν ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους προσελκύσαμε νέους μετόχους και επενδυτές στην F1 τα τελευταία χρόνια, καθώς θεωρούν ότι είναι ένας τρόπος να προωθήσουμε το οικονομικό και αγωνιστικό fair play».

«Επομένως, είναι κρίσιμο να είμαστε πολύ αυστηροί στην εφαρμογή των κανονισμών του ανώτατου ορίου εξόδων για την ακεραιότητα και το μέλλον της F1».

F1 - Max Verstappen (Red Bull) & Lando Norris (McLaren), GP Emilia Romagna 2022

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!