F1: Οι λεπτομέρειες της υπόθεσης Piastri

Εξετάζουμε το χρονοδιάγραμμα και τις λεπτομέρειες που οδηγήσαν στη διαμάχη μεταξύ McLaren και Alpine για τον Oscar Piastri, που θα αγωνίζεται το 2023 με τη βρετανική ομάδα.

F1: Οι λεπτομέρειες της υπόθεσης Piastri

Εξετάζουμε το χρονοδιάγραμμα και τις λεπτομέρειες που οδηγήσαν στη διαμάχη μεταξύ McLaren και Alpine για τον Oscar Piastri, που θα αγωνίζεται το 2023 με τη βρετανική ομάδα.

Ποιος φέρει την ευθύνη στην Alpine για το γεγονός ότι μέχρι τα τέλη Ιουλίου διέθετε -θεωρητικά- τρεις οδηγούς για δύο cockpit και τώρα θα πρέπει να πληρώσει την AlphaTauri για να αποκτήσει τον Pierre Gasly; Θα πρέπει επίσης να καταβάλει και τα νομικά έξοδα της συνεδρίασης του Συμβουλίου Αναγνώρισης Συμβολαίων (CRB) της Formula 1, έχοντας χάσει την υπόθεση. Δεδομένων των δηλώσεων του Fernando Alonso ότι ο επικεφαλής γαλλικής ομάδας, Otmar Szafnauer δεν συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις, η ευθύνη βαρύνει τον CEO της Alpine, Laurent Rossi και -όπως θα δείτε παρακάτω- τη νομική ομάδα της ομάδας του Enstone.

O Rossi ήταν σκληρό καρύδι στις διαπραγματεύσεις του, πιστεύοντας ότι κατέχει όλα τα χαρτιά στα χέρια του. Δεν παρέλειπε σε κάθε συζήτηση με τον Alonso να αναφέρει και το όνομα του νεαρού Oscar Piastri ως διαπραγματευτικό εργαλείο. Ωστόσο, δεν προσέφερε σε κανέναν από τους δύο αυτό που πραγματικά ήθελαν. Ο Alonso ζητούσε διετές συμβόλαιο και ο Rossi προσέφερε μονοετές. Επιπλέον, ο Γάλλος είχε την πρόθεση να «δανείσει» τον Piastri στη Williams για δύο σεζόν, πριν τον καλέσει στην Alpine, μία προοπτική η οποία δεν ενθουσίαζε τον Αυστραλό Πρωταθλητή της Formula 2.

Χρονικό εξελίξεων

H συμφωνία που είχε υπογράψει η Alpine στις 15 Νοεμβρίου του 2021 με τον Piastri, δεν ανέφερε πουθενά ότι ο Αυστραλός θα έχει εξασφαλισμένο cockpit στη γαλλική ομάδα για το 2023. Επρόκειτο για ένα έγγραφο όρων, το οποίο θα λειτουργούσε ως βάση για ένα κανονικό συμβόλαιο. Ο Rossi είχε δεσμευθεί ότι θα έστελνε το τελικό συμβόλαιο εντός 10 εργάσιμων ημερών από τις 15/11/2021. Ωστόσο, αυτή η προθεσμία παρήλθε και δεν απεστάλη κανένα έγγραφο.

Ο μάνατζερ του Piastri, Mark Webber, δεν ήταν ικανοποιημένος με την κατάσταση: «Μόνο τόσες φορές μπορώ να πω στον Piastri και τον πατέρα του ότι έρχονται» (τα έγγραφα) ανέφερε ο Αυστραλός στη νομική σύμβουλο της Alpine, Benedicte Mercer, η οποία απάντησε ότι η κωλυσιεργία οφείλονταν σε έλλειψη νομικών πόρων της ομάδας. Το Φεβρουάριο, η Mercer έγραψε στον Webber: «Βρίσκομαι στον κύκλο στυψίματος ενός πλυντηρίου ρούχων. Τα πράγματα θα χαλαρώσουν μετά την παρουσίαση, πράγμα που σημαίνει ότι μπορώ να συνεχίσω τα πράγματα από εκεί που τα άφησα με το συμβόλαιο του Oscar».

Oscar Piastri

Συμβόλαιο εφεδρικού οδηγού

Στις 4 Μαρτίου, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της σεζόν, η Alpine έστειλε τη συμφωνία για τη θέση του εφεδρικού οδηγού στην ομάδα για τη φετινή σεζόν. Η γαλλική ομάδα ήλπιζε να στείλει και το συμβόλαιο για αγωνιστικό cockpit το 2023 την επόμενη εβδομάδα. Το συμβόλαιο εφεδρικού οδηγού για το 2022 κατατέθηκε στο CRB στις 14 Μαρτίου, αλλά διαρκούσε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους και δεν περιλάμβανε κάποιο όρο για την πιθανότητα να αγωνιστεί με την ομάδα ο Piastri το 2023.

Ο Piastri παρέλαβε αυτό το συμβόλαιο στις 15 Μαρτίου, με την Mercer να αναφέρει ότι επρόκειτο μέτρο έκτακτης ανάγκης, με τη σεζόν να ξεκινά μόλις 4 ημέρες αργότερα και την ομάδα να μη διαθέτει εφεδρικό οδηγό. Χωρίς συμβόλαιο σε ισχύ, ο Piastri δεν είχε δικαίωμα να λάβει superlicense για τη θέση του εφεδρικού οδηγού, κάτι που η Mercer γνώριζε πολύ καλά.

Παράκαμψη

Μην έχοντας άλλη επιλογή, η Mercer αναγκάστηκε να αντιμετωπίσει το έγγραφο όρων του Νοεμβρίου 2021 ως δεσμευτικό συμβόλαιο, προσθέτοντας στο έγγραφο τις λέξεις «νομικά δεσμευτικοί βασικοί όροι». Η φράση αυτή δεν υπήρχε στο αρχικό έγγραφο που είχε σταλεί στον Piastri το προηγούμενο έτος. Το CRB ανέφερε επί αυτού: «αν η κα Mercer πίστευε πραγματικά ότι το έγγραφο όρων ήταν νομικά δεσμευτικό, δεν μπορούμε να το πούμε εμείς».

Στις 19 Μαΐου, η Alpine απέστειλε στην Piastri ένα έγγραφο πρότασης για την περίοδο 2023-2026, στο οποίο περιγράφονται λεπτομερώς τα σχέδιά της για την F1 σε βάθος τετραετίας. Το έγγραφο αυτό προέβλεπε τουλάχιστον μία σεζόν στη Williams -το 2023- με πρόθεση να παραμείνει ο Piastri εκεί το 2024. Ωστόσο, υπήρχε ρήτρα διακοπής από την πλευρά της Alpine, για να τον ανακαλέσει τη δεύτερη σεζόν, η οποία θα έπρεπε να ενεργοποιηθεί έως τις 31 Ιουλίου 2023. Συνεπώς, ο Piastri θα έπρεπε ενδεχομένως να περιμένει έως το 2025 για να κάνει το αγωνιστικό του ντεμπούτο με την Alpine.

Oscar Piastri

Απογοητευτική πρόταση

H πλευρά του Piastri δεν ήταν ευχαριστημένη με αυτή την πρόταση και διερεύνησε τις εναλλακτικές επιλογές της. Στις 2 Ιουνίου, ο Αυστραλός υπέγραψε μία συμφωνία οδήγησης στη McLaren, υπό τον όρο ότι άλλες εταιρείες δεν είχαν δικαίωμα στις υπηρεσίες του Piastri. O 21 ετών οδηγός υπέγραψε το αγωνιστικό του συμβόλαιο με τη McLaren στις 4 Ιουλίου, δηλαδή τη Δευτέρα μετά το GP Μ. Βρετανίας με ημερομηνία έναρξης την 1η Ιανουαρίου 2023, δηλαδή την επομένη από τη λήξη της συμφωνίας του ως εφεδρικού οδηγού με την Alpine για το 2022.

Το συμβόλαιο της McLaren θεωρείται έγκυρο και δεσμευτικό, ενώ η Alpine δεν είχε ποτέ υπογράψει κάτι δεσμευτικό με τον Piastri για το 2023. Η γαλλική ομάδα κλήθηκε να καλύψει τα νομικά έξοδα της διαδικασίας τα οποία σύμφωνα με το RacingNews365, ανέρχονται σε 530.000 λίρες Αγγλίας, συν τα δικά της νομικά έξοδα. Ευτυχώς για τη γαλλική ομάδα, τα νομικά έξοδα δεν συμπεριλαμβάνονται στο budget cap.

Στην ουσία, η Alpine δεν είχε υπογράψει κάποιο δεσμευτικό συμβόλαιο με τον Piastri, οπότε δεν διατηρούσε κάποιο δικαίωμα επί των υπηρεσιών του πέραν του 2022, παρότι το πίστευε, έχοντας προσθέσει μία φράση εκ των υστέρων σε ένα υπογεγραμμένο έγγραφο αρχικών όρων. Γιατί συνέβη αυτό; Λόγω έλλειψης προσωπικού στο νομικό τμήμα; Λόγω υπεροπτικής στάσης; Η εικόνα σίγουρα δεν είναι καλή για την Alpine, που έχασε δύο αξιοσέβαστους οδηγούς φέτος από δικά της λάθη.

Mark Webber, Andreas Seidl

Η εναλλακτική

O Webber, γνωρίζοντας πολύ καλά την αξία του Piastri, ο οποίος είναι ο μοναδικός οδηγός τα τελευταία χρόνια που έχει πάρει τίτλους σε F2 και F3 σε συνεχόμενες σεζόν πέραν των Charles Leclerc και George Russell, ο Αυστραλός μάνατζερ προσέγγισε τον Andreas Seidl, τον οποίο γνωρίζει από την κοινή θητεία τους στο πρόγραμμα WEC της Porsche.

Με την απόδοση του Daniel Ricciardo να είναι απογοητευτική, η McLaren θέλησε να εξασφαλίσει τις υπηρεσίες του Piastri. Συνεπώς, ο οδηγός που αντικατέστησε τον Webber στη Red Bull το 2014, θα αντικατασταθεί του χρόνου από τον οδηγό που εκπροσωπεί ο 46χρονος συμπατριώτης του. Πρόκειται για μια τολμηρή κίνηση από τον Piastri, καθώς θα έχει να αντιμετωπίσει τον Lando Norris, o οποίος έχει ήδη κάνει τη McLaren «δική του» ομάδα, όντας ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης της.

Προκλήσεις

Η συμφωνία του Piastri με τη McLaren σίγουρα διαρκεί έως το τέλος του 2024. Ο Αυστραλός θα κληθεί να αντιμετωπίσει έναν από τους πιο καλούς οδηγούς της νέας γενιάς της Formula 1 και η σύγκριση μαζί του ενδέχεται να καθορίσει την μετέπειτα πορεία της καριέρας του. Έχει αυτό που απαιτείται για να τα βάλει με τον Norris; Θα το δούμε του χρόνου. Όπως δήλωσε ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko: «Υπάρχει πολύς ενθουσιασμός για έναν οδηγό που δεν έχει λάβει καν μέρος σε μια περίοδο δοκιμών της F1. Έχει θέσει τον εαυτό του υπό μεγάλη πίεση. Η απόδοσή του την επόμενη σεζόν θα αξιολογηθεί πολύ πιο κριτικά».

Από την πλευρά του, o επικεφαλής της McLaren, Andreas Seidl, δήλωσε: «Είναι ξεκάθαρο για ανθρώπους σαν εμάς, πως όταν έχεις την ευκαιρία να υπογράψεις έναν οδηγό σαν τον Oscar, με την ταχύτητα που έχει δείξει και την προσωπικότητα που έχει, θέλεις να τον έχεις. Ήταν ελεύθερος, και για αυτό συζητήσαμε μαζί του για να κάνουμε συμβόλαιο».

Σύμφωνα με το The Race, η συμφωνία του Piastri δεν προέβλεπε εξαρχής αγωνιστικό cockpit για το 2023, αν και αυτή ήταν η πρόθεση της McLaren. Μέσω του Otmar Szafnauer, η Alpine επέκρινε δημοσίως την ακεραιότητα του Piastri, ωστόσο σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Αυστραλός είχε ενημερώσει τη γαλλική ομάδα για τις προθέσεις του, πριν προκύψει η περίπτωση της μεταγραφής του Alonso στην Aston Martin. Ωστόσο, η Alpine προχώρησε στην ανακοίνωση του Piastri ως οδηγού της για το 2023, πιστεύοντας ότι διατηρεί δεσμευτική συμφωνία μαζί του.

…και ο Ricciardo

Από την πλευρά του, ο Daniel Ricciardo δήλωσε ότι δεν ήξερε τίποτα για την ημερομηνία της 4ης Ιουλίου, δηλαδή 9 ημέρες πριν αναφέρει ο ίδιος αναφέρει στο Instagram ότι θα παραμείνει στη McLaren και το 2023. Ο 33χρονος οδηγός δήλωσε: «Για να είμαι ειλικρινής, για την ημερομηνία, είναι η πρώτη φορά που το ακούω. Δεν είμαι ενήμερος για τα χρονοδιαγράμματα και τι συζητάει η ομάδα. Για να είμαι ειλικρινής, ήδη πριν από εκείνη την ημερομηνία, εδώ και μήνες, συζητούσαμε -όχι για το μέλλον μου- αλλά για το που θα μπορούσαμε να βελτιωθούμε για να προσπαθήσουμε να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον με την ομάδα».

«Έτσι, γνώριζα ότι επρόκειτο να γίνουν συζητήσεις. Το τι κάνει η ομάδα τον Oscar, αυτό επίσης δεν είναι δική μου δουλειά όσον αφορά το ποια ημέρα μίλησαν. Αν έτσι έχουν τα πράγματα, ας είναι, πραγματικά δεν είναι δική μου απόφαση». Ο CEΟ της McLaren Racing, Zak Brown, δήλωσε: «Είχαμε πάντα έναν ανοιχτό και διαφανή διάλογο με τον Daniel, σχετικά με το πού βρισκόμαστε και οι δύο στη συνεργασία μας και αυτό ήταν σημαντικό για μένα».

Daniel Ricciardo

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!