F1 – Προεπισκόπηση GP Ολλανδίας: Άμμος και κεκλιμένες στροφές

Για τον 15ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος, η Formula 1 θα επισκεφθεί το Zandvoort, στην πατρίδα του Παγκόσμιου Πρωταθλητή Max Verstappen.

F1 – Προεπισκόπηση GP Ολλανδίας: Άμμος και κεκλιμένες στροφές

Για τον 15ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος, η Formula 1 θα επισκεφθεί το Zandvoort, στην πατρίδα του Παγκόσμιου Πρωταθλητή Max Verstappen.

Έπειτα από την έκρηξη της δημοτικότητας της Formula 1 στην Ολλανδία λόγω του Max Verstappen, πέρυσι, το Zandvoort επέστρεψε στο Πρωτάθλημα έπειτα από 36 χρόνια απουσίας και εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης της πίστας. Βρίσκεται κοντά σε παραλία και είναι εκτεθειμένη σε ριπές έντονων ανέμων, ενώ ο ασφαλτοτάπητας γεμίζει αρκετά συχνά με άμμο.

Πρόκειται για μία μικρή σε μήκος (4.259) παλαιομοδίτικη πίστα, με αμμοπαγίδες και μπαριέρες να παραμονεύουν σε πολλά σημεία μην αφήνοντας περιθώριο για λάθη. Διαθέτει δύο στροφές με 18 μοίρες κλίση: την 3 (Hugenholtz) και την τελευταία (14), η οποία έχει πάρει το όνομα του Ολλανδού δύο φορές νικητή των 500 Μιλίων της Ινδιανάπολης Arie Luijendijk.

Είναι αρκετά στενή, γεγονός που δυσκολεύει τα προσπεράσματα. Για αυτό και φέτος, η Formula 1 θα δοκιμάσει στις ελεύθερες δοκιμές να επεκτείνει τη ζώνη DRS της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, ώστε να ξεκινάει πριν από την τελευταία στροφή. Αν η FIA κρίνει ότι αυτό είναι αρκετά ασφαλές, θα διατηρηθεί για όλο το τριήμερο. Η χάραξη διαθέτει ωραία ροή, με γρήγορες και μέσης ταχύτητας στροφές και μόνο μία πραγματική ευθεία.

Στην 1η στροφή, 180 μοιρών, τη διάσημη Tarzan, έχουν πραγματοποιηθεί πολλές ιστορικές μάχες από τη δεκαετία του 1950 έως του 1980. Η προσέγγιση σε αυτήν αποτελεί το σημείο όπου θα δούμε τις περισσότερες απόπειρες προσπερασμάτων. Πέρυσι, εκεί πραγματοποιήθηκε το 71% των προσπεράσεων. Λόγω των περιορισμένων ευκαιριών προσπέρασης, η απόδοση στις κατατακτήριες δοκιμές είναι πολύ σημαντική.

Οι ομάδες επιλέγουν ρυθμίσεις αεροτομών που παράγουν υψηλές τιμές αεροδυναμικού φορτίου. Μόνο το Μονακό και η Βουδαπέστη απαιτούν περισσότερη αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη από το Zandvoort, το οποίο διαθέτει τον τρίτο πιο σύντομο χρόνο γύρου της σεζόν έπειτα από το Red Bull Ring και το Interglagos.

Tο Zandvoort διαθέτει δύο τύπους ασφάλτου, την παλαιά και αυτή που στρώθηκε το 2020 στα σημεία που έχουν τροποποιηθεί, όπως οι στροφές 3 και 14. Αυτό κάνει δύσκολη την εύρεση σωστής ισορροπίας για όλες τις στροφές. Η κεκλιμένη αριστερή Hugenholtz προσφέρει τη δυνατότητα στους οδηγούς να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές.

Στην ταχύτατη δεξιά στροφή 7 (Scheivlak) με τυφλή κορυφή, οδηγοί και μονοθέσια υπόκεινται σε 5,2 G πλευρικής επιτάχυνσης, μία από τις μεγαλύτερες ολόκληρης της σεζόν. Ενώ στα φρένα για τις στροφές 1 και 11 αναπτύσσονται επιβραδύνσεις που πλησιάζουν τα 5 G.

Στη στροφή 12, το δεύτερο μέρος του chicane Hans Ernst, έχει τοποθετηθεί «ψεύτικη» αμμοπαγίδα, κάτι που δοκιμάζεται για πρώτη φορά. Πέρυσι, επειδή σε πολλούς υποστηρικτικούς αγώνες μονοθέσια και αυτοκίνητα πατούσαν εκτός πίστας, φέρνοντας χαλίκια στην άσφαλτο, που προκάλεσαν κόκκινες σημαίες.

Για να αποφευχθεί η εφαρμογή ασφαλτοστρωμένων χώρων διαφυγής, φέτος, σε πλάτος ενός μέτρου πίσω από το kerb, τα χαλίκια είναι «κολλημένα» μεταξύ τους με ρητίνη. Το αποτέλεσμα μοιάζει με αμμοπαγίδα, αλλά είναι συμπαγές και έτσι δεν μεταφέρονται χαλίκια στην πίστα.

Λόγω της απουσίας πολλών και μεγάλων ευθειών, πρόκειται για μία πίστα όπου οι μονάδες ισχύος έχουν πιο εύκολη αποστολή. Οι κεκλιμένες στροφές ασκούν πολύ υψηλά φορτία στα ελαστικά. Επίσης, απουσιάζουν ζώνες επιτάχυνσης από αργές στροφές και ο περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών.

Η Pirelli θα φέρει τις πιο σκληρές της γόμες (για 4η φορά φέτος) και οι ελάχιστες πιέσεις ελαστικών έχουν διαμορφωθεί στα 23,5 psi στον εμπρός άξονα και 21,5 psi στον πίσω, σε θερμοκρασία 70 βαθμών Κελσίου.

Όπως δηλώνει ο Marco Adurno, επικεφαλής απόδοσης οχήματος της Ferrari, «τα χαρακτηριστικά της πίστας σημαίνουν ότι είναι πολύ σκληρή για τα ελαστικά, ειδικά για τα εμπρός. Το κλειδί για τις κατατακτήριες δοκιμές είναι να τρέξουμε με υψηλά επίπεδα αεροδυναμικής ισορροπίας στις στροφές μεσαίας και υψηλής ταχύτητας, χωρίς να διακυβεύεται η σταθερότητα του μονοθεσίου. Όταν έρχεται ο αγώνας, τότε αναζητάς το σωστό συνδυασμό μεταξύ ενός στησίματος που είναι φιλικό προς τα ελαστικά, αλλά εξακολουθεί να επιτρέπει στους οδηγούς να τα χρησιμοποιούν με τον τρόπο που θέλουν».

Το pit lane είναι το μικρότερο σε μήκος της χρονιάς (235 μ.) και πολύ στενό, οπότε το όριο ταχύτητας σε αυτό έχει διαμορφωθεί στα 60 χλμ./ώρα για ολόκληρο το τριήμερο. Πέρυσι, είδαμε να επικρατεί η στρατηγική ενός pit stop, καθώς οι ομάδες δεν ήθελαν να παραχωρήσουν τη θέση τους στην πίστα αν και φέτος, με τη μεγαλύτερη διαφορά απόδοσης που υπάρχει μεταξύ των γομών της Pirelli, ενδέχεται να επικεντρωθούν σε πιο μαλακές και να επισκεφθούν τα pits δύο φορές, εφόσον τα καινούργια μονοθεσία ευνοήσουν περισσότερο και τα προσπεράσματα.

Λόγω των πολλαπλών αλλαγών κατεύθυνσης, το Zandvoort είναι η πίστα που επηρεάζεται περισσότερο όσον αφορά την ευαισθησία σε μάζα, που σημαίνει ότι οποιοδήποτε επιπλέον βάρος κοστίζει περισσότερο σε επιδόσεις από ό,τι σε άλλες πίστες. Αυτό θα ωθήσει τις ομάδες να εκκινήσουν με όσο το δυνατόν μικρότερο φορτίο καυσίμου και δεν αποκλείεται να δούμε ορισμένους οδηγούς να αναγκάζονται να εξοικονομήσουν καύσιμα κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Υπάρχει πρόγνωση για έντονες βροχές το Σάββατο και την Κυριακή, αλλά η θερμοκρασία της ατμόσφαιρας αναμένεται να παραμείνει επάνω από τους 20 βαθμούς Κελσίου.

Ομάδες και οδηγοί

Δεδομένων των εμφανίσεων του Max Verstappen και της Red Bull στα δύο τελευταία Grand Prix, θα πρέπει να θεωρείται το φαβορί για την επικράτηση και στο GP Ολλανδίας, το οποίο θεωρητικά έχει στοιχεία που θα μπορούσαν να ευνοήσουν τα χαρακτηριστικά του μονοθεσίου της Ferrari. Η απόδοση στις στροφές είναι πολύ σημαντική και η τελική ταχύτητα δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο.

Ο Max Verstappen αναζητά τη 10η φετινή του νίκη και 30ή της καριέρας του στον αγώνα της πατρίδας του, στον οποίο θα φοράει ένα κράνος με το μοτίβο και τα χρώματα που χρησιμοποιούσε ο πατέρας του, Jos Verstappen, στη δική του καριέρα στη Formula 1, μεταξύ 1994-2003. Σήμερα χρίστηκε τιμητικά αξιωματικός του Τάγματος της Οράγγης-Νασάου της Ολλανδίας.

Χωρίς να υπάρχουν πλέον ουσιαστικές ελπίδες για τους τίτλους, η Ferrari θα προσπαθήσει να πάρει μερικές ακόμα νίκες φέτος και το Zandvoort είναι μία από τις πίστες στις οποίες θα μπορούσε θεωρητικά να επικρατήσει, όντας πιο ανταγωνιστική από ό,τι στο Spa. Ωστόσο, ο περιοριστικός παράγοντας είναι τα εμπρός ελαστικά και αυτό ενδέχεται να λειτουργήσει εναντίον της F1-75.

To GP Ολλανδίας ίσως παρέχει περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με το αν η τεχνική υπόδειξη που παρουσιάστηκε στο GP Βελγίου έχει επηρεάσει την απόδοση της Ferrari, κάτι που οι άνθρωποι της ομάδας αρνούνται.

Έπειτα από την προσγείωση ορμής 45 G που είχε ο Lewis Hamilton στον 1ο γύρο του GP Βελγίου, η Mercedes έστειλε τον κινητήρα του για ελέγχους στις εγκαταστάσεις της HPP στο Brixworth της Αγγλίας.

Αν διαπιστωθεί ότι ο Βρετανός θα χρειαστεί κάποιο καινούργιο εξάρτημα μονάδας ισχύος λόγω ζημιάς, ο Βρετανός θα δεχθεί ποινή τουλάχιστον 10 θέσεων στη σειρά εκκίνησης του αγώνα στον οποίο θα το χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά, αν και αυτό ενδέχεται να μην είναι το GP Ολλανδίας.

Η McLaren ίσως έχει τη δυνατότητα να ποντάρει στην καλή επίδοση της MCL36 στις κατατακτήριες δοκιμές, δεδομένου ότι οι τελικές ταχύτητες -αχίλλειος πτέρνα του βρετανικού μονοθεσίου- δεν έχουν μεγάλη σημασία στο Zandvoort.

Η Aston Martin έχει φέρει στο GP Ολλανδίας την πίσω αεροτομή που παρουσίασε στο Hungaroring, η οποία «παρακάμπτει» τους περιορισμούς περί καμπυλότητας. Με αυτό τον τρόπο προσθέτει ένα πλευρικό τοίχωμα στο επάνω μέρος του εμπρός πτερυγίου, ενισχύοντας την απόδοσή του.

Όλες οι ομάδες θα δοκιμάσουν στις ελεύθερες δοκιμές μεγαλύτερους καθρέπτες, όπως έκανε η Mercedes στο Βέλγιο, στις διαστάσεις που θα έχουν υποχρεωτικά το 2023, για να βελτιωθεί η ορατότητα προς τα πίσω.

Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 2 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 13:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 17:00
Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 16:00
Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου
Αγώνας: 16:00
GP Ολλανδίας – Zandvoort
15ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 για το 2022
Μήκος πίστας: 4.259 μ.
Γύροι: 72
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,587 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:11.097 (215,654 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Lewis Hamilton (Mercedes), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:08.885 (222,579 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Max Verstappen (Red Bull), 2021
Στροφές: 14 (4 αριστερές, 10 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα: 14 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 247 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 63%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 71%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 47
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 10-11 και 14-1)

GP Ολλανδίας

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!