F1: Υπό το μικροσκόπιο και η πίσω αεροτομή της McLaren

Το φετινό μονοθέσιο Formula 1 της McLaren αναπτύσσει πολύ υψηλές ταχύτητες στις ευθείες και κάποιοι επικεντρώθηκαν στη συμπεριφορά της πίσω αεροτομής, η οποία έχει σχεδιαστεί με έξυπνο -αλλά αμφιλεγόμενο- τρόπο για να το πετύχει αυτό.

F1: Υπό το μικροσκόπιο και η πίσω αεροτομή της McLaren

Το φετινό μονοθέσιο Formula 1 της McLaren αναπτύσσει πολύ υψηλές ταχύτητες στις ευθείες και κάποιοι επικεντρώθηκαν στη συμπεριφορά της πίσω αεροτομής, η οποία έχει σχεδιαστεί με έξυπνο -αλλά αμφιλεγόμενο- τρόπο για να το πετύχει αυτό.

Το φετινό μονοθέσιο της McLaren έχει εντυπωσιάσει με την απόδοσή του σε όλο το εύρος από τις πίστες που απαρτίζουν το Πρωτάθλημα της Formula 1. Αυτό έφερε στο προσκήνιο τη συμπεριφορά των πτερυγίων της εμπρός αεροτομής της MCL38, τα οποία υποχωρούν υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο περισσότερο από αυτά των αντιπάλων της, αν και η FIA δεν φαίνεται να ανησυχεί για αυτό καθώς αποφάσισε να μην επέμβει.

Στα δύο τελευταία Grand Prix, η McLaren έχει εντυπωσιάσει και με τις πολύ υψηλές ταχύτητες που επιτυγχάνει στις ευθείες. Έπειτα από τη νίκη του Oscar Piastri στο GP Αζερμπαϊτζάν, κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βίντεο και φωτογραφίες από την πίσω αεροτομή της McLaren, οι οποίες δείχνουν ότι και τo πτερύγιo της πίσω αεροτομής υποχωρεί αρκετά υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο -και όχι μόνο…

Η πίσω αεροτομή της McLaren έχει ένα κεντρικό υποστήριγμα. Το πίσω πτερύγιο (flap), σε υψηλές ταχύτητες, φαίνεται να περιστρέφεται γύρω από αυτόν τον κεντρικό άξονα με το πίσω μέρος του να υποχωρεί και το εμπρός να ανασηκώνεται. Αυτό μειώνει την οπισθέλκουσα του μονοθεσίου στις ευθείες, καθώς αυξάνει το διάκενο μεταξύ των πτερυγίων και μειώνει τη μετωπική επιφάνεια.

Επιπλέον, στις ευθείες, τα εμπρός άκρα του flap ανασηκώνονται, ώστε να μεγαλώνει ακόμα περισσότερο η απόστασή τους από το κάτω πτερύγιο. Έτσι, περνά περισσότερος αέρας μεταξύ των πτερυγίων και μειώνεται η αεροδυναμική αντίσταση που παράγει η αεροτομή, καθώς «μιμείται» τη λειτουργία του DRS.

Οι τεχνικοί κανονισμοί υπαγορεύουν στο άρθρο 3.10.10, παράγραφος g, ότι «οποιαδήποτε μεταβολή της κλίσης του ανώτερου κλειστού τμήματος μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο με άμεση εντολή του οδηγού με τη χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου», δηλαδή το κουμπί στο τιμόνι που ενεργοποιεί το DRS και μετακινεί το flap. Επίσης, οι κανονισμοί απαγορεύουν τη χρήση κινούμνεων αεροδυναμικών στοιχείων, πέραν του DRS.

Βέβαια, η FIA πάντα αφήνει ένα περιθώριο για την ευκαμψία του αμαξώματος, το οποίο δεν μπορεί να κατασκευαστεί ώστε να μην υποχωρεί, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα αστοχούσε υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο. Ωστόσο, στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για σχεδιασμό που είναι ειδικά μελετημένος να συμπεριφέρεται έτσι, ώστε να φέρνει κέρδος στην πίστα.

Προφανώς, η πίσω αεροτομή της McLaren περνά επιτυχώς τα στατικά τεστ που διενεργεί η FIA στον τεχνικό έλεγχο των μονοθεσίων. Αυτά πραγματοποιούνται με την άσκηση φορτίου σε συγκεκριμένα σημεία των πτερυγίων, τα οποία δεν επιτρέπεται να υποχωρούν πέραν μερικών χιλιοστών. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία δεν αναπαράγει τη συμπεριφορά στην πίστα.

Το 2021, η Red Bull χρησιμοποιούσε την ίδια τακτική για την πίσω αεροτομή της και με τεχνική υπόδειξη, η FIA έκανε πιο αυστηρούς τους κανονισμούς. Τότε εμφανίστηκαν στις πίσω αεροτομές μικρές κουκίδες στα πτερύγια, ώστε να παρατηρείται από τις onboard τηλεοπτικές κάμερες η συμπεριφορά της πίσω αεροτομής.

Μένει να διαπιστωθεί αν κάποια ομάδα θα ζητήσει από τη FIA να… «ρίξει μια ματιά» στη συμπεριφορά της πίσω αεροτομής της McLaren. Αν δεν υπάρξει παρέμβαση, ίσως και οι άλλες ομάδες να αναγκαστούν να υιοθετήσουν παρόμοιους σχεδιασμούς για να έχουν αντίστοιχα κέρδη. Ωστόσο, βρισκόμαστε αρκετά αργά στη σεζόν για να δούμε αντίστοιχες εξελίξεις φέτος.

F1 rear wings

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!