F1 – GP Ιταλίας: Τα 100ά γενέθλια του «ναού της ταχύτητας»

Tο GP Ιταλίας, ο 16ος γύρος του Πρωταθλήματος Formula 1, θα πραγματοποιηθεί στην πίστα της Monza, η οποία γιορτάζει φέτος 100 χρόνια από την πρώτη φορά που άνοιξε τις πύλες της.

F1 – GP Ιταλίας: Τα 100ά γενέθλια του «ναού της ταχύτητας»

Tο GP Ιταλίας, ο 16ος γύρος του Πρωταθλήματος Formula 1, θα πραγματοποιηθεί στην πίστα της Monza, η οποία γιορτάζει φέτος 100 χρόνια από την πρώτη φορά που άνοιξε τις πύλες της.

Η Monza θα γιορτάσει φέτος έναν αιώνα από την κατασκευή της, καθώς στέκει αγέρωχη από το 1922. Εκεί έχουν αγωνιστεί όλα τα μεγάλα ονόματα του σπορ, από την αρχή σχεδόν της ιστορίας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Είναι η τρίτη παλαιότερη πίστα του κόσμου, έπειτα από την Ινδιανάπολη (ΗΠΑ) και το Brooklands (Αγγλία), το οποίο δε χρησιμοποιείται πια.

Η Monza αποκαλείται «μαγική πίστα» ή «ναός της ταχύτητας», αφού είναι η ταχύτερη του Πρωταθλήματος της Formula 1. Χιλιάδες tifosi δημιουργούν μία μοναδική ατμόσφαιρα στο Autodromo Nazionale di Monza έχει φιλοξενήσει όλα τα GP Ιταλίας που προσμέτρησαν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 με μοναδική εξαίρεση αυτό του 1980.

Λόγω της υψηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας, εάν ο αγώνας δε διακοπεί από την παρέμβαση αυτοκινήτου ασφαλείας, μπορεί να έχει πολύ μικρή διάρκεια, μόλις 75 λεπτά, καθώς 76% του χρόνου στο γύρο 83% του μήκους της διανύεται με τέρμα γκάζι. Συνεπώς, οι ομάδες επιλέγουν πολύ λεπτές αεροτομές, για να ελαχιστοποιήσουν την οπισθέλκουσα και να επιτυγχάνουν όσο το δυνατό υψηλότερες τελικές ταχύτητες στις ευθείες. Η απόδοση εξαρτάται περισσότερο από την ισχύ του κινητήρα περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πίστα και το παραμικρό κέρδος σε ιπποδύναμη μπορεί να αποφέρει κέρδη στο χρόνο γύρου.

Slipstream

Επίσης, το slipstream προπορευόμενου μονοθεσίου μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά, βελτιώνοντας το χρόνο στο γύρο έως και 0,7 δλ. Για αυτό και πολλές φορές χρησιμοποιείται από τις ομάδες η τακτική τοποθέτησης των δυο μονοθεσίων το ένα πίσω από το άλλο, ώστε το δεύτερο να επωφεληθεί από το slipstream. Για αυτό επίσης κανείς δε θέλει να βρίσκεται επικεφαλής στο τρενάκι με αυτοκίνητα που εξέρχονται από τα pits, ιδίως στο Q3.

Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι τα προσπεράσματα είναι απαραίτητα εύκολη υπόθεση, καθώς η πιο λεπτές πίσω αεροτομές μειώνουν την επίδραση του DRS. Το πιο «δημοφιλές» σημείο για προσπέρασμα είναι η προσέγγιση του πρώτου chicane. Περίπου 2/3 των προσπερασμάτων πραγματοποιούνται εκεί. Οι εγκαταλείψεις είναι πιο συχνές από τον μέσο όρο και αυτό οδηγεί αρκετές φορές στην παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας, ενώ ο αρχικός γύρος είναι επεισοδιακός ορισμένες φορές, λόγω των στενών chicane.

H αστάθεια των μονοθεσίων κατά τη διαδικασία πέδησης λόγω της μειωμένης αρνητικής άντωσης, οδηγούν συχνά σε μπλοκάρισμα φρένων. Τα chicane της πίστας έχουν επιθετικά kerb, τα οποία τα φετινά μονοθέσια δεν θα «καβαλάνε» τόσο εύκολα όσο τα περυσινά.

Πέραν από τα δύο πρώτα chicane -με την Curve Grande μεταξύ τους να διανύεται εύκολα με τέρμα γκάζι- οι δύο γρήγορες στροφές των Lesmo, το δύσκολο chicane της Ascari και η παρατεταμένη δεξιά Parabolica ή Curva Alboreto, όπως ονομάστηκε πέρυσι, αποτελούν τις λίγες στροφές της χάραξης. Στην Alboreto, οι οδηγοί πρέπει να είναι προσεκτικοί, ώστε να μην υπερβούν τα όρια πίστας. Το σημείο ανίχνευσης της ζώνης DRS στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού μεταφέρθηκε από την είσοδο στην έξοδο της Parabolica.

GP Ιταλίας

Ελαστικά

Λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές (κυρίως τα chicane) η Monza είναι η τρίτη πιο απαιτητική πίστα του Πρωταθλήματος όσον αφορά την πρόσφυση στην έξοδο από τις αργές στροφές. Αυτό κάνει την καταπόνηση των πίσω ελαστικών να αποτελεί τον περιοριστικό παράγοντα. Η Pirelli (που γιορτάζει φέτος τα 150 χρόνια της) έχει φέρει τις μέσες γόμες ελαστικών (C2, C3, C4) στη Monza, με ελάχιστες πιέσεις 22.5 psi (στους 70 βαθμούς Κελσίου) σε αμφότερους τους άξονες.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola, δήλωσε ότι τα φετινά ελαστικά θα πρέπει να οδηγήσουν σε μικρότερη υπερθέρμανση στον πίσω άξονα. H συνηθισμένη στρατηγική είναι αυτή του ενός pit stop. Λόγω της μεγάλης ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, όπου τα μονοθέσια αναπτύσσουν πολύ υψηλές ταχύτητες, η απώλεια χρόνου κατά τη διάρκεια ενός pit stop είναι μεγαλύτερη του συνηθισμένου. Διευθυντής αγώνα θα είναι ο Niels Wittich και μέλος του σώματος αγωνοδικών ο Φινλανδός παλαίμαχος οδηγός Mika Salo.

Ομάδες και οδηγοί

Ο Max Verstappen κυνηγάει την πρώτη του νίκη στην πίστα της Monza. Δεδομένης της υπεροχής της Red Bull σε τελικές ταχύτητες στις ευθείες ολόκληρη τη φετινή σεζόν, η ομάδα που προηγείται στη βαθμολογία θα πρέπει να θεωρείται το φαβορί για την επικράτηση στο GP Ιταλίας. O επικεφαλής της ομάδας, Christian Horner, δήλωσε ότι οι διαφορές στο δάπεδο των δύο μονοθεσίων της ομάδας οφείλονται σε οικονομικούς λόγους.

Η αναβαθμισμένη έκδοση, την οποία δοκίμασαν οι οδηγοί σε Αυστρία και Γαλλία δεν έχει αποφέρει τα κέρδη που θα ήθελε η ομάδα. Αλλά η Red Bull δεν θέλει να κατασκευάσει καινούργια δάπεδα παλαιών προδιαγραφών σε αυτό το στάδιο της σεζόν, δεδομένων των περιορισμών του budget cap. Συνεπώς, ο Sergio Perez χρησιμοποιεί πιο καινούργια έκδοση, ενώ ο Max Verstappen χρησιμοποιεί παλαιότερη έκδοση, που τον βόλεψε στην αρχή της σεζόν. Η διαφορά απόδοσης μεταξύ τους εκτιμάται στο 1 δέκατο του δλ., σύμφωνα με τον Horner.

Από την πλευρά της, η Ferrari θα έχει εορταστικό χρωματισμό για τα 75 χρόνια από την ίδρυση της ιταλικής μάρκας το 1947 (η Scuderia ιδρύθηκε το 1929), με πινελιές κίτρινου, χρώμα που θα έχουν τόσο οι φόρμες όσο και τα κράνη των οδηγών. Υπάρχει πιθανότητα ο Carlos Sainz να δεχθεί ποινή στη σειρά εκκίνησης, για να τοποθετηθεί και στο δικό του μονοθέσιο το ελαφρύτερο -κατά 2 κιλά- υβριδικό σύστημα που χρησιμοποιεί ο Charles Leclerc από το GP Βελγίου. H Ferrari θα χρησιμοποιήσει την πίσω αεροτομή που δοκίμασαν οι οδηγοί της στο FP2 του GP Βελγίου.

O Lewis Hamilton αναμένεται να χρησιμοποιήσει 4η μονάδα ισχύος στο GP Ιταλίας, καθώς o κινητήρας του Spa, που υπέστη προσγείωση με ορμή 45 G, βρίσκεται ακόμα υπό εξέταση στις εγκαταστάσεις της Mercedes HPP στο Brixworth της Αγγλίας. Συνεπώς, ο Βρετανός θα εκκινήσει από το πίσω μέρος του grid. Η γερμανική ομάδα αναμένεται να δυσκολευτεί στο GP Ιταλίας λόγω των αυξημένων τιμών οπισθέλκουσας που παράγει η W13.

To ίδιο ισχύει και για τη McLaren, γεγονός που θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί η Alpine, καθώς το γαλλικό μονοθέσιο παράγει μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση. Αυτό το χαρακτηριστικό του μονοθεσίου της θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί και η Williams, όπως είχε κάνει στο Spa-Francorchamps.

Στο FP1 του GP Ιταλίας θα δούμε δύο οδηγούς να παραχωρούν το cockpit τους. O εφεδρικός οδηγός της Ferrari, Antonio Giovinazzi θα βρεθεί στο cockpit της Haas για το FP1, αντικαθιστώντας τον Mick Schumacher. Παράλληλα, ο 27χρονος Ολλανδός Nyck de Vries θα βρεθεί στο cockpit της Aston Martin του Sebastian Vettel για την πρώτη περίοδο ελεύθερων δοκμών. Αυτό θα είναι η 3η φετινή εμφάνιση του περυσινού Πρωταθλητή της Formula E σε FP1, που έχει οδηγήσει επίσης και τα μονοθέσια της Mercedes και της Williams.

Η τελευταία φορά που ένας οδηγός οδήγησε τρία διαφορετικά μονοθέσια μέσα σε μία χρονιά, ήταν ο Johnny Herbert το 1994, που αγωνίστηκε με τις Lotus, Ligier και Benetton. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Esteban Ocon θα φοράει κόκκινο κράνος, στα χρώματα αυτού του Michael Schumacher, που αποτελεί το ίνδαλμα του Γάλλου. Ο Pierre Gasly απουσίαζε από τις συνεντεύξεις της Πέμπτης, λόγω αδιαθεσίας.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 15:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00
Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 14:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 16:00
GP Ιταλίας – Monza
16ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 για το 2022
Μήκος πίστας: 5.793 μ.
Γύροι: 53
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,720 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:21.046 (257,320 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:18.887 (264,362 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Lewis Hamilton (Mercedes), 2020
Στροφές: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα: 19 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 458 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 76%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 83%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 40
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 7-8 και 11-1)

Νικητές GP Ιταλίας

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!